Jump to content
Copernica

M98 ombygging på lavbudsjett. Gjør det selv og lære mye.

Recommended Posts

På loftet har jeg tre mausere stående. Alle er etter farfar, og er knapt rørt siden 70-tallet. To er med jaktstokk og kikkert, og en i orignial 30-06 HÆR-stand.

 

Ettersom jeg bruker dene ene med jaktstokk og 8x57mm til elgjakt, fortsetter de to andre å samle støv for førtiende år på rad. Ren tragedie, og derfor har jeg nå bestemt meg for en overhaling.

 

Den utvalgte er den som fortsatt er i originalstand, en M98 30-06. Outline for prosjektet er som følger, og jeg trenger litt tilbakemelding på noen av punktene i planen min.

 

- fjerne åpne sikter, kappe og gjenge løp for demper.

- hevarm, kvartsikring

- overhale stokken og modifisere denne som jeg finner passelig (kapp, puss, mørk beis og olje, justerbar kolbe for å nå opp til kikkerten?)

- lang skinne og "billig" kikkert

- nytt avtrekk

 

Key her er lavbudsjett, arbeidsglede, læringsmomentene som følger med en slik prosess og den overhengende muligheten for å lære av sine feil. Jeg gjør IKKE dette som en lett vei til god rifle, bare til en elgvelter med eget preg.

 

Som inspirasjon ser jeg opp til 73alfa og hans skyttergravskompis som ble gjort for noen tusenlapper:

 

3.jpg

 

Bruksområde er stort sett elg. Kanskje og et rådyr eller en hjort? Det er et par momenter jeg trenger ekspertuttalelser på, ettersom jeg fortsatt er en ung og uerfaren jeger/børsemakerspire;

 

Jeg har en dame som gladelig jakter rype, men som kvier seg for riflejakt pga rekyl og smell. Har en tanke om at en snill rifle med lite rekyl kanskje vil lokke henne ut på jaktmarkene? Derfor har jeg vurdert å konvertere til .308 og montere demper. samtidig ønsker jeg så kort løp som mulig, som 73alfa sin 50cm pipe. Er dette forenlig med presisjon på lengre hold? Vil det gjøre noen forskjell fra om jeg beholder den i 30-06? oppfører disse to seg forskjellig på langt hold med kort pipe og demper? Er det økonomisk helt på bærtur?

 

Når det gjelder presisjon på lengre hold (som jeg også kunne tenke meg!) - burde jeg heller sett etter en M67 å ta utgangspunkt i? Er det forskjeller i pipe på modellene?

 

Tar i mot all lærdom om Mausere med åpne armer. Jeg kan mye rart, men dette er nytt for meg. Planen er å bli lærd, bygge et laderom, kose seg i verkstedet og bli bedre kjent med alle på Kammeret.

 

IMAG1519.jpg

Farfars gammelmauser, og min første elg, 2011.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I følge noen er alle Mauserbygg økonomisk helt på bærtur.

I ditt tilfelle så trenger ikke dette å stemme.

 

Ser du nevner M67. Får du tak i "riktig" utgave av denne har du ferdig omsmidd hevarm, justerbart matchavtrekk og kaliber 6,5x55 som vil være snillere mot husfrua enn både 308 og 30-06.

 

Nå skal det sies at med kort pipe og bruk til elgvelting vil nok .30kal være å foretrekke foran 6,5x55 da disse mister mindre fart ved kapping.

Hvis du søker finner du oppskrift på bytte av pipe her inne og da kan du plutselig ha flere kaliber.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye du gjør selv, men la oss si at du gjør alt utenom arbeid med pipe så tipper jeg du skal klare å komme greit unna økonomisk, uansett hvilket utgangspunkt du velger.

 

Det er også mulig jeg har noen deler liggende som kan være til hjelp, men dette må jeg sjekke først. (skal slakte en M67 snart)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det å finne en M67 er kanskje allerede en økonomisk bommert.

 

Spørsmålet er da om min 30-06 blir hyggelig og allikevel presis med kort pipe og demper, eller om jeg er tjent med å konvertere til .308 (min tanke er nå at mindre krutt i 308 vil gi mer variert treffpunkt med kort pipe, sammenlignet med 30-06. Er det stor forskjell i rekyl?)

