Jump to content

Hvor langt går en pistolrikosjett?


vingemutteren

Recommended Posts

Etter å ha lest denne reportasjen http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7866091, begynner jeg å undres.

Jeg har ikke erfaring med at rikosjetter fra håndvåpen normalt drar så lang i vei, spesielt ikke om de er så herpet som den kula som er vist frem her.

 

Det er så man undres på om det ikke er unger som har vært ned på skytebanen og tatt med seg kuler fra kulefanget hjem, eller om det er beboere som ønsker skytebanen bort som er på ferde.

 

Man skyter i ett kulefang/ramme skudd, man har skuddvoller rundt banen. Man har 200m fra skudd/sikkerhets voll til boligenes hager, er det bare meg som finner det litt merkverdigt at en knust kule tar en slik tur?

Link to comment
Share on other sites

Virker merkelig, ja.

Det er sannsynligvis enkelte av naboene som vil bli kvitt skytebanen og tar alle midler i bruk.

Det virker særdeles lite sannsynlig at et rikosjett fra en lavereliggende skytebane skal finne veien gjennom taket på et partytelt.

Nå må det også sies at det er ikke er spesielt lurt av skytteren å be folk om å fortsette å stå der mens han skyter videre.

Han har kanskje sitt på det tørre mht. sikkerhetsvinkler osv. men det er sikkert ikke lurt for det.

Link to comment
Share on other sites

Nei det var idiotisk, han skulle ha gått opp og fått navn etc. og gitt de beskjed om at om de ikke flyttet seg ut av sikkerhets sonen, så ville forholdet bli annmeldt som trespassing/hindring av lovlig aktivitet.

 

Jeg reagerer litt på dette med at der ikke var stengsler der, så vidt jeg vet er der ikke krav om slikt (kun at man som skytter må stoppe ild når folk oppdages innenfor området). Men jeg antar likevel at der er skiltet, og at de som stod der overhode ikke hadde noen plausibel begrunnelse for å oppholde seg i området (regner med at flagg/kule var heist).

 

Uansett var det klart feil av skytteren å løse ild med folk innefor sikkerhetssonen (om de nå var innenfor da). Uansett gir slikt ett meget dårlig inntrykk utad. Man skulle nesten tro at der har vært noen treffninger på området fra før (provokasjoner fra folk fra byggefeltet) siden skytten her gjorde som han gjorde?

 

Uansett er vel dette ett resultat av at boligfeltene får lov til å krype inn på skytebaner rundt om, det varer aldri lenge før beboerne begynner å klage.

Link to comment
Share on other sites

Det er som lederen i Bergen PK sier i intervjuet, strenge regler på at skyting skal stoppes når det er folk i terrenget. Fra der han naboen står, er det for øvrig et heidundrande stup ned til skytebanen, og det slår meg ikke helt som verdens beste turterreng akkurat der. Usikker på om den fjellknatten er innenfor eller utenfor sikkerhetssonen, men er enig i at det ikke virker spesielt lurt å fortsette skytingen når det står en fyr og åpenbart utfordrer aktiviteten, med rette eller ikke.

 

Det var 2 timer skyting med til dels ekstra grove kalibre og dertil hørende bråk ifm sikkerhetskurs sist lørdag, så det er mulig noen har satt kaffien i vrangstrupen av den grunn.

 

Forhåpentligvis greier klubben å ha en dialog med naboene så vi unngår en unødvendig konflikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sannsynligvis enkelte av naboene som vil bli kvitt skytebanen og tar alle midler i bruk.

