Jump to content

Demper til 338 Lapua Magnum


HalvorV

Recommended Posts

Trenger tips til demper som er egnet til pruk på en 338 LM rifle.

Rifla er en Blaser Tactical 2, så vekt på demperen spiller mindre rolle en holdbarhet og demping.

Hausken Whisper utgår på størrelse.

 

De jeg har funnet er:

BR-reflex (T10 eller T12)

Hausken standard bakkammer i titan (usikker på hvilken lengde)

 

Rifla er i bestilling så jeg vet ikke profilen på løpet enda hvis det kan ha noe å si.

Gjengene er 18x1

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå iallefall en Atec Maxim på vei, som Anders varmt anbefalte, jeg vet hvor den skal om det ikke funker - men ser ingen grunn til å tro at den ikke gjør det. HAr to slike fra før, i .30" og 6.5mm, og jammen brukes de på 4 "rifler". Må si jeg gleder meg til å kunne skyte .338LM uten den voldsomme signaturen.

En her har forøvrig en Hausken Whisper (som du sier er den alt for stor) men det blir helt ubegripelig stille - det må oppleves.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at den demper helt fantastisk, det betviler jeg ikke.

Men den er såpass stor at den sannsynligvis vil vises godt i kikkerten, det vet jeg ikke om jeg vil ha.

Hvordan blir det med mirage på en demper med så stort overflateareal?

 

Bruken til demperen vil være jakt og på bane ved jegerskyting, for å spare resten av standplass for blåsten fra rekyldemper.

Link to comment
Share on other sites

Diameter på løpet er nok 22mm hvis det er match pipe du skal ha, og den leveres vel ikke i annet hvis du skal ha 338LM.

Men en ting bør du tenke på hvis du velger hausken, og det er at 18 gjengingen er direkte i aluminiumen inne i demperen. De andre gjengingene er det satt inn en hardmetall foring. Det er derfor du ikke får hausken med 17 gjenging, det er for tynt....

Men jeg vil anbefale whisper, effekten er verdt ekstra vekt og diameter. Jeg var ikke plaget med at jeg så demperen i kikkerten på min blaser:)

Link to comment
Share on other sites

Om den vises i kikkert eller ikke kommer helt ann på hvilken zoom du har på kikkerten. jeg ser den ikke i min 5,5-22 nightforce, men, på tikkaen med 2,5x som laveste ser jeg standard hausken demperen i kikkerten. mirage er ikke noe større problem enn på standaren sånn som jeg har opplevd det. det er jo også et større areal som skal varmes opp før du får mirage, og et større areal kjøles også fortere.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det du er ute etter,men kan si jeg er storforøyd med min Whisper med lengste bakkammer til .338 LM'en. Demper vannvittig godt.

I utgangspunktet bygger den vel bare en cm mer opp en en Hausken standard.50 mm kontra 70 mm.

Har iallefall ingen problemer med synsfeltet i min Hensholdt 6-24x72 når den står på lav forstørrelse.

Mirage vil nok bli et problem uansett demperstørrelse når en brenner 85-100 grs med krutt i en patron,skal ikke mange skudd til før en ikke kan skyte mer...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir rekyldempingen med demper kontra rekylbrems i dette kaliberet?

Med 9 kg rifle og den store Vektor-bremsen er det en fryd å skyte med 338 LM'en min, men det smeller jo en smule.

 

Jeg er mest bekymret for at det skal bli vesentlig vanskeligere å spotte egne skudd enn det er med brems. Noen som har erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg testa denne:

29102011162.jpg

 

29102011160.jpg

 

Jeg skyter jo vanligvis med en brems fra Vektor Maskin, og jeg ble nokså "sjokkert" over rekylen på det første skuddet. Rekyldempingen er ikke i nærheten av det bremsen gjør - egentlig er det bare bra, så ser jeg "the error of my ways" i rekylopptaket. Vondt var det ikke og ikke kom kikkerten nære skallen heller, men en vekker om rekylopptak var det - en litt dum bivirkning var at røyken skjulte målet vel lenge, f.eks. til etter at armen på "Tyskeren" hadde gått inn igjen, på 150m. Med brems er det ikke røyk i nærheten av munningen.