 

Jeg har bakgrunn fra forsvaret som instruktør i automatrifle og pistol, så god teknikk har jeg og godt våpen vil jeg ha stor glede av. Er bare jakt og boltrifler jeg har liten erfaring med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å ta M67 som utgangspunkt vil aldri være en økonomisk bommert da du får disse fra 500,- og oppover om du følger med litt i annonser.

Dette er ca det samme som det koster deg å få smidd om hevarmen.

 

MEN!!!!!! Nå har det seg slik at du har en feiende flott M98 (som de alle er) og jeg skal forsøke å gi deg tips ut fra det.

Jeg ville beholdt originalt kaliber, mest for å spare de kronene det koster og brotsje, men også for at det er et fint kaliber til storvilt samt at denne passer bedre i den lange låskassen enn .308.

 

Hva mener du med variert treffpunkt pga mindre krutt?

Hvis vi snakker om hvor flattskytende kalibrene er så vinner 30-06 pga større utgangshastighet.

Hvis vi snakker om variasjoner i treffpunkt på samme avstand så er ikke den ene bedre enn den andre i en gitt pipelengde.

 

Når det kommer til rekyl så er det ikke veldig stor forskjell. Litt er det, men med demper så skal 30-06 være overkommelig for de fleste.

Her mener jeg det er viktig med en god stokk med god rekylkappe som passer skytteren ooooooog trening, trening og trening.

 

Mitt tips basert på den rifla du har vil bli noe sånt som:

 

Kappe løp og gjenge for demper. (denne jobben kan du få god pris på sammen med kjøp av demper)

Ny stokk med forholdsvis rett profil og ei god rekylkappe. (kjøp fra usa og frakt via JetCarrier kan være et alternativ)

Smi hevarm for kikkertmontering.

Baser eller skinne for kikkert. Hvis disse/denne skal skrus må du på med noen ekstra hull. Kan også sveises og limes.

Bedde mekanismen inn i den nye stokken og sørg for at du har frittliggende pipe.

Vurder nytt avtrekk etterhvert. KV, danskeavtrekk og Timney er vel mest brukt.

 

Dette burde gi deg ei rifle med bra jaktpresisjon og vel så det til en helt ok pris.

 

Samme oppsett basert på M67 sparer deg noen kroner i hevarm og avtrekk, men forandrer mest sannsynlig kaliber til 6,5x55.

Du må også betale for søknad og våpen så totalt vil ikke forskjellen bli all verden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm. Så ser det ut til at jeg beholder den 30-06 da (flatere kulebane - var det jeg mente)

 

Finnes det motargumenter til 30-06, 50cm pipe og demper?

 

Det du skriver er stort sett det jeg vil gjøre, med unntak av ny stokk, som kun blir bestillt om jeg har maltraktert den gamle forbi ubrukelighetspunktet. Noe av gleden her skal være trearbeid!

 

Issues jeg ser for meg med stokken er følgende:

 

- Har sett modeller med kortere overtre som slutter fremfor baksiktet når dette er montert foran utkasteråpningen. På andre mausere går overtreet helt til låsekassen og baksiktet sitter på bakre del av kassen.. Kan noen av/bekrefte disse variantene? Jeg ønsker meg samme utseende på overtreet som 73alfa (se øverst). vil det være langt nok? Dette får jeg selvsagt svar på ved en titt på rifla, men har ikke tilgang til den før om en måneds tid. Korrekt benevning på alle deler ønsker jeg meg og tilgang på. Ble mye foran, bak fremfor og akterut her nå.

 

-Stokken er beregnet for åpne sikter, og da regner jeg med kolbekammen blir for lav til kikkert. Ergo må jeg sage ut et stykke og sette inn hevingsmekanisme (gleder meg!)

 

I tillegg blir det av med stålkolbekappe, på med limbsaver. beholder ellers hullet og remfestene i kolben, men sliper beiser og oljer den "pen" - om det går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Motargumenter til kapping er tapt utgangshastighet og munningsflamme.

Demperen vil fjerne det meste av flammer så da sitter du igjen med tap av fart.

Til jakt så trenger du ikke tenke på hastighetstapet. Du skyter inn på 100m og sikter fortsatt midt i dyret på 150m.

 

Ang korrekt terminologi så brukes vel fremre og bakre låskassebro om de to punktene foran og bak utkasteråpningen.

 

Morro at du skal beholde stokken. Kjør på med båndsag og godt mot så skal du se det blir en justerbar kolbekam på deg.

