Jump to content

Furtebu - "The Tardis"


OIH

Recommended Posts

Ladeutstyret må ut av soverommet til sønnen. Muligheter for forgiftning, klemskader og at ammunisjon og komponenter ligger lagret på et barnerom, gjorde at jeg gikk ned og feide ut av kjelleren for å se på mulighetene der. Viktigst at sønnen har det bra, men jeg ønsker ikke at ladeutstyret mitt skal få en sånn rustpatina som alt stål får når det lagres i rom med varierende temperatur og fukt. Kjellerrommet er på 3x3 meter, og det er 160cm under taket. Det står en varmtvannsbereder der nede, så det er grei temperatur der, men tørt er det ikke. Dessuten lagrer fruen terrakottapotter etc der nede, så jeg får ikke alle 9 kvadratmeterne for meg selv. Løsningen ble å lage en kasse av lemmer som måler 120x150cm. Bunnmålet er 120x120(-tjukkelsen på 2 vegger).

 

Lemmene skrudde jeg sammen av 12mm OSB-plater og 1,5x4" tre:

normal_IMAG0354_%28Large%29.jpg

Ikke så mye plass:

normal_IMAG0353_%28Large%29.jpg

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blir altså en "banankasse" som har 150cm takhøyde innvendig, 120x110 gulvmål. Skal skru fast en benk med høyde 70 cm for å montere presser på, og lager en lukket benk i motsatt ende med 40cm høyde til å sitte på. Denne skal ha lokk slik at jeg kan lagre utstyr iden. Mellom Benkene skal det være en døråpning på 40cm. Smalt, men det går. Skal også ha en dør med god tetting for å hindre inntrenging av fuktig luft og støv. Jeg må montere godt lys der også. Helst noe som bygger minimalt. Har også noen 220 volts vifter jeg vurdere å montere med støvfiltre for å få litt sirkulasjon i boksen. Mye av motivasjonen for å skrive om dette er å få det gjort, har en tendens til å starte ting og deretter ikke bli helt ferdig, men ved å annonsere, så legger jeg litt mer press på meg selv.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke mye lys til i en så liten boks. Kjøp deg 2 små lysrørarmaturer. 14-18W. Greit med to, så du slipper skyggevirkninger. Viktig at du ikke bruker halogen eller glødepærer, det kan fort bli veldig (ubehagelig) varmt inni den kassa der. Monter en egen bryter på vifta. Hvis den støyer, blir du gal i hodet av å høre på den. Greit å kunne slå av av og til.

 

http://www.jula.no/lysrorarmatur-18-w-424048 Enkel og billig. En på hver side av benken din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller kjøpt noen justerbare led-spotter for innmontering som monteres utenpå kassa. Kun montasjehull i kassa. Bygger minimalt. :wink:

Led-spotter avgir også fint lite varme i motsetning til lysstoffarmaturer som avgir overraskende mye varme. Ved å montere innfellbare spotter vil mesteparten av varmen havne på utsiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant. Led armaturer har en tendens til å samle lyset veldig, men det skjer jo ting på den fronten også. Det virker forøvrig ikke som om det er mye plass å spre lyset på uansett :lol: Hvis veggene og benken males i en lys farge vil jo lysfordelingen bli rimelig bra.

 

Ja, det blir pent inne i boksen med kablene utenpå.

 

Edit: Hvordan er temperaturen der nede sånn generelt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke så redd for varmen, men liker lysfargen i lysstoffrør. Sliter med å se farger i spotlys generelt og led spesielt, men kommer til å se på begge deler. Skulle gjerne hatt en sånn kontorlampe med lupe der inne, men tror ikke det er praktisk gjennomførbart. Selv om jeg monterte den i taket, så ville den vær i veien.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg kikker på den løsninga di, jo mer bekymrer luftfuktighetsproblematikken meg..

 

Jeg trur faktisk jeg i ditt tilfelle ville ha utstyrt kassa med et enkelt ventilasjonsystem. En tilluftskanal fra et tørt rom eller friluft inn nede i kassa og en avluftingskanal fra øverst i kassa og ut i friluft. Da ville sirkulasjonen kunne holde det tørt...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt, men det er nok 16-17 grader der nede. Varierer antakelig litt fra gulv til tak. Fukt er litt mer enn jeg liker, og skal drenere enten i høst, eller når telen går til våren. Dette er et gammelt hus, og der er bare kjeller under en snau firedel av huset (Huset ligger på en mur som er mer steinrøys enn mur, og veggene i kjelleren er tjukke.).Blir å grave langs muren der det er kjeller bak, og grave en god bit under nivået på kjellergulvet, og så grave en kanal utover med fall bort fra huset. Dette er dog ikke en del av prosjektet, og jeg forbeholder meg retten til å utsette dette lenge :)

 

Hadde en vifteovn der nede tidligere, og da ble det tørt nok til at verktøyet mitt ikke rustet. Da var det dog litt mer takhøyde (nytt isolert stuegulv tok 10cm på takhøyden).

