Jump to content

.22lr Pistol, Lyddemping


T3X4C0

Recommended Posts

Heisann,

 

Skal til å kjøpe meg en Ruger mk3, og jeg har hatt lyst til å dempen den, for å kunne plinke litt på si.

 

Men, sliter med å velge Demper.

Som jeg ser det, finnes det 2 valg.

A-Tec 22lr demper - Da må løpet gjenges opp og siktebilde flyttes. Ett inngrep jeg egentlig ikke vil gjøre, for det er fult mulig jeg videreselger rugern for å kjøpe en mer matchpistol senere. Og kan ikke helt se at verdien "skyter i taket" med slike inngrep.

 

SAK Demper med Adapter - Jeg ser at Artemis(?) selger en demper som er mye mindre i størrelse enn A-tec, i tillegg kan man få en adapter som strammes rundt løpet, og dermed trenger man ikke å gjenge opp(eller flytte siktebildet), noe som som jeg anser som en stor fordel m.t.p videresalg.

Men, jeg har mine tvil på performancen på denne dempern.

 

Så mine kammerater, har noen prøvd disse SAK demperne, spessielt med slike adaptere? Eller er det noen andre som har andre innvendinger på hva jeg burde gjøre?

 

Alle svar settes stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

Adapteret er enten avhengig av at pipa di er dønn rett, eller at demperen har stort nok hull til å kompensere for skeiv pipe.

 

av de normale 22-demperene jeg har prøvd er det bare to som gjør en skikkelig god jobb på pistol, og det ere a-tec med seks moduler(helst sju for maks dempning) eller ase utra.

Link to comment
Share on other sites

Adapteret og SAK demperen fungerte helt greit på min MKII. Adapteret var lett å sette på og dempingen var bra nok. Det satt godt, og det var ikke noe problem med siktemidlene. Det eneste jeg har å utsette på løsningen er at man lett skraper opp pipa med adapteret. min var en stainless steel, og jeg fikk fjernet ripene med autosol. Ser for meg at det er et værre problem hvis pistolen er blånert.

 

LM

Link to comment
Share on other sites

Gjeng innvendig istedet, og lag en overgang med gjenger for demperen. Om ikke du skal ha en MK3 med tynt løp da... Siktene er mest sannsynlig høye nok til at du ser over demperen. Jeg har samme planer som deg angående demper på en High Standard. Der er det god plass til en A-tec rimfire demper jeg har liggende mtp høyde på siktene. Etter det jeg har lest i liknende tråder er det den og Ase utra sin .22 demper som pleier å funke bra og er lett å få tak i. AU'en er hakket vassere etter det jeg har lest, men ikke like morsom å plukke frahverandre og veier en del. Vanskeligere å dempe en .22 pistol enn ei salongrifle. Uten noe særlig volum eller smarte baffler blir det nok ikke veldig imponerende demping på en .22 pistol i forhold til salongrifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en adapter til Mk3 bull barrel liggende. En enkel og ganske snedig løsning for de som ikke ønsker å gjenge pipa, men adapteren ødela balansen for min del. SAK-demperen er god som gull. Ut i fra mine ører, så dempet en møkkete SAK bedre enn A-Tec Rimfire'n jeg kjøpte som erstatning. Diameteren på SAK'n er større enn på A-Tec, men sistnevnte er kanskje en aning lenger?

 

Dersom du skulle ønske å teste en løsning med adapteren, så er min ledig...

Link to comment
Share on other sites

Seks eller fire moduler på A-tec'en?

 

Så til sakens kjerne; jeg burde ha husket å si at jeg kun har fire moduler på MK3'en. Nå har jeg nylig fått enda en A-Tec Rimfire i hus, så jeg skal ved tid og stunder eksperimentere litt for å finne en god løsning i forhold til effekt/lengde/vekt. Og så kommer spørsmålet om jeg skal kjøpe en tredje A-Tec, eller om jeg skal gå for en Ase Utra Rimfire til Quad'n (som skal ha .17HMR-pipe en dag...når SAKO gidder).

 

Btw, er det kun jeg som sliter med at innlegget blir borte ved Forhåndsvisning, og når noen poster nytt innlegg i mellomtiden? For å si det veldig pent, så blir jeg en smule forbannet når det skjer for åttende gangen på kun en halvtime. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det overhodet ikke er noe problem å dempe en 22 Ruger Mk 2 & 3. Siktene er høye nok til demperne som demper bra nok i massevis. Men å gjenge innvendig ville jeg ikke gjort, da adaptere tenderer til å løsne, og man da står man igjen med å måtte løsne adapteret fra demperen - noe jeg alltid synes er pes og irriterende. Jeg burde husket navnet på alle demperene jeg har hatt på Rugere, men uansett hva jeg har hatt, og som er 20 cm lange, så går dette så stille at man som noen skriver over her, til og med kan skyte CCI'en - som er en overlydspatron. Det går enda stillere med subsonic - selv om det lyder omtrent likt etter hva jeg har prøvd. Det sentrale er vel størrelsen på prosjektilet, og at trykkforskjellen rett utenfor løpet når kula forlater det, blir så mye mindre merkbart med små kalibre. Demper man en 45, er det vel nettopp trykkforskjellen fra inni løpet og ut i verden som smeller mest.. Helt uenig at det er større problem å dempe 22-pistol enn salong. Og helt uenig i at et gjenget løp setter ned verdien på våpenet - jeg ville snarere sagt at det setter opp verdien, da neste eier selv har mulighet til demping. Og man har jo også betalt børsemaker 500 kr for gjengingen. Jeg har ingen erfaring med demper som festes utenpå løpet, men ville aldri gått for en sånn løsning når det er så ukomplisert å gjenge opp..

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tar opp igjen tråden jeg.

 

Pistolen er i hus, og har nå tenkt å sende den på "sykehus".

 

Det virker som jeg går for en oppgjenging med en god Atec demper på enden.

 

Men, har også tenkt å bruke pistolen til Finpistol(sannsynligvis mest til det), vil en gjenging av løp eller flytting av siktebilde gjøre noe med pressisjonen på våpenet?

 

Det er vel slike "gjengeringer" og få, så når man ikke bruker demper ser pistolen ut, mer eller mindre som normalt?

Link to comment
Share on other sites

Er minst to i kluben som har dette, en MK1 og en MK2, ikke noen av dem har såvitt jeg vet problemer med presisjonen. Disse er gjenget opp utvendig på løpet og de brker en liten adapter/rund mutter som beskyttelse av gjengene når demperen ikke er montert. Våpnet ser da mere eller mindre uts om originalt. Eneste jeg har merket meg når jeg har skutt med dette er att adapteret har en tendens og lossne, så det må trekkes til da og da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...