Jump to content

Bekymringsmelding på våpeneiere ?


hoodrobin

Recommended Posts

Ja hvor skal man henvende seg da ?

 

De fleste vil svare Politiet, men hvem i politiet? det funket ikke i vaktluka.

Måtte ev innlevere annmeldelse på personen.

 

Når den det gjelder, drikker stadig mer og veiver enda mer med våpen utenfor heimen sin, føler jeg det hadde vært på sin plass med en bekymringsmelding, silk en kan gjøre til barneværnet.

 

Finnes det en nettadresse en kan sende en "klage" på personen med bilder fra en slik situasjon?eller må en bare håpe på at dette går greit eller går over av seg selv, eller må det skje noe alvorlig først . .

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfatter det vegret du deg for å levere anmeldelse. Du skal ha mye skryt for i det hele tatt ha tatt kontakt med politiet. Tenker mange vegrer seg og skyver ansvaret vekk.

 

Men hvis politiet ber om anmeldelse av forholdet fordi det er det som trengs for å sette igang tiltak fra deres side, så burde du gjøre det. Lytt til magefølelsen din, tenk om en alvorlig ulykke inntreffer eller det som verre er..... Er personen ikke edruelig er hverken han eller oss andre tjent med at han har våpen.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan ta tak i (etterforske)slike ting av allmenprevantive hensyn med utgangspunkt i tips.

At de ikke gjør det uten videre er vel for at det ikke skal være for enkelt å "pusse" politiet på noen.

En filmsnutt av en slik situasjon burde vel hjelpe på.

Hva med en prat med vedkommende når han/ hun er edru (regner med det er naboen) for å gjøre det klart at oppførselen er uakseptabel og vil føre til reaksjon hvis den fortsetter.

Forstår godt at de fleste kvier seg for å anmelde, med det ubehag det fort kan medføre.

Link to comment
Share on other sites

Tips politiet når hendelsen utføres..

Ser du personen ute med våpen i berusa tilstand, så ring og si det som deter..

å at du er redd..

 

Tror de kommer mannsterke rimlig fort da..

 

Og om de ikke gjør det, så er de sultne ulvene i media eksperter på å sette litt fyr under beina på inkompetente instanser.

Link to comment
Share on other sites

Så er spørsmålet, hva slags veiving med våpen?

(Slikt er det stor forskjell på, kjipt om man setter i gang noe for vanlig håndtering som puss og sjekk av puss).

 

Hvor sikker er man på at alkohol er med i bildet (tro gjør vi i kirken)?

 

Er det snakk om truende oppførsel?

 

Er det snakk om ubetenksom oppførsel?

 

Hvorfor føler man seg utrygg? (Mange blir utrygge bare de ser ett våpen, men det er ikke en begrunnelse som kan godtas i ett slikt tilfelle).

 

Jeg mener ikke å så tvil om trådstarter, kun få klarlagt situasjonen litt. Vi har i det siste sett flere overeaksjoner i dette segmentet, så jeg er ikke klar til å hive meg på noen korsfestelses mobb.

 

 

 

Om trådstarter mener å ha nok kunnskaper om våpen og våpen bruk, samt kunnskaper om naboen, og forståelse av hva vedkommende gjør når hen er ute og "veiver" med våpenet sitt. Og fortsatt mener at situasjonen er ubehagelig, kansje rent ut eksalerende til farlig (t.d. grunnet observert økende alkohol konsum). Ja da tar han turen til lokal politistasjon/lensmann, og fremmlegger ærendet som bekymringsmelding.

 

En slik kan med fordel gjøres skriftlig, og om man har bevis i form av foto/film, og andre vittner som har observert situasjonene og er villig til å snakke med politiet. Da synes jeg trådstarter skal levere en slik bekymringsmelding fortere enn svint. Slike meldinger vill bli lagret i politiets arkiv for evig og alltid, og skulle noe mere skje senere, vill de være med på å underbygge trådstarters utsagn.

 

Husk at det er viktig å skrive slik at det er klar forskjell på det man vet, og hva man tror.

 

Politiet er pliktig til å ta i mot, og registrere en slik skriftlig bekymringsmelding. Dette uavhengig av hva de sier i luka.