 

Kommer uansett ikke til å ha igjen døra når jeg lader. Før jeg blir for smart har jeg bare tenkt å ha vifteovnen der, og la den stå en ti minutters tid å tørke ut lufta i bua etter en ladesesjon for deretter å lukke den. Tør ikke ha noen fast varmeinnstallasjon der nede. Er ikke elektriker, og dette er lavbudsjett, så det blir plug&play, og unplug når jeg forlater stedet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

ville hatt luftinntak fra tørt rom annet sted i huset, og overtrykk... Beste måten å sikre det på i mine øyne, og det behøver ikke være veldig komplisert med et hull i veggen på et kott i 1.etg. . Selv om det er varmt, så hjelper ikke det mye på fukten hvis det ikke gjøres noe for å fjærne den. Ville heller ikke laget noe lufttett rom, for din egen del.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ferdig med lemmene som skal bli vegger. Gulvet er lagt. Mangler spikerslag på takplaten, åpning til dør, og dør. Var forresten på Jula og kjøpte 3 stk lysstoffrørsarmaturer på 8w som kan kobles i hverandre - sparer en del kabler, samt "Torrbollen". Ble den største utgaven, den lille var utsolgt.

 

Gulvramme i trykkimpregnert tre:

IMAG0356_%28Large%29.jpg

 

Gulv delvis i 15mm kryssfiner (gamle vindusforinger som jeg ikke fikk meg til å kaste sist vi pusset opp):

IMAG0357_%28Large%29.jpg

 

Desverre hadde jeg ikke kryssfiner til hele gulvet, ble spon i samme tykkelse til resten. Trodde jeg hadde til hele gulvet, men det var 20mm. Nåja, den biten med spon kommer under en benk, og blir lagringsplass, trenger ikke tåle hundre kg på stiletthæler:

IMAG0358_%28Large%29.jpg

 

Måtte skru fast platene på nytt, feil type skruer. Amatører bruker mye tid på å gjøre ting 2x.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Montert 2 vegger. Trenger lengre skruer for å sette fast veggene i gulvet. Velger å gå bort fra løsningen med sittebenk og benkplate. 120cm er ganske langt, så jeg dropper sittebenken, vet ikke hva jeg tenkte med da jeg trodde jeg kunne sitte 40cm unna pressa og lade. Tenker på et alternativ med en løs kasse med lokk og hjul som jeg kan lagre greier i og sitte på når jeg lader, men i første omgang setter jeg bare inn en krakk og monterer ladebenk og presser.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Prøvde den i går. Det går helt greit. Jeg er 174cm/85 kg. Var litt redd for at 40 cm døråpning skulle bli litt snaut, men det funker også. Sett en stol på en Europall i lengderetningen, så ser du at du har plass til en del. Sammenhengende borplate på 110cm til lading har jeg aldri hatt før, så det blir en forbedring. 150cm til taket høres lite ut, men når du sitter, så er det god klaring til taket. 150 cm er litt mer enn du har i de fleste personbiler. Ser absolut at dette ikke er optimalt, men det er plassen jeg har, så det får stå sin prøve.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fortsatt det høres klaustrofobisk ut , men så er jeg 190 da.

 

Hadde ikke vært en ide` å lage seg en benk med hyller og skuffer og alt du trenger ,som du kunne lukket tett igjen med fukt bøtte når den ikke var i bruk

Da kunne du jo sittet ute i rommet.

