Jump to content

Salongrifle til 499!


Guest ak

Recommended Posts

Som moderator på Czforum.com har jeg aldri hørt om en skjev gjenge eller noen andre problemer som ikke lot seg fikse relativt kjapt av kjente løsninger..

 

Kjøp dritt og få dritt.. Og det har jeg erfart selv..

 

Jeg håper (tro det eller ei) at dere ikke bruker det samme som originalen koster på å fikse kina kopien deres.

 

BB John (smug)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte rifla trodde jeg den kom til å være værre enn det den faktisk var.. Noen småting her og der, men alt lot seg fikse enkelt og raskt uten å bruke en eneste krone.. Nå som alt fungerer, så er jeg strålende fornøyd med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Vist denne rifla er lik en Brno model 2/CZ452, så er det ting som kan gjøres med ting som avtrekk, sikkring og magasin.

 

Sikkringen tas ut og slipes forsiktigt til den passer som den skal (tilpassning som det spart på i fabrikken).

 

Magasin kan muligens justeres ved å endre vinkelen på magasin "leppa", slik at en hever hylsa i bakkkant (om magasinet ellers er på rett plass).

 

Avtrekk: Finn en børsemaker og bruk 500kr.

 

Skjeve gjenger/brystningsflate i forhold til borring: Finn en børsemaker, få kappet bort dritten og gjenget på nytt (500-1000kr). Eller borr opp demperen litt.

 

Kort sagt, er du nevenyttig går det meste greit. Viss ikke, kjøp bedre våpen. :D

Link to comment
Share on other sites

Med samme forbehold som i forige post.

 

Finn deg en bordkant (eller en mutter eller lignende som ikke dekker mere enn den lille bakenden i senteret av sluttstykket), men pass på at ikke fruen ser deg, det blir merke i bordkanten. :oops: Trykk så inn denne bakenden i sluttsykket, dra så ut sikkringsfløye (rett utt/opp). Slakk forsiktigt ut igjen senteret av bakenden av sluttstykket.

 

Plukk ut bakstykke, tennfjær, og tennål. Tørrpuss og sett inn med tynn olje.

Nytt gjerne muligheten til å polere glideflaten mot sear i underkant av tennåla (men ikke selve kanten som searen henger på). Dette for å få glattere sluttstykke gange om det er nødvendigt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Vist denne rifla er lik en Brno model 2/CZ452, så er det ting som kan gjøres med ting som avtrekk, sikkring og magasin.

 

Sikkringen tas ut og slipes forsiktigt til den passer som den skal (tilpassning som det spart på i fabrikken).

 

Magasin kan muligens justeres ved å endre vinkelen på magasin "leppa", slik at en hever hylsa i bakkkant (om magasinet ellers er på rett plass).

 

Avtrekk: Finn en børsemaker og bruk 500kr.

 

Skjeve gjenger/brystningsflate i forhold til borring: Finn en børsemaker, få kappet bort dritten og gjenget på nytt (500-1000kr). Eller borr opp demperen litt.

 

Kort sagt, er du nevenyttig går det meste greit. Viss ikke, kjøp bedre våpen. :D

 

Ah...et fornuftig innlegg...takk!

Link to comment
Share on other sites

Den er garantert registrert som jaktvåpen, da det så vidt jeg vet ikke er noe godkjent 1/2auto våpen i 22lr til skyting i noen av de godkjente forbundene (muligens untatt i pratisk rifle, men jeg tviler).

Altså så vidt jeg vet er de eneste lovlige behovet for 1/2auto i 22lr jakt (skadedyrs utrydding godkjennes jo normalt ikke lenger som behov for anskaffelse av våpen).

 

Kan ikke se at det er forbud mot å bruke 1/2 auto rifler i kal.22Lr til Metallsilhuett.

I regelverket står det: "Enhver kommersiell tilgjengelig enkeltskudds- eller magasinrifle er tillatt."

For mer info om Metallsilhuettskyting se metallsilhuett.no

Link to comment
Share on other sites

Nei uffda..

Har dere fått hva dere betaler for? Det trengs bare 1 slik erfaring for å lære... Noen krever opptil flere :mrgreen:

 

BB John

 

Liten missforståelse her ...

 

JEG akter jo ikke å bruke penger for å få dette fikset hos børsemaker. Jeg har kjøpt en vare som skal virke som tiltenkt, hvis ikke gir jo kjøpsloven meg alle rettigheter for å få dette utbedret. Hvordan forhandleren løser dette problemet er jo knekkende likegyldig for meg.

 

Og hvorvidt rilfla koster 499 eller 4990 er knekkende likegyldig. Jeg skal kunne bruke den til jakt og skal kunne forvente at presisjonen er god nok til dette uansett.