Den tanken gjør jeg meg også. Jeg er medlem i BPK, og det er ikke første gang naboene kommer trekkende med kuler som tydelig har vært i vollen og påstår at de har "regnet" ned i hagene i nabolaget. Klubben har meg bekjent aldri tatt opp noen diskusjon rundt emnet, men bare midlertidig stengt banen og så snart som mulig holdt dugnad på etterfylling av sandvollene.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur folk skal vera veldig forsiktige med å beskylde nokon for løgn , sabotasje med meir. Om det skulle vise seg å vera sant det som kjem fram her så slår det berre tilbake på skytemiljøet viss det berre avfeier dette som tull. La politiet etterforske saka og legg beskyldningane på vent! Det blir sikkert full anledning til å sei kva ein meiner (og ikkje berre trur) når politiet har funne ut av dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at folk kan finne på mye rart for å argumentere, og synes nok det er rart at en rikosjett som så åpenbart ikke kan ha reist i rett linje skal gå igjennom noe som helst. Men det kan jo være et røtent partytelt? Kalesjen på båten min er steingammel, og den kan en sikkert kaste ei pistolkule gjennom... eller finne hull som har kommet dit av helt andre grunner enn kuler.

Synes også at det ser nokså trygt ut oppå skrenten der, så det er nok støy, og eller, frykt for det en ikke forstår, som er det virkelige problemet.

Kjente tiltak er jo tverrliggere mot overskyting, og tak over vollen mot rikosjetter - det koster penger, men er kanskje det som må til for å få holde på?

 

Det jeg egentlig skulle si, til dere som tviler på rikosjettenes uransakelige veier : hvor mye har dere skutt med sporlys? Da ser en nemlig rikosjettene sine, og det er :shock:

Jeg har blitt moderert for å linke dette klippet før ( :roll: ), men prøver igjen, da det er nokså illustrerende:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Riktig, har skutt mye sporlys mot stein i havet. Og det er meget tydelig at kula knuses eller tar turen rett i sjøen (grunnet overvinkel på teststedet), mens den lette sporlysdelen fortsetter i en stor høy bue i en helt annen rettning (helt sykt egentlig).

 

Dette har jeg repetert nærmere 100ganger da jeg kvittet meg med noen hundre sporlys amo i min AG3 før jeg leverte den inn, og grunnen var nettopp dette at vi i begynnelsen ikke kunne forstå hva som skjedde. Før vi fikk verifisert nedslag i sjøen i riktig rikosjett vinkel i forhold til underlaget, samtidig med lyset av sporlyset gikk til himmels. Problemet er at øynene følger lyset, og derfor ikke får med seg nedslaget av selve prosjektilet.

 

P.s. Husk at rifle skudd normalt har en betydelig høyere hastighet enn fra håndvåpen, så man kan ikke sammenlige hvor langt en rikosjett kan dra i vei.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur folk skal vera veldig forsiktige med å beskylde nokon for løgn , sabotasje med meir.

Jeg vil presisere at jeg ikke beskylder noen for noe som helst. Jeg påpeker at kulene som vises frem både nå og ved tidligere anledninger bærer tydelig preg av å ha vært i sandvollen. Politiets undersøkelser får avdekke om de kan ha rikosjert fra vollen eller ikke.

Fysikk-kunnskapene mine kombinert med at jeg kjenner banen får meg til å gjøre meg mine tanker, men jeg vil ikke gå ut med beskyldninger. Jeg kan i hvert fall ikke forestille meg at et helt nabolag går samlet inn for å sabotere klubbens aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Med over 15 års erfaring som skyteleder i Försvaret kan jeg bare støtte att det er lyssatsen som separer fra prosjektilen som fyker avgårde. Prosjektilen/kulen fortsetter sin egen vei.

Dette er ikke rikosjett i min mening, men en separering.

Lyssatsen er jo varm og farlig av den grunn, men den har nok ikke så høy hastighet eller tyngde att den som prosjektil er farligere enn ett luftvåpen.

 

Prosjektilene som vises opp ser vi jo ikke så lenge i bild, men dem ser ganske så uskadede ut og viser ikke noe tegn til og ha truffet noe hart. "Sandvollkuler" er også min raske konklusjon.

 

Bare for min egen nyskjerrighets skyld, vilket ble bygget sist, boligene som vises i reportasjen eller skytebanen? Forundrer meg ikke om det ligger mere bak her enn kun ett ødelagt telt. Hvorfor jeg trur dette? Personlig erfaring.. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også jobbet i militæret og fundert litt over sporlyset..