Ligger flere eksempler på slike her inne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke noe forhold til demper, har siste 4-5 sesonger brukt Peltor SportTac(før det div andre modeller), som i dag hoster ca 800,-. Den sitter godt på caps eller hatt når jeg går som hundefører, når nær elgen opplevelser kommer sklis den elegant nedover ørene og skrus på. På post er den enda bedre, da kan man jo høre dyrene lenge før man ville gjort det med bare ørene. Billigere og mindre styr som må pusses og stelles, ikke har de noen innvirkning på presisjon heller. Husk at ved kapping av løp så er det demperen som får julingen av munningsflammen innvendig.

Legg heller penger i en god tre punkt(M70) type sikring, kvart sikring er noe fukkel og ikke så mye å stole på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er litt enig og litt uenig med 350RM.

Enig pga at hørselvern er billigere, bygger ikke på riflas lengde og krever ikke vedlikehold.

Uenig pga at hørselvern ikke kan dempe rekylen når bestyrerinna skal skyte.

Her er det faktisk en ganske markant forskjell med og uten demper.

 

Dette er en vurdering hver enkelt må gjøre. Som 350RM sier så er det en bra påkjenning å være demper på korte løp, men vedlikeholdsmessig så tror jeg du kommer langt med å skylle demperen med varmt vann etter hver trening og så åpne den for en rens etter hvert 100-150 skudd kanskje. Dette funka for meg med pipe i 6,5x55 som var 47cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uenig pga at hørselvern ikke kan dempe rekylen når bestyrerinna skal skyte.

Det er et ikke eksisterende problem, kvinnfolk takler rekyl veldig bra, problemet er størst inne i hodene på enkelte mannfolk.

Disse skremmer jo damene til 6,5 pga alt tull pratet om den enorme rekylen i f.eks 30-06.

Det er jo ingen lov om at øvelses skyting må skje liggened, for max rekylfølelse, sittende er jo mere lik jakt og gir liten rekylfølelse. Damer har ingen glede av at det gror hår på brystene, som enkelte av oss gutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å la fruen prøve så får hun bedømme selv.

Til syvende og sist så skyter vel flertallet, uavhengig av kjønn, bedre med demper?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å kjøpe aktive hørselvern inngår ikke i ombygging av en Mauser:)

 

Det som interesserer meg er forskjellern på .308 + 50cm pipe + demper versus 30-06 + 50cm pipe + demper. Noen som har en DIY på omsveising av hevarm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lån ei børse med masse rekyl og la bestyrinna få prøve den først(stående) etterpå vil alt være bare lækkert med 3006.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor legge ned mer kroner i en gammel kriger en prisen av ei ny og god rifle. Det er for meg helt uforståelig at når man skal ha rifle til dama, må hun ihvertfal ikke ha grøvre børse en skjefen. Det er jo vi so har hår på brystet. Min samboer ble spart for dette hormontullet og skyter nå meget godt med alt som puttes i hendene hennes. Vi begynte med ei tikka sporter i 308w, tung lang pipe som det er på disse 556 sporterene. Så lader vi opp en uendelig mengde treningsammo med mer og mer futt. Nå er det sjeldent under 45 serier på 100m. Etter dette har hun skutt både med 3006 og 375h&h uten at det gror hår på brystet, og ikke har hun mast om demper og korte løp. I noen år nå har hun slepet med seg en lakelander i 270w på smygjakt på hjort i bratte Lier samt gått med løshund elgjakt i bratte Lier. Hun veier 58kg.

 

Kjøp noe nytt med rett stokk som passer, skyt mye og slutt å tulle.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehh, kanke si meg enig i det.. en ny børse koster, skal vi si 7000kr. Når du her an børse fra før og bruker de pengene på den kommer du ganske langt, og de pengene du har til overs kan du legge i budsjettet til en ordentlig kikkert. Når alle børser er basert på mauser systemet er deg best med originalen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Key her er lavbudsjett, arbeidsglede, læringsmomentene som følger med en slik prosess og den overhengende muligheten for å lære av sine feil. Jeg gjør IKKE dette som en lett vei til god rifle, bare til en elgvelter med eget preg.

