Jump to content

Rydding i hagen?


vømmøl

Recommended Posts

  • Replies 251
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og for dere som tror at politiet kun er ute etter å sloss og utøve mest makt, ta en titt i fagplanen til PHS. Er det en ting som er i høysete, så er det etikk og moral.

.

 

Kan du vennligst opplyse oss utenforstående hva dere lærer om etikk og moral?

 

Det blir for tynt å si at " vi lærer etikk og moral" som jeg aner vi lærte på sødagsskolen også.

 

Moralistenes eneste inspirasjon er andres umoral.
Link to comment
Share on other sites

Det jeg har uthevet her, er et ufravikelig faktum som gjelder ALLE jeg kjenner i etaten. Og det er mange..! Alle jeg kjenner som jobber i politiet har et overordnet mål: å hjelpe. Og de brenner for det!

 

Jeg kan i tillegg snakke for meg selv, jeg er under utdanning til å bli politi, og jeg gjør ikke dette for å utøve mest mulig makt mot stakkarer som ikke gjør seg trengende til det.

 

Har lurt på hva du drev/jobbet med når jeg tidligere leste noen av dine poster. Nå fikk jeg svaret og jaggu stemte mine antagelser. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fredrik, Lykke til videre med utdannelsen og takk for gode inlegg.

Som lærer kjenner jeg igjen mye av den typen kritikk som også politiet utsettes for. Kun ensidig (vi har taushetsplikt) og man tar kun tak i de enkelte og sjeldne uheldige hendelsene. Det er liksom ingen som ringer politet og skryter av dem alle de de gangen de gjør ting riktig...

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men jeg sliter fortsatt litt med å se hva fornærmede i den saken egentlig kunne oppnå ved å fremprovosere en væpnet politiaksjon som medførte at han ble lagt i jern og plassert på glattcelle.

 

Hvis personen ikke hadde sterke masochistiske tendenser kunne det vel neppe være til egen fornøyelse, og de fleste her i landet er da vel klar over at den typen kontakt med politi og påtalemyndighet ikke akkurat har noen positiv effekt i f.eks. barnefordelingssaker.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at personen som ble tatt i forvaring hadde kommet med trussler mot kvinnen. Det kan og være at han gikk rundt å sikta på henne med lekegeværet.

Det kan være sannheta.

 

Det kan være at personen som ble tatt i forvaring bare hadde plukka opp lekegeværet og bært det inn med de andre lekene. Det kan og være sannheta.

 

Om han da er blitt tatt i forvaring pga trusler, er det vel enten vitner til dette, eller ikke. Om det ikke er vitner, da er det jo ord mot ord.

Og om da det med besøksforbud stemmer, så er det vel rart om lekegeværmannens angivelige trussler skal gi damen besøksforbud? Altså er det en viss sannsynlighet for at det i den trussel situasjonen var en bløff tilstede?

Kan nesten se ut som noen har tabba seg ut.

Uansett er det intressant å observere den kollegiale støtten som det virker som at dukker opp. Er det mulig det finnes spor av slikt i SEFO også?

Link to comment
Share on other sites

Vel Høggern, kontakt med SEFO, har jeg aldri hatt, men min kontakt med Spesialenheten, var så negativ at jeg trodde knapp de hadde innsyn i politiet i det hele, langt mindre noen form for kameraderi. Det er også rapporter jeg har fått fra en del andre. Det dreide seg forøvrig ikke om denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Aksjonsgrunnlaget er sterkt kritisert av Riksadvokaten.

 

Hva gjelder fokus på det negative fremfor det positive... Javel, men vil vi ha et samfunn hvor man før det rettes kritikk mot en etat skal ha et par minutters hyllestprolog før man kommer til det man egentlig skulle si? Etter en stund mister disse ordene sin mening.

Link to comment
Share on other sites

Vel...

Hadde denne saken, på noe som helst måte blitt skrevet om i avisene eller speseilt diskutert her om tittelen på artuikkelen hadde vært "hevnaksjon fra ansatt hos plantasjen"?

