Jump to content

kan man skyte 22lr i et 22wmr våpen?


toregil

Recommended Posts

kan man skyte 22lr i et 22wmr våpen?

er jo ikke noen hylsehals her, og kula er vel like stor.

har forhørt meg litt rundt omkring og den eneste grunnen jeg kan finne er at hvis du skyter mye 22lr kan det bli kruttrester ved enden av hylsa som må pusses bort.

 

man skyter jo 22short i lr våpen eller?

noen som har noen erfaringer eller kan fortelle meg hvorfor dette ikke skulle gå?

må man isåfall ha et 22lr tilpasset magasin?

Link to comment
Share on other sites

ta en 22 wmr patron å mål hylsa utvendig, så gjør du det samme på 22 lr

 

22 lr hylsa er tynnere, og rimmen på Wmr er større.

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan. Men ikke uten å bryte alle sikkerhetsforskrifter:

 

22 LR max hylsediameter 5,74mm

22 WRM max hylsediamtere 6,15mm

 

Forskjellen er 0,41mm, og det er over grensen for hylsesprekk, vanlig regnet

 

Derfor må du regne med kruttgasser, kruttkorn OG metallrester etter hylsa midt i fleisen, eller i fleisen på sidemannen.

 

Begrepet 30 idiot har vært diskutert her når det gjelder .308 Win og 30-06

 

22 Idiot er en som skyter .22 LR i .22 WRM-kammer

Link to comment
Share on other sites

takk for den.

er vel kanskje en grunn til at jeg spurte før jeg prøvde da, tenkte å kjøpe meg en 22lr som treningsbørse og tenkte det var like greit å kjøpe en som også holdt 22wmr hvis det var forsvarlig, hvilket det tydeligvis ikke er :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en 22 wmr og fikk da beskjed om at jeg ikke måtte finne på slikt.

 

Når du skyter en 22 lr i et kammer for 22 wmr, vil den få en liten"friflukt" før den kommer inn i løpet. Dette vil ødelegge inngangen til løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en 22 wmr og fikk da beskjed om at jeg ikke måtte finne på slikt.

 

Når du skyter en 22 lr i et kammer for 22 wmr, vil den få en liten"friflukt" før den kommer inn i løpet. Dette vil ødelegge inngangen til løpet.

 

Bare tull....Mange som skyter flere tusen skudd med 38 spesial i 357 mag løp uten at de blir ødelagt av det.

Link to comment
Share on other sites

Du må for all del skyte, men jeg spurte blant annet en børsemaker som selv hadde 22wmr. Da fikk jeg beskjed om å IKKE gjøre det. Når det da blir spurt om dette følte jeg at det var rett å si fra. Mye som går bra selv om det ikke er å anbefale. Tror ikke rifla kommer til å eksplodere eller noe slikt, men regner med at presisjonen blir så som så etterhvert.

 

Så får å rette på tidligere uttalelse:

 

Det går an å skyte 22lr i et 22wmr kammer, men er ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Kanutten, du utaler deg om ting du ikke har greie på. Den utalelsen som du kommer med angående friflukt og ødelagt inngang til løpet er bare tull.

 

Det du skriver kan oppfattes som om det er ok å skyte .22 long rifle i .22 mag kammer.

Les det som er skrevet tidligere i tråden, og avstå fra utalelser som kan sette andres helse i fare.

 

Det er FARLIG å skyte .22 LR i .22 mag kammer.

Link to comment
Share on other sites

Kanutten og hans "rådgiver" er helt på jordet og har aldri studert disse patronene nøye, heller ikke historien bak.

 

.22 LR er en gammeldags patron som egentlig burde vært skrapa.

 

Den har en HÆLBASE-KULE, denne kula har samma ytre diameter som hylsa.

Det betyr at det eneste festet denne kula har er en innsnevring nederst der kula er festet i hylsa, og dette festet er svakt, dvs kula sitter dårlig.

 

Videre er kula EKSTERNT SMURT. Det betyr at kula nærmest er byppet i fett etter lading (ja DET skjedde faktisk med endel ammo av østeuropeisk opprinnelse som ble solgt her så seint som på slutten av 1980-tallet.)

 

.22 Winchester Magnum Rifle er en totalt annen patron.

 

Sammenligningen med .38 Special og .357 Magnum stemmer ikke i det hele tatt.

Det man KAN sammenligne med er .38 S&W og .38 Special, uten at jeg vil bruke tid på dem akkurat nå.

 

.22 WMR er en moderne patron i den forstand at kula enten er mantlet, eller innvendig smurt. Siden kulediameter er den samme som for .22 LR MÅ HYLSA GJØRES STØRRE; slik at hele kula smetter nedi hylsa.

 

Derfor er forskjellem mellom HYLSENE hele 0,4mm.

 

Vanlig forskjell mellom kammer og hylse er 0,1 til 0,15mm, gammel svartkruttammunisjon opp til 0,2mm.