 

Som sagt. Jeg gjør det fordi rifla har stått ubrukt i 40 år og ikke vil bli brukt uansett. Og det er lavbudsjett, gjør selv og lær som er stikkordene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ehh, kanke si meg enig i det.. en ny børse koster, skal vi si 7000kr. Når du her an børse fra før og bruker de pengene på den kommer du ganske langt, og de pengene du har til overs kan du legge i budsjettet til en ordentlig kikkert. Når alle børser er basert på mauser systemet er deg best med originalen ;)

 

Nja, nå koster jo en weatherby fra xxl ca. 4000kr. Dette er langt på vei ei bedre rifle enn en hjemmemekka M-98. Da kan man kjøpe en god brukt kikkert for resten. Ser man får tysk optikk til rundt 4000kr brukt og da samlet nesten som prisen du antyder ei ny rifle koster.

 

Det koster en del kroner for å få en gammel kriger brukelig som jaktrifle, spes til nye skyttere. Ikke bra å gjøre det teknisk vanskeligere for ferske skyttere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Og det er lavbudsjett, gjør selv og lær som er stikkordene.

 

@sendero: hva lærer man av å kjøpe ei plastbørse fra XXL da?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å skyte.

 

Det at du selv på ditt eget område og alene ekspimenterer og skrur selv på din egen rifle kan jeg forstå. Det er verre når amatører begynner å fikse mekanikken selv og gi dette våpenet til en særdeles uerfaren jeger, skytter. Det er en grunn for at det finnes verksteder for ting som må fikses uavhengig av om det er biler eller våpen.

 

Det å smi om hevarmen er ikke farlig, verre er det når avtrekket og sikringen fikses. Er du så heldig å ha en lett modifisert m-98 fra Forsvaret må man også påberegne å rette opp overkanten av låsekassen for å få montert kikkerten sånn nogenlunde rett.

 

Stakkars dame som må låne dette prosjektet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Og det er lavbudsjett, gjør selv og lær som er stikkordene.

 

@sendero: hva lærer man av å kjøpe ei plastbørse fra XXL da?

 

Tja, at plastikkbørsa fra XXL ikke er akkurat som man vil ha den, og at man enten må modifisere eller kjøpe noe annet når man går lei kanskje? :roll:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorda, man kan gå lei den plastikken, men jeg antar den ikke byttes i en gammel sliter som er mer brukelig som armering. Da kan den jo byttes i en tikka med plast :D ser det ligger ute en god del remingtoner fra 5000 og nedover.

 

Jeg personlig tror man blir mer fornøyd med ei ny billig rifle enn en slarkete mauser, den er også lettere å bli kvitt når man ønsker seg noe nytt.

 

Ergelsen er stor når man med hansker prøver å ta av den selvmekkede 1/4 sikringen mens dyret smyger seg forbi og det lurvete avtrekket ødelegger enhver glede med å få små samlinger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal bore og gjenge opp en M98 låskasse til kikkertfeste, men er litt usikker på beste fremgangsmåte for å få det til første gangen. Har ikke fått tak i en slik "drill & tap fixture" som de solgte hos Midway for ikke så veldig mange år siden - de produseres visst ikke lenger, så jeg tenkte å bruke en vanlig metallfres med koordinatbord til å bore, og så gjenge manuelt. Det jeg lurer på om det er spesielle hensyn å ta mhp boringen. Hvordan er hardheten i stålet i en slik låskasse ? Og er den settherdet, slik at man kanskje må slipe litt før man kan bore ? Våpenet er fra 1939, laget i Mauser-Werke Oberndorf, såvidt jeg har funnet ut av stemplene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er nesten så jeg fristes til å ta fram blåskrifta! Trådstarteren VIL bygge om tyskerrælet - eh, unnskyld, HÆR-mauseren, og da må vi la tråden handle om det, ikke hvor bra en eventuelt kan komme ut med å kjøpe et eller annet tilbudsjern (som sikkert er bra nok, men det er altså en annen sak). At slike ombyggingsprosjekter kanskje ikke er særlig bedre investering enn greske statsobligasjoner, bør helst skjules for husets finansminister.

 

Den M/98-en jeg kjøpte for kr. 125,- fra daværende IR 13 i 1972, har "gått gradene" med ombygging.

Første trinn var å fjerne overtre, jernskrap og unødvendig treverk, og frilegge pipe skikkelig, da ble den et halvkilo lettere. Men jeg måtte slå opp til 300 m på de åpne siktene for å treffe på 100 meter.

Neste trinn var å montere Weaver-klakker (elendig arbeide av en mann som, av en eller annen grunn, kalte seg børsemaker) og "lavbudsjett" Bushnell-kikkert, jeg brukte sluttstykket til M/67-en, så slapp jeg omsmiing.