For meg virker det som om man kan se forskjell der satsen har løsnet eller når den sitter fortsatt i kula. Litt som om man kaster en ball av papir, så mister den brått hastighet og faller ned. Mens en reell rikosjett fortsetter til tennsatsen slukker, treffer noe annet eller forsvinner ut av syne.

Med sandvoll bak, er det nok stort sett tennsatser vi ser, men er det flat jord/stein underlag, så er det trolig flest rikosjetter.

 

Man må altså skille litt mellom treff i vollen og treff i bakken forran vollen. Aner ikke hva som kan ha skjedd (eller om noe i det heletatt har skjedd!), men man bør kanskje rusle seg en tur rundt banen og se om det ligger noen litt luftige blikkbokser eller tomflasker der.

 

 

Har forresten tatt opp ett litt interessant videoklipp. Med slow motion funksjonen til ett helt ordinært Sony HDR(ett-eller-annet) kunne jeg se .22lr og 9mm i luften på vei mot ei skive festet på en 1" planke.

.22lr skiftet totalt retning bare ved møte av en planken (vinkelrett treff), mens 9mm ikke skiftet særlig retning.

 

 

Edit; Så ikke videoen før nå.. Har litt vanskelig på å tro på rikosjett i dette tilfellet, må i såfall komme fallende ned over området. Sjekke takrenner da mon tro.. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Interessant, skudd i bakken foran skiver. En mulighet kansje, men min erfaring ved sistnevnte er at de da normalt forsvinner videre i samme vinkel ut som de kom inn. Og da skal en voll være der.

 

Slik jeg ser det er problemet som følger, hvor langt kan en kule fra ett håndvåpen (9mm/357m?) som har truffet noe som gir kulen en ut vinkel som gjør at den kan gå klar vollen gå?

 

Jeg tenker da på hastighet, vekt, BC etc. Med tanke på at en kule som rikosjerer på en pistolbane normalt er saftig deformert og i rare spinn, og på det nærmeste virker som å kaste en paraply. Er jeg svært skeptisk til mye her, spesielt siden det utfra filmen virker som om boligfeltet ligger på ett høyere nivå eller bak en svært høy skrent i forhold til pistolbanen.

 

4 muligheter her, enten har det blitt avfyrt vådeskudd (i veldig høy vinkel), eller så har kulen rikosjert for å komme dit det påstås de har kommet. Og selvsagt den siste muligheten, noen driver med fanteri for å diskreditere banen. Eller at det er barn som har plukket med seg og dratt utover.

 

Det skal ikke mer til enn at en person tar seg en runde i sandvollen og graver frem ett passe antal kuler, for så å gå seg en kveldstur med noen velplasserte underarmskast. Og vips har man saltet ett passe område.

 

Før man ser så mye på de to siste punktene, bør man forsikkre seg om at de to andre mulighetene er eliminert.

 

Edit, lagt til ett fornuftigt fjerde punkt som kom opp lenger ned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan supplere med en fjerde, og ganske så uskyldig, mulighet her: Baneområdet har ingen ferdselsrestriksjoner når det ikke foregår skyting. Jeg husker fra egen oppvekst at barn synes det er spennende å grave ut kuler fra vollen. Disse kan så tas med hjem til boligfeltet på andre siden av fjellknausen, de kan mistes eller kastes på veien, etc. Mange muligheter og ingen fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også jobbet i militæret og fundert litt over sporlyset..

Samme her. Har deltatt i mange høstmanøvrer. Mørkeskyting viser med all tydelighet at sporlys kan ta de underligste retninger, og også rikosjettere fra antatt sikker bakgrunn. Rikosjetter fra sandvoll er overraskende ikke uvanlig!

Med sandvoll bak, er det nok stort sett tennsatser vi ser, men er det flat jord/stein underlag, så er det trolig flest rikosjetter.

Har aldri gjenfunnet prosjektiler i kalibre opp til og med 20 mm hvor sporlyssatsen har vært slått løs. Sporlyssatsen i vanlige kalibre, fra 7,62 nato til og med 12,7 x 99 er så godt innkapslet i prosjektilet at de neppe slås løs. Ber om bildedokumentasjon hvis noen har andre erfaringer!

