Jump to content

Ekstra løpssett til Krieghoff Trumph?


geirandres

Recommended Posts

Hei!

 

Er forholdsvis ny i på drilling fronten, men etter mange år med drømmer gikk den endelig i oppfyllelse. Kjøpte meg en Krieghoff Trumph i sommer i 2x 20/76 - 7x57R. Fikk da beskjed om at den var klargjort med noen ekstra "klakker" (tror jeg han kaldte det) for et ekstra løpssett dersom jeg skulle være interresssert i det en gang seinere. Hvordan kan jeg sjekke at dette stemmer og hvordan ser de ut? Går det ann å få ett løpsett med bare dobbelrilfe til dette våpenet uten hagleløpet under? evt hva er prisen på dette?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Er det den gamle eller den nye Trumphen du har ???? . Uansett får du tilpasset nye piper. Begrensningen ligger i låsen. Den nye versjonen tåler mer enn den gamle. ( Veier mer og ) Har du den nye versjonen av Trumph med stål kasse i 20/76

( Optima med 3 slaglåser) kan du så gar få tilpasset big five pipene til Optima. Børsa må sendes ned for tilpassning.

Ring ned å spør Steinmetz. :):):)

 

2178725036_20e2a49811_z.jpg?zz=1

Link to comment
Share on other sites

Er det den gamle eller den nye Trumphen du har ???? . Uansett får du tilpasset nye piper. Begrensningen ligger i låsen. Den nye versjonen tåler mer enn den gamle. ( Veier mer og ) Har du den nye versjonen av Trumph med stål kasse i 20/76

( Optima med 3 slaglåser) kan du så gar få tilpasset big five pipene til Optima. Børsa må sendes ned for tilpassning.

Ring ned å spør Steinmetz. :):):)

 

Våpenet var nytt i 2006 og har 3 slaglåser og 2 avtrekkere, trur låskassa er i stål...Det er en Trumph og ikke Optima...bilder kan sees på bloggen min i arkivet for juli 2011... link under i signaturen.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke er Dural-kassen du har? Den ligner veldig på min, bare at jeg har friliggende riflepipe. Jeg har Dural-kasse og fikk beskjed om at det går ikke å få dobbelrifle på den. Men det får du sikkert svar på om du sender en mail til Jakt & Friluft eller Krieghoff direkte med opplysning om våpennr. osv.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det ikke er Dural-kassen du har? Den ligner veldig på min, bare at jeg har friliggende riflepipe. Jeg har Dural-kasse og fikk beskjed om at det går ikke å få dobbelrifle på den. Men det får du sikkert svar på om du sender en mail til Jakt & Friluft eller Krieghoff direkte med opplysning om våpennr. osv.

 

Det var på jakt og friluft jeg kjøpte våpenet og der sa de som nevt over at den var klargjort for ekstra løpssett, men ikke hva lags løpssett. Sikkert bare en tlf så får jeg svar. Hva er forskjellen på dural kasse og en stål kasse? er det stålkvaliteten...interresant å vite for en "uvitende" :)

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke et rent dobbeltrifle løps sett men et dobbelrifledrilling løps sett med kaliber 20/76 under.

 

Kaliber:

Kugel (beide Läufe gleiches Kaliber): 7x57R, 7x65R, .308 Win, .30-06, .30R Blaser, 8x57IRS, 9.3x74R

Schrot: 20/76, Choke 1/2

 

Lauflänge: 63,5 cm

 

Gewicht (abhängig von Kaliber und Dichte des Schaftholzes): ca: 3,9 kg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tak i en Teck hagle kal. 20 i nystand til en latterlig lav pris. Smekker sak. Den kunne jeg tenkt meg et kombiløp til. Hørt rykter om at de har 16/6,5*57 emner igjen hos Krieghoff. Noen som har en formening om hva dette vil komme på?

Link to comment
Share on other sites

Aauu!!

 

Jeg får jo nesten en ny drilling, som riktignok er urørt av menneskehender, for 40K..

 

Hva var da nyprisen på en Teck på midten av 90-tallet.

 

Den jeg har i kal.20mag er ei aldeles nydelig rypehagle. Veier 2,6kg. Men jeg slulle gjerne ha hatt bruk for snellerten på fremre avtrekker.. Kanskje innleggsløp og Aimpoint Micro er tingen.