Rett adresse er samme person som skal vurdere vedkommendes vandel i tilfelle nye våpensøknader (du kan jo være freidig nok til å spørre om hvem i politet som foretar vandels sjekker for våpen, og så skrive på vedkommendes navn i luka). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med våpenansvarlig på politikammeret og lever en skriftlig bekjymringsmelding. Hold media utenfor. Vi har nok negativ publisitet rundt våpeneiere som det er.

 

Om dette faktisk er en reel situasjon objektivt sett og påstanden kan underbygges helt, så ser jeg ingen grun til å feie noe under teppet pga negativ publisitet om den aktuelle instansen ikke tar det på alvor og håndterer saken korrekt.

 

Om dette kun er subjektive oppfattninger bør forsiktighet utvises ja.

Link to comment
Share on other sites

Om trådstarter mener å ha nok kunnskaper om våpen og våpen bruk, samt kunnskaper om naboen, og forståelse av hva vedkommende gjør når hen er ute og "veiver" med våpenet sitt. Og fortsatt mener at situasjonen er ubehagelig, kansje rent ut eksalerende til farlig (t.d. grunnet observert økende alkohol konsum). Ja da tar han turen til lokal politistasjon/lensmann, og fremmlegger ærendet som bekymringsmelding.

 

:

 

Her er du ved sakens kjerne.

Når han er mer enn tydlig beruset, med våpen i hånd utenfor huset sitt, så er det ikke lett å prøve å snakke vedkommende til fornuft.

Om våpenene alltid er ladd aner jeg ikke, men ikke skjelden det smeller der.

Dette gikk nok fint for 30 år siden, men i dag er samfunnet litt anderledes.

 

Det som står i din siste siterte linje er allerede prøvd.

 

Ps: det er ikke min nabo :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det slik at det er fremlagt en muntlig bekymringsmelding, det holder ikke alle steder. Den bør absolutt være skriftlig, det fine med slike er at de alltid vill ligge der og kan bite politiet i baken om noe skjer. Derved er de ofte med på å fremtvinge en mere reell vurdering av situasjonen, enn en muntlig melding kan medføre.

 

Media er uansett ikke tema i slike saker, tlf nr er 112 om noen står tydelig beruset på trappa med våpen.

Da skal våpenløyvet inndras inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

For et par dager siden ble en mann slått ned og drept på Orkanger, en festende nabo utførte dåden. Han var irritert fordi avdøde hadde ringt til politiet og klagd på festbråk. For en tid tilbake ble en annen mann slått ned og drept av en annen festløve, også her klagde avdøde på festbråk.

 

Så står en fremtredende politirepresentant fram i media og sier at vi må for all del ikke bli redde for å melde fra når det er slike ting....

 

Hvordan er det en henvendelse fra politiet til de glade bråkmakerne skjer? Jeg vet ikke om det er etter boka, men flere jeg kjenner har blitt oppgitt som "den som har meldt deg" til den / de som er blitt tilsnakket. Da er det ikke vanskelig å tenke seg reaksjonen på festløvene (den berusede våpen skremmer'n) så snart onkel har dratt eller neste gang promillen gir uante krefter. Da skal jeg for -f-- ta han jæ-- som meldte meg sist uke...

 

Skal du levere bekymringsmelding så få noen som bor LANGT borte til å gjøre det for deg. Pass på så det ikke er ditt navn som blir referert til den som får tilsnakk eller inndragelse av våpen.

 

Vær føre var.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være vanlig praksis å navngi klager, i alle fall ikke der og da mens festløvene er dritings og sinte. Men: i vårt grisgrente land er der ofte bare en eller to naboer som kunne ha klaget, og da klarer selv den mest berusede å legge to og to sammen.

 

Jeg vil kanskje anbefale at man i slike situasjoner ikke står rett foran den sinte naboen mens man ringer, det kan fort provosere mer enn nødvendig. Gå hjem til deg selv, lås døra, og deretter ring politiet.

 

Disse vanvittige hendelsene, er de skjedd etter at politiet kom til stedet? Eller har de skjedd mens eller like etter at klager ringte politiet?

 

Jeg har avsluttet mange bråkete fester, og ALLE spør hvem som har klaget. Ingen får noen konkrete svar. Har så langt ikke vært borti noen tilfeller hvor folk har hevnet seg på klager i ettertid- men har opplevd kjefting og håndgemeng i tilfeller hvor klager befinner seg på stedet i det politiet kommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...