Jump to content

223 fabrikkammunisjon


nilkas

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er en ny og uerfaren jeger som går å tenker en hel del på småviltrifle (.223 el 6,5x55) om dagen.

Jeg vurderer .223-våpen basert på forventet mindre rekyl og kortere(?) kulebane sammenlignet med 6,5x55, men lurer da på dette:

 

Finnes det .223-fabrikkammunisjon som er fornuftig til rypejakt å kjøpe i butikk i dag? (Æ har lest den artikkeln om .223-kaliberet her, men den var skreven i 2009 mener æ..)

 

mvh

Niklas

Link to comment
Share on other sites

.223 er billigere, men med 6.5*55 kan du skyte alt i vilt i Norge.... SURPRISE!

det er mye ferdig-ammo i .223 som er dugandes til alt småvilt, .223 har vel større hastigehet en 6.5-en.. en annen ting er at du kan kappe løpet på en .223 ganske kort uten å miste for mye hastighet på kula. det er fordelaktig hvis du skal montere demper for å spare hørselen.. 6.5'en trenger ganske langt løp, og med demper vil du da risikere et framtungt våpen..

 

hvis storviltjakt ikke er aktuelt så anbefaler jeg .223 den er billigere, har hakket flatere kulebane (mener å ha lest at .223 American Eagle faller 4 cm fra 100-200 meter, hvis det ikke var 6 cm?) mens en 6.5 faller en 10-14 cm? uansett er .223 en hel del billigere, og hvis du skal bare jakte småvilt er det ikke tvil om at .223 vil gjøre jobben for deg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og den nevnte patron, american eagle (helmantla kule), er veldig bra på rype. Har ikke opplevd sprengt rype slik som noen andre har erfaringer med.

 

Kulehastigheten med fabrikkladet 223 er oftest høy, og det er dette som kan gjøre at fugl blir "sprengt" ved treff i f.eks. brystbein. Jeg har som sagt ikke opplevd dette, men er vel ikke mer enn 4-5 ryper jeg har skutt med 223, så jeg har ikke så stor erfaring med dette.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Æ tenkte kanskje at man måtte opp i størrelse for å få lav nok hastighet.. Har leta etter 65gr og oppover på norske nettbutikker men ikke funnet noe. Hva blir hastigheten med en American Eagle da?

 

Er faren for sprengt rype ikke like stor som æ antar kanskje.. ?

 

Men, høres uansett bra ut.

 

Æ ser jo ikke nå at æ vil komme meg på jakt etter større vilt enn rådyr og ønsker et lite og hendig våpen som evt blir å bæres lamme en hagle også. Så det med kapping og demper er jo intressant, har en hund med meg, så hvis ikke æ e redd for min ingen hørsel kan æ altids bruke han som alibi ;) men hvordan påvirker kapping skyteegenskaperne? Vil æ uansett kunne lade for å tilføye et rådyr

nok skade med kort løp med f eks 1/9 stigning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Weatherby Vanguard .223

Den har ikke frittliggende pipe, men skyter likevell hull i hull opp til 15'ende skuddet. (Har ikke prøvd fler kjapt etterhverande)

Den har 1:12 riflestigning så jeg holder meg til 55 grs. Men jeg er blitt fortalt at 62 også fungerer.

Jeg skyter Fiocchi (Helmanter og Hulspiss) og S&B Blyspiss. Disse går hull i hull på 100m.

5 av hvert slag etterhverandre opp til 15'ende skuddet, ingen kaster.

 

Det er liten rekyl i .223 men smeller kort og hardt selv om det er ett lite kaliber så er lurt med demper hvis du ikke har tenkt på hørselværn.

Link to comment
Share on other sites

Det med riflestigning som blir nevnt her er noe du bør tenke på hvis du har tenkt å skyte tyngre kuler med 223. Jeg har, som andre i denne tråden, en twist på 1:12". Dette blir for liten riflestigning hvis du vil skyte tyngre kuler. Jeg har prøvd remmington core lokt ultra (62 grain) i min, og det gikk ikke veldig bra. Kan være andre 62 grainere vil funke, men jeg holder meg til 55 grains. Kjøper du deg ei rifle med 1:9" kan du vel skyte det meste av det som finnes i fabrikkladd. Bare noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Ja det med stigning bekrefter jo hva æ trur meg "vite" om 223 kaliberen. Var på lokale butikken igår å sjekket litt. Mest 50-55 grains kuler, men noen i 60 eller 62. Og så anbefalte de Norma Fågel for rypejakt, ca 50 grn mener æ det var. Ellers mye 223-ammo.

 

Noen som har brukt den?

 

Ellers snakket de om 17HMR/WMR? Og 22 Hornet. Muligens kun i forhold til mindre fugl.

 

Ville disse være MYE bedre egnet til småvilt? Rype/Hare/Skogsfugl? Æ tenker det blir på grensen til for smått til hare/skogsfugl? Loven sier vel 22LR for vilt mindre enn hare. Men hvordan de to nenvte relaterer til 22LR og energi osv klarer æ ikke "regne ut"..

 

Kanskje æ e trekker frem rådyrsbehovet mitt litt for sterkt for å motivere 223-våpen.. ?

 

Det begynner gå i surr her..

Link to comment
Share on other sites

223 er konge på småvilt, den gir bedre knall og fall effekt i smått vilt med helmantel enn storvilt patroner. Den er billigere å skyte med enn 6,5, den skyter flatere, er lettere å skyte med for en ny jeger, samt skyter mye mere stille med lyddemper enn 6,5.