Så ble hevarma omsmidd, og pipa skifta til 9,3 x 62.

Neste trinn var å legge den i "plastbøtte"-skjeftet fra Butler Creek.

Så fikk den en skikkelig montasje, Leupold-skinne, (stiver kanskje av kassa litt), og et Leupold sikte.

Så ble den gjenget for demper (men brukes mest uten).

Det siste er at den har arvet en Zeiss Duralyt fra en annen M/98, og fått tilpasset et Boyds Classic-skjefte, til bruk når den skal se pen ut.

 

Alt dette er gjort "trinnvis", og har ikke kostet så mye i slengen (unntatt Zeiss-en).

 

Så til trådstarters prosjekt:

 

Jeg skjønner ikke riktig hva du skal med overtre. Bruk heller den frigjorte overtre-biten som øvre del av oppbygging av kolben - så får den omtrent samme utseende som resten av skjeftet.

 

Bueler-sikringa (heter vel nå Timney) er IKKE slarkete! Men styr unna Parker Hale og lignende konstruksjoner - de avsikrer seg på egen hånd, uten å gi deg beskjed!

Hvis du skal bruke våpenet både med og uten kikkert, må du imidlertid ha en 3-punkts sikring, a la M70 (men de koster!). "Chiefen v.2" her inne har imidlertid gjort en fiks ombygging av originalsikringa!

 

Rekyl er ikke noe stort problem i 30.06. Husk at rekyl er proporsjonal med kulevekt og hastighet, og vekta av halve kruttladninga, og omvendt proporsjonal med våpenvekta (og den føles bedre med rett skjefte, god kinnkontakt, og dempende kolbekappe). Hvis du bruker det ombygde originalskjeftet (vekt), setter på ei god kolbekappe, og bruker 140 eller 150 grs. homogene kuler, skulle ikke rekylen skremme øverstkommanderende, sjøl uten demper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg begynte også på et sånt lavbudsjett prosjekt på M98, eller rettere sagt G.33/40.

Det begynte pent og pyntelig med lave kostnader og etter 2 år hadde det tatt helt av. :?

Det ballet på seg og den ene løsningen medførte flere nye løsninger.

Trodde jeg var ferdig for et par år siden, men jaggu ble det kjøpt inn nye ting til prosjektet i våres. :shock:

Har aldri tørt å regne sammen hva det kostet til slutt. :overrasket:

 

Men jeg vil jo til slutt få si at det har vært en morsom erfaring som jeg ikke ville vært foruten. :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jorda, man kan gå lei den plastikken, men jeg antar den ikke byttes i en gammel sliter som er mer brukelig som armering. Da kan den jo byttes i en tikka med plast :D ser det ligger ute en god del remingtoner fra 5000 og nedover.

Jeg personlig tror man blir mer fornøyd med ei ny billig rifle enn en slarkete mauser, den er også lettere å bli kvitt når man ønsker seg noe nytt.

Ergelsen er stor når man med hansker prøver å ta av den selvmekkede 1/4 sikringen mens dyret smyger seg forbi og det lurvete avtrekket ødelegger enhver glede med å få små samlinger.

Begynner å lure på om du har fått en mauser opp i baken siden du har så mye imot mauser... Om du har så mye imot disse våpenene, så bør du ikke skrive i akkurat denne tråden..

Rart noen klarer å skyte hull i hull med mauser, mens du mener at man ikke kan oppnå små samlingen med en mauser? Tror heller det er du som trenger å skyte mye å slutte å tulle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi M98 fans lar oss ikke mobbe av folk som synes det er for simple saker :) Det beste argumentet er om noen eksempelvis har tenkt seg på en ekspedisjon av en viss varighet, langt fra folk og børsemakere. Og skulle leve av det naturen ga, og beskytte seg mot elementer i den samme natur. Det være seg i Alaska, Afrika, eller Svalbard.

Er det noen som er i tvil :?:

Share this post


Link to post
Share on other sites

På mitt jaktlag er det 3 NYE Tikka T3 SS, en NY S&L Classic og en Ny Howa(husker ikke typen) ingen av disse våpnene kan måle seg med Min HV Mauser fra 1941 når det gjelder tighthet og for ikke å snakke om korrosjonsbestandighet, bare stayer kragen min er tightere enn mausern.

Min T3 ruster i regnvær til tross for godt vedlikehold mauseren har ikke en rustflekk!!

 

Så det sendero kaller for en slarkete mauser er nok noe han har funnet opp selv!

