Jump to content

Parson?


kallen

Recommended Posts

Fra tidl er jeg kjent med JRT (ikke parson) kjøpt i norge. En fantastisk hunderase, ikke annet å si. Har brukt de litt på mink og fugl, men har aldri fått sjanse til å bruke de i områder hvor det er tett med hjortevilt. Nå har det seg sånn at jeg har lyst til å gå til anskaffelse av min egen hund. Har tenkt på allsidige hunderaser som bl. a tysker og vorsteher. Det jeg er redd for m.t på disse hundene at de kan være litt vel krevende. Derfor har jeg tenkt i retning Parson JRT.

 

Hvordan er en parson i forhold til disse? vil det kunne anbefales parson til en som jakter det meste, fra mink og ærfugl i fjæra, til hjortevilt? Hijakt er jeg ikke så kjent med, men absolutt noe jeg kunne tenkt meg å prøve ut. Med tanke på hjortevilt jakt, er det bedre jaktlinjer å få i sverige eller andre land?

Link to comment
Share on other sites

Parson er en hihund, den er avlet fram for å bruke under bakken.

Selvfølgelig får du noen parsoner til å jage hjert, men de ER DET LANGT mellom. ville heller gått for drever eller basset for hjorten.

jeg har parson, men det har blitt en sofa gris... hun er mest hissen på grevling, tøff på avstand på elg/hjort, men hun tørr ikke å jage på de, alt for dårlig utslag også,

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en parsontispe på 2,5 år. Jager rådyr så det griner. Går litt fort noen ganger da (= tap) :)

Hun driver i alt fra 10min til opp mot en time.

 

Jeg bruker henne også i hi, ble skutt 5-6 grevlinger for henne i fjor.

 

Jeg har sett veldig mye parson med for dårlig jaktlyst, men hvis du finner kull der foreldrene har bra jaktlyst så tror jeg det er gode muligheter for å få en allsidig jakthund.

 

Vurderer kull på min hund neste sommer. Skal avle kun på jaktegenskaper. Der skal du ihvertfall få jaktlyst så det holder... :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis hunden primært skal brukes til kløvvilt så er tyskern det eneste alternativet der man med stor sikkerhet får inn losføring. Noen parsons og bordere loser,men har vel aldri hørt en som har vært i naæheten av en gjennomsnitlig tyskerlos. Som hihund er noen parsonlinjer bra,selv om det hører til sjeldenheten at man får en som virkelig trøkker til når mikkel har bestemt seg for å bli i hi!

Men ikke alle vil ha en så skarp hund bare så det er sagt!

Link to comment
Share on other sites

Vi har 3 stk Parsons som hovedsaklig blir brukt på minke jakt.

 

Men 2 av dem er supre på hjort / rådyr synest jeg. Mine driver også alt fra 10 min til opp imot max 1 time.

Og den siste er ikke brukt/preget på hjortevilt med vilje. Og den har heller aldri vært særlig intr. i å springe etter klovilt noe særlig.

 

Da jeg bor på en øy som består av små skogsteiger fra ca 20 - 300 mål store, er en Parson et ypperlig redskap til å få dyra ut av skogen.

 

Som regel driver dem dyra lenge nok til å få dem til å ville gå til neste teig.

Du må ikke rekne med noe losføring fra en Parson som E.J også skriver, utenom når den har synskontakt/nærkontakt.

Men losføringen savner ikke jeg da jeg konsekvent bruker Garmin Astro på mine på klovviltjakt.

Og du skønner veldig godt hva hunden holder på med av å titte litt på astroen.

 

Vi har også solgt noen kvalper til hjortejakt og disse fungerer også veldig godt til formålet i følge eierene.

Det du må vere klar over er at disse er kortdrivende/ støtende hunder på klovvilt og som regler driver taust.

 

Til mink er dem ypperlige.

Hvis du skal bruke hunden til grevling (forligger) så vil jeg si at det finnes bedre linjer i Sverige.

Da dem fleste hunder jeg har sett i Norge fungerer som sprengere. Er du enig i det E.J?

Ellers synest jeg ikke det er nødvendig å reise over bekken etter vann:) Men sjekk litt jaktlige referanser før evt. kjøp som bør nok gjøres med alle raser.

Og til fugl så har jeg aldri hørt om en Parson som er god til det:) Utenom å fange småfugler i luftegården....

Link to comment
Share on other sites

Da dem fleste hunder jeg har sett i Norge fungerer som sprengere. Er du enig i det E.J?

Jada,de fleste jeg har sett her har fungert bra som sprengere :)

Grunnen til at jeg mener at parson,border og de andre ikkelosførende terrierne har ett stort handicap er nettopp den manglende losføringen.

Man kan selvfølgelig skyte endel kløvvilt for disse,men har jo noen slipp med begge typer hund og er vel ikke i tvil hva som er mest effektiv og mest morro å jakte med. Dyrene kommer som regel mye roligere inn på post foran en losdrivende hund og skytterne får jo en varsel før dyret plutselig dukker opp :)

Problemet med de engelske terrierne er jo at de aldri har vært avlet frem til kløvviltsjakt og vil derfor være mye mere ujevne i snitt enn en rase som har vært spesifikt avlet til å jage kløvvilt med los siden 1932.

Link to comment
Share on other sites

For å få til en bra tysker så kreves det endel jobb ja,men absolutt ingen umulig hund å ha som kombinasjonshund jakt/hjemme.

Men får man på plass grunndressuren og er konsekvent så er ikke en tysker fra bra linjer noe hokus pokus å ha.

Men noe førstegangs jakthundrase er det vel strengt talt ikke. Og det bør være enighet i heimen om hvordan ting skal være.

Men man får ofte som man fortjener med den rasen også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...