Jump to content

Furtebu - "The Tardis"


OIH

Recommended Posts

Skal kjøpe litt greier på IKEA:

"Pluggis" til veggen bak pressene, bygger bare 8.5cm ut i rommer:

pluggis-beholdere-med-skinne--deler__0117629_PE272689_S4.JPG Regner med å ha lademanualer i den øverste boksen, så jeg trenger minst 2.

 

Skal ha 3 stk "Vessla" til å ha under sittebenken. antar jeg kommer til å legge kruttbokser, esker med kuler og sånt i dem (Nesten litt "Dillon-blå" disse :smile: ):

vessla-oppbevaring-med-hjul__51638_PE151548_S4.jpg

 

Har kjøpt 2 magnetskinner på Clas for å ha unbrakonøkler, fastnøkler etc, samt div ladeverktøy i stål (hylseholdere og andre småting som har en tendens til å forsvinne).

 

Har en sortimenthylle, men vet ikke helt om den skal opp, bygger litt mye ut i rommet.

 

Når også WIFI'n min der nedefra, så en ultraslank pc med touch hadde jo vært smidig, men får vel nøye meg med HTC'n. Funker til å finne ladedata på nett hvis papirutgavene mine skulle være utilstrekkelig.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da begynner det å bli klart:

normal_IMAG0442_small.jpg

normal_IMAG0443_small.jpg

 

Har laget hull i benken til pressene, men de fine boltene jeg hadde kjøpt finner jeg ikke :( , får ta en tur på Clas i dag, hvis tiden tillater:

normal_IMAG0444_small.jpg

 

Nå er igrunn terningen kastet, får ikke ladet noe som helst før rommet er operativt.

 

Har aktivert "Torrbollen", men det er litt kaldt der nede, blir bedre om man lukker døren, men har en vifteovn som jeg kommer til å ha på nå på vinteren.

 

Ellers var det litt ydmykende å installere lys. Da fikk jeg nådeløst se hvor lite tett konstruksjonen var. Ble å dytte inn Glava til det ikke slapp igjennom lys lenger. Børa er heller ikke tett, måte fore ut festene for hengslene, og de ble vel 5mm for tjukke. Hvis jeg gidder skrur jeg av hengslene igjen og slanker foringene. Kan for bli at jeg bare stifter en bit liggeunderlag på innsiden av døren. Siste alternativ frister, gir litt isolasjon, gjømmer alle blemmene jeg har gjort, og gjør døra skikkelig tett når den lukkes. Bare finne en litt ok farge, orker ikke sånn antrasittgrå.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ferdig og operativ, trangt, men jeg har 3 ladepresser, 1 kulepresse og 1 kalibreringspresse der inne, og alt kan brukes. Blir mest 9mm, men litt .260/.45WM og .38/.357 blir også gjort. Haglepressa er litt i limbo siden jeg skrudde den i biter for vask, og fortsatt har deler til overs :oops:

 

Utenfra:

LR640x480_01_zps4e451b9f.jpg

 

Inni:

LR640x480_02_zps60858248.jpg

 

Omtrent som en millionleilighet på Frogner: Vinduer, luft og utsikt koster ekstra :)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ja ja Øivind , alt burde jo gå etter planen der inne, må i tilfelle ut for å skifte mening.

 

Men for al del du får jo tydeligvis gjort greiene dine du, liker det kaldpressings prosjektet ditt.

Så noe snakk om en kutter, kikket litt på bilder på nett kan få laget en sånn hvis du trenger .

Link to comment
Share on other sites

Så noe snakk om en kutter, kikket litt på bilder på nett kan få laget en sånn hvis du trenger .

 

Jeg må bare si tusen takk! Nå har jeg ordnet dette, men jeg setter stor pris på at du tilbyr deg å lage en. De er ikke fryktelig dyre, men havner fort på kr 700+ når frakt og mva er lagt til.

 

Jeg laget meg en pappmodell og gav til naboen som jeg bytter litt tjenester med (IT mot isenkram). Han driver med diverse sveis av syrefast og rustfritt stål (Rekkverk, kjøkkeninnredninger etc.). Gjør veldig fin jobb. Skulle få den i løpet av kommende helg. Håper igrunn den er i karbonstål, hadde tenkt å male den Dillon-blå med glatt hammerite :) Har ikke hjerte til det hvis den er rustfri.

 

Og jeg trenger den, for jeg har lovet å lage 500 kuler mot å få 20 kg blytråd, dvs jeg blir sittende igjen med rundt 15 kg til eget bruk. Dessuten ligger en ny die på posten uten hulspiss, så jeg kommer til å tilbringe noen timer i ladetanken.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En plass 4 presser:

IMAG1102_zpsb6b700db.jpg

 

Turret:

IMAG1104_zpseb0088b2.jpg

 

MEC 600 jr MK V:

IMAG1103_zps5efc6ef3.jpg

 

Lyman Lubrisizer:

IMAG1105_zps5a3dc456.jpg

 

CH Swag-O-Matic:

IMAG1106_zps8f7c54d7.jpg

 

 

Løste problemet mitt med en 20mm tjukk finerplate som jeg borret hull i som matchet hullene i pressene. Deretter slo jeg i islagsmuttere med M6-gjenge på baksiden. Så satt jeg den fast i benken min med dobbeltsidig tape og 6 gjennomgående bolter. Funker helt etter planen.

 

Største bøygen er å få hullene korrekt, men ved å bruke M6-bolter, så har jeg litt å gå på i forhold til alle pressene untatt MEC'n som har 1/4"-hull.

 

Skulle det vært klokkereint burde det vært hull helt igjennom, slik at løsningen ikke var så kilen på skruelengden. Nå må jeg ha 25mm til MEC'n og litt lengre til de andre.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk flott lade-Tardis. :smile:

Liker litt sånn kompakte arbeidsplasser. Trenger ikke å "løpe" over til andre enden av rommet for å lete etter noe du tror du glemte der. Alt innen armlengdes avstand bifalles.

Har selv et forholdsvis trangt lade/hobbyrom. Får akkurat en Ikea kontorstol imellom vegg og benkeplate. Litt trangt å snu rundt, men pytt pytt. Er jo ikke akkurat noen ballerina, så den snurringen får andre ta seg av. Hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...