 

Om å få det man betaler for ...jeg har betalt for å få en billig salong med lyddemper for å skyte kråker. Det har jeg ikke fått. Prisen på rifla reduserer jo ikke mine rettigheter i forhold til kjøpsloven.

 

Jeg har IKKE betalt for å få en høy finish på stokken, eller utmerket tuna avtrekk eller andre ting, og det har jeg heller ikke fått.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fekk mi rifle i går, og jammen satt eg lenge og funderte på sluttstykket :lol: Det ville absolutt ikkje inn, men fekk no ordna det til slutt.

 

Siktet var no så som så, men treff stort sett der eg vil (bare testa på ca. 15m)

 

dsc00205jx6.th.jpg

Vart ikkje heilt som det skulle det bilde/linken, men men

 

Heilt grei salong i forhold til pris :wink:

 

Andre som har erfart at magasinet blir ubrukeleg med meir enn 5/6 skudd i? får fint nedi 9skudd, men då kjem dei ikkje i rett vinkel og går ikkje inn i løpet som dei skal :?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs vel helt hvor vedkommende har siktet hen det. For meg kan det se ut til at vedkommende som har skutt med vilje har skutt på hver sirkel på skiva. Og da synes jeg ikke det er så hakkende galt...

:mrgreen: Trur da var det ja :lol:

 

Med all respekt - på 15 meter er vel det der ikke spesielt bra?

 

Nei strengt tatt ikkje :mrgreen: , men det var med åpne sikter og dei fire første skudda avfyrt med våpenet. Begynte nederst og samlinga kom seg etterkvart.

Link to comment
Share on other sites

Sindre: Pusset du godt før du testet børsen? Jeg pusset min vel over en time for å bli kvitt alt det kinesiske traktrorakselfettet som lå i løpet og ellers rundt om... etter det ble presisjonen rimelig bra synes jeg... ca 25mm på ca 40 meter med naturen som anlegg....

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje du skal ta og skyte en serie til med kikkertsikte. Og denne gangen sikter du i midten... :roll:

 

Tenk, hvis du ikke klarer å skyte mer samlet enn det, hvordan skal du da treffe die Schneehöne på 60 meter? :lol:

 

Hehe, er det midten som er vanleg å sikte på? :lol: Neida, skal prøve med kikkertsikte, men foreløpig står det på ruger'n, klar til å ta kråke :wink:

Veit ikkje om kinesar'n skal vere med på jakt med det første, og iallefall ikkje på hold rundt 60m foreløpig :lol:

 

 

Sindre: Pusset du godt før du testet børsen? Jeg pusset min vel over en time for å bli kvitt alt det kinesiske traktrorakselfettet som lå i løpet og ellers rundt om... etter det ble presisjonen rimelig bra synes jeg... ca 25mm på ca 40 meter med naturen som anlegg....

 

 

Nei gjorde nok ikkje det.. :oops: Men det skal eg huske å gjere før neste gong eg ska skyta med den.

 

Men heile våpenet var jaggu godt innolja, tok si tid å bli kvitt alt utvendig og når den var såpass tørr at eg kunne holde den så måtte eg bare ut å skyta ett par skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvordan blir skuddbildet ditt på ca. 150 meter?

uansett salong så vil jeg tro det blir rimelig glisent :P 150 meter er langt for en stakkars 22lr kule å dra. selv om de kan gå mye lenger. 75-80meter så snakker vi passelig hold. kompis av meg bestilte en slik nesten med engang denne tråden ble lagt ut. har ikke fått den enda. men blir vel til uka. virker egentlig som om det er verdt 500 lappen etter hva jeg har lest i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Virker egentlig som om det er verdt 500 lappen etter hva jeg har lest i tråden.

 

Definitivt verdt 500 lappen. Jeg fikk gammlingen til å kjøpe en slik en da han ikke har noen salongrifle fra før av. Og jeg må si meg overrasket over både presisjonen på den og avtrekket. Avtrekket er noe hardere enn på min brno, men synes avtrekket var overraskende godt til den prisen. Rifla er lett, og har ikke verdens fineste stokk. Men så er jeg mer for å ha våpn som bruksvåpen og ikke til å se på. Det jeg mener er at en skal tørre å ta med seg våpnet ut i på jakt for å bruke dem, og ikke bare ha dem som "våpen trofé" nærmest.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Nå har jeg fått prøvd billigbøsha endel, og må si jeg er positivt overrasket. Til å begynne med var mekanismen treig og hard, men dette har gått seg til. Ladegrepet er fortsatt litt tungt, men pytt pytt.

 

Ang. presisjon synes jeg også den er grei. Treffer kongler og flaskekorker på ca 40 meter :) Kanskje ikke et våpen til å skyte kråker på 80 meter, men det var heller ikke hensikten.

 

Har ikke noen samlinger på papp enda, men det kommer! :) Blir moro å se! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...