 

Den børse makeren jeg bruker til gjengejobber og lignende (en eldre og dyktig kar) sa faktisk at mauseren laget i krigstiden er noen av di våpnene som pr.dags dato muligens har den beste stålkvaliteten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den børse makeren jeg bruker til gjengejobber og lignende (en eldre og dyktig kar) sa faktisk at mauseren laget i krigstiden er noen av di våpnene som pr.dags dato muligens har den beste stålkvaliteten.

 

Stålkvaliteten tør ikke jeg si noe om, men jeg vet at de senere krigsutgaver ofte hadde tykkere herdesjikt, og var følgelig stivere. Selv om de nok kunne være litt mere rufsete i toleransen og styggere å se på, var de bedre som grunnlag for presisjonsvåpen, grunnet stivheten. -37 - 38 kassene er jo pene å se på, men forholdsvis bløte. Mange av KV59 modellene ble bygget på Gewehr 98 fra første verdenskrig. De var bløte tvers igjennom, egentlig lite egnet til formålet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Begynner å lure på om du har fått en mauser opp i baken siden du har så mye imot mauser... Om du har så mye imot disse våpenene, så bør du ikke skrive i akkurat denne tråden..

Rart noen klarer å skyte hull i hull med mauser, mens du mener at man ikke kan oppnå små samlingen med en mauser? Tror heller det er du som trenger å skyte mye å slutte å tulle...

 

 

Nei, liker mauser M98, men noe lett og billig ombygging har jeg liten tro på. Til øverstkommanderende er det letteste å gi henne en ferdig rifle som hun kan bruke, ikke et våpen som er i kontinuerlig forandring. Billigere blir det også da jeg ser at mange våpenbutikker slenger ut rifter på salg i disse dagene. Så restlageret til jaktdepoet i en tråd her inne samt flere på finn.no. Ser ut som man kan få en helt splitter ny rifle nå påmontert zeiss classic til under 10.000 kr, som jeg personlig mener er et bedre og billigere alternativ. Gøy med våpenprosjekt, hvis man har ei bruksrifle fra før. Venners venners tilbudet til xxl var helt supert for ferske riflekjøpere. Fikk jo en weatherby for knappe 2500kr samt 25% på zeiss classic( kom vel på ca 5000kr)

 

Man kan lovprise mauser M98 til man blir grønn, men de er verken bedre eller dårligere enn andre. Svakheten i kassa ligger vel mye i at de har dette sporet som er freset ut i bakkant til hurtigklips. Det er mange som limer og skrur fast en weaver skinne for at kassen skal bli stivere. Helbedding er ikke helt uvanlig det heller. Det har heldigvis skjedd mye siden krigen. Har du ei tikka som ruster bare den er ute er du enten utrolig uheldig, eller så er våpenpleien deres fraværende (noe som ikke er helt uvanlig blant norske våpeneiere)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vi M98 fans lar oss ikke mobbe av folk som synes det er for simple saker :) Det beste argumentet er om noen eksempelvis har tenkt seg på en ekspedisjon av en viss varighet, langt fra folk og børsemakere. Og skulle leve av det naturen ga, og beskytte seg mot elementer i den samme natur. Det være seg i Alaska, Afrika, eller Svalbard.

Er det noen som er i tvil :?:

 

Da hadde jeg nok kjøpt meg en ny rustfri Ruger. Men jeg hadde ikke noe problem med min Remington 7 på Svalbard selv i 54 effektive kuldegrader, den både matet og smalt.

 

I denne tråden var det heller ikke spørsmål om å anskaffe seg ei rifle til ekstrem turer, men vanlig jakt i Norge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ofte hadde tykkere herdesjikt, og var følgelig stivere

Og noen er gjennomherdet, med tilhørende risiko for sprøbrudd.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har du ei tikka som ruster bare den er ute er du enten utrolig uheldig, eller så er våpenpleien deres fraværende (noe som ikke er helt uvanlig blant norske våpeneiere)

 

 

Jeg snakker her om 3 stk tikka T3 SS (Stainless steel) vet dette er en legering men når våpnene settes inn med olje etter hvert bruk og alikevel ruster mens man ser på den er det noe som er veldig, veldig, veldig galt. har hatt en gammel winchester halv auto, det er eneste våpnet jeg har hatt av totalt 5 stk som har rustet og dette skylles sjøvann å mangel på vedlikehold.