 

Hadde selv en leilighet på 55m2 hvor jeg laget en liten benk på kjøkkenet som min mor sydde et trekk jeg hadde over .Så er med på at man må gjøre det beste med det man har.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Nåja, kjelleråpningen er så trang at jeg måtte bære platene på 120x150 ned før jeg skrudde dem fast i avstiverne av 1,5x4". Skulle likt å se noen flytte boksen min når den er sammenskrudd. Hadde den stått i en garasje, så hadde nok sjansen vært større for å havne på en containerbåt til Chittangong... Naboen løste det problemet ved å torpedere søknaden min om å bygge garasje, bare entreprenører som får søknadene sine gjennom i Horten. Skal ikke nevne navn, men hvis noen assosierer "møllerens hus" med et navn på en sjefssaksbehandler, så kan vi jo ta en prat på pm.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Planen var å dra på stevne, men diverse familebesøk fra England fikk pri. Attraksjonen med å bo der jeg bor er at jeg ikke trenger bil for å komme på jobb. Sandefjord er en fin plass, men jeg orker ikke pendle så langt. Neste hus skal ha garasje, dobbel.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips om fuktig kjeller generelt. På vinteren når det er kaldt ute kan du med fordel slippe inn kald luft som du varmer opp for så å lufte ut igjenn. Dette kan du gjøre flere ganger på rad. Det vil både ladebua og resten av huset ditt ha godt av. Det er også viktig at det er åpne lufteventiler hele året i kjelleren.

Lykke til med ladinga.

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en leilighet på 55m2 hvor jeg laget en liten benk på kjøkkenet som min mor sydde et trekk jeg hadde over .Så er med på at man må gjøre det beste med det man har.

BROKK

Hehe, kjenner meg igjen der. som student har jeg 43m2 med dama, og har vel brukt ca. 2m2 til skrivebord m. data, hyller med ladeutstyr og våpenskap, hvor jeg skrur opp pressa i benken hver gang den brukes :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bodde på 11m², felles kjøkken og dusjfasiliteter. Rett nok alene, så da stod pressa fint i stue/kontor/soverom (Gamle Berg studentby.). Var igrunn lykkelig da.

 

Ellers har jeg fått alle vegger og tak på plass. Taket var vanskelig. For å få det til å sitte såpass at jeg kan får greien tett, så skrudde jeg på spikerslag på takplata i et rektangel som passet mellom veggene, men takhøyden inni kjelleren er så liten at jeg måtte træ taket inn fra en kant før jeg monterte den tredje veggen. Avstanden til veggen var også i minste laget. Endte med å "sprike" veggene til hver sin side, dytte takplatefalsen mellom veggen i steden for oppå, og dytte den opp når jeg fikk nok klaring mot kjellerveggen. Det føltes godt når ting smekket på plass.Nå trenger jeg bareskru takramma fast i veggene slik at alt sitter sammen. Mangler fortsatt dør, akrylfuging, maling, lys, ladebenk. Ting tar vanvitting lang tid, men håper de vanskeligste bitene er over nå.

 

Kanskje på tide med et bilde også.

 

øivind

Link to comment
Share on other sites

Døråpning:

normal_IMAG0359_%28Large%29~0.jpg

 

Trangt under taket:

IMAG0362_%28Large%29.jpg

 

Innvendig tak/hjørne:

normal_IMAG0365_%28Large%29.jpg

 

Blir mer gøy når jeg kommer til selve innredningen. Har bestilt et billig hygrometer på eBay også. Leste at hvis jeg klarer å holde luftfuktigheten under 50%, så ruster ikke stålet på ladepressene mine. Satser på Torrbollen, men har en vifteovn i beredskap. Trenger en bedre sag til å sage ut døråpningen, pendelsag ble litt vanskelig uten å gnage på 1,5x4"s forsterkning/innramming.

 

En ting som er kjedelig med liten plass er at man må flytte ting hele tiden. Derfor er furtebua full av rot.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbudet! Problemet med åpningen er overdrevet. Har dessuten en sånn feinvariant, sager fort ut de bitene som lager problemet. Fikk laget "understell" for selve ladebenken igår. Regner med å lage noe tilsvarende å sitte på. Blir bare en hylle 40cm over gulvet. Blir beder ergonomisk enn jeg hadde trodd. Da kan jeg i tilleg dytte ting som hylsevibrator og annet under der. Fant med en bit med fransk finer til bordplate, den er glatt og fin også slik at den ikke trenger overflatebehandles.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fått saget til en bordplate av vannfast 20mm finèr, samt laget understell for sittebenk. Fikk også saget ut døråpningen litt bedre. Bosh multitool'n gikk tom for tenner litt for tidlig til at jeg ble helt ferdig :) . Sønnen syntes benken passet best som seng til ham, og insisterte på at jeg måtte lage trapp/stige til ham, slik at han kom opp...

 

Har en emballasjekasse i finer som jeg regner med å bruke til "lokk" på benken. Føles litt mer solid enn spon- og osb-plater. Eller så synes jeg dette går dette treigt, selv om det går fremover.

