Jump to content

Contour Roam


kimjeger

Recommended Posts

Akkurat vært å kjøpt meg Contour ROAM på Elkjøp, men er nesten så jeg angrer litt når jeg hører pipingen når filmingen starter. Noen som vet hvordan man fjerner pipingen? Eller hvordan gjør dere dette?

 

Tenkte å bruke kameraet på elgjakt til høsten, men frykter at den lyden vil skremme elgen noe veldig.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Akkurat vært å kjøpt meg Contour ROAM på Elkjøp, men er nesten så jeg angrer litt når jeg hører pipingen når filmingen starter. Noen som vet hvordan man fjerner pipingen? Eller hvordan gjør dere dette?

 

Tenkte å bruke kameraet på elgjakt til høsten, men frykter at den lyden vil skremme elgen noe veldig.....

tor

 

 

Last ned story teller:

 

http://contour.com/software/storyteller

 

koble kamera til pc'n, bytt innstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat vært å kjøpt meg Contour ROAM på Elkjøp, men er nesten så jeg angrer litt når jeg hører pipingen når filmingen starter. Noen som vet hvordan man fjerner pipingen? Eller hvordan gjør dere dette?

 

Tenkte å bruke kameraet på elgjakt til høsten, men frykter at den lyden vil skremme elgen noe veldig.....

 

Sett cam`n på rec før du slår det på.Slå deretter på contour cam. mens rec er inne! Da blir lyden borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil advare alle som tenker på å kjøpe seg ROAM til jakt om at denne nye modellen har gått over til en 170 graders linse for 720p 60fps og 125grader for 1080p 30fps fra den gamle contour hd 1080p som har 135grader for 720p 60fps og 110grader for 1080p 30fps.Vil sterkt anbefale å ikke gå over 110graders vidvinkel da fugl/dyret bare blir enda lengre unna på filmen og fort utydelig.Jakter selv småviltjakt med contour hd 1080 i 110graders vidvinkel å kunne ikke tenkt meg en eneste grad ekstra.Cam`n filmer fine filmer på duer skutt på 30-40meter.Har sett en del av det jeg vil kalle mislykka forsøk på filming av f.eks duejakt fra roam/gopro etc der det har vært alt for stor vidvinkel å man nesten ikke ser en dritt.Får også ofte "fisheye" effekten av å ha for stor vidvinkel og det er heller ik noe heldig.

Så mitt tips er å styre unna de nye contour cam`ene viss det er jakt der det skal monteres på enten hue eller våpen.kjøp det gamle!

Her er et eksempel på duejakt filmet med 1080p 30fps 110grader vid..Forresten filmet av undertegnende.Så kan dere sammenligne den med andre jaktfilmer på youtube der roam har blitt brukt.

 

 

Husk å sette på 1080p!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg Go pro Hero2 kamera, og kjenner ikke til Contour så godt, men det må jo være råd å bytte linser på disse Contour kameraene også?????.

 

På mitt Go pro har jeg 4 forskjellige linser til forskjellig bruk. Litt dumt å ikke kunnet kjøpe nyeste og beste utgave av et kamera pgs linsen. På Go pro er det mange forskjellige linser og filter en kan kjøpe etter bruk på kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg Go pro Hero2 kamera, og kjenner ikke til Contour så godt, men det må jo være råd å bytte linser på disse Contour kameraene også?????.

 

På mitt Go pro har jeg 4 forskjellige linser til forskjellig bruk. Litt dumt å ikke kunnet kjøpe nyeste og beste utgave av et kamera pgs linsen. På Go pro er det mange forskjellige linser og filter en kan kjøpe etter bruk på kameraet.

 

Jeg trur ikke det er noen mulighet ennå å skifte linse på contour cam`ene.Vil så klart ha det nyeste av kvalitets linser på contour cam men håper/venter på at de nyeste versonene som kommer i framtiden får en valgmulighet på 110graders linse eller trangere.Man har idag contour plus som filmer i meget bra kvalitet men som ikke går trangere en 125grader.Veldig synd fordi planen var å kjøpe det helt til jeg så den spekifikasjonen.

Grunnen for at jeg vil ha contour istedenfor go pro er enkelt å greit at det er lettere å montere det rett på hodet.Å jakte med hjelm er ikke akkurat aktuelt :D Har dem kommet med noen smarte løsninger for montasje rett på hue der go pro`n tar imot rekyl bra?

Go pro Hero2 som du har filmer i meget bra kvalitet.Har kun sett vidvinkel footage.Hvordan blir filma med 90graders funksjonen?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en snasen sak det der!Har du prøvd eller kjenner noen som har prøvd den iforhold til rekylopptak?Lar den seg feste uten vannhuset?Åssen er komforen over tid da man må trøkke den ganske så langt ned i panna for å få en lav nok kamera vinkel.(artig å ha med mest mulig av børsa på filmen å)Skjære ut et hull på camohetta(x3m1) og feste denne på innsida kan jo være en god løsning.Ratt litt for mye pling og pong (go pro) for å ikke få noe gjenskinn som vil fort skremme duene.på rype-skogsfugljakt og lignene er det jo bare å ha den i lomma å smekke den på hue når bikkja står.Forsåvidt det samme som jeg gjør med contour og headband mount idag.

