Jump to content

Hawken-rifle


samuelcolt

Recommended Posts

OK, men lurer på en ting: Hvorfor lager de forskjellige forbundene strenge regler, som da virker hemmende på hva en kan få kjøpetillatelse til?

 

Dersom formålet med forbud med spiralfjører skal være å sikre mest mulig historisk korrekte våpen, og flertallet lages i italia, er man vel ikke kommet nærmere noe som helst annet enn å kun tillate originaler og kopier lagd på korrekt måte?

 

I dette tilfellet har jeg altså en USA-produsert Hawken-kopi, som jeg har blitt fortalt skal være av meget god kvalitet, men som på grunn av fjærene ikke er interessant. Og dette skyldes et regelverk "vi" skyttere har lagd selv. IKKE noe POD har påtvinget oss?

 

Jeg bor i Stavanger-området, og her minker det jevnt og trutt på skytebanene til håndvåpenbruk. Det blir altså ikke enklere å drive med denne hobbien. Så har det blitt mer styr å få nye tillatelser, da alt skal behovsprøves og dokumenteres.

Da lurer jeg til slutt på om vi er tjent med at forbundene har slike regler, som i dette konkrete tilfellet gjør dette våpenet "ubrukelig" og om det finnes andre slike konkrete tilfeller?

Link to comment
Share on other sites

Vel - de fleste våpen som ikke er kopier av originale - med fjærer og denslags er amerikanske "forbedringer".

Spiralfjærer, tennstift i ramme på revolvere, justerbare sikter etc. er ikke tillatt i blinkskyting i regi av MLAIC.

Svartkruttmarkedet er stort i junaiten så mange produsenter lager våpen etter deres ønsker. Eksempelvis leverer Uberti perkusjonsrevolvere med to typer skjefteplater. Den som er "standard" går ikke gjennom våpenkontrollen. På EM i år måtte tre stykker fram med raspa... USA har derimot mange flere westernskyttere hvor mye av disse forandringene er tillatt samt at jakt med svartkrutt er utbredt og enkelte stater har egne jakttider for svartkrutt og/eller bue (ofte i forkant av ordinær jakttid).

Mener dog at det går an å få kjøpt låser med v-fjærer til mange av de kjente merkene.

 

Edit: Har du sjekket fjæra i låsen?

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Jeg faktisk ikke sikker på om det er Thompson sin som har spiralfjær, men sjekk det fysisk. Våpnet er jo laget for nostaligisk jakt, og ikke til internasjonale konkuranser i regi av MILAC.

Når det er sagt har jeg jo hatt lyst på en Hawken rifle lenge, men jeg tror jeg har brukt opp kvoten min... og for meg er den foreslåtte prisen for høy. Italiakopier er jo ikke nødvendigvis dårlige, mange av dem har jo meget høy kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Fant dette:

THOMPSON/CENTER HAWKEN™ SPECIFICATIONS:

 

CALIBER: .50 Caliber

BARREL: Length 28", octagon, polished and blued. .50 caliber model is 1-5/16" across the flats. With QLA® Muzzle System. Drilled and tapped for scope mounts (using rear sight holes and breech plug hole).

BREECH: Hooked breech system.

LOCK: Internal springs are heavy duty coil type.

TRIGGERS: Fully adjustable for a light, crisp pull. Triggers function either as double set or single stage.

SIGHTS: Fully adjustable open hunting style rear sights with bead front sight.

TRIM: Solid brass trigger guard, patch box, butt plate and forend cap.

STOCK: Select American Walnut. Tastefully contoured cheek piece on left hand side.

WEIGHT: Approximately 8-1/2 pounds.

OA LENGTH: 45-1/4"

 

http://www.tcarms.com/firearms/mzTraditional.php

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble tenkende på denne:

OK, men lurer på en ting: Hvorfor lager de forskjellige forbundene strenge regler, som da virker hemmende på hva en kan få kjøpetillatelse til?

 

Jeg mener det blir feil å kritisere forbundene for dette, da de absolutt fleste approberte skytegrener i Norge er basert på internasjonale skyteregler. (Med noen untak som Felt og NROF + lokale tilpasninger i enkelte grener) I utgangspunktet gåpenr dette for fler ervervstillatelser om man er aktiv, i mye større grad en det hindrer noe.