 

Som man ser er forskjellen mellom .22 LR og .22 WMR mer enn dobbelt så stor som dette, og faren for hylsesprening er overmåte stor, for ikke å si alltid tilstedeværende.

 

Svært mange har kommet i skade for å skyte en .22 LR i et .22 WMR kammer, meg innklusive. Da kan man si at lykken sto en idiot bi. INGEN bør gjøre dette med vitende og vilje og i allefall ikke gjenta "bedriften".

 

Altså, kortversjon, tommelfingeregler:

 

Kula: .22 LR og .22 WMR har SAMME kulediameter

Hylsa .22 LR og .22 WMR har FORSKJELLIG hylsediameter

Bruk .22 LR er farlig å skyte i .22 WRM våpen.

 

Skaff deg litt innformasjon om patrondimensjoner, begynn gjerne å samle på patroner. Det hjelper alltid å vite mye om det en driver på med.

Link to comment
Share on other sites

tgjersoe og kanutten utaler seg om forhold de overhodet ikke har kunnskap om, når slike uttalelser kommer innen områder som kan medføre fare for andre så blir jeg noe oppgitt.

 

Det å selv dumme seg ut og påføre seg skade er en frivillig sak, men når det nærmest oppfordres til å sette i gang farlig aktivitet så er det direkte ansvarsløst.

 

Innen ammunisjon, lading og andre forhold som kan bli farlig ved uvettig adferd vil jeg oppfordre forumets deltakere til ikke å poste innlegg bare for å vise seg frem.

Dersom en ikke har virkelig kunnskap om emnet så skal en sitte i ro og lære, ikke kunngjøre sin inkompetanse slik at andres sikkerhet settes i fare.

 

I denne tråden har jeg påpekt faremomentene flere ganger, det samme har Keith og noen andre, likevel kommer det bedrevitere som roter det hele til - hva skal man kalle slikt?

Link to comment
Share on other sites

Å bruke .22LR og 22WMR i samme våpen går helt greit, iallefall så lenge dette våpenet er en Ruger single-six med to tønner. En tønne for .22 LR, og en tønne for 22WMR. (Mulig det finnes andre våpen med samme mulighet, men de kjenner ikke jeg til.)

Uten mulighet for å bytte til en tønne som er tilpasset kaliberet, vil det være IDIOTI å bruke .22LR i ett 22WMR kammer.

Link to comment
Share on other sites

.357 og .38 spl er grei å bytte om fordi hylsa har samme bunndimensjon og samme diameter. Det samme gjelder .22 short og .22 long rifle.

Men for kalibre som ikke har samme bunndiameter i hylsa vil gasstetning utebli, og spesielt er .22 rimfire variantene farlig da de lett gir splinter som blåses bakover mot skytteren når hylsa sprekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Toregil: Du løser utfordringen din enklest med å kjøpe en Sako Quad med to løp. Et for hvert kaliber. Det har jeg gjort og er meget fornøyd.

"Våpengarderoben" vil sikkert bli videreført også i den nye loven. Da er systemrifler klart å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

tgjersoe og kanutten utaler seg om forhold de overhodet ikke har kunnskap om

Ser ingen grunn til å plassere desse to i same kategori her...

Tgjersoe skriv at ein kan skyte 22 short i 22 LR-kammer, og det er da vel OK? Han skriv og at det finst revolverar som kan bytte tønne, og dermed skyte 22 LR og 22 WM i same våpen, og det er vel OK det òg? Kanutten derimot...

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vore med på løpssprenging/revne etter at 22lr har blitt brukt i 22wmr rifle. Var vel ein winchester om eg ikkje hugser feil. Det vart oppdaga etter eit skot med 22wmr, 22lr hadde nok vist vore brukt noko dagar før i ho.

 

Om det var rester av hylse, kule osv. som var årsaken er eg ikkje sikker på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kula i 22LR er litt mindre enn den i .22WMR.

Farlig eller ikke farlig, du får ingen bra presisjon. Og hva er vitsen da?

Våpen er til skytetrening, da er presisjonen viktig.

 

Det som skjer hvis du skyter 22LR i WMR kammer, er at hylsa ekspanderer til kammers diameter.

Før den er fedig ekspandert så går krutt gasser bakover. Det forkorter kammerets levetid, og du risikerer å få gass med messingbitter rett i fjeset.

 

Slike episoder er skjeldne, men de finnes.

Spør du meg, er det ingen vits å risikere, - 22WMR koster fom. 2,50/skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en gammel ombygd Krag. Vet ikke hvordan kammeret er i den, men det skal være en .22 LR.

Han sier at han skjøt vanlige .22 LR i den, men han kjøpte også "ekstra lange" .22, de var det ekstra futt i, han skjøt lengere med dem.