 

 

Det jeg ble fortalt angående mauser k98 låskassene fra 2.verdens krig var at de var nesten umulige å sprennge, sitat: "du klarer det kanskje med magnumladninger og pistolkrutt"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herregud.

 

Gi no damen en ordentlig børse i det minste! Ikke noe kvasimodifisert drit.

 

Argumentene:

1) Hvorfor har disse stått urørt på et loft i 40 år hvis de er av en slik avsindig kvalitet? De må jo være ekstremt verdifulle!

 

2) Hvorfor får man krigs-mævsere til 500,- stk hvis de er så fantastisk bra? Fordi de er produsert i et så stort antall? Det er faktisk produsert en og annen M700 også etterhvert,- uten at man får "hver-tredje-gratis-tilbud" av dem grunn!

 

3) Kvalitet? Vær så snill då!!!!! Hvis det hadde fantes ett eneste triks til for å få produksjonen til å gå fortere så hadde tyskerne brukt det. Det var rett og slett ikke flere igjen. Ang stålkvaliteten så var den slett ikke dårlig- den svingte mellom fantastisk og helt på trynet. Dette er per def=dårlig kvalitet. Kvalitet i seg selv er ikke et adverb- kvalitet skal være målbar. Her svikter Mævser totalt. Man vet aldri.

 

 

 

4) Funsjonering? Hva er det som sliter med funksjonsfeil på bane? Ombygde M98'er. I sin opprinnelige utførelse er den funsksjonsikker som fy- helt på linje med sine samtidige konkurrenter. Garasjekonvertert så er den hipp som happ.

 

5) Vekt. Noen skal bære det. Lett er den ikke,- det gidder jeg ikke diskutere en gang.

 

At det går an å bygge noe nostalgisk og litt stilig er helt sikkert Jeg liker M98 godt selv,- men at det går an å for hvem som helst å bygge noe som kan konkurrere med en US/JAP Remchester til 3.500 Kr hjemme i sin egen garasje er tull!

Resultatet blir en ombygget HV-Mauser. No more. No less.

Og nær du er ferdig med arbeidet så er den fortsatt verd 500,-

 

Gjenging og demper: ca 2000,- (på sparebluss)

Omsmidd hevarm : ca 500,- (alt koster idag- ikke alle har alt mulig liggende)

Kanskje ny trigger? : ca 1000,- (prisene har steget siden 1973 skjønner dere)

Kansje en ny stokk : ca 1000,- (igjen på sparebluss så det holder.....)

Begynne å rote m gammel stokk: ca 300,- (alt koster som før sagt..)

Ny 1/4 sikring? : ca 1000,- (og da er du heldig)

 

totalt: fort 4000,-!!!! Og det er uten ny stokk!

 

Og hva har man? En ombygd HV-Mauser. Til prisen av en splett ny billigbørse.

Håper for guds skyld at den ikke kan sprenges!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:thumbup::clap:

 

Den er jo mye sikrere enn alt annet !!!!

I alle fall Blaser !!!

:popcorn:

 

Kjøp en allerede ombygget dersom du må bytte løp, ellers så ryker i alle fall budsjettet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slike prosjekter er utrolig lærerike, om ikke annet lærer man hvorfor det finnes ferdige jaktvåpen å få kjøpt til en grei pris :mrgreen:

 

Skal man spare penger på et slikt prosjekt må man enten ha veldig lave ambisjoner eller verdsette egen tid ganske lavt. Men om målet er en prosjektbørse hvor man kan herje fritt uten å tenke på om man "ødelegger" et fint våpen er det helt perfekt. Jeg har saget , limt og spikket på den originale stokken min, fumlet med bedding, avtrekk og lapping av klakker. Pipa har også blitt gjenget et par ganger etter hvert. Å herje slikt på en god rifle ville sittet langt inne for min del, men på en fantete mauser er det fritt frem. Så om målet er å lære så er det ingen børse som er bedre, skal man bare ha et godt våpen så finnes det langt bedre kandidater.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Slike prosjekter er utrolig lærerike, om ikke annet lærer man hvorfor det finnes ferdige jaktvåpen å få kjøpt til en grei pris :mrgreen:

 

Skal man spare penger på et slikt prosjekt må man enten ha veldig lave ambisjoner eller verdsette egen tid ganske lavt. Men om målet er en prosjektbørse hvor man kan herje fritt uten å tenke på om man "ødelegger" et fint våpen er det helt perfekt. Jeg har saget , limt og spikket på den originale stokken min, fumlet med bedding, avtrekk og lapping av klakker. Pipa har også blitt gjenget et par ganger etter hvert. Å herje slikt på en god rifle ville sittet langt inne for min del, men på en fantete mauser er det fritt frem. Så om målet er å lære så er det ingen børse som er bedre, skal man bare ha et godt våpen så finnes det langt bedre kandidater.