 

Neste blir altså lokk til sittebenk, deretter må jeg lage en dørløsning. Har en bit hobbyplate som ble til overs da vi renoverte badet, hvis den er brei nok, så blir den dør. Så blir det å støvsuge boksen tom for sagflis,fuge med akryl, og rulle på noen lag maling. Vurderer å gi den et lag maling utvendig også. Erfaring tilsier at snart blir jeg så utolmodig at jeg kutter hjørner over en lav sko. Jeg vet også at når pressene er montert, så kommer det ikke til å blir gjort noen forbedringer, da er det "...i gode og onde dager...". Skal jeg male, må det gjøres nå, så jeg får kjøpe meg en treliter med Jotaplast i morgen.

 

Tok noen bilder som ojeg skal laste opp i morgen, men det er vanskelig å få gode bilder når vi snakker 120x110cm.

 

Ellers får dere som har gjort dere fortjent til det ha en god farsdag!

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Får håpe du ikke skal ha inn en xl650 med hylsemater , da er jeg redd du må skjære hull i taket opp til mor. Kankje greit sted å få ned litt smørbrød også hvis du holder på lenge. :lol:

 

Stå på , blir sikkert et fint gjemmested for hverdagens utfordringer.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en LEE Turret og en Dillon SD og en Lyman kalibrerinspresse og en MEC jr. Antar det kan bli en utfordring å fylle tennhetter på SD'n... Jaja, da er det bare å skru ut et tyvtalls skruer og senke platen litt. Ergonomien er litt bedre når pressa kommer over 70cm, vi får se :). Alle pressen skal monteres med islagsmutter fra undersiden slik at jeg kan skru dem løs i fall jeg trenger bordflaten til andre prosjekter. Greit å kunne sitte å myse på et problem i stillhet med godt lys.

 

Regner ikke med å ha mer enn 2 presser montert om gangen. Er ikke så ofte jeg kalibrerer, SD'n bruke jeg mye, så den må få stå montert mesteparten av tiden.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Du får redusere enda litt på målene, så kanskje du kan gjøre suksess med å selge dette som et "travel kit" :wink:

Morro å se andres prosjekter, har tro på dette!

 

Vurderte faktisk å bruke en europall som base - laget et vedskjul på den måten, men bestemte meg for å ha litt armslag :)

Et "travelkit" som krever gaffeltruck eller jekketralle er antakelig ikke for alle...

 

110cm benk gjør at jeg kan gjøre enkelt vedlikehold på lange våpen der inne også. Ellers er 120x110 ene og alene valgt fordi platene er 120x240cm. Minst mulig kapping. Valgte å ha avstiverne på utsiden, mister litt volum på det, men jeg ønsket et mest mulig glatt indre, mulig jeg kommer til å angre på det.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Påbygg til hus koster fort 20-30k pr m². Mitt prosjekt koster rundt tidelen av det. Dessuten er jeg gift, og huset er i empire-stil, må vite, og ethvert stilbrudd straffes hardt...

 

Må også innrømme at å skulle sitte inne i noe som omtales som en "vorte" byr meg i mot. Så stikk i strid med all "coach hype", så er mantraet mitt for tiden "Think Inside The Box".

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For de som ikke ser britisk kult-sci-fi, så er dette den originale "The Tardis":

TARDIS.jpg

 

Et slags "skillerhus" for britisk politi anno 1963, altså et flyttbart oppholdsrom/overvåkingspost for britiske politimenn. TARDIS betyr "Time and Relative Dimension in Space", og i utgangspunktet så kamuflerer den seg ihht omgivelsene, men denne er litt løen, så den har låst seg i politibokskamuflasjen. Nå skulle man tro at denne boksen vilel vekke oppsikt i alle settingene den havner i, men i tillegg til kamuflasjen (som ikke virker), så utstråler den et felt som gjør at alle som ser den synes det er helt naturlig at det står en politiobservasjonspost der.

 

Boksen til Doctor Who har en egenskap jeg misunner den; den er nemlig større inni enn utenpå :)

 

Dagens dose unyttig trivia.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Genial, liten "boks" du lager! :)

 

En trenger jo strengt att ikke større plass heller. Jeg laget meg stort hobbyrom i kjelleren, drøyt 9m2. Bredden på benken er i overkant av tre meter.

 

Ladeutstyret er imidlertid plassert slik at jeg bare bruker en liten del av benken. Noe har jeg i et kjøkken underskap, mens annet småtteri er på hyller over benken. Bruker jo ikke så mye større plass enn i "ladeboksen" din.