 

Jakt&Friluft har jo noen utrolig lave priser på Heym-våpen for tida:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29620585

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31680690

Link to comment
Share on other sites

Samme for meg hvordan løpa er plassert bare de er lodda godt sammen uten nymotens ufyselige justeringsmuligheter :twisted:

 

Ikke så dumt å kunne justere litt av og til. Den lille kilen til Krieghoff er kjekk å ha. Her to dobbelt skudd med min Krieghoff Optima DBD i 8x75RS

Etter min erfaring samskyter dobbelt rifle drillinger bedre enn rene dobbelt rifler. Har hatt et par opp igjennom åra.

Krieghoffen er kommet for å bli.

 

MRHFRQ384137-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joda, har selv hatt en Blaser BBF 97 og det "fæle nymotens frittliggende" løpet sparte meg for mye plunder :oops:

Hadde også en Vierling med lodda løp og det var ikke så greit i praksis :shh:

 

Hulk solgte du en Vierling. Huff da. Jeg må innrømme at det er drømmen ,etter at jeg leste om en Hauptmann i 7x57R i våpen journalen for mange mange år siden.

Jeg husker ikke hvem som skrev artikkelen . Den ga meg puffet for min lidenskap for brekk våpen om det er dobbel rifler ,kipplauf eller drillinger.

Link to comment
Share on other sites

Hauptmannen var en rifledrilling i kaliber 7X57R og 20/76,

bestilt av Jørn Fortun som også skrev artikkelen i Våpenjournalen nr. 8-91. Det var også en artikkel i et annet nummer,husker ikke hvilket i farta, om Vierlingen jeg hadde i hus en stund.

Det var en Johan Fanzoj i 2X12 og 2X5,6X52R. Løpa var lagd av Böhler super blitz og hele løpsbunten veide bare 1,6kg. Dessverre var den regulert for to lynkjappe skudd og det fungerte ikke for meg.

Link to comment
Share on other sites

Den sto til salgs hos Jakt og Friluft i Arendal men hvor den er nå vet jeg ikke. Jeg var tredje eier og nummer to hadde hatt den i Ferlach for svingmontasje. Det var nok etter dette at reguleringen ble "sær". Man bør aldri tukle med ei dobbeltrifle som faktisk går godt !! Og ja det var en over / under hagle med sideligger rifleløp.

Link to comment
Share on other sites

Husker den fra et eller annet nummer i VJ . Får lete i min gamle bunke. Du har rett ,tukle med en dobbeltrifle ,dobbeltrifledrilling eller en vierling med ny einhak eller schwenk er bare å be om trøbbel. Mitt råd er kjøp alltid en ny børse som er ferdig regulert med kikkert sikte.

Spesifiser regulerings ammo i bestillingen. Be alltid om min 200 stk ammo levert med børsa. Samme lot som regulerings lotten. Da går det som regel bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har en krieghoff optima i 2x20/76 og 7x57r. Vis jeg ønsker et nytt løp med 2x7.57r og 1x20/76 vill dette komme på 100000kr?

 

Noen som vet prisen i norge på innstiksløp til min optima? Skulle hadd 2stk da dette hadde blidd 3x7.57r, genial elgrifle :)

Link to comment
Share on other sites

Ekstra løpssett i rifledrilling til optima er billigere enn til den "gamle" Trumphen, så den koster nok ikke 100'. Optima er en systemdrilling bygget for å kunne skifte løpsett for en rimeligere produksjonskostnad. Den gamle Trumphen er ikke det.

 

Må optimaen inn til børsemaker får å sette innstiksløp inn? Tenker da om den må freses div hakk i den? Noen som har sånn ca pris?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den må til en børsemaker, men vil tro i de flestes tilfelle at den bør. Tror det er finurlig arbeid å frese ut plass til en liten ekstraktor på den nåværende ekstraktoren, for deretter å gjenge opp et lite hull til skruen som holder ekstraktoren på plass. Er en dyktig med verktøy eller utdannet finmekaniker eller verktøymaker lar det seg sikker greit gjøres.

 

Jeg hadde ikke gjort det på min drilling, ikke engang om børsemakeren skulle hatt 10 000,- bare for jobben. Bruker selv en K+S innstikkspipe i 8x57 IRS. Ikke vanskelig i bruk, men krever nøyaktighet ved innsetting. Bruker mellom 5-10 skudd for å komme i senter/ samskyte med det loddete rifleløpet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den må til en børsemaker, men vil tro i de flestes tilfelle at den bør. Tror det er finurlig arbeid å frese ut plass til en liten ekstraktor på den nåværende ekstraktoren, for deretter å gjenge opp et lite hull til skruen som holder ekstraktoren på plass. Er en dyktig med verktøy eller utdannet finmekaniker eller verktøymaker lar det seg sikker greit gjøres.

