Jump to content

Avtrekk på BRNO FOX mod II


The Kid

Recommended Posts

Jeg har en Brno fox mod II

Med snellert avtrekk (originalt)

Når snellerten er spent så viker denne delen kjempe fint, men det "jakt" avtrekket er veldig hardt.

Noen som vet om det kan stilles eller om det kan byttes til noe som er bedre? trenger ikke være snellert avtrekk.

 

Jeg har hørt at det skal gå an og bruke Mauser avtrekk med en liten ombygning, noe sveising osv.. noen som vet noe om dette??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette har jeg lurt på og. Uten opptrekk er avtrekket ca 5 kg, opptrekt er det 1. Skjønner ikke helt poenget med snellert da! Er jo umulig å få til gode skudd uten å trekke opp først.

 

Kunne godt tenkt meg enkel avtrekker uten snellert selv, ala Timney.

 

Ellers kan det kanskje gå med CZ527? Det noen forskjeller på på Fox og 527, men vet ikke hvor mye. Kjøpte en 527-stokk i fjor høst og tilpasset min Fox, og det var litt forskjell på stokkene ved bakre tange/skruehull. Der Foxstokken var flat, foran skruehullet, var 527-stokken ikke det. Mulig en originalstokk til 527 er helt lik der og at dette bare var en "greie" fra Boyds. Men det kunne vært interessant å se hvordan avtrekkersystemet ser ut i forhold til Fox'en sitt.

 

Har googlet litt, men finner ikke noe spesielt om det.

 

Edit: Tittet på et par bilder, og det ser ut som om det er ganske stor forskjell på Fox og 527 når det gjelder avtrekk. Må nok til børsemaker om man skal få til noe som helst! Det funker jo, men synes det er noe ufølsomt. Uansett, å nappe av et skudd med opptrekt avtrekk er jo nesten umulig! Justerer man bort krypet med skruen mellom avtrekkerne, er det jo rimelig direkte da!

Link to comment
Share on other sites

Her fant jeg et bilde av hvordan noen har bygd om en slik avtrekkermekanisme i Australia.

lrg-46-img_0001.JPG

 

http://www.acmeengineering.com.au/Rolfs%20New%20Website/gallery.php?level=album&id=19

 

Basert på bildet over, ser det ut som Fox'en er konstruert ganske likt som Mausere.

IMG_6699.jpg

 

Det er ikke rart at avtrekket blir tungt, da det blir så kort vektarm på snellert avtrekket. Det går garantert å få laget en ny lang avtrekker, som orginal Mauser, for å få lengre vektarm, og lettere avtrekk. Eller sveise på en forlengelse av "utløseren"

 

Det går muligens an å modifisere et ettermarked mauser avtrekk også.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på foxen er delt i to deler, den delen på avtrekkerplaten overfører bevegelsen til den delen som sitter fast på låskassen..

 

Nå er stokken i mellom...og treverk er jo ikke så veldigt stabilt, sånn avtrekksmessig hvertfall.

 

Den beste løsningen er nok og lage ny avtrekker med lang momentstang for å få avtrekket lettere, jeg vil tippe at det blir vanskelig å få dette til uten å ha et kryp på en halvmeter eller så..

Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig ikke det er mer enn èn Fox-modell:

 

Står noe her, men det er vanskelig å finne noe sikkert!:

 

http://www.pmulcahy.com/bolt-action_sporting_rifles/czech_ba_spr.htm

 

CZ365:

Originally known as the ZKW-465, this rifle fires small-caliber rifle rounds. It is basically a miniature Mauser, and is an enlarged ZKM-451 with the safety catch moved to the right side of the receiver behind the bolt handle. The trigger guard was enlarged and the magazine was slanted to accommodate necked rounds. Though 40,000 were built, CZ-365’s chambered for anything other than .22 Hornet are extremely rare.

 

ZKB 680 Fox II:

This is basically a CZ-365 with a traditional short-action instead of the miniaturized long-action of the CZ-365. It uses a wing-type safety. The ZKB-680 had only modest success.

 

Fox'en kom i 1971, for øvrig. For å gjøre forvirringen komplett, 465 ble også levert med snellertsystemet til Fox, som visstnok er likt Krico sitt.

 

Bilde av ZKW 465: ZAX195A-Z-F2-L_zps73bebd23.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis snellertavtrekket er likt, så burde vel det vanlige jaktavtrekket til Krico passe også da? Ut fra bildene så er jeg ikke så sikker på at dette er rett info, men om det er, så burde det være overkommelig å få fatt i et annet avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Endelig fant jeg det...

