Jump to content

338 winmag eller 9,3x62 til elg?


endresl

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har til nå brukt 6,5x55 til elgjakta, men nå har jeg bestemt meg for å omskolere denne til hjorteposteringsbørse, samt å kjøpe meg en børse jeg kan bruke på elgjakta.

Nå har jeg skrevet våpensøknaden, og det er nå kun et felt som ikke er fylt ut, kaliber!

Som nevnt i overskrift har jeg kokt det ned til to kalibre, 338 og 9,3x62. Ser at begge har sine fordeler og bakdeler. 9,3 med sin lavere hastighet og (ofte) tyngre kule gir penere slakt, og kanskje(?) bedre skuddtegn i dyret.

338 har noe høyere hastighet, og dertil flatere kulebane. Men også mindre pene slakt?

 

Rekyl er også et aspekt som må taes med i beregningen. Hvem er værst/best på dette?

 

Oppi denne bly i elg-diskusjonstiden er det også relevant for meg å prøve blyfrie alternativer. Der ser det ut til at 9,3 stiller noe sterkere med Naturalis som kulealternativ.

 

Er vel ganske nær ved å skrive 9,3x62, men så var det denne usikkerheten da :? Noen som har noen knasende gode argumenter?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del elger med begge, og sitter igjen med 9,3.

 

Med riktig ladning er ikke kulebane ett tema før 150-200m, vesentlig mindre ubehagelig rekyl (9,3'n er tung og seig, .338'n er krapp og hard) og MYE penere slakt.

 

Det er i alle fall mine konklusjoner!

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Skyter du elgene dine innenfor 200 meter, som er normalt på norsk elgjakt (og som også er kulturelt/politiskt korrekt i Norge :wink: ), er 9,3.62 kaliberet jeg ville ha valgt.

Om du lader sjøl kan du få ganske så flattskytende kuler i god hastighet http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/170659" target="_blank, mulighetene er der, men forsen med 9,3 er jo dette med skuddreakson, minimalt med ødelagdt kjøtt, og retningsstabilitet ved treff i kvist.

Denne er et sikkert valg! http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/543302" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gått for 9,3. Større kuler, behageligere rekyl.

 

Innskutt på 150m:

338 winmag 14,6g A-frame:

max overslag: 28mm

200m: -75mm

 

9,3x62 16,2g A-frame:

max overslag 35mm

200m: -93mm

 

I 9,3 får du kuler opp i 21,1g. Det har ikke 338 mulighet til.

Link to comment
Share on other sites

Samme hva du velger. 338WM gir ikke stygge slakt med "normalt kulevalg". Jeg har aldri hatt klager på elg slakt skutt med dette kaliberet, det er heller motsatt. Må huske på at vi snakker om en utgangshastighet på i underkant av 800m/sek med 250gr kuler og litt kappet løp. Et kjempe elgkaliber.

Men vil du kappe løpet veldig kort ville jeg nok valgt 9,3'en. Litt snillere med demperen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 9,3 når jeg skulle skaffe meg "elgvelter". Har 6,5 og 308 også som holder fint til slikt bruk, men ville ha noe grøvre (mest på grunn av det psykologiske tror jeg). Jeg lånte en 338 av en kollega på jobben og prøvde denne på banen. Min 185cm og 74kg tunge kropp likte ikke opplevelsen i det hele tatt.... Det var juling å få! Hadde tidligere skutt en del med 9,3 og syntes det var helt greit å skyte med. Valget for min del ble i alle fall enkelt.

 

På min 9,3 har jeg montert en Hausken standard for 9,3 og slapp unna med kr 3000,- for demper. Hadde jeg gått for 338 måtte jeg hatt titandemper og måtte lagt ut ennå et par tusen. Har nå skutt ca 350 skudd med 9,3'en min og demperen er like fin. Rekylen er ikke værre enn å skyte med udempet 308 win.

 

9,3 bruker jevnt over raskere krutt enn 338 og tåler i teorien derfor bedre korte løp. Tror vel det finnes såpass mye kraftoverskudd i 338 at det ikke spiller noen rolle om man har kort løp på den heller, men syke satan for en smell det blir uten demper. Kort løp på 338 sliter nok en del ekstra på demper også.

