Jump to content

Kleiner munsterlander


pejo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i andre tråder gitt uttrykk for at jeg skal kjøpe beagle til sommeren. Etter som tiden har gått, jeg har lest, her og andre steder,tviler jeg.

 

Jeg tror en K.munsterlander passer min jakt og mitt bruk best.

 

Jeg ønsker kontakt med noen i Trondheim/omegn som har rasen. Kan noe anbefale oppdrettere for linje med hårviltinteresse?

 

Jeg ønsker:

- godkjenning på spor

- bruke som bandhund på rådyr/hjort

- fungere på skogsfugl stående, evt støtende.

- omgjengelig hund for barn, ØKH er ikke vant hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal ta bladet fra munnen, siden jeg har sendt deg PM.

 

Først av alt. kleine Münsterländer er opprinnelig en jaktlig allroundhund. Den skal fungere både før og etter skudd på både fjær og hårvilt. Før skudd som stående for vilt som trykker, og drivende på vilt som flykter, da fortrinnvis med los på spor. Den skal så spore/søke opp det felte vilt og evt apportere det.

 

I Norge avles det utelukkende på bakgrunn av resultat på fugleprøver. Så om man ikke vet at foreldredyr også brukes til jakt på hårvilt/ettersøk og fungerer ville jeg i utgangspunktet styrt unna norske oppdrettere om en skal ha en allround jakthund. Men om du skal bruke den kun i bånd etter hårvilt og ikke løs, er det helt sikkert mulig å få et bra resultat med "norske" hunder og.

 

Min har et snev av vaktinstinkt, men reagere ikke på folk hun kjenner - og de hun kjenner er hun veldig glad i, ja tidvis utagerende glad :P Aldri noe knurring eller "ekle" tendenser.

Nå har ikke min lille hund vært så mye sammen med barn, men har lekt litt med en 9mnd gammel baby tidligere, og hatt sporadisk kontakt med mindre barn. Har aldri vært noe problem, da barna har vært litt reserverte, og hunden har skjønt dette og ikke tatt kontakt med de på eget initiativ.

 

Eller er münsteren en god hund på skogen som vanligvis holder god kontakt med fører. Det store viltbegjæret kan by på visse dressurmessige utfordringer som ro i oppflukt mm om det er et mål- Sammenlignet med endel andre raser. Til gjengjeld får du en knallhund du kan bruke til all jakt bortsett fra hijakt om du legger nned tida og innsatsen som kreves. Dette er veldig positive og trivelige hunder, men de krever faste rammer i hverdagen.

 

Av oppdrettere så kan jeg anbefale Gråsidingens kennel i sverige http://grasidingens.se/

og Elverdams i danmark. Leseverdig er også denne siden http://munsterlender.net/

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

@BlackHillsRoy vet bare av disse pr tid http://nmlk.no/radene/avlsrad-kleiner/klm-valper/, samt et kull i omegn Sandefjord  - usikker om det er valper ledig der. Disse har vel også kull på andre siden grensen,

, ellers endel i sverige. Imidlertid har klm blitt veldig populær, så det lønner seg å finne interessante kull ganske tidlig, og prøve komme seg på liste.

Edited by vannebo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...