Jump to content

Salongrifle til 499!


Guest ak

Recommended Posts

Nå er vel de fleste som kjøper ei salongrifle til 499 kr klar over at det ikke er superkvalitet de kjøper. Og hvorfor ikke kjøpe en salong istede for 8 halvlitere? Kansje den går bra, og hvis ikke, hva så. Tror de fleste har råd til å tape 499 kr.

 

Det er det jeg mener folk må tenke på. Kjøper du ei billig rask rifle til 499 så har du det du får. Men det en må tenkte nøye etter er att det sikkert ikke blir så lett å søke på salongrifle nr.2 når en først har en.

Link to comment
Share on other sites

den børsa er vel en kinesisk kopi av de eldre brno salongriflene, og selv om kvalitetskontrollen og matrialvaglene ikke er like gode som cz/brno, betyr ikke det at dette er ubrukelig.

våpenjournalen testet de kinesiske halvautobørsene, som var kopier av brownings halvauto, og fikk meget god presisjon med riktig ammo. ingen grunn til at boltriflene ikke skal kunne gå bra de og, men det er mulig man må gnukke og polere og fjerne litt grader med bryne og fil før man får ting til å gå glatt og pent.

Link to comment
Share on other sites

Skal skrive søknad i kveld. :D prøve å få levert den i morra. :) Vente to-tre uker :( å vips så er det ny salong på meg. :mrgreen:

 

Men det en må tenkte nøye etter er att det sikkert ikke blir så lett å søke på salongrifle nr.2 når en først har en

Det er vel bare å legge inn en annonse på finn: Grei CZ copi gis bort.

Tror ikke det tar mange dagene før du får første hendvendelse.

 

Har sett på de riflene i Winge nettbutikk, å den koster jo egentli 1600 kr ferdig gjenga og borra.

Det er jo egentlig en salong til 1600 du betaler for.

Grunnen til at de kan ha så store rabatter på de er vel for at de vet at folk med stor sansynlighet kommer til å kjøpe mye mer enn bare rifla. Når den bare koster en 500 lapp så har du mere penger å bruke på andre ting som kikert sikte å lyd demper. Jeg vet jeg kommer til å gjøre det. Jeg har tengt lenge på neste bestilling. :D

 

 

brunofemsmåhøvdingerengerdal

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg mener folk må tenke på. Kjøper du ei billig rask rifle til 499 så har du det du får. Men det en må tenkte nøye etter er att det sikkert ikke blir så lett å søke på salongrifle nr.2 når en først har en.

 

Det problemet kan en feks løse med en vinkelsliper kjøpt for 99kr på Europris. Alternativt tar sikker den butikken du skal kjøpe rifle nr to i imot kinabørsa om du ikke skal ho noe for den.

Eller selg den på QXL, akn sikkert få igjen 1000kr for den der:-)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle toppa den med ein av Jahtijakt's flotte kvalitetskikkerter :lol:

Nei men blir sikkert bra med den salongen der, skal uansett levera ein søknad i måro, og då er det visst ikkje ekstra om eg levere ein til samtidig?

 

Og som nemnt over her, går sikkert an å få solgt den for ein 1000lapp, og vise til at Winge har solgt den til 1600 :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle toppa den med ein av Jahtijakt's flotte kvalitetskikkerter :lol:

Nei men blir sikkert bra med den salongen der, skal uansett levera ein søknad i måro, og då er det visst ikkje ekstra om eg levere ein til samtidig?

 

Og som nemnt over her, går sikkert an å få solgt den for ein 1000lapp, og vise til at Winge har solgt den til 1600 :wink::lol:

 

Ja greit sindre. Du kan jo gi en tilbakemelding med bilder osv når du har fått prøvd den. Lykke til :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde søknaden liggende og kjøpte en slik en i dag. Kikkert til 1000 spenn (Hawke sport HD 3-9x50) og demper til 700 gjorde at hele stasen kom på 2200 spenn helt ferdig - så billig at det er morro :D Rino på Winge monterte alt på 10 min. mens jeg venta - helt perfekt det 8)

Kjøpte også 500 smell hulspiss subsonic til ...140 spenn eller noe ? så nå er det bare å få skutt inn se hvordan den går.

 

Jeg synes kvaliteten virker helt ok - prisen tatt i betraktning. Og om det ikke holder mål - så har man altså "tapt" 500 spenn - og kan bare flytte demper og kikkert over på en rifle av bedre kvalitet om man vil. Man kan sikkert få gjort noe med avtrekk osv. etterhvert, enten selv eller hos børsemaker. Skal skyte noen skudd først og se om det går seg til.

