Jump to content

Hornady, best ladeutstyr?


Geitebukken

Recommended Posts

Jeg skal investere i ladeutstyr for rifle, og i går snakket jeg med en svært erfaren børsemaker - jeg har ikke lyst til å skrive navnet hans i tråden (jeg ville ihvertfall ikke satt pris på om en eller annen ukjent nisse la ut mine synspunkter tilgjengelig for google-søk med navnet mitt). :wink:

 

Han var helt klar på at Pacific, nå Hornady, laget det klart beste ladeutstyret, og at jeg burde kjøpe et slikt sett. Hans Pacific-sett hadde vart i mange år, og han hadde Hornady-dier til svært mange kalibre.

 

Er Hornadys enkeltstasjonspresser så lite omtalt i forhold til andre produsenter grunnet liten tilgang hos "vanlige" forhandlere?

 

Jeg vil gjerne ha deres synspunkter og erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

jeg skal ikke snakke for hornady sine enstasjon presser, men har fått i hus en hornady LnL AP presse (flestasjon) og den går som en drøm.. Så for min del angrer jeg på at jeg ikke kjøpte hornady før, og vurderer sterkt å bytte ut den grønne RCBS enstajonen med Honady. kruttmålet til hornady har jeg hatt ett par år nå og det er helt supert. Når det kommer til slikt som diesett så har jeg aldri forsøkt å lade med Hornady så ser skal jeg ikke si noe verken godt eller vondt, men personlig holder jeg en knapp på forester sine dier..

 

Men jeg føler at dette med hva presse som er "best" er svært mye smak og behag, og hva type ammo du skal lade og hvor mye, kommer nok også ann på ladebenken og da hva som passer best inn rent praktisk. feks skal enn lade mye pistol ammo kan det kanskje være like greit å ha 3 stk lee pro 1000 presser eller tilsvarende satt opp for hvert sitt pistol kaliber.. om enn har plass da.. er det "DFS ammo" enn skal mate gjennom er kanskje en dillon 650 det beste. Skal enn lade 50 patroner til jakt og storviltprøven pr år så vil det billigste lee settet være mer enn godt nok i 20 år.. og så har enn jo alt i mellom da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hornady 007 presse som min enstasjons o-presse. Den funker fint til sitt bruk :)

Forresten er den så gammel at den heter Pacific. ;)

 

Kan ikke si den er noe dårligere enn feks rcbs rockchucker2 som jeg har brukt en del.

 

Jeg mener bonanza coax er en bedre enstasjons, men det er en anna sak.

 

Forresten har jeg en hornady AP presse liggende som jeg skal få satt i gang når jeg bare får tid og plass.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også den gamle 007 Pacific'en og den har vært i drift i snart 30 år. Nå er den temmelig skranglete i leddene og også litt i stempelet, noe som ikke er så rart etter mange år med ganske intensiv bruk. Jeg hadde glatt kjøpt en slik presse på nytt, eller enda bedre som Høggern er inne på, en Bonanca Coax. Det er ingen som lager det beste ladeutstyret. Men de fleste fabrikanter har ett eller annet av utstyr som fungerer bedre en de andre sitt, enten fordi det er laget av bedre materialer, er mer nøyaktig produsert, eller ganske enkelt har en genial løsning på et problem....se feks på Lee Collet. Selv har jeg ladeutstyr fra de fleste produsenter, Lee, Wilson, Redding, Forster, Hornady/Pacific, Dillon...osv..og bruker det som jeg synes fungerer best til jobben som skal gjøres...ehhm, sa jeg 30 år lenger opp her? Det blir noe utstyr av slikt. :D

Link to comment
Share on other sites

Har 3 Hornady presser, en enstasjons O-presse som ble kjøpt på 70 tallet en gang, en LNL O-presse som er noen år gammel og en LNLAP som er ca 4 år det eneste negative jeg kan si er at tennhette isetter systemet på LNL O-pressa er noe ustabilt, men det brukes nesten aldri da jeg bruker en håndholdt isetter fra Hornady i 99% av tiden. diesettene til Hornady er av topp kvalitet, har enda dei første jeg kjøpe sammen med den første pressa og dei virker like bra enda.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis kan man jo gå ut ifra at man betaler for kvalitet. Noen av de forskjellige alternativene man finner:

Hornady 4000,-

RCBS 3100,-

Lee 1100,-

Er det så enkelt som at en "feinschmecker" vil ha det dyreste, imens en "vanlig" bruker kan klare seg med noe billigere? Mange er jo kjempefornøyde med Lee-pressa! Kanhende "feinschmeckere" også?