 

Nok om det, jeg skyter mye med 55 grain Winchester FMJ på alt av fugl, har også brukt Fiocchio 55 grain FMJ begge har fungert 100% og jeg har aldri opplevd såkalt sprengt fugl med noen. Jeg betviler sterk at det er mulig at ett tynt brystbein skal klare dette med FMJ. Jeg har skutt gjennom 6mm stålplater med denne ammoen uten noen tegn til noe annet enn pling rett gjennom platen. I det siste har jeg skutt endel skarv med 62 grain Winchester soft point som egentligen er en Rådyrpatron, null tegn til annet enn tvers gjennom skarven på denne patronen men den slår ned skarven bedre enn FMJ synes jeg. Skutt denne i 1-12 rifling med null problemer med jaktpresisjon, (innen en 5 krone på 100 meter) med riflen min hvertfall (Browning X-Bolt, stainless stalker).

Dette er faktisk min absolutte favorittpatron, 62 gr Winchester Soft Point den er utrolig bra på rådyr og alt annet vilt jeg vil spise, den er MYE billigere enn Norma Oryx eller Federal Fusion og bare funker 100% hele tiden.

 

Gamle 6,5en min som jeg har pensjonert for alt småvilt brukte jeg Norma Jaktmatch på småvilt som ikke krevde ekspanderende kule, som sagt opplever jeg at 223 gir bedre knall og fall effekt med FMJ enn 6,5 og jeg bruker ikke den riflen til noe småvilt lengre. Ikke til Rådyr heller da 223 er fantastisk til dette med...

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som at jeg ikke trenger å tenke så veldig mye mer på kalibervalg da.. ;)

 

Kikket litt på våpenalternativen dere nevnt og de er jo flere fine muligheter. Remington Seven eller LTR, CZ 527 Varmint, Browning..

 

Takk for all trivelig input så langt. Er jo fersk på forumet, og setter pris på at dere gidder svare på "naive" spørsmål!

 

/N

Link to comment
Share on other sites

Har selv 223 som jeg bruker til rype-, storfugl- og gåsejakt. Grunnen til at jeg valgte dette kaliberet var flat kulebane og rimelig ammunisjon. Rifla er meget presis og kulefallet er tilnærmet minimalt opp til 150 meter.

 

Har brukt en del forskjellig ammunisjon med varierende resultat. Dårligst presisjon har helmantelkulene til sellier&bellot hatt. Nå bruker jeg kun helmantelkulene til american eagle. Billig og bra!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vekker denne tråden til liv igjen.

Noken som veit om fabrikkammo i 223 som ikkje er lada så jækla kraftig. til bruk på primært ryper og sekundært hare? Norma jaktmatch fägel ser eg mange snakker om i 222, men finner lite i 223. Leser og at noken sei at fägel blir markedsført som jaktmatch fmj, men når eg google jaktmatch fmj så finner eg den med hastighet v0 på over 1000m/s. og ikkje rundt 850 som noken meiner den skal ver på.

Rypene eg har skutt til nå er med xxl sine fiocchi 223 fmj. Fekk fine slakt med den, men om det er flaks eller at den kula er bra til formålet veit eg ikkje.

 

Tips og innspill mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

På Norma sine sider er fabrikkaldet helmantel (55 grains - går ut fra at det er jaktmatch) oppgitt med 990 m/s i utgangshastighet. I 222. finnes det en patron med utgangshastighet på 850 m/s (kanskje Fägel?) uten at dette hjelper deg noe særlig.

 

Uansett, på 100 meter skal normas helmantel i 223 være nede i 700 m/s noe som kankje ikke er så galt med tanke på holdene du skyter? Du sier at Fiocchi har fungert godt, og det er vel ikke slik at du har hatt flaks hver gang du har fått fine slakt. Det er kanskje heller slik at en er uheldig når en får stygge? Har som sagt tidligere ikke fått stygge slakt med 223 på rype selv selv om American eagle som jeg har bruk tidligere har hatt relativt høy utgangshastighet.

 

Jeg søkte litt på nett og fant lapua`s produktkatalog for 2013. Her er det oppgitt at det er å få tak i lapuaammo i 223 ladet med OTM scenar. Hvis jeg ikke tar helt feil nå, så er dette en helmantla kule og utgangshastigheten er oppgitt til 850 m/s. Dette er imidlertid en 69 grains kule så det er nødvendig med en kjappere twist enn det jeg har. 1-9" bør være tilstrekkelig.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst å teste den Lapua Scenar som er nevnt her.. ellers har jeg Remington UMC og American Eagle over patroner jeg skal teste ut. Kjøpte 223rem forrige uke så jeg er i samme bås som deg Fykekost. Del gjerne erfaringene du får :) Så skal jeg prøve å komme tilbake med mine erfaringer.

 

Kjøpte en pakke Jaktmatch hos min lokale Intersport bare for å komme igang. Og på siden av denne pakken står det faktisk "Fågel", men den har samme spesifikasjoner som den Jaktmatchen som ligger ute på Norma sine sider. Synd de ikke har en Fågel som til 222 som er "tregere" ladet.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra produktkatalogen til Lapua:

 

Vinneren av Open divisjonen var Lapua Shooting Team medlem Raine Peltokoski. Lapua .223 Rem 69gr HPBT Scenar fabrikkammunisjon var Raine’s valg for det vind-og fjell-rike norske terrenget. 69gr Scenar er en rask ladning med en god ballistisk koeffisient. Dette gir en flatere kulebane og redusert følsomhet for vind.

 

Å treffe små stålplater på 250 meter med sterk sidevind eller stålplater på 160 meter og papir skiver på 270 meter fra samme

standplass krever god ekstern ballistikk og nøyaktighet. Det er akkurat det Lapua Scenar leverer!

 

Fikk ikke mindre troa etter å ha lest disse ordene ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...