Jump to content

Anskaffelse av Strihåret Dachshund


Tikka92

Recommended Posts

Skal gå i anskaffelse av hund til rådyrjakt! Brenner for rådyrjakta, helst med hund. Elsker å sitte med spenninga under bukkejakta, men når det åpner for å gå med hund, da er jeg i mitt ess! Jeg vil se på meg selv som over snittet glad i hunder. Oppvokst med å alltid ha hund (forskjellige raser, men ikke jakthunder) og vil fortsette med det da jeg flytter i egen leilighet med frua på november.

Er med i et jaktlag hvor både dachs og en basett blir brukt. jeg har så og si bestemt meg for å skaffe en strihåret dachs selv, da jeg endelig har fått husverten på gli:P

Har noen her erfaringer med strihåret dachs fra den er leveringsklar til den er god på jakt? Er meget interresert i å høre hvordan dere får bikkja til å funke som dere vil under jakt, i tillegg til at den blir et kjært familiemedlem. Hos meg står ikke bikkja ut i hundegården. Jeg vet med meg selv at hunden helt sikkert blir bortskjemt av meg hjemme, men på jakt så er det jakta som står i fokus!

 

Åssen få en god jakthund, men likevel en kompis i sofan?

 

Hvordan er dachsen å ha i hus, og blant andre hunder og barn?

 

Og hvis noen vet av planlagte kull til våren/sommeren er det bare å si i fra :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe:P Hadde tenkt å prøve på både rådyr og hjort jeg hvis det er mulig da;P

Har ikke annen erfaring med rasen enn at svigerfar har en vi bruker på jakt, men akkurat denne bikkja er så sær at ingen andre enn eieren som får kose med den eller:P vi andre rundt den skvetter den bare av!

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg glemte i forrige innlegg... Hva med korthåret, er de noe å bruke på jakt? har egentlig aldri hørt noe spesielt om de med henhold til jakt.

Og hva er den typiske adferden hos en dachs? Tispe eller hannhund? Tenker selv at hannhundene kanskje er enklest med henold til jakt da de ikke har løpetid:P

PS! Takker for svar, veldig fine nettsider dere kom med her! Flott å se de som er så engasjerte i denne rasen og viser frem hundenes prestasjoner!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å ha strihår inne så går det kjempe greit, rolige hunder strihårs dachs i forhold til korthåret. (har aldri hatt korthåret selv, men mange kompiser som har hatt.)

har et inntrykk av at korthåret ikke har like bra lynne som strihårs her til lands.

Har og har hatt flere forskjellige raser, men har hittil ikke funnet en rase med like stor personlighet som strihårs dachs.

Innjaging kan du begynne med når den er rundt 5 måneder, den jeg har nå felte jeg 10 rådyr for innen den var 8 mnd.

Får du i hund av gode drev linjer er vel dachs`n noe av det enkleste og jage inn tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 4 s.h. dachser, og derav 2 fra eget oppdrett.

Den første jeg kjøpte, leverte jeg tilbake da den var 8 mdr, da det var noe fysisk galt med kjønnsorganet på den, samt at papirer aldri kom på plass (og da vet sikkert noen hvem som var oppdretter :winke1: )

 

De øvrige har aldri forårsaket problemer i hus, hjem etc.

 

Innjaging har gått smertefritt, og fått 3 jaktchampionater på disse (alle iløpet av de 3-5 første prøvene.

Er genene på plass, tror jeg ikke du vil få noe jagingsproblemer).

 

Grunnen for at jeg kuttet dachs`en - var at jeg ble lei av å være bekymret etter en jaktdag - når de forsvant.

Desto eldre de ble - desto lengre var de borte :?

 

Jeg valgte å ha tisper - da de har begrenset løpetid i forhold til hanner.

Også var jeg så lei av pissing/markeringsbehov.

 

Ingen av mine - hadde avvikende adferd når de hadde løpetid, og heller ingen hadde innbilt svangerskap.

 

Altså:

 

Bare positive erindringer fra min dachsperiode.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen for at jeg kuttet dachs`en - var at jeg ble lei av å være bekymret etter en jaktdag - når de forsvant.

Desto eldre de ble - desto lengre var de borte :?

.

 

Her har jeg motsatt erfaring av deg. De største problemene har jeg hatt i perioden 2-4/5 år der de har vært i overkant egenrådige og ikke enda har forstått at det er sjefen som har tenna som rekker langt nok :-)

 

Derette har vi vært veldig gode venner og vi har mer blitt ett samkjørt team som i perioder har vært særdeles dårlige nyheter for hjort, rådyr og elg i de terrengene vi har hatt tilhold i.

