Jump to content

Ekstra løpssett til Krieghoff Trumph?


geirandres

Recommended Posts

hvordan søker jeg politiet med dette? våpendel? er dette det samme som et nytt våpen eller?

 

regner med dette går som våpendel, hvordan forklarer jeg hva det er jeg søker på? når jeg søkte på drillingen så måtte de nu goooogle ordet "drilling" får å finne ut hva det var :)

Link to comment
Share on other sites

På min våpensøknad og våpenkort stod/står det "Våpendel" og jeg søkte på "innstikkspipe/løp" i 8x57IRS. Dette betaler man 150,- kroner for (fritt etter hukommelsen). Det er ikke et nytt våpen som tar en egen plass i våpengarderoben, men et ekstra løp. I teorien kan en ha så mange tilleggsløp en bare vil så lenge en kan gjøre rede for behovet. Det er mange Blaser- og Sauer-eiere som kan fremlegge en imponerende bunke våpenkort til sitt ene systemvåpen.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei, innstikksløp til våpen du har våpenkort for er ikke søknadspliktige og eneste kjøpetillatelse du trenger er våpenkortet for våpenet innstikksløpet skal stå i.

 

Jfr. Våpenloven §§ 2 og 5. Bestemmelsen bygger på logikken av at det ikke trengs kjøpetillatelse for et løp som står inni et annet. Logiskt og greit!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt å gå får hjemmerullet oryx. Fant ladninger som gjikk bra, og til fuggel fikk jeg kjempe brae samlinger med norma fmj, har lest mye rart om de, men de overasket posetift. Laddet slik at oryx og fmj går likt både med og uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

da har jeg fådd montert innstiksløpet i drillingen. var og skulle bynne sammskytingen, men de er soppas langt fraverandre at det ser ut som jeg må justere orginalpipen litt opp slik at jeg ikke skal bottne justeringen på innstiksløpet.

 

en annen ting. etter ca 7-8 skudd så bynte tommhylsen og kile seg fast i innstiksløpet. var normahylser som kilte seg fast. førstegang de blir skutt med. må forske hva dette kan være. er godt under maksladning. det har seg slik at jeg hadde noen normahylser og noen andre av et annet merke. må se når jeg kommer hjem om de 7-8 første skuddene var hylser fra det andre merket. vis det er det så er det jo normaen som er roten.

 

kom hjerne med litt tips om hva som kan være galt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fådd sjekket hylsene, er nokk ikke noe galt med hylsene trur jeg. Rogne våpen mente høyt trykk, men vet ikke.

 

Kule jeg har brukt:

Norma fmj 9,7g

Krutt: n160

Kruttvekt: 47,5 gr

Col: 75mm

Ff: 3,6mm

 

Laddeboken sier 48gr n160 er max.

Ser ikke anntydning til høyt trykk på tomhylse, men de skutte hylsene virker utvidet i halsen, kniper når man putter inn tomhylsen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser du har 3,6mm ff. Tror ikke dette skal bidra mye til for høyt trykk. Jeg har ca. 5mm friflukt i min 8x57IRS med 200 grain Woodleigh. Du kan redusere ladningen litt evt. teste en annen kule. Har brukt Sierra Matchking 7 mm i 7x65R på fugl med godt hell med hhv. 130 og 150 grain kuler. Friflukten i noen av disse ladninger var rundt 10mm.

 

Hvor lange er hylsene før skyting kontra etter skyting?

 

Ser du skriver at de er førstegangsskutt. Hvordan presset du de nye hylsene? Har du skrudd helpresseren / necksizeren langt nok ned i pressa? Om ikke kan du risikere at skuldra på hylsa blir dratt fremover i det du drar hylsene ut av pressa (nedover bevegelse). Da kan det bli trangt for hylsene i kammeret.

 

Hvordan passer hylsene før skyting?

 

Kan hende at du har et trangt/romt kammer på innstikkspipa. Da blir den litt mer kresen på komponenter og lengder/str.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Hylsene mine passer fint før skyting. Er nokk sikkert noe jeg gjør feil. Ladder til to andre kaliberer også. Har aldri hadd noe tull. Det er bolt rifler da. Men jeg ringte jakt og friluft og bestilte mange pakker ferdigrullet får og teste det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

skulle bare komme med en liten oppdatering, ferdigrullet blei kjøpt inn (S&B 9,7g), kiler seg like mye forde om.

 

sendte hele børsa ned til rogne med kilt hylse i løpet, de sa at den kneip litt i halsen. børsa var der nede en måned.

 

etter flere omganger på skytebanen der nede var vis børsemaker fornøyd og børsa blei sendt opp til meg igjenn.

 

i dag var jeg og skaut. puttet patron i orginal løpet og innstikkløpet og fyrte av. dette virket lovende, rogne hadde sammskutt den også, kjempebra det da, men neste to skudd var det kiling igjenn!!!! og ja jeg bruker ferdigrullede nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...