 

 

Dette blir akkurat som å si skal du lære å skru bil, Kjøp audi.. De lerde strides

Share this post


Link to post
Share on other sites

2) Hvorfor får man krigs-mævsere til 500,- stk hvis de er så fantastisk bra? Fordi de er produsert i et så stort antall? Det er faktisk produsert en og annen M700 også etterhvert,- uten at man får "hver-tredje-gratis-tilbud" av dem grunn!

 

Er et stykke igjen til at M700 matcher M98 i produskjonstall da; 21 milioner låskasser er vel uslåelig.

 

M98 er solid, kult, artig og mye annet. Det er også dyrt-faktisk et rent tapsprosjekt. Kjøp dama en ferdig børse istedet; er økonomi årsaken til at M98 vurderes-kjøp en weatherby til 2990kr hos XXL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det i det hele tatt noen av dere som har lest Jegermeisterens innlegg lenger opp? :shock:

 

Det er flere av "bidrags"-yterne i denne tråden jeg har stor respekt for ellers, men makan til off-topic-pisspreik er det lenge sea jeg har sett...

Svar på det trådstarter spør om, eller hold dere til H-11-T unna!

Beklager utblåsningen, men trådstarter må da være fullstendig oppgitt over det som har kommet fram så langt :evil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Tar i mot all lærdom om Mauser med åpne armer" . Så leste jeg det jeg mente trådstarter skrev på slutten av innlegget. Beklager til alle som er djupt såra og vonbrotne, jeg må visst få meg nye briller så jeg slipper å være med på å ødelegge trådene for folk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Eier en M98 i kal 8x57 fra 1913.

Jeg skal montere enten Recknagels G9 eller R6 svingmontasje. Akkurat nå er det montert en "Leupold 1-Piece Standard Scope Base", montert med TRE (!) skruer i låskassen. Denne skal åpenbart demonteres og erstattes med Recknagels. Er det mulig at det kun er tre hull i låskassen som følge av at Leupold 1-Piece Standard Scope Base montert med tre skruer har blitt valgt? Eller er borring og gjenging en standardisert prossess som alltid utføres på samme vis med fire hull i låskassen? Hvis det er borret og gjenget fire hull i låskassen, er det bare å montere Recknagels montasjebaser som bruk fire skruer? Har tenkt å gjøre dette selv. Ikke fått våpenet i hus enda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 9.1.2012 den 17.29, Olesøn skrev:

98Er det i det hele tatt noen av dere som har lest Jegermeisterens innlegg lenger opp?.....Svar på det trådstarter spør om, eller hold dere til H-11-T unna!....Beklager utblåsningen, men trådstarter må da være fullstendig oppgitt over det som har kommet fram så langt :evil:

Hva om noen starter en tråd om at de  planer om å hoppe fra Tromsøbrua (eller tenker å få samboeren til å gjøre det) for å kjenne hvordan det er å treffe vannflata? Kommer du med samme utblåsningen da også? :winke1: De aller fleste ville nok prøvd å komme med visse motargumenter. Litt på samme vis synes jeg det er å starte med en gammel M98. Prosjektet M98 tar en senere- etter å ha hatt andre børser. For min egen del- M98 ødela utrolig mye av gleden ved mine første jaktår- for min del er det ikke nødvendig at flere gjør samme tabben :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1: Den sammenligningen er så ekstremt dårlig at jeg... jeg... ikke finner noe å sammenligne med. 

2: Innlegget er fem år gammalt, finn deg et nyere utsagn å klage på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beklager så mye, jeg sjekket dessverre ikke datoen for innlegget ditt- det dukket opp på topp i dag. Men mitt svar er nok like aktuelt uansett dato.  Og som man roper i skogen får man som regel svar. Så til din andre oppfordring- jeg har ikke for vane å klage- jeg prøver etter beste evne å bidra så godt jeg kan(positivt) i de fleste trådene jeg deltar i. 

6 timer siden, asterix skrev:

..... for min del er det ikke nødvendig at flere gjør samme tabben :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...