I NATO-kaliberet 25 mm x 137 skjer det derimot ofte at sporlyssatsen slås løs ved treff i må l eller bakken. Der er sporlyssatsen inkorporert i et "ballistisk" konisk bakstykke som er krimpet på plass i bakparten av prosjektilet, og som lett slås løs.

 

men man bør kanskje rusle seg en tur rundt banen og se om det ligger noen litt luftige blikkbokser eller tomflasker der.

 

Problemet ligger heller der. Rølpere innfinner seg fra tid til annen på de fleste skytebaner. Ingenting irriterer meg mer enn folk med våpen i magnumkalibre som skyter på "hærta tå hårt" uten å tenke på konsekvenser av rikosjetter.

 

De fleste skytebane-installasjoner viser dessverre urovekkende mange kulehull etter skyting utført av folk som ikke burde innehatt lisens på skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

No vil eg ikkje spekulere for mykje her,men berre stille spørsmål. At ungar kan ha tatt med seg kuler og kasta dei omkring seg er sjølvsagt ein muligheit. Dette kan forklare hol i teltduk osv,men jammen skal du kaste hardt for å lage skothol på ein terasse som er ein av påstandane som kjem fram. Og er det heilt umulig at einkelte kan ha brukt rifle på bana? Kanskje utanom organisert skyting?

Link to comment
Share on other sites

De fleste skytebane-installasjoner viser dessverre urovekkende mange kulehull etter skyting utført av folk som ikke burde innehatt lisens på skytevåpen.

 

Sett dette et par ganger på haglebanen i åsane, folk får det til av og til desverre.

No har ikkje eg vert på denne banen, men de skyter jo nede i et krater, og husene ligger 200 meter vekke (luftlinje)? Fyren sto jo langt nede, kan ikkje tenke meg at det der har skjedd.

Skyter det i samme rettning som husene ligger i?

 

Leste litt ned på siden folk som kan kommentere. Våpen er jo lagd for å drepe, kan ikkje forstå at folk har en sånn hobby.

Link to comment
Share on other sites

8) For noen (få?) år siden da jeg var liten & rampete samlet jeg ofte en pose med kuler fra sandvollen på den lokale pistolbana og brukte dette som ammo i spretterten min (trekløft, 2 stk syltestrikker og lærlapp..). Dette var meget egnet ammo til å skyte ned gatebelysning & vindusruter.. Mon tro om det var noen den gangen som klagde på undelige rikosjetter? :P

Jeg var ingen ivrig avisleser den gangen så jeg vet ikke! :twisted: (Alle evt saker er vel henlagt etter 40 år? :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Ved skyting med 7,62x51 har jeg opplevd att lyssatsen har landet ved mine føtter og min umiddelbare nærhet. Jeg har da oppholdt meg i markørgrav eller i skydd (bak betongvegg) ved kanten på vollen.

 

Att man må skille på egnet voll og skyting i bakken sier seg selv, dette gjenspeiler seg også i sikkerheten ved stridsskyting vs skyting på bane.

Link to comment
Share on other sites

Er vel en vel mange skytebaner som "sliter" med bebyggelse som har kommet opp i ettertid.

Jeg bor noen stenkast fra Årvoll skytebane. Det nærmeste borettslaget ble satt opp for bare 3-4 år siden, synes det da blir helt urimelig at det klages over støy. Spesielt m.t.p alle tiltak som er iverksatt for å redusere støyen.

Link to comment
Share on other sites

Havner en skytebane for nerme boliger da byen vokser mener jeg att skytebanen bør flyttes. Selv om den lå der først.

MEN, det skal vare utbyggers ansvar att lokalisere en ny skytebane med tilsvarende skytebaner, lokaler og ellers likverdig standard som godkjennes av brukeren av banen. Utbygger skall i tilegg til dette også bekoste eventuell sanering av den gamle skytebanen.

 

Så litt on topic, prøvde finne noe vedrørende risikoområde på mil.se men klarte ikke finne noe.