 

Tvilsomt, siden det er en vesensforskjell på de to yrkesgruppene. I et moderne demokrati har politiet en særdeles viktig rolle, da man har overlatt opprettholdelsen av ro og orden til en bestemt gruppe istedenfor nasjonens individer. Videre har man da valgt å gi denne gruppen de midlene som de trenger for å utføre sin oppgave tilfredsstillende, noe som inkluderer bruken av makt. På en generell basis vil jeg si at politiet skjøtter sin jobb godt, selv om jeg gjerne skulle sett at de var flinkere til å ta selvkritikk (noe som forøvrig gjelder flere etater). Og på bakgrunn av dette finner jeg det bekymringsverdig at en del folk tydeligvis ikke forstår at politiet både bør og skal holdes til høyere standarder en befolkningen ellers.

 

At det rettes uproporsjonalt mye kritikk mot politiet, og tydeligvis også lærerstanden (uten at jeg kjenner meg igjen i det), kan jeg være enig i, og jeg forstår godt at disse etatene kommer i en ugunstig posisjon siden de har taushetsplikt. Allikevel synes jeg politiet tar på seg offerrollen litt vel raskt og viser liten vilje til å forstå kritikken (litt som FrP). Politiet er ikke alene om å bli utsatt for massiv kritikk, blant annet kan institusjoner som NAV, sykehusene, NSB og Jernbaneverket nevnes.

Link to comment
Share on other sites

Svar til fredrik som er i startgropa:

 

1: Det første du skal huske i resten av din tjeneste tid er følgende sitat: Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

 

2: Du kjenner ingen råttne eppler sier du, og godt er det (det er ikke så mange av de, men de gjør desverre ubotelig skade).

 

3: Min definisjon på god oppførsel, er milevidt fra endel politifolks definisjon. Min baserer seg på at profesjonalisme og folkeskikk skal stå i høysetet, der man først og fremst behandler andre slik man selv ønsker å bli behandlet (man finner det som regel mest hos eldre tjenestemenn med is i magen og vett i panna). Og slike er det det en fornøyelse å møte (enten man er mistenkt eller vittne/offer), ikke minst inngir de en absolutt følelse av stabilitet, trygghet og man føler tillit til at vedkommende er absolutt korrekt i sin fremferd og behersker situasjonen.

 

På den andre siden har vi alle andre, t.d stjernegrisene, unge, nyutdannede og ivrige. En slik holdt forøvrig på å drepe meg med uvøren bilkjøring for noen år siden (det var ikke hans skyld at jeg er i stand til å skrive her inne for å si det slik).

Og med de vanlige tabbene fra nybegynnere er det nok av ting som ikke setter politiet i ett posetivt lys (værst er redde nybegynnere/unge politifolk, de er jeg bent ut redd selv etter å ha sett hva slike personer som mangler oversikt over situasjonen kan finne på).

 

Men dette er ikke det største problemet, slikt er vi vant til over hele landet. De som er virklig ille, er de som banker opp arestanter på glattcella, de som provoserer sivile til de sprekker og derved havner på glattcelle eller generelt provoserer folk til å gjøre noe dumt. Generelt løse kanoner på dekk som man aldri vet hvor man har (det har vært minst to slike i Ålesund over en 20+ års periode). Viten om at der er slike i det lokale politiet, gjør mange utrygge.

 

Om du klarer å holde på barnetroen din (fra politiskolen), og rapporterer slike som de siste jeg nevnte her til systemet. Da er du god, men jeg våger påstanden på at det skal svært mye til før du melder noen fra ditt korps til systemet. Og at du snart finner på hver eneste unnskyldning i boka for vedkommende du måtte møte på, slik er nemmelig korps realiteten (man forsvarer sine egne). Og stakkers deg om du trør utenfor. (det vill du fort oppdage om du skulle være så uheldig å komme i en slik situasjon).

 

4: Og så har vi DE og VI problematikken, der De er publikum, og Vi er politiet (korpsånden er en del av dennee problemstillingen, og kan slå begge veier avhengig av hvem som bestemmer hva korpsånden skal være). Med en sterk Vi og dem innstilling kommer man fryktelig fort ut å kjøre i forhold til hva samfunnet ønsker og trenger av en polititjenestemann. Husk at publikum aldri skjønner hvorfor du tramper inn i stua deres, uansett hvorfor du er der (og at den normale reaksjonen er å ønske deg og ditt ut av bopel og dit peppern gror). Og at man aldri må se på seg selv som en som publikum ikke har grunn til å frykte, du vill tidsnok oppdage at endel frykter/sterkt missliker politiet, selv om de ikke har gjort noe galt. I en slik situasjon er det alltid du som politi som skal være forsiktig og konflikt dempende. (jeg vet litt om dette grunnet en i familien som har blitt traumatisert av politiet, og har dermed litt uønsket erfaring med slike situasjoner).

