Jump to content

Ultralydsvask


janove

Recommended Posts

Jeg har kjøpt med en ultralydvask som jeg sitter og leker meg litt med.

 

La i to mynter fra rundt 1900 og som er funnet nedgravd med tilhørende irring, disse ble lesbare etter 4 minutter i vasken.

 

Har prøvd meg litt på sølvtøy (før at kona skal se fler bruks potensiale), men det ser ikke ut til at det har noen innvirkning på "puss" rens av dette.

 

Kan noen tipse meg om hva jeg burde blande inn i vannet før at få en grei effekt på sølv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok i litt Zalo, og det fungerte bra. Hva er Natron bra før og hva brukes det til ellers?

 

Jeg er ellers kjempe fornøyd med denne, har kjørt gjennom Slede pipe tennstempel, og alt er blitt 100% rent.

 

Vurderer å bare stoppe oppi grep og. Regner ikke med at det kan ta skade siden det ikke er noen tre deler der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker litt Zalo og ca ei teskje med sitronsyre granulat i en halvliter varmtvann fra kranen i hylsevaskeren min. Fungerer flott - hylsene blir rene som bare det. Men skyller de godt etterpå i rennende vann før de tørkes i varmluftsovnen på 40 grader.

 

Natron er et hevemiddel som du får kjøpt i butikk, men er ikke spesielt bra å bruke, da det ikke blander seg med vannet - det løser seg ikke opp. Sitronsyre brukes også i bakst og matlaging og det finner du i samme hylle som bakevarer på butikken. En pakke til 10 kr holder til mange hundre hylser.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører rengjøring i ca 20 minutter - som medfører flere starter. Men ikke fyll for mange hylser i - har funnet ut at da tar det lengre tid....selv om jeg ikke skjønner hvorfor. Men etter rundt 20 minutter så er de blanke overalt - inni utenpå og i hettelomma.

Link to comment
Share on other sites

ultralydvask benytter et prinsipp kalt kavitasjon, hvor minibobler imploderer med en enorm hastighet, og skaper en mikroskopisk jet-strøm / sjokkbølge. Du bare fyller vann i tanken, litt såpe etc. og skrur på. så bytter du vann et par ganger.

 

link som jeg har vist i en annen tråd:

http://s66.photobucket.com/albums/h266/ ... G_1045.mp4

en skive fra a-tec maxim, med et ekstremt hardt belegg av fastbrent kruttslam. Gikk ikke av ved å banke / skrape med normal kraft. etter 2x2min i ULbad var den skinnende ren. Magi!

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg lurte på om ikke jeg kunne rengjøre noen deler til ei prosjektrifle han holdt på med. Jeg hev delene, blant annet avtrekket, i ultralydvaskeren min. Joda, delene ble skinnende blanke de..... Også de delene som hadde vært blånert ble skinnende blanke. Altså tar ultralydvasker knekken på blånering. Verdt å merke seg, før man hiver alt som finnes av våpendeler i vaskeren...

Link to comment
Share on other sites

En av ulempene er at stålet blir veldig tørt, ved bruk av sterke rensemidler kombinert med ultralyd så renser du stålet veldig for oljer etc.

 

En kompis la en tanfoglio stainless steel sleide i badet med sterke vaskemidler, etter 20min tørking i etterkant var den full av røde rustprikker hehe.

 

Etter det så bruker vi wD40 i karet, det går greit så lenge en ikke bruker varmefunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

hva kjemikalier tar ikke blåneringen av våpen deler?

 

Skulle ha vasket tønna på revolveren, låsekassa til halv auto hagla..

 

Ser at der nevnes WD40, men denne har jeg ikke tilgang på i så store kvanta at det kan passe å ha i ultralyd badet. vil feks lapeoje/parafi/diesel eller andre slike stoffer være egnet å ha i UL badet til våpendeler?

Link to comment
Share on other sites

Ultralyd: bruker molekylene i vannet til å banke løs møkk og skitt.

 

Jeg personlig har brukt alt fra grønnsåpe til sitronsyre og eddik.

når du blander syrene "selv sitronsyre som er en tilsetning til mat" prøv først på en hylse eller metall del.

det som skjer når du vasker med syre i tilsetningen er at all blånering blir ødelagt og karbonet i det ytterste laget trekkes ut og det vil vi jo ikke ha noe av.

 

En teskje er kanskje nok for enkelte men jeg sverger til 150 gram pr liter for å få litt fart i sakene, når det er sagt går det ca 5 minutter før svartkrutthylsene er like rene som nye i vann og sitronsyre.

Når de blir tatt ut havner de i en blanding av vann og bakepulver for nøytralisering av syren.

 

Det finnes gode avfettinger som kan brukes til våpendeler.

Jeg bruker en industriell avfetting som er blandet ganske sterkt, men denne blir alt rent og pent ganske fort, fjerner kruttslam på børsedeler så de ser helt reine ut, merk dere om det er syre i avfettingen eller andre løsemidler før dere setter i gang, Bommer du der får du deg fort en overraskelse mtp anodisering og brunering,lakk.

Tenk heller kombinasjoner og hva du skal gjøre reint framfor å støtte deg til hva alle mener og tenker, noen basics er det og de er nevnt her i innlegget.

 

Jo flere svingere jo bedre, disse små tassene som blir solgt rundt om er ikke alltid hva de lover.

Link to comment
Share on other sites

hva kjemikalier tar ikke blåneringen av våpen deler?

 

Jeg bruker et stoff som heter "Blue Gold", det er jeg veldig fornøyd med.

http://www.bluegoldcleaner.com/

 

Få kjøpt det fra Toskedal UV service på 1 liter, 2,5 liter og 200 liter forpakning.

Har ingenting med de å gjøre, men bruker stoffet deres veldig mye.

Man kan vel si at man er blitt litt avhengig av ultrasonic vaskere etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det fare for å ødelegge våpen ved å bruke UL bad og vann, evt iblandet såpe? Får man ikke ut møkka fra alle krinkel-kroker da? Eller er det alltid risiko for at man tar diverse overflatebehandlinger uansett?

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått prøvd med Blue Gold Cleaner i UL vaskeren, og for å si det kort, det stoffet der skal jeg ha mer av... vasket sluttstykker og en låsekasse, og for å si det kort, ting ble reint... det løste ikke opp olje/fett som zalo, her ble det liggende å flyte på toppen eller sank til buns alt etter hva det var, følte ikke stålet ble helt ut-tørket som jeg føler det kan bli med zalo eller andre sterkt fett løslige stoffer. Genialt på feks sauer piper hvor enn skal få bort dritten fra låseklakkene i løpet bare å sette løpet nedi og vaske kammer enden i UL badet.

 

Kan legge til at jeg bruker Lyman UL bad.

http://www.bluegoldcleaner.com/

 

Jeg har ikke forsøkt dette stoffet på hylser enda, men neste gang jeg skal til å vaske så blir det nok å forsøke med litt hylser også for å se om de blir blanke eller bare reine.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...