 

De sa de hadde fått inn 40 stk. med opsjon på flere så vidt jeg skjønte - så det er vel bare å løpe og kjøpe da :)

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Ja greit sindre. Du kan jo gi en tilbakemekding med bilder osv når du har fått prøvd den. Lykke til :mrgreen:

 

Hehe, du har ikkje mykje tru på da her nei? :lol::mrgreen:

Om eg forskuddbetalte så skulle dei holde av ein til meg, for det kjem sikkert til å ta tid me søknaden. Saksbehandlaren er på ferie... :roll:

Men eg gler meg no allerede eg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aaserud solgte en del av disse børsene, aldri hørt noe stygt om de. Billig og grovt. Er de som annet kinesisk lønner det seg å plukke ifra hverandre, rengjøre og smøre.

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke fylle ut pipelengde,merke,eller selgers navn hvis du kjøper via forhandler.

hvis du kjøper privat må du fylle yt det meste :D

Det er en misforståelse at man fylle ut 'det meste' på forhånd ved kjøp fra privatperson. Søk på "salongrifle" / ".22LR", -- hvis søknaden innvilges kan man så kjøpe en hvilkensomhelst salongrifle på markedet, enten det er fra godkjent forhandler eller privatperson, som lovlig kan benyttes til det bruksområdet du har oppgitt på søknaden. Det er kun hvis man er fast bestemt på å kjøpe et konkret våpen at det 'lønner seg' å fylle ut alle detaljer på forhånd; da skal alle detaljer fylles ut, og selger skal underskrive på søknaden. Forøvrig behøver man ikke oppgi pipelengde medmindre det er snakk om en halvautomat.

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke fylle ut pipelengde,merke,eller selgers navn hvis du kjøper via forhandler.

hvis du kjøper privat må du fylle yt det meste :D

Det er en misforståelse at man fylle ut 'det meste' på forhånd ved kjøp fra privatperson. Søk på "salongrifle" / ".22LR", -- hvis søknaden innvilges kan man så kjøpe en hvilkensomhelst salongrifle på markedet, enten det er fra godkjent forhandler eller privatperson, som lovlig kan benyttes til det bruksområdet du har oppgitt på søknaden. Det er kun hvis man er fast bestemt på å kjøpe et konkret våpen at det 'lønner seg' å fylle ut alle detaljer på forhånd; da skal alle detaljer fylles ut, og selger skal underskrive på søknaden. Forøvrig behøver man ikke oppgi pipelengde medmindre det er snakk om en halvautomat.

 

Trenger ikke fylle ut noe som helst på salong. Jeg søkte i Drammen og krysset av for at våpenet er godkjent for jakt, ja på halvauto og IKKE NOE MER - Ikke en gang hva den skulle brukes til :D (Det var egentlig en glipp fra meg - men det ble godkjent allikevel)

 

Så altså kan jeg vel da bruke salongen til hva jeg vil - i og med at feltet for bruksområdet er tomt :shock:

 

(Men nå aner ikke jeg åssen dette er i andre distrikt da - har jo hørt at Drammen er ganske greie slik)

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Den er garantert registrert som jaktvåpen, da det så vidt jeg vet ikke er noe godkjent 1/2auto våpen i 22lr til skyting i noen av de godkjente forbundene (muligens untatt i pratisk rifle, men jeg tviler).

Altså så vidt jeg vet er de eneste lovlige behovet for 1/2auto i 22lr jakt (skadedyrs utrydding godkjennes jo normalt ikke lenger som behov for anskaffelse av våpen).

Link to comment
Share on other sites

Tøft ! Var den verdt penga?

 

Det er litt vanskelig å gjøre seg opp en mening om så lenge jeg enda ikke har avfyrt et skudd med den. Men "ta og føle" kvaliteten virker helt ok, selv om avtrekket ikke er spessielt bra. Når jeg har fått den på banen og skutt den inn skal jeg rapportere tilbake (håper å få gjort det i slutten av uken som kommer nå).