 

Jeg trodde at 9,3 var litt sånn "3 skudd samling på en snusboks" kaliber, men min samler fint 3 skudd Lapua Mega 286 grain på 15mm/100m gang etter gang i benk.

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med 9,3 og blir ikke skremt av å se kulebanen ut til 200m heller.

 

Med 286 grains blyspisskuler eller 250 grains homogen kule tror jeg 9,3 er ett sikkert valg på storvilt. (Det er selvsagt 338 også, men min skuldre nekter i alle fall bastant å bli med på slikt...)

 

Lykke til med ditt valg!

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Har kun prøvd 9,3 til elg av disse to.Men jeg er meget godt fornøyd med den.

Jakter i skogsterreng med max hold på 150meter,pene slakt blir det med lite ødelagt kjøtt,gode skudd reaksjoner og korte fluktstrekninger.Om ikke en lader selv så finnes det vel fabrikkammo fra 15 til 21 gram som jeg vet om ihvertfall.

Jeg synes rekylen er helt ok,litt tung og seig,på skytebanen er det bare å ta på ett plagg ekstra om en skal skyte mange skudd,på jakt merker man ikke rekylen,men husk å få riktig øyeavstand til kikkertsiktet.

Link to comment
Share on other sites

Kan berre slutte meg til dei som lovprisar 9,3x62 til elgjakt. M98-en min fekk 9,3-løp for ca 10 år sidan, og eg har ikkje angra eit sekund. Betre skotreaksjon og mindre ammoforbruk :oops:

 

Skulle eg kjøpt ny børse i dag trur eg kanskje eg hadde gått for 358 win, eller 338 fed. Begge har same hylse som 308 win og vil fungere fint med kort låskasse og dempar!

Link to comment
Share on other sites

Du nevner lengre ned at du vil kappe løpet og sette på demper. 9,3en har mindre hylsevolum i forhold til kulediameter, trives derfor bedre med raksere krutt, som gir noe midre hastighetstap i korte løp. Jeg har 45 cm på min 35 whelen (praktisk talt samme patrona som 9,3x62), som er korteste tillatte lengde i Sverige. Fint balansert våpen, som veier 4 kg med kikkert og demper.

Link to comment
Share on other sites

Tja - hipp som happ...

Hvor død kan en elg bli....? :wink:

 

Tråden hittil oppsummerer jo egentlig det meste, men jeg mener det koker ned til hva du har mest lyst på!

 

Kort løp eksluderer etter mitt syn 338'en.

 

Hvis du er opptatt av den berømte "flattskytendheten" så taler dette for 338.

Ikke pga utgangshastighet, med du har bedre utvalg av kuler med bedre flygeegenskaper.

Ingen kalibre har i seg selv evnen til å gå som en "laserstråle", men med et riktig kulevalg vil du kunne få en løsning som opprettholder en høyere anslagsenergi på gitt avstander.

 

Jeg har en litt kjedelig tilnærming til kaliberdiskusjoner, og er mer opptatt av et våpen tilpasset jaktsituasjonen.

Vekt, lengde, siktemidler og å lade med kvalitetskuler egnet til jaktformålet.

Det er beste tipset mitt :wink:

 

Lykke til i valget - alltid moro med noen nytt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 338 for noen 10 år siden etter å ha skutt elg med 9 forskjellige kalibre både mindre og grøvre men for meg som jakter mye i fjell ble dette mitt kaliber og kommer aldri til og bytte. Hovedårsak : kulebane og stor effekt på dyr . Bruker man gode kuler eks. Swift 250 gr. får man ikke styggere slakt enn hva andre kalibre gjør er min erfaring .

Link to comment
Share on other sites

Bruker man gode kuler eks. Swift 250 gr. får man ikke styggere slakt enn hva andre kalibre gjør er min erfaring .

 

Har en 338 som jeg brukte på reinjakt etpar år. Med Trophy Bonded 250gr så ble slaktene penere enn med 30-06 og f.eks Lapua Mega. Rekylen er jo merkbar , trengte en kveld eller 2 på banen for tilvenning hvis jeg ikke hadde skutt på en stund.