I dette tilfellet er det for meg tydelig at du ikke har kjøpt børsa til NSU konkurranseskyting (Blant annet er ikke pyrodex tillatt i NSU) og er det faktisk du som har valgt å skaffe deg et flott våpen til hygge eller jakt, som har liten gjensalgsverdi.

Dersom formålet med forbud med spiralfjører skal være å sikre mest mulig historisk korrekte våpen, og flertallet lages i italia, er man vel ikke kommet nærmere noe som helst annet enn å kun tillate originaler og kopier lagd på korrekt måte?

Nettop, og det er det som er poenget i MLIAC og NSU sitt regelverk og skyteform. Hadde man tilatt "moderen" reproduksjoner med forbedringer, så ville man gjøre de "orginale" replikaene uinteressante. På samme måte som man vile ha ødelagt westernskyting, om man tillot double action revolvere i den sporten. Konkurenten ville valgt det som var mest effektivt ut i fra det som er legalt tilgjengelig. Det er ikke uten grunn at Rugers moderne singleaction kopier er dominerede i inne Cowboy Action SHooting. De er tilatt, og kvalitetsmessig bedre en de absolutt fleste "orginal" replikaer (Og originaler).

 

Da lurer jeg til slutt på om vi er tjent med at forbundene har slike regler, som i dette konkrete tilfellet gjør dette våpenet "ubrukelig" og om det finnes andre slike konkrete tilfeller?

Det finnes mange slike tilfeller, og det er en styrke! Jeg kan ikke bruke min militærfelt 1911 til SWS grenen Wild Bunch. Det gir meg mulighetene til å erverve en ny 1911 som fyller de krav sistenevnte regelverk har. Det er lite å klage på her, i mine øyne. Forbundne kan ikke holdes ansvarlig for det våpnet du har valgt å kjøpe til det bruksområdet du hadde.

 

Når alt det er sagt, er vel det nettop til SWS en mulighet for å erverve en sik Hawken. Det finnes en sidematch gren som heter muzzleloader, og der er det ikke noe forbud mot spiralfjær. Så da gjenstår det å finne noen med lyst, papirer og en enighet om hva prisen er. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har vært her inne, men denne tråden er litt interessant selv om jeg drar den litt på sidelinjen. Håper det er ok.

 

Jeg er NSU skytter og er kjent med regelen som taler mot spiralfjær. Men jeg må si jeg ikke helt forstår hvorfor. Så lenge de skal brukes i replika klassen. Du får ingen fordel av en spiralfjær. En Manhurin MR73 har da bladfjær, gir den dårligere presisjon enn en GP100? Tar jeg ikke helt feil så har da vel noen Winchester Highwall rifler ikke bladfjær, men "klesklype fjær" som mainspring. Den er tillatt å bruke i NSU. Klesklype fjær er en form for spiralfjær, men den benytter torsjonskrefter i stedet for kompresjon.

 

Når det er sagt så forstår jeg hvorfor man vil holde greiene vi skyter med så nær originale som mulig, det er jo en del av sporten. Western har jeg ikke fått somlet meg til å begynne med selv om jeg har en ihuga utøver i klubben. Han har fortalt historier om folk som modder leveraction riflene sine slik at repeterbevegelsen blir mye kortere enn det de gamle gutta for 140 år siden måtte slite med. Er det virkelig lov i følge regelverket? Hassel, du har sikkert peiling på dette.

Link to comment
Share on other sites

Reglene er som de er, hvorfor det har blitt sånn vet jeg ikke. Men jeg syns stort sett det er en god ting. I det minste vil det si at man ikke får en dominans av "moderne og forbedrede" utgaver av enkelte modeller. NSU driver jo med historisk skyting, også med originalvåpen.

 

Innen Cpwboy action Shooting er det langt færre begrensinger, og "shortstroking" av leveraction rifler er desverre tilatt. Etter 30 år har det jo blitt en del konkuranse rettede modifiaksjoner som man rett og slett ikke tenkte på når man startet og skrev de første regleverket. I så måte er CAS reglene et godt eksempel å hvorfor NSU reglene er gode. Ved å ha et strengt utgangspunkt, slipper man masse krøll i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Svart krutt skyting bygger på bruk av gammle våpen/replika, slik skal det være ellers kan man like godt hente Saueren i 6,5!

Og som Hassel bruker som exsempel her, Cowboy action shooting har blitt ødelagt av magelfult regelverk, shortstrok lever rifler og ladninger så slappe att det ble oppfunnet eget krutt for bedre hylse fyll!