 

kricoaction_zps5be35566.jpg

 

Edit: En Krico .222 som har vært til salgs. Ser rimelig lik ut den låskassa:

 

http://www.gunbroker.com/Auction/ViewItem.aspx?Item=328796016#PIC

 

En med enkel avtrekker, fra 1959: http://www.gunauction.com/buy/11301733/guns-for-sale-curios-relics/curios-relics-rifles/krico-sporting-rifle-.222-brno-zkw465-with-lyman-scope.germany-1959-c-and-

 

Kanskje det kan grense til en viss sannsynlighet at det er mulig at disse avtrekkermekanismene passer om hverandre? Uansett, det er vel ikke så enkelt å få tak i! Scroll til bunnen. Der er det større bilder.

 

Mer edit: http://home.comcast.net/~bcpryor/temp/kricopages.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan oppsummere det som er kommet fram i tråden.

 

Ingen har foreløpig hørt om ettermarkedsavtrekk til Fox. Kanskje en børsemaker kan modifisere et ettermarkedsavrekk til Mauser 98, slik som fra Timney eller Recknagel

 

Den enkleste ombygging er å få laget en lang avtrekker, slik at mekanismen blir som en militærmauser. Muligens kan en slik miliærmauseravtrekker kan tilpasses.

 

Det har vært et sammarbeid mellom Brno og Krico. Krico har laget gevær med lik låskasse med bare én avtrekker, mulig du kan få tak i reservedeler fra disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å rote det til, litt igjen.

Børsemaker Harald K. Viken modifiserte avtrekket i min Fox II - 22 Hornet(han har forøverig gitt seg). Dette avtrekket var tidligere som trådstarter beskriver - helt ubrukelig. Dette ble etter hva jeg forstod filet og justert og fremstår nå faktisk ganske bra...

Link to comment
Share on other sites

Det er MIN fox dette... :)

SÅ nå er det problemet løst.

det kosta 750kr for avtrekket og 600kr for jobben.. om det er +MVA eller om den er med det vet jeg ikke enda..

Så ja, Rafdal har gjort jobben for meg..

 

Så nå går jeg og venter i spenning på den lange postgangen..

Etne til Arendal: tar mange dager det..

 

Håper jeg blir fornøyd 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Rafdal fikk rifle tilsendt i begynnelsen av mars. Jeg fikk Mail 20, at den var send. Da har han oppdatert siden sin også ser jeg.

 

Rafdal mente det kunne bygges om til enkel avtrekker, men når han fikk rifle i hendene så gikk ikke det plutselig, derfor blåste jeg liv i denne tråden igjen.

 

Nei, inspirasjonen kom fra en kammermedlem som brukte under 20min på å løse den gåten.

 

Jeg sente beskjed videre til rafdal hvilkene deler han skulle bruke. Det som tar mest tid her er nok å fjerne gamle avrekksbiter fra underbeslaget og blåsere det opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det ikke slik at du MÅ gjøre noe med avtrekket da. Det er jo en smakssak og en vanesak. Har hatt Fox'en min i drøyt tre (eller er det fire?) år nå, og selv om jeg har lyst på Timneyavtrekk, føler jeg ikke at jeg MÅ bytte det. Skyter jo tette samlinger som bare det med børsa. Det er bare det at det i grunn ikke er noe poeng med snellert, synes jeg, når det er enten en halvkilo eller fem kilo (i følge Stevespages) som gjør at jeg kunne tenkt meg å prøve noe annet. Om jeg selv kontakter Rafdal gjenstår å se. Fikk en "nitusenlapp" i baksmell på skatten, så det skjer ikke i år uansett! F, A, E og eN bokstav til, at jeg ikke passer på litt bedre.... :?

Link to comment
Share on other sites

egentlig var jo ikke prisen for avtrekkerjobben hos rafdal helt hårreisende heller da! har timney på mausern min, så det er jo ikke et dårlig avtrekk man får for pengene. men skal kjenne litt på børsja når jeg omsider får den i "nævvan", som vi sier her i nord.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
The Kid skrev (På 21.3.2013 den 23.34):

Det er MIN fox dette... :)

SÅ nå er det problemet løst.

det kosta 750kr for avtrekket og 600kr for jobben.. om det er +MVA eller om den er med det vet jeg ikke enda..

Så ja, Rafdal har gjort jobben for meg..

 

Så nå går jeg og venter i spenning på den lange postgangen..

Etne til Arendal: tar mange dager det..

 

Håper jeg blir fornøyd 8)8)

 

Lurer litt på hvordan dette avtrekket ble, etter at Timney ble montert? Vurderer å få denne jobben utført selv 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...