Link to comment
Share on other sites

+1 for 9,3x62 fra meg. Jeg valgte den ut fra flere grunner, bl.a. egnetheten for lyddemper. Men jeg har faktisk bestemt meg for å gå tilbake til 6,5x55. Jeg er litt skuffa over smellet med demper på. Det er i overkant mye for mine ører. 6,5x55 er et par hakk bedre der.

Link to comment
Share on other sites

Selger en M98 med sivil kasse,i kal 9,3x62, snellertavtrekk, oppslags-sikter du ser gjennom en orginal vrimontasje som inneholder en fast 4x Zeiss, alt fra ca 1923.

Den orginale stokken er ødelagt og erstattet av en Stormoen stokk der stålet er beddet ned i (Børselars jobb). Stokken er oljet skikkelig, det samme er hevarmskula som selvfølgelig er i nøttetre.

Har også diesett til kaliberet. Børsa går godt, og med et (orginalt) relativt tungt løp og en solid stokk er dette mest å betrakte som et posteringsvåpen.

Kikkerten har vært til overhaling og tetting og fungerer perfekt.

 

Send PM hvis du er interessert.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Denne flattskytebanen som mange snakker om, er etter min mening bare tull. Jeg skyter med 9,3 og bruker denne til jaktfelt også. Jaktkompisen min har 338. han bruker den også på jaktfelt. For å si det slik. Når du vet hvordan børsa går så kan du drite i hvor mye den detter på 200 meter.

 

Slakta våre er ikke så helt forskjellige. det kommer ann på hvor du treffer. Er kulevalget å hastighet valgt etter kjøttødleggelse, så kan du mixe det til slik. Du kan velge kuler å hastigheter for det meste.

 

Men de som sier at 9,3 detter mye mere har vel helt rett. Det er fordi at det nesten alltid blir brukt tyngre kuler i 9,3.

For min del har jeg sett slakta og skutt mye med begge kalibre. Så mitt tips er å finne en børse som passer deg. om det er 9, eller 338 er egentlig hipp som happ.

 

Men valget mitt for 9,3 var pga 5 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 9,3 i en 12-15år og skutt ganske mange elger med den. Etter min mening er det en ypperlig elgvelter. Jeg laddet med 250graines accuBond i år, 720m/s med 45cm løp.

Jeg har testet på banen og det ga den denne kulebanen:

100 m 0cm 0 klikk (0,72mm)

150 m 6cm 6 klikk

200 m 19cm 13 klikk

250 m 37cm 20 klikk

300 m 63cm 29 klikk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også skutt noen konkuranser med 9,3x62. Har brukt 250 gr Nosler Accubond. Hvis jeg husker rett, så har jeg ladet den til slappe 630 m/s. I følge Bulletflight gir det kulefall på 25,5 cm på 200 m. 18 klikk med min kikkert, 1/4" @ 100 yards. I konkuranser så er det kjente avstander og god tid, så jeg skrur alltid iht. tabell. Flat kulebane er null verdt i jaktfelt, imo. Liten vindavdrift er et større poeng, men der er min erfaring at vinden er et mye større problem for skytteren enn for kula.

Flat kulebane er heller ikke det helt store poenget på elgjakt, spør du meg. Det er den største blinken vi har. Hvis kulebanen forårsaker bom på den, så er rifla feil innskutt, eller så gjør skytteren en grov feilbedømming av avstand.

Link to comment
Share on other sites

Siden du har brukt 9.3n din i jaktfelt, kan du fortelle litt om kulebanen? Innskutt på 100m og mål på 200m? hvor mye kulafall har du da? og hvilken kule bruker du og hvilken hastighet på kula?

 

Joda. Jeg har skut inn børsa på 100 mter. Det er en Sako 75 hunter. Orginal ikke kappet en dritt. Uten demper.

Denne mater jeg med:

285 grs lapua mega (også i konkuranse), drevet av 56 grs N140 krutt. Hastigheten ble målt på 3 skudd til 701-698-699 m/s

 

Mener klart å tydelig at kulefallet var ca 20 cm. Spiller egentlig ingen rolle om det er 18 eller 23 cm men 20 mener jeg var det jeg kom frem til at snittet lå på.