 

Smellet ble godt dempet, men self. ikke i nærheten av det en Hausken Whisper gjør, og fremdeles er voksent smell, men milelangt ifra det ydmykende, altoverskyggende smellet som bremsen lager, og godt under alt av sentertent uten demper. Og lavt nok til la ungene spotte med vanlig hørselvern uten å frykte for hørselen deres. Tror nok en kommer greit fra noen skudd uten demper også, på jakt og sånt, som jo er hensikten.

Sidemannen lovpriste demperen i lange ordelag, det var visst mer forskjell på sida enn bak.

 

Skjøt vel 7 skudd i "serie" på det verste, men serier med 338LM enkeltskudd går ikke så veldig fort her i gården, men likevel var den varmere enn jeg likte. Jeg kommer ikke til skyte så intenst med den.

 

Nå skjøt vi på stål, og eksakt treffpunkt er så som så, men jeg kunne ikke detektere noen treffpunktendring. den er lett, nesten like lett som bremsen, og pipa på denne rifla er nokså "veldreid", men det er litt for godt til å være sant så må forskes mer på.

 

Bare jeg finner en lang nok dragbag, så blir denne sittende på til svært mye av den skytinga jeg bedriver.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kan oppdatere litt her.

 

Gikk for en BR-Reflex til Sako TRG den passet bra men det var nesten ikke gods igjen i bakre foring etter at jeg hadde tatt ut de nødvendige 24,1mm for å få den på rifla, det gikk akkurat.

Demperen demper nok til å ikke plage andre skyttere og da er jeg happy.

 

Rekylen er veldig forskjellig fra hvordan den er med den orginale rekylbremsen (TRG brems), så her må det jobbes med tilvenning og stilling.

Har en Vektor-brems på vei for teste denne opp mot TRGen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Ser det er lenge siden det har hvert noe aktivitet på dette emnet her. Håper å få blåst liv i denne igjen. Håper noen har noen nye erfaringer som de er villige til å dele. Jeg driver og undersøker hva som ville være en bra demper på 338LM. Det er så mye hyggeligere å og bedre for nøtta å skyte med. Jeg har vurdert litt forskjellige. Som Atech-hertz Marksmann. Eller Hausken EXTREM whisperer. Er det noen som har noen anbefalinger???
Sistnevnte er egentlig den jeg er mest usikker på. Kommer til å bruke et sphur feste med 20 eventuelt 30 MOA helning. Skinna på rifla har ytterligere 20 MOA helning. Whisperer skal ha en diameter på 70mm. Er det noen som har erfaringer med en lignende set up? Er redd at den kombinasjonen vil ødelegge noe for sikten gjennom kikkerten? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en A-Tec Marksman. Den virker da. Hadde en Hausken Magnum på ei anna rifle før, og den virka også. Skal ikke påstå at de er best eller noe, men ingenting å utsette. Til en 338 til blinkskytng ville jeg kjøpt en demper av stål.
Jeg limte et termoelement på min, og temperaturen økte med 13°C per skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok, men da får jeg undersøke litt til. Virker ikke som det er mye å veldige i. Men den Marksmann demperen er jo uansett en snasen sak. Nesten rart at det ikke er flere som lager dempere som tåler temperaturene som oppstår dersom man vil skyte et par rakse serier. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd flere dempere på grove 338 patroner, 340 Wby og 338 Edge. Alt virker, men en A-tec med aluminium innmat fikk fort erosjonsskader i 340 Wby, en Hardcore med stålinnlegg holder mye bedre, men er tung, 360 g. En titandemper med samme volum og minst like god demping veier 260 g. På 338 Edge var det opprinnelig smellforsterker, men både jeg og omgivelsene var så plaget ved skyting at den ble erstattet av en ståldemper som fungere godt, den skytes ikke varm, da er det ikke mulig å treffe noe pga mirage. Demperen er stor og tung, jeg tror det er en Sonic.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...