 

Så fredrik, lykke til. Men pass på punkt 1. Og be om at du aldri møter de råttne epplene i tønna di, slik at du må ta ett standpunkt. Det er ikke sikkert det blir så morro å gå på jobb om standpunktet du tar, ikke passer med idelogien din. Ei heller om det ikke passer med hva dine kollegaer måtte mene burde være din prioritet.

 

Ett godt råd skal du også få med på veien, få noen til å stille deg kritiske spørsmål, som går deg nært inn på livet. observer hvordan du reagerer, og lær deg hvordan du skal kontrollere deg selv i ubehaglige situasjoner der du føler deg tråkket på tærne (med kontroll på det nivået, blir du garantert en god politi. Da det er dette som skiller de flinke politifolkene fra de dårlige når det kommer til publikums håndtering). :wink:

 

P.s Man kan få inntrykk av at jeg er anti politi, mens jeg faktisk er svært for en god politistyrke.

Med untak av nybegynner feil (som i seg selv kan ødelegge andres liv), og ett par psykopater i linjene, er jeg rimelig fornøyd med det lokale politikorpset. Det er som folk flest, oppblaste, vrange og eller vennlige alt etter dagen en treffer de på. Men heldigvis er de aller fleste hardt arbeidende proffe yrkesutøvere som gjør så godt de kan, det er igrunnen svært trist at disse som gjør slik en god jobb, ikke klarer å kvitte seg med utøyet før det får gjort skade på alles anseelse.

Link to comment
Share on other sites

Tittelen på tråden er muligens litt tabloid. At dette lignet på en hevnaksjon fra naboens side, tok jeg ut ifra artikkelen. Jeg kunne kalt tråden "Dårlig gjort av nabo" men jeg prøvde vel å lage en tittel som fikk brukerne til å åpne tråden og lese/skrive, men jeg hadde aldri trodd at tråden skulle få så til de grader mye oppmerksomhet. Hadde i utgangspunktet et spørsmålstegn etter tittelen.

Slenger det på igjen. :wink:

 

At lærere får mye stryk i media, har jeg lagt merke til. Og det blir spesiellt lagt vekt på LÆRER, om det handler om et overgrep av noe slag. Uansett om det skjer i fritiden. Dette har vel noe å gjøre med at lærere er tillitspersoner, og en stor del av livet til våre barn og ungdommer. På samme måte reagerer folk om de leser om politi eller andre myndigheter som gjør ting som oppleves som overgrep.

 

Fredrik og C.Patron: Jeg synes ihvertfall ikke at politiet gjør alt galt. Jeg synes generellt at det er for lite politi på patruljer og på vakt. Jeg kjenner flere i politiet, og ingen av dem er dårligere mennesker enn meg. Tror kanskje de er hakket bedre. Underbetalt er de også.

Link to comment
Share on other sites

ja det virker som dem virkelig har demostrert makt her. som sagt det kan være flere sider av saken men hva med lydloggen .den kunne vel påvise hva som faktisk har satt i gang en så stor aksjon.om denne politi betjenten har meldt inn falsk melding osv med overlegg så sku dette være enkelt,di må sparka ut av etaten. politiet har seg selv og takke om di ikke rydder i egene rekker hva angår di ansatte,di er faktisk ikke hevet over norsk lov.

Link to comment
Share on other sites

Etter det eg forstår så er det ein del politifolk/studentar her på forumet og eg vil gjerne spørje dei og andre: Har de inntrykk av at politiet er flinke til å innrømme feil og komme med beklagelsar når feil er gjort?

 

Når legar gjer feil eller rettare sagt når ein meiner seg feilbehandla så kan ein henvende seg til pasientombudet. Når politiet gjer feil eller ein meiner seg feil behandla kvar skal ein då henvende seg? Politiet?

Link to comment
Share on other sites

er det fordi tittelen i tråden "Hevnaksjon...." setter premissene for all videre tolkning at du antar at det er slettet muligbevismatriale bevist? ikke ved et uhell? eller ved gjeldende rutine?