 

Har egentlig ikke hatt noe problemer med Jaktfeltrundene. Men det er lurt å ha med en ølapp med klikk eller treffpunkt på de forskjellige holda. Det gjør jeg men klikker ikke. Jeg sikter litt over eller under alt etter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd min selv på 200m enda..

Men ser du har ca 50m/sec mere utgang enn meg med samme kule.

Lader med bare 54grains N-140, men 650m/sec skal jo være nok. Sykt presis og lite rekyl med lyddemper. (4 skudd@ 100m på 17mm) Syns faktisk en lett 308w er mere hissig enn 9.3 med demper.

 

Har desverre ikke fått prøvd den på annet enn rev til nå, men reven detter hvertfall i smellen!

Link to comment
Share on other sites

Skutt 2 elger med min 9,3x62 og er storfornøyd. Oppsettet er:

Sauer 200 STR med GRS jaktfeltstokk.

Zeiss 1,5-6X42.

Løpslengde 48 cm.

A-tec Maxim demper.

Barnes TSX 250grs.

V0= 710 m/s

Innskutt med 5 cm overslag/100m. treffpunkt 200m, -9,3cm (lett å huske :wink: ) m.a.o. trenger en ikke å forlegge siktepunkt på dette holdet.

 

2 dyr skutt så langt.

:arrow: Okse (240kg) ca. 40m, bodskudd i maskinrommet med treff i lunge og ribbbena på begge sider, gjennomskyting. Tydelig skuddreaksjon men 50m fluktstrekning. Litt blødtrøsk imellom kjøtthinnene på utgangsiden, men absolutt godkjent.

:arrow: Liten ku (160 kg) på 156 lasermålte meter. Skudd høyt plassert i høyryggen (dyret bråvendte i skuddøyeblikket) litt skrå vinkel med treff i ryggvirvel. Knall og fall. Gjennomskyting.Tross mye bein, 200 gram kjøtt skjært bort i sårkanal.

 

Konklusjonen på litt tynn statistisk grunnlag er at 9,3X62 gir meget pene slakt. Det som ødelegger kjøtt er jo som kjent to ting, høy hastighet og/eller dårlige kuler. Her er det brukt gode kuler og lav hastighet. Sammenlignet med f.eks 338 win mag. vil hastigheten bli høyere med de ulemper dette innebærer.

 

Om jeg skulle jaktet der lengre hold enn 220-230m er påkrevd (eks. fjell terreng) ville jeg kanskje valgt 338 win mag. Men med lasermåler og kontroll på kulebanen, er det alltids mulig å strekke holdene litt med 9,3-en også vil jeg tro :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men med lasermåler og kontroll på kulebanen, er det alltids mulig å strekke holdene litt med 9,3-en også vil jeg tro :wink:

 

Det er det helt klart. En 9,3x62 med 250 gr kule skyter like flatt som en .308W, .30-06 eller 6,5x55 med typisk jaktladning. Jeg skyter 250 gr Woodleigh tett oppunder kronograferte 800 m/s. 250 gr Ballistic Tip har jeg fått opp i 780 m/s. Dette holder til å skyte elg på mye lenger avstand enn hva de fleste jegere mestrer. Jeg har kikkerten stilt inn så kula treffer omtrent like mye under på 200 m som den treffer over på 100 m. Det er et brukbart kompromiss, og gjør at jeg ikke trenger å tenke på å sikte annerledes enn midt i på alle hold JEG tør å skyte på. Og skulle jeg driste meg til noe lengre, så er det bare å skru opp etter tabellen. 300 m er ihvertfall innen rekkevidde rent teknisk.

Jeg tør nesten påstå at mine 9,3x62-ladninger/innskyting skyter flatere enn majoriteten av elgriflene rundt omkring. Det er overraskende mange som skyter inn rifla midt i på 100 m, til tross for at nesten ingen elger skytes på den avstanden. (De aller aller fleste skytes på avstander forskjellig fra 100 m.)

Link to comment
Share on other sites

Ja den tankegangen er konge :mrgreen:

 

Men jeg har lagt merke til at flere av de som har valgt .375 lader med lette kuler. 250 grs mener jeg er lette. Tenker jeg ville valgt rundt 350 grs eller litt mere om jeg hadde hatt .375.

