Jump to content

Munnlader til jakt...


SWSbakken

Recommended Posts

En gang i tiden har jeg sett det hevdet at det eksisterer et skriv om at munnladere ikke skal innvilges kjøpetillatelse for til bruk på jakt. Det koster jo ikke noe å søke om du får avslag, så bare prøv.

Snodig. Altså med tanke på at våpenet fyller kravet om å være drevet med krutt. Det står vel ikke noe i loven om at svartkrutt/svartkrutterstatning ikke er lov? Dessuten er det jo så langt fra disse "livsfarlige" halvautomatvåpnene de vurderer å forby nå at det bør holde i den enden også. Men med tanke på lang ladetid ville jeg nok holdt meg til småviltjakt, eller hatt med et moderne backupvåpen. Et uheldig førsteskudd kan det naturlig nok være vaskelig å følge opp i tide med et perkusjonsvåpen. Men når det er sagt, jeg skulle gjerne hatt ei dobbeltløpet perkusjonshagle, jeg. Pr. i dag har jeg ei replika perkusjonsrifle i cal. 45, som jeg har hatt med på rådyrjakt. Men da jeg skulle fyre av og tømme våpenet etter endt jaktdag ville den ikke smelle, gitt. Bra det ikke dukket opp noe rådyr, hehe.

Men altså, da jeg søkte for noen år siden sa jeg i søknaden at den skulle brukes til øvelsskyting. Kan ikke huske at jeg nevnte jakt. Men jakt var heller ikke tanken da jeg kjøpte den. At den ble med på en tur var bare for moro skyld, og jeg har aldri jaktet med den siden. Men du verden så artig det er å skyte med den! :)

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hvor, men det stemmer at det sto i ett eller annet rundskriv at munnladere var tillatt brukt til jakt men at søknader med jakt som bruksområde ikke burde innvilges. Begrunnelsen var manglende mulighet for raskt oppfølgingsskudd. Hvorvidt denne bestemmelsen fremdeles gjelder vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

litt OT:

 

Energrikravet på storvilt er:

1) for kuler med en vekt med 138.9 til 154 grains er anslagsenergien minimum 2700 joule

ved 100 meter E100

 

2) for kuler med en vekt med minimum 154 grains er anslagsenergien minimum, 2200 joules ved 100 meters. E100

 

 

Følgende amerikanske patroner greier energikravet til storvilt:

.45-120 ( 500 grains kule, 463 m/sek )

.50-140 Sharps

Kaliber betegnelsen betyr følgende, først er det kulens diameter, så hvor mye grains med svartkrutt som ladingen besto av.

 

fem stykk engelske som greier å levere energikravet på storvilt:

.450 Black Powder Express

.461 (.450) Gibbs

.500 BPE ( 440 grains kule ,580 m/s)

.577 BP Express

.500 No. 2 Express (.577/.500) 340 gr kule 130-160 gr Fg svartkrutt,587 m/s 3,800 J .

 

Hastigheter over 600 meter i sekundet er veldig vanskelig å oppnå med svartkrutt. Typiske hastigheter ligger på rundt 350 til 400 meter per sekund.

 

Konklusjon:

En må ha en minimums hastighet på 400 m/sek (ved 100m) og en kulevekt på minimum 450 grain for å greie energikravet på storvilt. (2233 Joule E100 for de som lurer).

Så det er slett ikke umulig å greie kravet med svartkrutt.

 

To norske patroner som egner seg til jakt på rådyr er:

12mm Remington Rolling Block, ladd med en solid blykule på 22.8 gram (351grains).

Munningshastigheten med den originale svartkruttmengden på 4.09 gram er 385 m/sek.

Patronen heter da 12.17x44mmR

 

10.15x61mmR , ble og blir brukt i Jarmann M1884.

Data på den patronen er:

4.46 g svartkrutt, en solid rundneset blykule på 21.85 gram (337grains) .

Munningshastighet : 500 m/s.

 

En kule fra en svartkruttrifle, om det da er en munnlader eller ett patronvåpen; er solid og har stor masse.

Det vil si at den har god inntregningsevne.

Den har også stor diameter og er dermed "allerede ekspandert".