 

Hendelige uhell er vel relativt vanlig hos det offentlige. Saker lukter ikke akkurat mindre når dette skjer gjentatte ganger. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vel...

Hadde denne saken, på noe som helst måte blitt skrevet om i avisene eller speseilt diskutert her om tittelen på artuikkelen hadde vært "hevnaksjon fra ansatt hos plantasjen"?

Kan plantasjeansatte invadere hjemmet ditt, legge deg i bakken, ta håndjern på deg, ta deg med på kontoret på plantasjen, kle av deg, og holde deg der en god stund uten at det får konsekvenser for dem?

 

Om svaret er NEI, så ser man kansje at det ikke kan sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

Vel under gitte forutsettninger er svaret: JA. Men normalt vil du ha et poeng. Ett annet poeng er vel hvorfor i h... , jeg aldri ble avhørt i saken, når det var jeg, som hadde all kontakten med fornærmede. Den høy erverdig Spesialenheten, eh, skal jeg kalle dem SEFO for deg Høggern, gjorde helt sikkert rett og da er det selvfølgelig greit å kunne rette kritikk mot ansatte i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Vel...

Hadde denne saken, på noe som helst måte blitt skrevet om i avisene eller speseilt diskutert her om tittelen på artuikkelen hadde vært "hevnaksjon fra ansatt hos plantasjen"?

Kan plantasjeansatte invadere hjemmet ditt, legge deg i bakken, ta håndjern på deg, ta deg med på kontoret på plantasjen, kle av deg, og holde deg der en god stund uten at det får konsekvenser for dem?

 

Om svaret er NEI, så ser man kansje at det ikke kan sammenlignes.

 

For en gangsskyld så ser det ikke ut til at vi her helt enige nei 8)

Det ville jo ikke vært noen forsskjell i polities aksjon om det var kassa dama på rimi som ringte eller ei snutebærte. Fokuset på denne saken skyldes i størst grad at vedkommende som ringte inn, tilfledigvis var ansatt i politiet. Og den ensidige fremleggingen fra dagbladet er at innringer brukte sin politistatus til å få en overreaksjon mot denne naboen. Ingen av oss vet hva naboen gjorde forut for at politiet ringte.

 

Jeg har båret våpen i skarpe situasjoner, og selv som våpennerd så var jeg ikke da så inmari opttatt av om den børsa som ble veievet rundt var av plast/replika/plombert eller ekte.

Link to comment
Share on other sites

Det ville jo ikke vært noen forsskjell i polities aksjon om det var kassa dama på rimi som ringte eller ei snutebærte.

Det vet jeg ingenting om. Hverken den ene eller andre vegen. Så det kan faktisk ha vært en forskjell i politiets aksjon, eller det kan ikke ha vært det. Det er noe jeg ikke vet noe om å ikke kan avgjøre.

 

 

Fokuset på denne saken skyldes i størst grad at vedkommende som ringte inn, tilfledigvis var ansatt i politiet. Og den ensidige fremleggingen fra dagbladet er at innringer brukte sin politistatus til å få en overreaksjon mot denne naboen.

Som over, det kan være en grunn, eller det trenger ikke å ha vært en grunn til denne reaksjonen. Uansett virker det jo å ha vært en overreaksjon. (men jeg kan ha misforstått)

 

Men dersom det på noe stadie i aksjonen er informert/omtalt/osv at den som har ringt inn er politi, så kan det ha hatt en slags innvirkning på en eller annen måte. (Merk: Kan)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg trengte bare vite navnet, men det rare er at vi har hatt tilsvarende aksjoner også i forhold til andre trusselutøvere, men de har da ikke hatt mulighet i ettertid å få Dagbladet til å henge saken på at trusselutsatte var (er) politi. Som jeg skrev tidligere. Ingen forsakjell i reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

alt handler om balanse selvsagt,og i etter tid av ting så er det lett og sku gjort ting annerledes. har stor forståelse for at det handles i det det er melding om skyting-våpentrussel osv. og selv om politiet er trent for oppgaver så er det tross alt store muligheter for at det kan gå galt.jeg jobber som brannmann selv og merker stor forskjell på øvelser og da det er virkelige utrykkninger da bobler adrenalinet mer.og slik er det vel for politiet når di rykker ut på slike oppdrag også.media er også ofte ute etter og laga overskrifter og da gjelder det og vinkle saken ekstra..