Link to comment
Share on other sites

Blir en del forskjell.Nok til at det er uaktuelt fra min side.Testa ut 135graderen på cam`et mitt ved en anledning ifjor under duejakta å resultatet ble sykt mye dårligere en ved 110grader.Fugl på 10meter gikk greit men langskudda funka dårlig.Også ser det jo bare dumt ut at fugl`n er langt borte når den egentlig var ganske nærme.Hovedsaken er at den vidvinkelen jeg bruker nå (110grader) er det maksimale av hva jeg syns er greit da jeg vil ha med fugelen på langskudda.Kunne gått tenkt meg å prøvd noe trangere å.Håper contour kommer med noe slikt i framtiden.Et sted mellom 90 og 105grader kunne vært intr. å prøvd

Link to comment
Share on other sites

Over lengre tid tror jeg nokk man kjenner denne hodestrappen godt.

Har ikke prøvd med våpen enda mot rekyl.

Filmer så mye annet rart :)

Må bruke vannhuset, men kan bytte om baklokket med hull for bedre lyd.

Filme opp ned, og det blir rett uansett ved innstillinger.

GoPro har gummigreier for å ha over kamera.

Rart om det ikke finnes i Camo..

_1_gopro-sil-zoom.jpg

 

Finnes.... Fant jeg fant..

41tfJqzkxLL._SL500_AA300_.jpg

 

Chest mount finnes også..

683_large_Chesty-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å fikle med å sette Gopro på hodestrappen eller på huet i jakt sammenheng utgår sikkert..

Da er vel viltet langt unna allerede :)

Er vel best at det bare er klart rett før ting skjer.

Mener blinking å lyd kan slåes av!

Blink vet jeg, men lyd ved av å på er jeg usikker akkurat nå.

Har ikke GoPro 2, men forrige.

Neste tror jeg blir GoPro 3/Extrem eller hva de skal kalle den. Peilling.

Link to comment
Share on other sites

har ein gopro hero 2 som eg skal prøve på jakt til hausten. Det går an å slå av lyd og lys. blir spanande å sjå om det blir brukbart. bør nok være moderate hold for at det skal bli bra, sjølv med 90 grader synsvinkel.

 

her er ein film som viser forskjellen mellom 170-127-90 graders synsvinkel.

 

 

her er ein film som viser korleis hodefestet fungerer med rekyl. ser ut til å fungere greit:

 

(må stille opp for å sjå i 1080 HD).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vurderer en Contour Roam, oppimot en Drift Innovations HD170, sistnevnte har en viewfinder og fjernkontroll. Er det noen som er misfornøyde med Roam?

Koster jo det samme som fra utlandet nå, og norske lover og regler er jo kjekt å få med på kjøpet, mtp reklamasjonsrett osv..

Link to comment
Share on other sites

Akkurat vært å kjøpt meg Contour ROAM på Elkjøp, men er nesten så jeg angrer litt når jeg hører pipingen når filmingen starter. Noen som vet hvordan man fjerner pipingen? Eller hvordan gjør dere dette?

 

Tenkte å bruke kameraet på elgjakt til høsten, men frykter at den lyden vil skremme elgen noe veldig.....

 

Hei!

var inne på hjemmesiden til norske Contour Roam: http://contourhd.no/" target="_blank

Her finner man svar på mye av det man lurer på! :)

 

Her fant jeg det du spurte om: http://contourhd.no/how-do-i-silence-the-beeps/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Er 30 maks på Roam. Iogmed at flimringen ligger på 50Hz, kunne det tenkes at man ikke ville lagt merke til det med 25. Vil også være lite merkbart med 60Hz /FPS.

 

Kan også være gamle lysrør, kan se mer flimring da visstnok pga mer UV-lys når rørene er slitt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte på den, men hvis "stroppen" ikke er så liten at den passer mellom skinna og løpet er det dødfødt. Kan jo ikke ha den rundt løpet da jeg kun bruker kornet på hagla. Selv om jeg skulle klare å se over stroppen blir det "tull" i siktebilde noe som vil gå utover skytingen min er jeg redd.

 

Hvorfor ikke ha det på hodet?!

Link to comment
Share on other sites

Hadde min første tur ut med Contour Roam i går og vil komme med en advarsel. Kamera henger ikke særlig godt fast på festet/montasjen som følger med. Jeg tapet det til drillingen og gikk med børsa på skulderen. Etter å ha gått ett stykke, så sjekket jeg børsa og kamera var borte. Festet hang på plass, så det var ikke tapen som hadde løsnet. Heldigvis hadde jeg med garmin astroen, siden jeg var ute med støveren, så ved å følge sporet tilbake, hadde jeg flaks og fant kamera på bakken. Så heretter blir det å ha kamera i lommen og montere det om det skjer noe.

 

Her er forøvrig en liten snutt

Link to comment
Share on other sites

ja, men da står vel kamera rimelig vannrett. Når man fester det på løpet, står det loddrett tidvis både opp og ned og kan gli av festet. Burde vært en form for klikkfeste eller noe som låste kamera fast.

har tenkt å skaffe meg hodereim, så da er det nok ikke noe problem. Vil tro at man da lettere merker om det detter av også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hadde min første tur ut med Contour Roam i går og vil komme med en advarsel. Kamera henger ikke særlig godt fast på festet/montasjen som følger med. Jeg tapet det til drillingen og gikk med børsa på skulderen. Etter å ha gått ett stykke, så sjekket jeg børsa og kamera var borte. Festet hang på plass, så det var ikke tapen som hadde løsnet. Heldigvis hadde jeg med garmin astroen, siden jeg var ute med støveren, så ved å følge sporet tilbake, hadde jeg flaks og fant kamera på bakken. Så heretter blir det å ha kamera i lommen og montere det om det skjer noe.

 

Her er forøvrig en liten snutt

" target="_blank

 

Er det ikke veldig kjedelig å plutselig skyte hunden sin pga kamera er på våpenet og man skulle bare filme litt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...