Jump to content

Dobbeltriffelløb til Valmet 212


Egelund

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg er ny her på forummet og fra Danmark, så håber I forstår hvad jeg skriver :?:lol:

Jeg har lige købt en Valmet 212 med et haglløb 12/70 og et kombinationsløb i kal. 12/70 - 308 W.

Jeg er meget begejstret for den, da jeg nu endelig har fået en bbf med singletrigger :thumbup:

valmet121001.JPG

Mit spørgsmål går så på, om man kan købe dobbeltriffelløb til Valmet 212?

Det kunne være smart både at have hagl-, bbf- og dobbeltriffelløb til samme gevær.

Hvad er ellers jeres mening om Valmet 212? (præcision, håndtering osv.)

Hvordan bærer I rundt på vekselløbene når I er på jagt?

Kan man få særlige foderaler kun til vekselløb?

Til sidst vil jeg høre om I vil anbefale mig at montere en kikkert/rødpunktsigte på bbf-løbet, eller om jeg bare skal prøve uden?

 

Venlig hilsen

 

Egelund

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og velkommet til Kammeret.

 

Jeg er ingen ekspert på eldre Valmet'er, men mener å ha lest at Valmet 312, 412 og 512 (som også er solgt som Tikka og Finn Classic) har full ombyttbarhet på løpssett. Alle hagle-, kombi- og dobbeltrifle-løpssett passer altså på alle disse geværene, uten tilpasninger eller justeringer.

 

312, 412 og 512 er en videreutvikling av Valmet 212. Jeg tror 312 var den første systemvåpen-utgaven med fullt ombyttbare løpssett. Dermed er jeg usikker på om du kan benytte et løpssett til en senere modell direkte i ditt våpen.

 

Løpssett til de senere modellene er stadig til salgs. Her i Norge er finn.no den vanligste markedsplassen, og flere ganger i året annonseres Valmet dobbeltrifle løpssett der. Prisen er vanligvis omkring NOK 5 000.

 

Jeg vil anbefale deg å ringe Roy hos Ing Rolf Aaberg AS på telefon: Int+47 909 72 130. Roy kan alt om disse våpnene og gir alltid topp service.

 

Vennlig hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Du kan lese litt info i samletråden om valmet her: viewtopic.php?f=49&t=9951

 

212 og 3/4/512-løp er ikke kompatible, men det spurte vel strengt tatt ikke trådstarter om heller. Jeg henger meg på tipset til Spitfire angående kontakt med Aaberg AS. Landets fremste ekspertise på Valmet, og meget kundevennlig.

 

Ville montert kikkert på løpet, man får billige montasjer. Bruker selv et par QR-montasjer fra Sako.

Les tråden jeg linket til over, står litt info der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 212 og forsket litt på dette tidligere.

 

Konklusjonen var, det ble ikke produsert dobbeltriflesett for 212.

Mekanismen er sterk nok til det, og det ble av flere børsemakere i Finland lagd fra kasserte haglepipe sett.

 

Jeg bærer vel aldri med meg alternativt løpssett med mindre jeg skal ut å reise.

Hvis du skal det er det jo sekker al a Erblestock eller andre som kanskje kan være ett alternativ?

 

Presisjon i mitt kombiløp har vist seg ypperlig og avtrekkeren helt fantastisk. Kjøp deg rødpunkt eller kikkert. Det brukes std sakomontasjer.

 

Valmet 212 er ett "edelt" stykke historie som tåler en støyt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...