Link to comment
Share on other sites

"att alt ikke nødvendigvis er sant, selv om det står på.kammeret"

 

Sjokk :shock::winke1:

 

Når jeg av og til har uttalt meg til pressen - og i etterkant leser hva jeg har sagt :winke1: - stemmer det liksom ikke med "fasiten".

 

Så det er ikke bare på kammeret - at ikke alt trenger å være riktig :)

Link to comment
Share on other sites

Men like fullt er dette en av de sakene der ingen blir dømt (annmeldt) for å ha gjort noe galt, samtidig som det allerede er rimelig klart at politiet har fått sterk kritikk for å ha gått for langt i sin aksjon.

 

Det som er trist er at man får ett lite klaps på lanken, med ett "fy fy, slikt skal dere ikke gjøre", når alle andre i landet ville ha fått juling på blanke messingen for å si det med en slik metafor.

 

Jeg mener at tærskelen for å ta tak i slike saker, må bli lavere. Slik at det får konsekvenser når man missbruker makt (merk forskjellen i å bruke og å missbruke makt, samme maktutøvelse kan være begge deler alt etter som).

 

Når man ser hva som hvordan andre lands politistyrker roer ned på maktbruken fra det øyeblikk de har kontroll, kan man ikke annet enn å undres over at det virker være mere regelen enn untakene at norsk politi går fra noe langt til for langt når de først aksjonerer.

 

Jeg kan ikke si annet enn at tilliten til politiet ved slike aksjoner er tynnslitt, vi har sett flere aksjoner der åpenbare feiltakelser har blitt tynt ut til det siste (noen som husker ungdommene som ble observert gjennom vinduet på leiligheten sin, med softgun? Og hvordan politiet taklet den saken da det ble klart at aksjonsgrunnlaget smuldret bor?).

 

Merk at jeg ikke påstår at gubben med plastrifla er uskyldsren (de færreste av oss er det, innkludert politiet), men det unskylder likevel ikke maktmissbruket i denne situasjonen.

Ei heller at man nøyer seg med litt kritikk som bare preller av som vann på gåsa, man må heller finne reaksjonsmåter som tar tak i problemet (sensivitets kurs eller noe?) what ever, noe må man forsøke å gjøre for å endre på dette.

Link to comment
Share on other sites

Men like fullt er dette en av de sakene der ingen blir dømt (annmeldt) for å ha gjort noe galt, samtidig som det allerede er rimelig klart at politiet har fått sterk kritikk for å ha gått for langt i sin aksjon.

 

Det jeg av og til reagerer på, spesielt når det gjelder saker som fremstilles ensidig i media (stort sett alle saker hvor motparten ofte har taushetsplikt) er at vi - publikum - så og si alltid tar det for gitt at om det ikke blir dømt så er det kammeraderi og nepotisme. Blir noen dømt så er det "hva var det vi sa" som gjelder.

Muligheten for at en offentlig person faktisk kan være uskyldig, eller i det minste ikke har gjort mer en det som fortjener refs ser liksom ut til å ikke eksistere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes selv det er ganske innlysende, men det virker ikke som om de som poster i denne tråden ofrer det en eneste tanke.

 

Hva er den vanligste grunnen til at folk havner på glattcelle?

 

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett øyensynlige lovlydige borgere bli tatt med av politiet til en tur på glattcelle fordi de ikke har tålt å få tilsnakk, eller har følt seg urettferdig behandlet av politiet. Leser mann politiloggene så er omtrent dette dagligdags, både ved husbråk og natteliv.

 

Jeg har selv ved en missforståelse blitt dratt ut av senga og lagt i jern av politi som uten lov hadde tatt seg inn i hos meg, og vet godt hvordan det føles. Og ja vist var det en urett imot meg, og klart jeg var forbannet, men jeg vet at om du oppfører deg bra, så skal det mye til for at du ikke blir behandlet der etter.