 

Artig sak den politibua. Er det blålys på toppen!? Er det kanskje slik at politimannen tar bua under armen og løper av gårde med blålyset på!? :lol:

 

Når det gjelder fukt, har jeg hatt litt problemer i høst. Furudøra har blant annet slått seg såpass at den ikke har gått an å gå igjen! Takk til den flotte sommeren og september! Jeg kjøpte luftavfukter på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Batpleie/Fuktsluker/. Fungerer utrolig bra. Nå går det an å få igjen døra igjen! Innholdet i boksen kan byttes ut, slik at man har en god stund. Beholderen tømmer man i blant. Endelig noe fra Biltema som faktisk ikke er noe ræl... :mrgreen:

 

Bilde fra ladehjørnet mitt (lite utstyr her, men jeg trenger da ikke mer).:

 

001-4.jpg

 

Bredde fra vegg til presse (eller det andre underskapet) er på ca 120 cm. Dybde på benken er ca 60 cm. Høyde fra gulv til øverste hylle er ca 160 cm. Takhøyden er på ca to meter. Så sånn sett er ladeplassen min på 120x60x180 (trenger ca 20 cm høyde over øverste hylle). Og benken hadde ikke trengt å være mer enn ca 40 cm dyp heller, samtidig som jeg også kunne hatt hyller på sideveggen, så jeg har ikke utnyttet hjørnet helt. En får gjort utrolig mye ut av lite plass om en er litt kreativ! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter min boks mot dine 9m² hver gang, men boksen er det jeg har. Blir en utfordring å innrede den fornuftig. Har en treskuffer på hjul fra ikea, som skal under benken, blir å skyve denne fra side til side ettersom jeg trenger beinplass.

 

Gårsdagens innsats, saget dørbladet til korrekt lengde:

normal_IMAG0381_%28Large%29.jpg

 

Regner med jeg må forsterke det med en "Z", ikke like solid som kryssfiner, og ønsker ikke at døra deler seg hvis den skulle bli stengt med litt pondus...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Støvsugd kassa, satt på tverrplanker på døra. Skulle fuget med akryl, men akrylpistolen tok kvelden, billig drit. Kjøpte en bit gulvbelegg. 179,- stod det på rullen som var 2m brei. Grei meterpris tenkte jeg, og bad om 1.2m. 2x120 = 240m² x kr 179,- = kr 429,- sa ekspeditøren. Ingenting er gratis. Neste gang stiller jeg meg på avfallsmottaket på Skoppum, der har de egen container for gulvbelegg, regner med jeg hadde funnet 1.2m nytt belegg gratis der :oops:

 

En time går fort, og jeg trenger mer søvn en ellers når det er så mørkt ute.

 

Vurderer å male først, og så se om jeg gidder å fuge etterpå. Ganske tett som det er. Maler den utvendig ved neste korsveg, samt gir døra en omgang før jeg skrur på hengslene (stabelhengsler til kr 89,- fra Clas Ohlson.).

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Malt boksen innvendig. De platene suger maling, brukte hele 3-litern med Jotaplast for å få det til å dekke ordentlig. Fikk et overfladisk strøk på to vegger utvendig også, men det gikk nok mer enn 2 liter til å dekke vegger og tak innvendig. La et lag på gulvet også i håp om at tapen til belegget skal feste godt.

 

Skal legge gulvbelegg ved neste korsveg. Dernest skru fast plate for ladebenk og sittebenk. Deretter det elektriske. Ting tar tid. Får ønske med 5 timer uten avbrudd til jul...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig dårlig til å legge lister, men det holder ihvertfall gulvbelegget på plass:

normal_IMAG0413_small.jpg

 

Sittebenk og ladebenk:

normal_IMAG0414_small.jpg

 

Samme, annen vinkel:

normal_IMAG0415_small.jpg

 

Lite inntrykk av takhøyden, ikke stor, men tilstrekkelig:

normal_IMAG0416_small.jpg

 

Neste blir å montere det elektriske; lys + stikkontakt. Må også skru fast bordplata, Har egentlig tenkt å skru gjennom toppen med forsenkede skruer, men lurer på om jeg ikke skal bruke vinkelbeslag fra undersiden.

 

Må også montere døra slik at det blir sånn nogelunde tett. Synes ikke så godt på bildene, men jeg har fuget med akryl for å tette best mulig.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...