Er spørsmålet mitt om Hornady er det beste utstyret like teit som å spørre om f.eks Audi er den beste bilen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Jeg har LEE Classic cast med Hornady sitt Locknload system, samt en Hornady AP. Er godt fornøyd med begge, men kansje mest fornøyd med LEE pressa, da denne aldri finner på noe tull (har ikke noe som kan tulle det til).

 

Alt kommer an på mengde som skal lades, type amo som skal lades, hvor stor presisijon i ladingen er ønsket o.s.v.

 

Som med en bil, er der skjæringspunkter for både det ene og det andre. Men de fleste får deg fra A til B. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noen, som er best. Nyere presser har gjerne gitt noe framgang, som en naturlig del av evolusjonen. Kan være litt bedre utveksling, litt riktigere vinkling i forhold til å føre hylsene rett inn. f..eks. tidligere O presser hadde ene kanten nesten rett i mot deg, nyere, kan være litt vridd, slik at man kommer lettere til. For de fleste, tror jeg selv ei gammel (40+ år) Lyman presse, kan gjøre jobben. Disse hadde imidlertid topp punkt i stempel bevegelsen, litt før armen kom til ende av bevegelsen.

 

Min første presse, var ei Co-Ax, kjøpt fra Høidal & Co høsten -80. Den er fortsatt like tight, selv etter flere 10.000 patroner i alt fra .25 acp? til .450 Ackley.

 

Har brukt ei LEE Challenger presse i ganske mange år (første utgaven), men den er solgt til fordel for ei Redding T7. Har hatt mange LEE Pro 1000, men på progresiv siden går den nå i blått 550 kjøpt høsten -88, en del år seinere 650 og forhåpentlig på neste sending til Alvestad, http://www.hjemmelading.no en 1050.

 

Er en ikke ansatt medhjelper hos Trond, så det meste av ladeutstyr (nei desverre ikke benketypen) blir diskutert der. Personlig er nok min favoritt på enstasjon siden, fortsatt Co-Ax´en, men av O presser, hadde valget blitt Redding uten at jeg hadde følt meg dårlig utrustet med Hornady, RCBS, LEE, eller Lyman. Turrett uten tvil Redding.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det jeg er mest fornøyd med på min Pacific (Hornady) 07 enstasjonspresse som jeg har brukt i 35 år er hetteisettingen.

Når jeg presser hylser støtes jo den gamle hetta ut samtidig som hetteisetteren automatisk henter ei ny hette fra magasinet. Når spaken beveges opp igjen settes ny hette i hylsen.

Jeg synes det er genialt at gammel hette fjernes og ny settes inn uten ekstra arbeidsoperasjoner. Vet ikke om noen andre enstasjonspresser har dette systemet.

 

Så også at den progressive pressa til Hornady fikk veldig god kritikk i Skytternytt.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis kan man jo gå ut ifra at man betaler for kvalitet. Noen av de forskjellige alternativene man finner:

Hornady 4000,-

RCBS 3100,-

Lee 1100,-

 

Vet ikke om sammenligninga er helt rett, Lee til 1100-1200 er kun pressa, RCBS (RockChucker) koster 1800-1900 for kun pressa, Hornadypressa koster hundrelappen mer enn RCBS hvis du kjøper kun pressa.

 

Skal du kjøpe ladesett, må du se hva som er med i pakken, der Hornady bl.a slenger med elektronisk vekt, kruttdrypper og håndholdt tennhetteisetter i standardsettet, RCBS (RockChucker) har håndholdt tennhetteisetter og standard vekt, mens Lee-settet har med hettelomme-renser osv.... Mulig denne variasjonen i hvordan settene er sammensatt er bevisst, for å gjøre prissammenligningen vanskeligere...

Link to comment
Share on other sites

"Arva" noe ladeutstyr, ei gammal Lee O-presse av ukjent modell, et Hornady kruttmål, og ei Hornady balansevekt. Pressa har ikke hetteisetter eller mulighet for sånne nymotens hurtig-skifte-greier, men den funker supert etter flere tusen rifle og pistolladninger.

 

Kruttmålet er i likhet med resten av det "arva" utstyret hauggammelt, men den funker supert! Det funker faktisk så bra at jeg vurderer å bytte ut kruttmålet på den blå 650'en med et av samme type!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...