 

Jeg hadde ikke gjort det på min drilling, ikke engang om børsemakeren skulle hatt 10 000,- bare for jobben. Bruker selv en K+S innstikkspipe i 8x57 IRS. Ikke vanskelig i bruk, men krever nøyaktighet ved innsetting. Bruker mellom 5-10 skudd for å komme i senter/ samskyte med det loddete rifleløpet.

 

slb

 

Ja jeg er ikke finmekaniker så da blir det børsemaker :D skal høre på tilbud.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innstikksløpene leveres av K&S Einstechlauf http://www.einstecklauf.de/, og produseres altså ikke av Krieghoff selv.

 

Tilpasningen i våpenet består, såvidt jeg forstår, av et frest spor i utdrageren. Dette utføres med en spesiell fres for formålet. Det er rart at ikke J&F har børsemaker som har verktøyet.

 

Jeg har selv tilpasset og brukt Krieghoffs EL 22 og EL 44 (22cm og 44cm innstikksløp i .22 lr og .22 mag. produsert av Krieghoff) Jeg monterte løpene uten å frese spor i utdrager eller radie i løpsenden, noe som fungerer like bra. Om dette er mulig å gjøre på K&S EL65 vet jeg ikke. Men jeg har et underveis fra Tyskland, så da får jeg se.

 

Her kan være andre børsemakere i Norge som monterer K&S innstikksløp, kanskje noen vet?

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å få tatt et nærbilde av ekstraktoren på børsa mi i morgen, om det er av interesse.

 

Rart at våpenet ditt må ned til Tyskland for montering. Rogne Våpen i Heimdal (utenfor Trondheim) selger innstikkspiper fra K&S. Regner med at børsemakeren hans monterer. Han skal være dyktig.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

slb: Spennende drilling du har!

 

Det verserer tydeligvis flere løsninger for utdrageren etter hvordan våpenet er konstruert. På sidene til http://www.einstecklauf.de/ kan man laste ned ei brosjyre og der vises en annerledes utdrager, men da er innstikksløpet montert i en vanlig side by side-drilling.

 

Men som du sier, det er helt sikkert børsemakere i Norge som kan gjøre dette uansett.

Link to comment
Share on other sites

Tror det fins to utgaver av ekstraktoren. Den med integrert ekstraktor på/i selve innstikkspipa (side 5 i brosjyren) og den med separat/ekstern ekstraktor (side 6 i brosjyren), som jeg har. Mener å ha hørt at den separate/eksterne er vanligst på grovkalibrede innstikkspiper.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

I munningen, hvor en justerer innstikkspipa, har jeg tatt mål i mm hvor mye pipa peker mot høyre, venstre, opp og ned. Da er jeg innenfor 8'ern på 1/2m skiva. Deretter bruker jeg 2-3 3skd serier for å være innenfor 10'ern. Ganske så presis sak som tåler endel varme. Skyter 5 skudd uten å klatre.

 

Hadde selv et Krieghoff EL 22. Var ikke like heldig som deg mtp. presisjon etter demontering :-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv et Krieghoff EL 22. Var ikke like heldig som deg mtp. presisjon etter demontering :-)

Åh? Du må jo ta det ut for å justere innskytingen. Mine er 100%

 

Har et K&S-løp på gang i 6x70R, og hadde regnet med man kunne plukke det inn og ut uten ny innskyting. Må vel ha løpet ut nå og da for å pusse haglløpet (kondens, vann mv.)?

Link to comment
Share on other sites

Mitt EL22 måtte ha eksakt likt moment hver gang jeg monterte det for å holde noenlunde likt treffpunkt. Prøvde med momentnøkkel, men blei aldri helt fortrolig med det.

 

Innstikkspipa fra K+S må vel ut i fra tid til annen mtp. puss, men det sies at en kan la den være i nokså lenge. Helt opp mot et år om en tar riktige forhåndsregler. På selve innstikkspipa er det, om jeg ikke husker feil, to eller tre stk. pakninger med o-ring som holder ca. 50 cm av 65 cm av haglløpet, fri for påvirkning fra elementene.

 

Om en ikke oljer haglløpet på forhånd ved innføring av innstikkspipa, blir den meget tung å få på plass. En risikerer da samtidig å "vrenge" av pakningene/o-ringene ved mangel av olje. Jeg oljer innsiden av haglpipa lett med en god våpenolje før jeg monterer innstikkspipa.

 

Det finnes sikkert triks for å holde eksakt treffpunkt ved av- og påmontering av innstikkspiper fra K+S, men for meg er det likevel fremdeles ei innsikkspipe. Jeg vil kontrollskyte før jeg velger å jakte med den etter av- eller påmontering.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...