 

Kuletester finnes her:

http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=17

 

Annen lesing som skulle være av interesse:

http://www.researchpress.co.uk/longrange/sandyhook.htm

Link to comment
Share on other sites

Da er søknaden i boks...

Søkte opp som jakt.

 

Regner med at børsa er i hus om en mnd tid.

 

Blir i første omgang en billig CVA Buckhorn.

 

Angående anslagenergi.

 

Noen som vet åssen jeg finner den ut når jeg ikke vet m/s på 100m, kun ved munning???

De andre faktorene i formelen er jo greie.

 

Sitat Hveem;

Følgende amerikanske patroner greier energikravet til storvilt:

.45-120 ( 500 grains kule, 463 m/sek )

.50-140 Sharps

Kaliber betegnelsen betyr følgende, først er det kulens diameter, så hvor mye grains med svartkrutt som ladingen besto av.

 

Da er jo egentlig den i boks, da CVA'n tåler 150 volumgrains ladning...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

riflestigning er 1-28.

 

Tenkte egentlig og bruke sabot og 45.kuler.

 

Men vet ikke helt enda.

 

Må prøve meg litt frem.

 

Putter ikke bare det første og beste i løpet og reiser på jakt.

 

Men først og fremst må jeg bli vant til våpnet, så får vi finne ut åssen kuler og ladninger som går best.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte her i Oslo, fikk jeg avslag på oppbevaring av svartkrutt. Søkte dengang på bare 1kg.

 

Treng ikkje lenger å søke om oppbevaringstillatelse. Ein kan no oppbevare 3 kg utan oppbevaringsløyve frå brannvesenet (men ikkje i bueining). Må framleis søkje politiet om kjøpetillatelse. Det får du om du er medlem av klubb tilslutta NSU.

Link to comment
Share on other sites

Det jobbes med en type kruttboks fra fabrikk som muligens vil kunne gi svartkrutt oppbevaringsklasse 1.4

En eske/boks med 16 rom, hvert inneholder en pappsylinder med 1/16-dels kilo svarkrutt.

Det er såvidt jeg har forstått et nordisk samarbeide for å få til oppbevaring i boenhet.

MEN - sånne ting tar tid!

Inntil da - hør om du kan oppbevare det hos andre i klubben eller kjøpe deg inn i deres andel.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig praktisk forskjell mellom svartkrutt og Pyrodex? For de innvidde fungere det sorte tryllepulveret som manna, mens Pyrodex regnes som avfall fra den dypeste avgrunns evige pine.

Slik jeg har opplevd det lukter begge typene dritt når du skyter, det ryker på banen, hylsene må vaskes etterpå, og jerna ruster og trenger puss omgående.

Vet at Pyrodex har lavere egenvekt enn svartkrutt,og at Pyrodex ikke er noe særlig i flint-lås, men er det noe mer?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Da er søknaden i boks...

Søkte opp som jakt.

 

Regner med at børsa er i hus om en mnd tid.

 

Blir i første omgang en billig CVA Buckhorn.

 

Angående anslagenergi.

 

Noen som vet åssen jeg finner den ut når jeg ikke vet m/s på 100m, kun ved munning???

De andre faktorene i formelen er jo greie.

 

Sitat Hveem;

Følgende amerikanske patroner greier energikravet til storvilt:

.45-120 ( 500 grains kule, 463 m/sek )

.50-140 Sharps

Kaliber betegnelsen betyr følgende, først er det kulens diameter, så hvor mye grains med svartkrutt som ladingen besto av.

 

Da er jo egentlig den i boks, da CVA'n tåler 150 volumgrains ladning...

 

Du får leke litt med denne, samt kronograf:

http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi

rundkuler har en BC på rundt .068

Minie ca .200 -.250 forutsatt at jeg ikke tar feil.

 

Husk at de gamle amerikanske patronene ble brukt på Bøffel, som er ett dyr som er mye tyngre i bygningen en den norske Elgen..

 

Clarry Haglund kan iallefall levere 500 grains minie kule til kaliber .50 svartkrutt.

Midway har tenger om du har mulighet til å støpe sjøl, og vikle i papir.