 

Artikkelen sier ingen ting om denne personen oppførte seg truende, utagerende mot politiet, noe jeg vil anses som svært sannsynelig siden de valgte å jekke han ned med å ta han med til arresten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si noe om resten av politiets aksjon, men at det har blitt en reaksjon mot fornærmede i saken, føles for meg helt uriktig. At det ikke er opptak av samtalene virker rart, men da hadde det vel vært desto større grunn til å avhøre meg? Eneste grunn til at det ikke finnes opptak, må være at det var en feil i systemet da samtalene fant sted, for det er med de verktøy politiet besitter, svært vanskelig å slette noe permanent. Ingen av de som evt hadde noen interresse for at opptak skulle ha blitt slettet, vil ha tilgang til opptakene.

Link to comment
Share on other sites

må vel nesten si,at det er ikke rart om han følte at han ble behandlet på en dårlig måte..

trur jeg også hadde blitt ganske så forbanna ove å bli behandler slik over et lekegevær av plast. og om det hadde vært ekte,så hadde de fortsatt ingen grunn til å pågripe han.er lov å ta med seg børsa i hagen.

Link to comment
Share on other sites

Politiloven §§ 7-8 om jeg ikke husker feil.. Les disse. Er vel og kanskje noe relevant i §10.

 

Man kan ta med noen for å ro dem ned, ja.. Men alt er jo veldig situasjonsbestemt; og er vel få her inne som vet hvordan denne situasjonen utspant seg da politiet påtraff denne karen med plastvåpenet.

 

Da han allerede hadde et betennt forhold til en politikvinne, så kan det jo tenkes at han var noe forutinntatt da politiet aksjonerte mot han... Hva vet vi/jeg? :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det etter loven et pågripelses grunnlag. Om det også ble bekreftet av jourhavende jurist han jeg ikke huske/vet jeg ikke, men før innsettelse i arrest må opprettholdelse av pågripelse besluttes av jourhavende. D.v.s. det er flere instanser som har vurdert forholdet. Tror ikke det har fremkommet kritikk mot grunnlaget for innsettelsen, men hvordan selvehandlingen er utført.

Det er helt normalt i slike situasjoner at en siktet (man har automatisk status, som siktet ved en pågripelse)blir avhørt i løpet av relativt kort tid. Bl.a. skal ikke vitner kunne påvirkes og det skjer svært lett om siktede ikke er i arrest, evt et surrogat, som kan tjene samme hensikt (siste vil ofte være at en person blir voktet over fysisk uten å være i arresten)

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det betimelig å gjennta meg selv.

La oss for ordens skyld si at Politiet består av et gyllent snitt av befolkningen (men det gjør ikke det, "alle" vet at dette er primært mennesker som søker til bevepning, uniform og maktutøvelse), sånn liker de å frem heve seg selv.

Om vi holder oss til dette gyldene snittet, så burde domfellelser, bøter og forenklede forelegg være identiskt med det gyldene snitt, det er det ikke.

Hvorfor ikke det?

 

Er de i besittelse av en høyere moralsk standard? I så tilfelle, så representerer de jo ikke et gyldent snitt?

Eller er det den beskyttende korpsånden? Er det Institusjonalisert tenking, alltså "oss mot dem"?

 

At vi har et nytt Sefo, som går i eksakt samme felle som det gamle (det totale fraværet av domfellelser og troverdighet) gjør ikke saken bedre.

 

La meg gjøre et par ting klinkende klart, jeg ønsker meg ikke noe annet en likhet for loven, etterrettlighet og rettssikkerhet, samtlige tre er på vei rett ned i dass.

Link to comment
Share on other sites

Dersom politiansattes holdninger var lik resten av samfunnets borgere, ville nok egon olsen hatt rett. Imidlertid blir alle med frynsette bakgrunn luket ut helt fra første dag. Under min aspirant periode var det noen som måtte slutte og flere har jeg sett bli borte etter hvert. At politiet speiler samfunnet i forhold til straffereaksjoner, hadde vært en falitt erklæring for hele rettssystemet. De, som trår over streken får føle hvordan korpset ser på det. Dette vil jeg tro er ganske likt mange andre yrkesgruppers indre justis, for ingen ønsker at noen skal ødelegge for sin stands anseelse og helt klart i hvertfall ikke politiet, som er helt avhengig av samfunnets tillit. Når jeg opplever å bli anmeldt for trakasering, for tilfeldigvis å ha kjørt forbi hos en kriminell på veg til mine foreldre, sier det kanskje litt om hvor lista ligger for enkelte i å forfølge politiet. Ja saken ble henlagt, men det var likevel en anmeldelse på håpløst grunnlag og den teller i statistikken. Slike forhold har de fleste polititjeneste"menn" fått på seg, som reine hevn aksjoner. Er det da rart at sakene blir henlagt og at politiet har en svært lav % vis andel straffereaksjoner mot seg? Slutt å lure dere selv!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Beklager at jeg startet denne dritt-tråden. Synes den fikk alt for mye oppmerksomhet etter hvert. Mye jeg synes er rart med denne saken, men som flere har påpekt, så vet vi bare halve historien.