9,3-en har jeg kjøpt inn 320 Woodleight til nå. Gleder meg veldig til megaen er tom :winke1:

 

Tunge kuler i ruslefart liker jeg best 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja den tankegangen er konge :mrgreen:

 

Men jeg har lagt merke til at flere av de som har valgt .375 lader med lette kuler. 250 grs mener jeg er lette. Tenker jeg ville valgt rundt 350 grs eller litt mere om jeg hadde hatt .375.

9,3-en har jeg kjøpt inn 320 Woodleight til nå. Gleder meg veldig til megaen er tom :winke1:

 

Tunge kuler i ruslefart liker jeg best 8)

 

 

Nettopp!

Og derfor er 9,3x62 så ideell for vår hjemlige elgjakt; korte hold, så kulebanen blir ikke viktig, tung kule/høy tverrsnittsbelastning, moderat fart så ekspansjonen blir fin med klassiske loddede kuler, plass til 5 patroner i et standard m98 magasin, litt lavere ladevekt enn 375=litt mindre rekyl, kan bygges i hendigere våpen enn 375... osv

Lista kan bli lang :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Tenk, nå er vi kommet så langt at vi snakker om "klassiske loddede" kuler...

 

Til ditt valg så har du alt fått mange svar ser jeg.

 

9,3x62 er mer enn nok punch, og den blodskyter lite rundt hølet. Rekylen er helt ok, noe mange mener at .33 IKKE er....

 

Jeg har 9,3 og er storfornøyd med den - savner ikke noen .375 med belte og lang låskasse.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt 6,5x55 til alround i fleire år, men den pipa er bytta ut med ei 9,3 pipe. Eg havna på 250 grns barnes tsx, har sålangt skutt hjort og rev med den og er kjempefornøgd. Fine slakt, hjorten teiknar tydleg, kortare utras og ei kulebane som er fult akseptabel innanfor dei holda eg skyter på. Kanonkaliber;-)

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har for lengst levert søknad på 9,3 x 62 - og da er det kanskje ikke mer å skrive om - må bare gratulere med et godt valg!

 

35 Whelen gjør samme nytten - men 9,3 har en mulig fordel i forhold til .35 - i en del områder i Afrika er det minste godkjente kaliber på en del vilt.

 

Jeg har ikke erfaring med 338 WM fra annet enn skytebane - og der var smell og rekyl ubehagelig. Men 9,3'en er heller ikke så godlynt i liggende stilling, med tunge kuler og lett rifle. Ute i marka tror jeg 338 vil være like uproblematisk som 9,3'en.

 

Kulebana på 9,3 er som ei grispurke som hopper over en skigard :lol:
- javelnei? - men i forhold til hva? Jeg har en 22-250 - det blir en viss forskjell, ja! :mrgreen:

Men i forhold til 338 er det uvesentlig, hvis en lader begge med 250 grs kuler. Spør den elgen som sto på 268 lasermålte meter for 2 år siden om kulebanen til 18,5 g Oryx i 9,3 - eh, det kan du nok ikke, den er forlengst spist!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp 9,3 x 62. Meget bra på elgjakt i norske skoger. .338 er heller ikke dårlig, men unødvendig høy hastighet på korte hold. Dersom, som sagt i noen meldinger, lengre hold ( 200 meter og ut ) kan .338 være fin å ha. Har selv skutt flere elg med 9,3 - helt ned til 12 meters avstand - ikke store kjøttødeleggelser og ikke lang fluktrute. Har også skutt flere elger med .338 - ikke lang fluktrute, men det blir mere blodslått inn og utgangshull hvis man er opptatt av kjøttet.

 

.338 er veldig anvendelig på utenlandsjakt der holdene ofte kan strekke seg litt ( 200-400 meter ) og hvor man ønsker litt mere knock down power på lengre hold og mindre påvirkning av vindforhold.

 

Hvis du har anledning; kjøp ei børse hvor pipa kan byttes sammen med et bolthode. Blaser R93 eller R8, Mauser 03 eller kanskje Sauer 202 ( mere tungvint å bytte løp ) eller tilsvarende.

 

Good luck ! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...