(Blir forresten veldig gay og stå der med full cowboy utstyr og skyte når det høres slikt ut, puff,puff,puff, jjjiiihhhaaaa!, blir litt Jan Thomas med kruttlap revolvere på karneval) :lol:

Et fullstendig regelverk er utrolig viktig, du verden hvor mange som finleser reglemanget og leter etter smuthull, det ser man i alle skyttergrener!!

Kan bare se i senere tid se den utbrede bruken av skytter jakker innenfor NSU, heldigvis er bukser forbudt men det skulle jakkene også vært, uhørt med så strengt reglemang på våpen så skal skytter jakker slippe igjenom!

Link to comment
Share on other sites

Ja en ting er sikkert, og det er at det er snålt å se en del skyttere som har canvas jakker når dem skyter Remington original klassen. Det er skjæring så det holder.

 

Når vi først er inne på dette så kan man jo da spørre seg om Rogers & Spencer replikaene til Feinwerkbau burde være tillatt. De har ikke slike kammer som originalen har. I meldinga lenger opp snakket jeg kun om slagfjær begrensningen. Ikke noe annet. Det er flere regler i NSU som kunne vært endret til det bedre. Først og fremst tenker jeg på Remington original klassen. Den eksluderer en del originale rifler. Slike som feks Remington Hepburn, en del Winchestere med flere.

Link to comment
Share on other sites

 

Når vi først er inne på dette så kan man jo da spørre seg om Rogers & Spencer replikaene til Feinwerkbau burde være tillatt. De har ikke slike kammer som originalen har. I meldinga lenger opp snakket jeg kun om slagfjær begrensningen. Ikke noe annet. Det er flere regler i NSU som kunne vært endret til det bedre. Først og fremst tenker jeg på Remington original klassen. Den eksluderer en del originale rifler. Slike som feks Remington Hepburn, en del Winchestere med flere.

 

Hva er forskjellen på kammrene da? Jeg har ikke sett noe som ikke stemmer overens mellom di to revolverne.

Men tar du en titt i sylinderen på en orginal Colt eller Remington og samenligner med en italiener så er det noen forskjeller å finne.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det gjelder alle fra Feinwerkbau. Men noen har et avfaset kammer ytterst. Det gjør det lettere å lade kamrene med oversize kuler. Dermed bedre presisjon. Tviler ikke på at det forskjeller på de andre heller. Klin lik original kan vi vel ikke regne med heller. Utover det med de kamrene jeg har sett er nettopp den fra Feinwerkbau den som er mest lik originalen. Personlig synes jeg ikke det gjør noe om de kamrene er laget sånn heller. Sett det er gjort på originale Remington og Rogers fra gammelt av. Dem visste hvordan man skulle få sakene mer presise på den tiden også. Jeg har en original Roger selv som tar voldsomt store kuler i forhold til løpet. Løpet er vel noe sånn som .448, men kamrene tar .464 kuler. Den går høl i høl på 25m... i benk. Kunne man enda få til det med en hånd.

Link to comment
Share on other sites

Min FWB har helt sylindriske kammer. Jeg har hatt revolvere fra Pietta Uberti og San Marco. Noen av dem hadde en innsnevring nede i sylinderen.

Jeg har skutt litt med en orginal Colt 1851 og den hadde veldig kone kammer, som nok var laget slik for å lette ladingen.

Den mest presise revolveren jeg har hatt var en Remington fra Pietta i 36cal. Laddet den med 25gr ppp, og den samlet bedre enn R&S revolveren fra FWB.

Den orginale R&S revolveren jeg hadde brukte jeg .457" kuler i, og det er samme kulene som jeg har brukt i andre .44 perk revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Ja det finnes mange varianter ute og går. De tønnene jeg har sett som avviker litt fra normalen er ikke konet, men dem har en "ring" med litt større diameter i inngangen til kammeret. Utover det har jeg ikke sett noen replika som er mer lik originalen en den Feinwerkbau lager. Dette gjelder innvendig også. Meget bra håndverk.

 

En remington army jeg har (original) har så trangt løp at det ikke ligner noe. Ingen som skjønner hvorfor den er slik. Må være en produksjonsfeil. Går bra gjør den lell. Finnes nærmest ingen rifler i den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...