Sjekket raskt i permene mine, men har ikke kvar de papirene vi brukte på 90-talet for og beregne risikoområde for ulike typer av våpen. Har ikke hatt behov av dem da det i slutten på 90-talet ble endringer i reglene og jeg ikke lenger selv fikk lov og regne ut slike ting til øvelser. (ble kun noen få befal på hver Garnison/Regemente som fikk lov til dette etter endringen)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Havner en skytebane for nerme boliger da byen vokser mener jeg att skytebanen bør flyttes.

 

Men da skal ny bane finnes, bygges og godkjennes *før* den gamle stenges. Bare hør med Oslo Østre Skytterlag om hvor fornøyde de er med prosessen om ny bane som ble lovet dem i forbindelse med nedleggelsen av Prinsdal Skytterbane i 2007. De har ikke engang begynt på den nye banen som ble lovet.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre ikke slik det fungerer i praksis.

Her i byen ble den gamle skytebanen skviset ut av en bebyggelse som krøp nærmere år for år.

Når bebyggelsen var nær nok og bebyggerne mange nok, slo de seg sammen mot skytterlaget og fikk stengt banen av sikkerhets- og miljømessige årsaker.

Skytterlaget sto dermed uten bane.

Det spilte svært liten rolle at banen hadde vært der i mange årtier og at kommunen kunne åpnet andre områder for bebyggelse isteden.

Noen kroner i erstatning fikk skytterlaget riktignok, men langt fra nok til å etablere ny bane.

Og så saksbehandling, reguleringsplaner, motstand........

Det tok ca. 10 år før ny bane var etablert, og skytterlaget hadde i mellomtiden blitt redusert fra et av landsdelens ledende til noe som knapt var en skygge av det som engang var.

Dette er dessverre relitetene rundt slike saker.

Ikke helt rettferdig, spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

søk på guleside på Krohnegården 40 ser man skytebanen

hans påstand med å skyte rett mot huset er jo litt vanskelig da, med tanke på at banen står 90grader på nærmeste hus.

 

når man ser på toppen så er det bratt ned på begge sider, vil jo si at kulen må gå rett opp og rett ned, altså kun gavidasjon som virker på kula. blir ikke allverden med kraft i den kulen,

Link to comment
Share on other sites

hans påstand med å skyte rett mot huset er jo litt vanskelig da, med tanke på at banen står 90grader på nærmeste hus.

Dessverre ikke helt riktig - riflebanene ligger vinklet ca 90 grader bort fra bebyggelsen. 25m pistolbanen har skyteretning rett mot boligfeltet, dog med en bratt åsrygg mellom. 50m banen er vinklet 40-45 grader mellom 25m banen og riflebanene.

Jeg snakket med et av styremedlemmene tidligere i kveld, ifølge ham er der fem skilt som markerer sikkerhetssonen på den veien journalisten, den misfornøyde naboen og kamerateamet må ha fulgt for å komme ut på kanten de filmet fra.

Link to comment
Share on other sites

søk på guleside på Krohnegården 40 ser man skytebanen

hans påstand med å skyte rett mot huset er jo litt vanskelig da, med tanke på at banen står 90grader på nærmeste hus.

 

når man ser på toppen så er det bratt ned på begge sider, vil jo si at kulen må gå rett opp og rett ned, altså kun gavidasjon som virker på kula. blir ikke allverden med kraft i den kulen,

 

Det stemmer ikke. Sjekk på 1881.no og skråfoto så ser dere at pistolbanen har skyteretning direkte imot den aktuelle bebyggelsen.

 

Det skal ikke mye fantasi til at en rikosjett kan forville seg opp ditt hvis en eller annen uvitende smarting for eksempel morer seg med å skyte på ting i åsen over skivene, eller at en av disse som på død og liv skal løfte over skivene ved presisjonsskudd drar av et skudd i lufta.