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Har denne salongriflen, og vil vel kanskje si den er 22LR sitt svar på Star Baikal hagler...billig og greie. Presisjonen er helt grei (tar en cola-kork på 20 meter :D), men som en tidligere nevnte så er avtrekket litt grovt. Er litt usikker om det går an å justere avtrekket, men hvis det går, så er det lite å utsette på riflen. I tillegg kan en bruke magasinene til cz/brno i disse riflene så tilgang til magasiner burde ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat bestillt meg en slik en, med A-tec demper og Hawke 3-9x50....

 

Uansett har man jo sikte og demper til en annen salong, og 2519,- ferdig levert i posten er jo uslåelig!

 

Gleder meg til å teste denne utenfor hytteveggen i sommmer!

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en sånn selv.. Tenkte jeg skulle kjøpe en billig 22 til høsten, men da denne dukket opp var det bare å slå til... Kan jeg foresten smelle på en Leopold 6,5-20*50 med Tikka optilock på denne? Det er det jeg har, og har ikke råd til ny kikkert med det første.

Link to comment
Share on other sites

Fikk rifla i posten idag.

Var nettopp ute for å prøve stasen. De åpne siktene som satt på var satt på sånn ca på halv åtte.. Funka dårig med andre ord. Traff ca 50cm til venstre, gikk ikke å stille på det heller :shock:

 

Så til et par spørsmål.

Satt på en SAI demper og brukte SK Subsonic skudd.. Dette smalt mere enn om jeg brukte Lapua Super Club UTEN demper ! Hva er greia med det ?

 

Noen som har noe tips på billig montasjer så jeg kan sette på en 50mm Leupold med 30mm rør ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si en ting..

Jeg hadde heller peisa ut 3k ekstra og fått meg en skikkelig CZ som man VET funker enn en kinesisk kopi som man ikke vet hvordan den er. Mulig det er bare meg som er snobbete.........

 

BB John

 

Er vel ikke alle som har 3000 "å peise ut" kanskje? Ikke sikkert at alle har de samme kravene til ei salongrifle heller...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare si en ting..

Jeg hadde heller peisa ut 3k ekstra og fått meg en skikkelig CZ som man VET funker enn en kinesisk kopi som man ikke vet hvordan den er. Mulig det er bare meg som er snobbete.........

 

BB John

 

Er vel ikke alle som har 3000 "å peise ut" kanskje? Ikke sikkert at alle har de samme kravene til ei salongrifle heller...

 

Nei, men da hadde jeg spart evt venta til jeg kunne peisa ut 3k ekstra :wink:

 

Er det noe jeg har lært av alle våpenkjøpa jeg har gjort så er det:

 

1. Man får det man betaler for

2. Virker det for godt til å være sant.....

3. Jeg bruker heller litt ekstra penger enn å irritere på meg et hjerteattakk over dårlige varer.

 

Man kan selvsagt komme over kupp, ingen tvil om det. Men når originalen er såpass billig som den er så hadde iallefall jeg gått for den.

 

Hvilke krav har du til ei 22lr rifle forresten?

Link to comment
Share on other sites

Den rifla denne tråden omhandler koster jo vanligvis 1600 kr...og flere som har gode erfaringer med den. Og skulle den være dårlig...vel, da har jeg noe å leke meg med frem til jeg kan kjøpe noe dyrere:)

 

Mine krav...tja...at den virker og er presis nok til jakt på større fugler:)

Link to comment
Share on other sites

Den rifla denne tråden omhandler koster jo vanligvis 1600 kr...og flere som har gode erfaringer med den. Og skulle den være dårlig...vel, da har jeg noe å leke meg med frem til jeg kan kjøpe noe dyrere:)

 

Mine krav...tja...at den virker og er presis nok til jakt på større fugler:)

 

Er klar over at den er satt ned. Flere som har gode erfaringer er jeg også klar over. Men det er flere som har dårlige erfaringer med den og da. Se noen poster over feks.

 

Har ikke sett så veldig mye negativt ang cz`s rifler.

 

Men ok. Er du fornøyd så går det jo greit. Dine penger. Og du får jo sikkert solgt den på finn eller qxl til blodpris hvis du ikke blir fornøyd :mrgreen:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Jeg angrer bittert på at jeg kjøpte en Marlin N25 salongrifle til 1900 inkludert kikkert! Null justering av avtrekk og dårlig presisjon. Rett og slett en stygg børse jeg godt kunne ha vært foruten. Jeg bare deler min erfaring med billige kupp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selv har jeg en utgammel BRNO 2 som sikkert er eldre enn meg. Den har jeg svært lite tull med, men jeg trenger nok ett nytt magasin og en kikkert av litt mer anstendig kvalitet enn den kinesiske forferdeligheten som sitter på nå.