Papirvikling reduserer blying en god del, fremgangsmåte er beskrevet her:

http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=43

 

Du finner også tenger her:

http://www.buffaloarms.com/Bullet_Moulds_pr-3754.aspx

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig praktisk forskjell mellom svartkrutt og Pyrodex? For de innvidde fungere det sorte tryllepulveret som manna, mens Pyrodex regnes som avfall fra den dypeste avgrunns evige pine.

Slik jeg har opplevd det lukter begge typene dritt når du skyter, det ryker på banen, hylsene må vaskes etterpå, og jerna ruster og trenger puss omgående.

Vet at Pyrodex har lavere egenvekt enn svartkrutt,og at Pyrodex ikke er noe særlig i flint-lås, men er det noe mer?

 

Hand

 

Svartkrutt er vel "eksplosivt" mens Pyrodex er "meget brannfarlig". Det er et hav av forskjell på disse to egenskapene hva gjelder regler og restriksjoner på oppbevaring og forsendelse.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder regler for kjøp og oppbevaring/transport av Pyrodex og Svartkrutt, og de ulikheter som der gjelder for disse drivmidler regner jeg meg selv for å være godt informert, det er ikke der jeg lurer.

Er også klar over at disse to drivmidler har ulik oppbygning. Det jeg lurer på er fremdeles : Hva er praktisk forskjell mellom disse to?

Hva skiller dem under bruk (Flint-lås untatt), og hvorfor fnyses det ofte over bruk av Pyrodex?

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Husk at de gamle amerikanske patronene ble brukt på Bøffel, som er ett dyr som er mye tyngre i bygningen en den norske Elgen..

 

Har en Uberti produsert Hawken rifle i cal .54 som jeg kjøpte pent brukt for 2500.-for to år siden.

Har vurdert å prøvd den på jakt, da med rundkule da den har en riflestigning på 1-64".

Lader med 90gr svartkrutt når jeg skyter på 50 og 100m. Prøvde den med 120 gr også og både presisjonen og patchen holt seg bra.

Hawken riflene var brukt på Bøffeljakt før patronriflene kom i drift.

Jeg leste i en bok om amerikansk bøffeljakt, og der stod ladningen som var brukt i .54 Hawken rifler, det var rundkule og 215gr med FFg.

Kunne tenke meg å se den hjorten som står oppreist etter ei slik ladning. :D

Link to comment
Share on other sites

takk får masse god info Hveem.

 

Er det ikke sånn at med riflestignig på 1-28 så kan en også bruke langkuler?

 

Har også tenkt på sabot og 300grs Hornady XTP i .45.

 

Støper selv til .45 colt og .45 acp.

Men kuler til munnlader er vel reint bly?

Trenger ikke settebly og tinn i blandinga da?

Tenkte og sjekke om lymann har noen 500-600grs kuletenger.

 

Min erfaring på perkusjon er kun revolver.

Men har en i klubben som skyter endel munnlader, tenkte og få han til og hjelpe meg litt igang angående kulevalg og ladning.

Som sagt er rifle satt opp til og tåle 150 volumgrs ladninger.

 

Skulle vel i praksis få tilnærmet anslag og hastighet tilsvarende en 50-140?

Eneste forskjellen er jo at den er ladet i patron mens jeg lader det i løpet isteden...

Link to comment
Share on other sites

Såfremt du ikke satser på Miniékuler, men holder deg til rundkule og patch så spiller ikke blylegeringen sååå stor rolle.

Da er det uansett bare patchen som har kontakt med riflingen, og den helt store ekspansjonen i viltkroppen kan du ikke forvente av en rundkule.

Er jo derfor du skyter med kaliber som har" ferdig ekspandert" diameter mener jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med riflestigning på 1-28 så er det langkule som er løsningen, prøv å finne noe runt 500gr så er du ikke langt unna.

Skal du ha noen suksess med rundkule så må du ha en riflestigning på 1-48 eller slakkere.

Du må nok bruke rent bly i munnladeren om det er langkule eller rundkule du skal bruke.

Link to comment
Share on other sites

Det er langkuler jeg hadde tenkt og bruke...

Vet at 1-28 ikke passer med rundkuler...

 

Tenkte meg noen på rundt 500grs også...

 

Trur dette kan bli riktig så koselig...

Endelig kan jeg slenge litt med leppa til gamlingene på jakt laget...

"huff, skyte med sånne moderne børser da gitt (les, HV mauser O.L :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...