 

Skyter selv på en bane som ligger midt i bebyggelsen, omgitt av barnehager, skoler, og at på till ski og turløyper i bakken bak skivene. Vi har løst dette med en solid laminert vegg/bjelke i overkant litt ut fra standplass om hindrer at skudd kan avgis i nevnte retting.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en løsning man uansett burde implentere snarest på denne banen (med tanke på vådeskudd opp). Men uansett så har man sine store tvil om at det er mange slike i løpet av ett år (jeg kommer på ett opp og 2 ned siste 3 år på innedørsbanen).

Men ett slikt høyt skudd kan kansje forklare ett skuddhull.

Link to comment
Share on other sites

Eg har budd og jobba i det aktuelle området tidlegare. Nybyggarar og utbyggarar har forsøkt å få stengt denne bana i mange år, også med uredelige metodar. Stemninga i området har ikkje blitt betre av at skytterlaget no har fått finansiert nytt klubbhus og innandørsbane på Krohnegården - det må vere surt for tilflyttarane å sjå at naboen mest truleg blir verande.

Link to comment
Share on other sites

Interessant, skudd i bakken foran skiver. En mulighet kansje, men min erfaring ved sistnevnte er at de da normalt forsvinner videre i samme vinkel ut som de kom inn. Og da skal en voll være der.

Ved uformell trening av medlemmer i klubber har jeg flere ganger sett skiveplasseringer gjort uten tanke på rikosjettfaren, dessverre. På approberte feltstevner, faktisk også NM av og til, har jeg av og til tenkt at bakgrunnen ikke er sikret tilstrekkelig mot rikosjetter. Har av og til sett skrånende blottlagt fjell rett bak skiver. Det kan det bli rikosjetter av.

Slik jeg ser det er problemet som følger, hvor langt kan en kule fra ett håndvåpen (9mm/357m?) som har truffet noe som gir kulen en ut vinkel som gjør at den kan gå klar vollen gå?

Hvis kulen skytes mot f.eks. mot vannflate kan kulen rikosjettere uten for stort hastighetstap. Da kan rikosjetten fra en .357 M nå svært langt. Samme med skyting mot steinet bakgrunn, selv om mer hastighet går tapt pga antatt deformasjon av kulen.

 

Ville ikke forundre meg om sikkerhetsinspeksjoner av flere skytebaner ville avsløre (rikosjett)kulehull i omegnen som kan vekke betydelig bekymring med tanke på andre brukere av de tilstøtende områder. Det slurves ikke sjelden for mye ved skyting, mtp. rikosjettfaren fra pistol og revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det slurves ikke sjelden for mye ved skyting, mtp. rikosjettfaren fra pistol og revolver.
Dette må du dokumentere. Har ikke lest eller hørt om ulykker med rikosjetter fra pistolbaner.

 

Derimot husker jeg ulykken fra Sverige hvor en bilist døde etter å ha blitt truffet i hodet. Kulen kom over vollen fra en skytebane som lå noen km unna. Vedkommende hadde sidevinduet sveivet ned. Maksimal uflaks. Dette var en riflebane.

 

Aksepterer uten videre at rikosjetter, også fra håndvåpen, må tas på alvor, og stiller spørsmålstegn ved skyteretningen på denne banen. Men å presentere påstander uten dokumentasjon, aksepterer jeg ikke. Hjelper ikke med litterære dempere som "ikke sjelden". Egne observasjoner monner heller ikke empirisk sett, de er også uansett farget av dagsform or egen overbevisning.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Dette må du dokumentere. Har ikke lest eller hørt om ulykker med rikosjetter fra pistolbaner.

Ulykker? En rikosjett ut i områder hvor folk (kan) ferdes har et potensiale for ulykker.

Dokumentasjon? Hvor ignorant går det an å bli? Dokumentasjon på skuddtreff feil sted og retning finner du ute i felten selv. Gå i terrenget nær skytebaner og se etter kulehull og rikosjettmerker i trær og bygninger der kulemerkene ikke skal være.

Har du ikke sett slike ting har du enten ikke vært på mange skytebaner, eller har sterkt nedsatt observasjonsevne.

Benekting av fakta blir for dumt.

 

Egne observasjoner monner heller ikke empirisk sett

Hallo?