 

En kamerat kjøpte kineserCZen for noen ytterst få år siden og vi dro rett på banen for å sammenligne.

 

Han fikk mye for pengene syns vi.

Børsa er mer rå og "uferdig" enn CZ, men presisjonen var like god på 25metern.

Trå mekanisme, og avtrekk fullt av kryp, slep, og knirk, men et forsiktig diamantbryne og liberale mengder olje fikset det i løpet av en god kaffepause.

 

Det her blir aldri noe smykke, og det er faktisk helt i orden. Ei helt grei røff børse som kan tåle både saltvann og riper i kolben uten at man behøver å miste nattesøvnen av den grunn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått min!

 

Kroner 2639,- med nevnte kikkert, A-tec moduldemper og koffert, ferdig levert i posten!

 

Kommer det kuler ut av denne også, så er dette virkelig et kupp...

 

Selvfølgelig er den grovt produsert og ting glir ikke helt optimalt, men men.. Ser ut til å være noe slikt syntetisk plast stokk skit på den også..Litt tung sikring osv.. Er en bruksbørse dette.. Gleder meg til å se hvordan presisjonen er!

 

Nå har jeg pusset ut alt fettet som lå i løpet og rundt om.. Var jaggu en del der ja...

Har handlet inn 100 cci standard, 100 cci sub (jeg vet det er delte meninger om denne sub ammoen, men ble overbevist av min lokale dealer :) ) og 100 remington high speed til morgendagens test.

 

Så nå får vi se, om kinesisk arbeid duger til leik og morro og litt jakt.. Noe jeg tror den duger til...

Link to comment
Share on other sites

Fikk min på torsdag. Kikkert og ammunisjon ble kjøpt, og ivei til hytta for å "teste". Førsteinntrykket er bra. Presisjonen virker bra, og jeg syns ikke avtrekket var så ille. Eneste problemet er magasinet. Av og til får ikke sluttstykket tak i patronene. Dette tror jeg kommer av at magasinet ikke sitter skikkelig, det sitter for lavt. I tillegg hender det at patronene ikke ligger rett i magasinet, de ligger helt vannrett istedet for å ha en liten vinkel. Flere som opplever dette?

 

G.G

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem som deg G.G, men etter ca 300skudd så går det som smurt.. Eneste nå er at sikringen er satan så hard ! Men det funker da.. Om du synes mag. sitter for lavt kan du prøve å løsne på skruene som holder på plass mag. og en "skinne" i kammeret. Når skruene er løse får man flyttet litt på denne "skinnen" og mag. går lengre opp... Noen som skjønte noe av dette ?

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli drita lei av denne børsa nå. Kjøpte en i begynnelsen av Juli. Tok litt tid før jeg fikk dratt på banen for å skyte den inn.

 

Til å begynne med traff jeg ikke skiva. Prøvde med annen type ammo og "annen type" skytter :mrgreen: for å luke bort mulige feilkilder.

 

Så tok jeg av demper'n og da fikk jeg plutselig samling. Etter innskyting skrudde jeg på demper'n og skudda "forsvant" igjen.

 

Snakka med Winge, som mente at gjengene, eller rettere sagt, "basen" bak gjengene var skeiv, slik at demperen blir skrudd på skeivt med det resultat at kulene kommer borti demper'n på vei ut.

 

Forslag til løsning fra Winge var å vente 3 uker på børsemaker for å fikse det, eller heve kjøpet ...

Ingen av delene var særlig ok for meg. Han hadde ikke flere inne, men hadde en som var demo-skutt som jeg kunne bytte med. HURRA !

 

Så jeg reiser ned og bytter. Prøver igjen på banen med omtrent samme resultat. Så prøvde jeg demper'n til en kompis (A-tec) og det samme skjer. Når demper'n er på er skudda over alt. Hans børse går bra med begge demperne.

 

Så nå har jeg da fått to stk. av denne som "ikke virker" kan det se ut som.

 

Nå gidder jeg ikke bruke mere energi og bensin på saken, nå skal jeg skyte NM (pistol felt ja) først, og så får jeg reise ned til Winge og høre hva jeg skal gjøre med saken. Akkurat nå har jeg mest lyst til å levere inn heler greia og kjøpe noe annet.

 

Eller kan det være noe annet som jeg ikke har tenkt på ..??

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...