Regner med at det må være 22 WMR. Lurer derfor på om det er farlig å skyte med 22 WMR i en .22 LR rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en gammel ombygd Krag. Vet ikke hvordan kammeret er i den, men det skal være en .22 LR.

Han sier at han skjøt vanlige .22 LR i den, men han kjøpte også "ekstra lange" .22, de var det ekstra futt i, han skjøt lengere med dem.

Regner med at det må være 22 WMR. Lurer derfor på om det er farlig å skyte med 22 WMR i en .22 LR rifle.

 

Neppe

Jeg tippere han har skutt eikenøtter eller .22 short Som var billigere) og så har kkjøpt long rifle for den ekstra futten.

Det er allerede en del hylsprneg med .22 LR i krag. Om man hadde klart å presse et .22 magnum skudd i en slik ville jeg turt å skyte med det.

Link to comment
Share on other sites

Nja, blant alle eskene med .22LR som jeg arvet etter farfar fant jeg blant annet en eske med S&B .22LR som var lengre enn normalen.

Kall det .22LR-1,5 eller extra-long, det var ihvertfall en helt standard .22LR hylse som rett og slett var lengre enn normalen.

Jeg har ikke fått de til å kamre i normale .22LR rifler da kammeret stort sett er for kort, i en .22LR revolver gikk det derimot bra.

Link to comment
Share on other sites

CCI Stinger har lenger hylse enn 22LR (18mm mot 15mm), men kompenserer ved å ha en kort kule og samme totallengde. Den skal kamre i et standard 22LR-kammer, men kan gi problemer i et trangt match-kammer. 22 Extra Long var en forlenget 22LR med 19mm hylse, den var utstyrt med en regulær 40grs kule og var dermed tilsvarende lenger enn 22LR. Den ble introdusert på 1880-tallet og var opprinnelig ladet med sortkrutt, ytelsen var vel litt bedre enn 22LR men fikk aldri noen stor utbredelse.

Link to comment
Share on other sites

Stinger kamrer hvertfall ikke i noen av mine 22.lr våpen, og bare et av mine løp har match kammer. Men en kompis har en amerikansk halv-auto (husker ikke merke) og de går i denne. Dette fordi det er lenger frem til riflingen begynner i hans våpen, hos meg treffer hylsa riflingen.

 

Etter litt googling fant jeg ut at man trenger et ANSI sporting chamber for å skyte Stinger. Dette er ikke det samme som et standard 22.lr kammer..

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en gammel ombygd Krag. Vet ikke hvordan kammeret er i den, men det skal være en .22 LR.

Han sier at han skjøt vanlige .22 LR i den, men han kjøpte også "ekstra lange" .22, de var det ekstra futt i, han skjøt lengere med dem.

Regner med at det må være 22 WMR. Lurer derfor på om det er farlig å skyte med 22 WMR i en .22 LR rifle.

 

viewtopic.php?f=14&t=16222&p=186345&hilit=krag#p186345

Link to comment
Share on other sites

Toregil: Du løser utfordringen din enklest med å kjøpe en Sako Quad med to løp. Et for hvert kaliber. Det har jeg gjort og er meget fornøyd.

"Våpengarderoben" vil sikkert bli videreført også i den nye loven. Da er systemrifler klart å foretrekke.

 

Jeg har 22lr, 22wmr og 17hmr løp til min Quad. Nå kommer jo også CZ (BRNO) med utbyttbare piper, til en enda rimeligere penge. Ikke tull med feil patron i kammeret, kjøp bare ei ekstra pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Ja det går, MEN.

En løsning er å kappe 22 mag/wmr hylser 2 mm. kortere enn 22 lr. patronen og tre fremste delen av 22 wmrhylsa over 22 lr. patronen.

Da unngår du at hylsa revner, og eliminerer den største faren ved bruk av 22lr. i et 22 mag/wmr våpen.

Presisjonen blir nok dårligere, men i en NNA minirevover (som jeg testet i) betyr nok ikke det så mye. :lol:

Den var mye snillere å skyte med, og det er ikke alltid 22 mag/wmr amo er tilgjengelig,

22 lr derimot har de fleste som selger amo inne.

 

 

All eksperimentering er på eget ansvar, og anbefaler ikke noen å prøve dette.

Link to comment
Share on other sites

Lee1, her gjør du noe som er farlig.

Det er hylsebrist i rim som er mest kritisk, da kommer messingpartiklene ut i retning skytter. Rim er vesentlig mindre på .22 LR, og den får ingen støtte av sluttstykke eller kammervegg når den settes inn i et .22 mag kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan......Men ikke gjør det. Det er ikke trygt da 22LR er litt mindre i diameter enn 22WMR som gjør at hylse kan sprekke og deler treffe skytter i øye. Noe som ikke er noe godt :wink:

 

Men dette har mange andre før meg fortalt. Men kan jo si det en gang til for det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...