 

Hadde ærlig talt håpet tråden hadde dødd av seg selv...
Ja, det er tvilsomt om noen kommer med noe nye momenter, så jeg deler ditt håp. For å si det slik, så angrer jeg på at jeg lot meg rive med av artikkelen. Synes tråden førte til litt for mye drittslenging mot politiet generellt. Beklager C.Patron og Fredrik og andre ansatte i politiet!

 

Uansett, så synes jeg denne saken er utdebattert, intil det evt. kommer nye opplysninger som angår saken. Jeg tar meg den frihet å endre tittelen til noe mindre skrikende, slik at den ikke får ny oppmerksomhet med jevne mellomrom. Jeg endrer også mitt første inlegg som var skrevet i "affekt". Så får dere som ikke vil gi dere, holde det gående en stund til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det betimelig å gjennta meg selv.

Skjønner egentlig ikke hvorfor da det du gjentar fremstår som ren idioti. Hvis man regner litt på hvor mange situasjoner politiet behandler i løpet av ett år og sammenligner det med oppslagene i tabloidpressen blir vel resulatet at 99,999999999% utføres etter boka..

Har et par kamerater som er politi samt kjenner noen politimenn litt perifert og ingen av de er i nærheten av din beskrivelse. Har også blitt "tatt" for diverse lovbrudd og har kun god erfaring med polititet. Mistet blant annet førerkortet for mange år siden men fikk allikevel lov til å kjøre de 5 milene hjem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom politiansattes holdninger var lik resten av samfunnets borgere, ville nok egon olsen hatt rett. Imidlertid blir alle med frynsette bakgrunn luket ut helt fra første dag. Under min aspirant periode var det noen som måtte slutte og flere har jeg sett bli borte etter hvert. At politiet speiler samfunnet i forhold til straffereaksjoner, hadde vært en falitt erklæring for hele rettssystemet. De, som trår over streken får føle hvordan korpset ser på det. Dette vil jeg tro er ganske likt mange andre yrkesgruppers indre justis, for ingen ønsker at noen skal ødelegge for sin stands anseelse og helt klart i hvertfall ikke politiet, som er helt avhengig av samfunnets tillit. Når jeg opplever å bli anmeldt for trakasering, for tilfeldigvis å ha kjørt forbi hos en kriminell på veg til mine foreldre, sier det kanskje litt om hvor lista ligger for enkelte i å forfølge politiet. Ja saken ble henlagt, men det var likevel en anmeldelse på håpløst grunnlag og den teller i statistikken. Slike forhold har de fleste polititjeneste"menn" fått på seg, som reine hevn aksjoner. Er det da rart at sakene blir henlagt og at politiet har en svært lav % vis andel straffereaksjoner mot seg? Slutt å lure dere selv!

 

Så i korte trekk mener du at etaten består av materiell som er i besittelse av en høyere etisk og moralsk standard enn snittet av befolkningen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det betimelig å gjennta meg selv.

Skjønner egentlig ikke hvorfor da det du gjentar fremstår som ren idioti. Hvis man regner litt på hvor mange situasjoner politiet behandler i løpet av ett år og sammenligner det med oppslagene i tabloidpressen blir vel resulatet at 99,999999999% utføres etter boka..

Har et par kamerater som er politi samt kjenner noen politimenn litt perifert og ingen av de er i nærheten av din beskrivelse. Har også blitt "tatt" for diverse lovbrudd og har kun god erfaring med polititet. Mistet blant annet førerkortet for mange år siden men fikk allikevel lov til å kjøre de 5 milene hjem :wink:

Deg velger jeg å ignorere all den tid du ikke evner å bidra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...