Observasjoner av uønskede skuddskader/kulehull/rikosjettmerker på steder der de ikke skal være ved skytebaner? Der har jeg empirisk erfaring, har sett alt for mye av slikt. Tror de fleste har det.

Vil snu spørsmålet ditt: hvilken skytebane kan du nevne som ikke har ett eneste kulehull på sted, eller mot en retning, som er uønsket mtp. sikkerhet for omgivelsene? Ber om dokumentasjon... :lol:

Hvis du kan nevne den banen vil jeg selv ta turen dit for å se den i så måte unike skytebane. Så disiplinert bruk av en bane må man nok lete lenge etter.

 

Hvor langt en rikosjett av et pistolskudd kan nå? I verste fall mye lenger enn de 200 m omtalt i starten av tråden.

Om rikosjetter i dette tilfellet virkelig har nådd dit? Det bli nok en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske ulykken som nevnes er nok den som var på 90-talet. Skyting med KSP58 (MG) fra hofta kuler gikk over vollen. En av kulene gik over 4km, traff en inn gjenom ett åpent bilvindue og i hodet på sjåfføren. Kaliber 7,62x51.

Husker jeg riktig var det skytelederen som ikke følgte alle sikkerhetsreglene, banen var ikke godkjendt for skyting med automatild eller noe lignende.

 

Maks uflaks da vinduet var åpent og kula var på grensen til vmax.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske ulykken ( ). Skyting med MG fra hofta kuler gikk over vollen.

Faller godt innenfor mitt uttrykk "rølping".

For meg er "rølping med skytevåpen" uforsvarlig skyting, skyting mot mål banen ikke er godkjent for, skyting i usikre retninger, skyting fra andre steder enn banen er godkjent for osv.

 

( ) ikke fulgte alle sikkerhetsreglene, banen var ikke godkjendt for skyting med automatild

Kjente saker. Har for ofte sett folk bryte baners sikkerhetsregler med selvfølge. Rølpeskyting er en trussel for baners eksistens. Én uheldig episode kan være nok til å stenge en bane. Det kan bli permanent.

 

En viktig oppgave for klubber er å redusere eller helt hindre rølping på sine baner. Og de som vil skyte helauto rifle eller pistol, eller raskest mulige hagleserier med mer enn 5 skudd, kan få gjøre det der det kunne være tillatt. Dog neppe på baner der jeg har ett ord med i laget.

 

Maks uflaks da vinduet var åpent ( )

Kulen ville vel knust vinduet?

Maks uflaks? Det mås tas høyde for at skudd på avveie kan skremme folk, eller gjøre skade. Derfor må sikker skyting kun mot sikre mål etterstrebes.

 

Uheldige episoder som den med de omtalte rikosjettene (?) i denne tråden gir motstandere av vår sport vann til mølla. Ikke gi dem det vannet.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra linken i innlegget ovenfor:

"To uker uten skyting, da går jeg på veggene,"

Signaleffekten av utsagnet er neppe positiv sett fra ikke-skytteres øyne. Kan gi inntrykk av at det dreier seg om en person med et nevrotisk forhold til skytevåpen.

Innendørsbaner brukes i ikke sjelden i vinterhalvåret. Der kan skytedeliret avhjelpes.

Link to comment
Share on other sites

Kolleger her på jobb da som sier de går på veggene hvis de ikke får seg en klatreøkt, dykketur, tur i fjellet, joggetur etc de er HELT normale, men hvis noen liker å skyte så godt at de blir rastløs av to uker uten skyting (for det betyr rastløs, han kommer ikke til å GÅ på VEGGEN) da er de en nutcase?

 

Men du mente det kanskje humoristisk :) Jeg liker ikke at folk som liker skyting blir sett på som raringer

Link to comment
Share on other sites

Da blir det vel et svar.. MEN, jeg kan ikke si jeg liker Geir Martinussens våpenhåndtering @1:15 og utover i den filmen, der han peker uhemma på fotografen med pistolen. Det der står til hund-kjeft i min bok.

I min også, og jeg har satt ham på plass ved mer enn en anledning 8) Men det er vel litt OT i forhold til denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...