Jump to content

16-67 i 16-65 kammer - også slug...?


Okhotnik

Recommended Posts

Vanskelig å vite, men jeg har selv kjøpt en pakke med ammo hvor eska utenpå var merket 16/65 mens patronene inni var merket 67mm...

 

Det eneste man kan gjøre for å være helt sikker er å måle både patron (med krympen brettet ut) og kammer (vha egnet tolk).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har boka Haglpatronen og Haglskuddet av Kjell løvold i bokhylla. Der står det:

 

I Tyskland markedsføres det også patroner med 67,5mm lange hylser, altså midt imellom 65 og 70mm. På disse hylsene er hylseveggen i munningen spisset, slik at den aller fremste delen av hylseveggen er meget tynn. På grunn av dette, og den spesielle lengden, fyller hylseveggen mindre opp hvis den skulle komme i overgangskonusen. Det hevdes derfor at disse patronene kan brukes like godt i 65 som i 70mm kammer.

 

Det ville være rart om det fantes slugpatroner merket med 67,5mm hvis de bare kunne skytes i 70mm kammer.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

For et år eller to siden sto det en lengre artikkel om 65 og 67mm kamre i svenske Vapentidningen. Så vidt jeg husker har mange hagler som er merket med 12/65 i virkeligheten 67mm kammer. Jeg har selv en gammel Darne-hagle der dette er tilfelle.

 

Kammerlengden kan måles med et skyvelær. Det er ganske greit å kjenne hvor overgangskonusen begynner.

 

Jeg har forresten levert inn Darne'n til børsemaker, for å brotsje opp kammeret til 70mm. For å kunne skyte stål lerduepatroner.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da har jeg funnet svaret: ringte like godt til RWS i dag, (fikk da også testet tysken min) og fikk til svar at 67.5mm hylser kan brukes i 65mm kamre, både med hagl og med slug. En epost til Sellier & Bellot ga samme svar. Så da er det avklart.

 

Jeg ble så nysgjerrig på hvorfor man i det hele tatt lager patroner med 67.5mm hylselengde. Så jeg har gravd litt rundt etter info om dette.

 

Tydeligvis har man en gang i historien gått fra 2-1/2” standard lengde og opp til 2-9/16” eller 2-5/8”, litt etter kaliber (ser ut til å være litt forskjellig for kaliber 12 og for kaliber 16). Vi snakker nå om over 100 år tilbake. 2-3/4” kom visstnok i alminnelig bruk fra 1930-tallet.

 

På denne tiden var det visstnok ikke helt uvanlig at patronene ble laget for å brette seg ut i overgangskonusen - altså ikke før konusen - for å beskytte haglene i overgangen, få tettere dekning for kruttgasser, færre skadde hagl, og bedre skuddbilder og hastighet (formodentlig). Slik sett har sikkert 67.5-mm vært en standard løsning for kamre i både 65mm og 70mm.

 

Jeg fant et par artikler om dette:

 

http://www.16ga.com/forum/viewtopic.php?t=1983

 

Utdrag:

I have the two American Rifleman articles to which Researcher refers above. And here's the reason why better patterns resulted from slightly overlength shells in short chambers (or chambers marked 2 3/4" that weren't really that long): Remember that we're talking the pre-WWII days, paper cases and felt or cork wads, no plastic shotcups. One reason for pellet deformation back in those days is that the unprotected pellets would slam into the walls of the forcing cone when the gun was fired. However, if the paper case mouth opened into the forcing cone, the mouth of the shell itself afforded some protection to the shot charge, on its initial contact with the bore. Tests established that slightly shorter chambers resulted in tighter patterns. Some trap shooters even when so far as to shoot 3" shells in 2 3/4" guns. Today, of course, with plastic hulls and wads, there's no longer any pattern benefit to shooting longer shells in short chambers, because the wad itself does a much better job of protecting the shot.

 

Mer om kamre og overgangskonuser for papphylser og plasthylser:

 

http://www.gunreports.com/special_repor ... 155-1.html

 

 

Min utfordring er å få min 1926-modell Browning Auto-5 til å fordøye og kaste ut patroner i 16-67.5. For selv om kammeret er langt nok så kan utkasteråpningen være for liten.

Utfordringen har vært løst tidligere;

http://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?t=79647

 

Jeg vil dog helst slippe å måtte konvertere hagla, annet enn kanskje å justere utstøterhaken til å “gli” fram og tilbake og gi meg noen mm ekstra å gå på. Testskyting med 16-67.5 vismuth BB og slug følger så snart jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Hei,

 

Tror du skal lete godt og lenge før du finner haglepatroner i kaliber 16 som har str. 4 og mindre med 65/67,5mm hylselengde. Jeg har kun funnet Eley VIP i str. 5, 4 og BB og alle disse med 2 3/4 altså 70mm hylselengde i kaliber 16. Federal Power Shok Rifled Slug har også 2 3/4 lengde.

 

Håper jeg tar feil, men tror du blir nødt til å lade selv eller kjøpe miljøammo i Sverige. For noen år siden så jeg en butikk i Trondheim som hadde Kent Tungsten Matrix i kaliber 16 i str. 4 eller 1. Men disse har de ikke nå om dagen. Om den fremdeles selges i landet vet jeg ikke, har brukt denne mye i kaliber 12 på rådyr med godt hell.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...