 

Jeg har også valgt motsatt av deg med kjønn da mine alltid har vært hanner. Alle strihårede og ett par ganske strisinnende også, men problemet med løpetid hele året har vi også blitt enige om med ett stabilt, litt strengt men vel innarbeidet hierarki i flokken. Men det skal jo sies at det iblant har vært behov for både nål, tråd og en god bunke kompresser en gang omtrent vært annet år når sjefen har vært litt for lite klar og ikke minst litt for sløv med signalene.

 

Strihårs dachs er uten tvil blant de triveligste hunderasene jeg vet om, med masse personlighet og tæl du må oppleve for å tro. Som nesten alle kontinentale raser har de ett svært klart og godt språk som selv den "blindeste" hundeeier må forstå. Alle dachseiere kan gi ekspempler på situasjoner en kjenenr igjen som f eks tur ut omkvelden når regnet plasker ned. Er bare kostelig å se på :lol:

 

Akkurat nå ligger det 2 stk ved føttene mine som begge er i sitt 15nd år og for lengst er pensjonister som drivende hunder, men er blitt omskolert til band og posthunder.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen for at jeg kuttet dachs`en - var at jeg ble lei av å være bekymret etter en jaktdag - når de forsvant.

Desto eldre de ble - desto lengre var de borte :?

.

 

Her har jeg motsatt erfaring av deg. De største problemene har jeg hatt i perioden 2-4/5 år der de har vært i overkant egenrådige og ikke enda har forstått at det er sjefen som har tenna som rekker langt nok :-)

 

Derette har vi vært veldig gode venner og vi har mer blitt ett samkjørt team som i perioder har vært særdeles dårlige nyheter for hjort, rådyr og elg i de terrengene vi har hatt tilhold i.

 

Jeg har også valgt motsatt av deg med kjønn da mine alltid har vært hanner. Alle strihårede og ett par ganske strisinnende også, men problemet med løpetid hele året har vi også blitt enige om med ett stabilt, litt strengt men vel innarbeidet hierarki i flokken. Men det skal jo sies at det iblant har vært behov for både nål, tråd og en god bunke kompresser en gang omtrent vært annet år når sjefen har vært litt for lite klar og ikke minst litt for sløv med signalene.

 

Strihårs dachs er uten tvil blant de triveligste hunderasene jeg vet om, med masse personlighet og tæl du må oppleve for å tro. Som nesten alle kontinentale raser har de ett svært klart og godt språk som selv den "blindeste" hundeeier må forstå. Alle dachseiere kan gi ekspempler på situasjoner en kjenenr igjen som f eks tur ut omkvelden når regnet plasker ned. Er bare kostelig å se på :lol:

Akkurat nå ligger det 2 stk ved føttene mine som begge er i sitt 15nd år og for lengst er pensjonister som drivende hunder, men er blitt omskolert til band og posthunder.

 

 

:lol: Ha ha ha. Dette er egentlig god nok grunn alene til å ha dachs. For det første later de som de ikke hører deg når du roper at det er tur ( de VET det regner), for det andre de forsiktige "liste-stegene" for ikke å bli altfor våt.

Makan til misfornøyde tryner på tur er vanskelgi å finne. Det er bare full stopp litt nedi veien...

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar karær:P Er ny her på kammeret.no og det er morsomt å se at det er goda og kjappe svar å få! Ser jeg kan sitte i timesvis hver kveld og se og lese på fine tråder!

Blir for øvrig bare mere og mere sikker på at dachs er den rette rasen for meg. Veldig glad i hunder, og ser for meg at dachsen er den rette pga. personlighet og "særhet", og at det skal være en grei rase å få jaget inn. Men kan dere gi meg tips for å få bikkja husrein? Var å kikket på et kull for noen uker siden. Valpene var 9 uker gamle og alle var faktisk husrene. Er det vanlig at oppdretterne selger valpene husreine? Litt skvetting på stuegulvet må man vel regne med pga. usikkerhet eller noe i starten sikkert!

Mvh. kristian

Link to comment
Share on other sites

Det vil alltid være "bråk" ang. hunder :smile:

 

Og jeg blir overhodet ikke støtt - om noen er uenige med meg - da jeg vet at hunder er individuelle individer :winke1:

 

Skulle jeg subsumere denne tråden - uten å ha hatt dachs - ville jeg ikke hatt store betenkeligheter med å anskaffe en slik sær rase :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...