Jump to content

Rifleskyting i Tromsø.


Andrt4

Recommended Posts

Hvor kan jeg prøve nye rifla mi i Tromsø?

 

Har fått inntrykk av at det bare er skytetrening rett i forkant av jakta.

 

Hvordan skal man da få skutt ellers i året? Må jeg melde meg inn i ett skytterlag? Er det ellers noen som vet hvor man kan skyte i Tromsø?

Link to comment
Share on other sites

Det er stort sett bare aktivitet på banen kort tid før jakta starter, gjerne i August-September. Aktiviteten er gjerne trening og oppskyting til storviltprøven. Ellers er det liten aktivitet i regi av skytterlagene, men det burde ikke være noe problem å få tilgang til skytebanen så lenge man er tilknyttet skytterlaget. Du kan jo prøve å ta kontakt med Tromsø skytterlag, og høre med de.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Dette lurer jeg også på.

 

Jeg MÅ få skutt inn kikkertsiktet mitt, men kan ikke finne noen baner her i tromsøområdet som har åpent nå lenger.

 

Hvor er det folk her i Tromsø egentlig drar for å skyte inn kikkertsiktene sine, eller for å treningsskyte, i eksempelvis nå i slutten av september, eller i oktober/november og utover vinteren??

 

De siste skytebanene hadde åpent (i forbindelse med oppskyting til elgjakt) den 18. og 19. september. Men jeg er jo ikke storviltjeger. Jeg hadde bare trengt å få skutt inn kikkertsiktet mitt på en 223-rifle på en 100-meters bane, pluss noen treningsskudd. Trenger overhodet ikke noe fancy fasiliteter. Et jorde, sikker bakgrunn og en pappblink (som jeg har med selv) er alt jeg hadde trengt.

 

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok vanlig at mange (de fleste?) baneanlegg avslutter trenings/ oppskytingssesongen like før elgjakta starter. Ønsker man å ha tilgang til skytebane ellers i året er vel medlemskap og aktiv deltakelse i laget oftest en forutsetning.

Formelt sett skal en ha grunneiers tillatelse for å kunne drive øvingsskyting, men kontrollskyting av våpen på eget jaktfelt, i jakttiden, er regnet som innafor.

Link to comment
Share on other sites

Skytebaner i Tromsø er utrydningstruet 🙄. Ingen vil ha skytebaner i eller rett utenfor denne byen. Til og med Tromsø kommune i regi av sitt politiske styre har gjort det de kan for å gjøre det bortimot umulig og være skytter i denne byen. Tromsø JFF er fratatt sitt anlegg uten erstatning (foreløpig på «evig tid» kan det virke som).

 

Den eneste skytebanen som er i drift er skytebanen i Tønsvika som er drevet av Tromsø skytterlag (DFS). Her er det «jegerskyting» fra mai til sept, med et opphold i fellesferien for ikke medlemmer. Ønsker du å bruke banen på eget initiativ utover dette krever det medlemskap og «tildels deltagelse» i drift. 

 

Nå er det også slik at denne skytebanen er heller ikke konfliktfri. Det er en gruppe med innflytelse som vil den til livs, og det begrenser selvfølgelig banen på mange måter. DFS har f.eks ikke lengre en 200 meter og kan ikke drive slik de ønsker.

 

Skal man skyte i Tromsø må man se etter fasiliteter og anlegg utenfor bygrensen. Det er f.eks et aktivt DFS lag i Lakselvdal. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 20.9.2019 den 12.12, Andreasv skrev:

Skal du jakte? Ta med våpenet dit du skal jakte, finn ei myr, skyt inn. Ingen kan nekte deg det. Så lenge du har jaktkort på området går nok de veldig bra. 

 

Andreas

 

Uaktuelt. Har prøvd det før, mange ganger. RIgge meg til i gjørma på liggunderlag, måle ca 100 meter med GPS fra en bjørk hvor man har stiftet fast en pappblink. Det blir spredning og fluer i hytt og pine. Jeg må ha ordentlige forhold til billigskvipet mitt som jeg skal skyte inn.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Bly skrev:

Skytebaner i Tromsø er utrydningstruet 🙄. Ingen vil ha skytebaner i eller rett utenfor denne byen. Til og med Tromsø kommune i regi av sitt politiske styre har gjort det de kan for å gjøre det bortimot umulig og være skytter i denne byen. Tromsø JFF er fratatt sitt anlegg uten erstatning (foreløpig på «evig tid» kan det virke som).

 

Den eneste skytebanen som er i drift er skytebanen i Tønsvika som er drevet av Tromsø skytterlag (DFS). Her er det «jegerskyting» fra mai til sept, med et opphold i fellesferien for ikke medlemmer. Ønsker du å bruke banen på eget initiativ utover dette krever det medlemskap og «tildels deltagelse» i drift. 

 

Nå er det også slik at denne skytebanen er heller ikke konfliktfri. Det er en gruppe med innflytelse som vil den til livs, og det begrenser selvfølgelig banen på mange måter. DFS har f.eks ikke lengre en 200 meter og kan ikke drive slik de ønsker.

 

Skal man skyte i Tromsø må man se etter fasiliteter og anlegg utenfor bygrensen. Det er f.eks et aktivt DFS lag i Lakselvdal. 

 

 

Benytter anledningen til å takke gjengen på henholdsvis Straumsbukta skytebane, og ikke minst; Lyngen Skytterlag, for at innskytingen av kikkertsiktet mitt er berget – og treningsskytingen er unnagjordt – i forkant av den nært forestående kvitrypejakta.

 

Fikk komme til Straumsbukta for å skyte der, og i dag (lørdag) kjørte jeg fra Tromsø til Lyngseidet (tur/retur) og fikk skyte hos Lyngen Skytterlag på Eidebakken skytebane.

 

Begge steder lot de meg, en bortkommen og fremmed finnmarking, få komme å plimpre med småviltrifla mi blant en bønsj elgjegere, som på sin side i siste liten måtte gjennomføre sin ufravikelige oppskyting. Det var til tider trangt om plassen og stor pågang, men hørte ingenting ála "Nei, vi må prioritere egne medlemmer" eller "Nei, vi må prioritere elgjegere fordi de MÅ skyte opp for å få lov å jakte".

 

For en gjestfrihet og service.

Edited by sleskham
Husker ikke dagene nøyaktig.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Andreasv skrev:

Å du tenker å jakte med dette? Sliter med psppskiva i myra. Kanskje en ide å finne på noe annet?

 

Du har rett. Jeg legger opp.

(Det skal sies at det er adskillig "more to the story", men ser ingen grunn til å bruke energi til å forklare det i detalj til en idiotisk og fullstendig ukonstruktiv kommentar, som bidrar med null og niks nyttig til denne tråden).

Edited by sleskham
Klarte ikke la være pga Andreassv's idiotiske kommentar.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, sleskham skrev:
På 20.9.2019 den 12.05, bardp skrev:

Er det ikke bare å melde seg inn i skytterlaget så kan du skyte på banen deres så mye du vill året rundt.

 

Nei.

Så vidt meg bekjent kan alle som ønsker å melde seg inn i Tromsø skytterlag gjøre det. Det medfører også en helt annen mulighet til å bruke anlegget utenom organisert aktivitet. Ulempen er at man får ikke gjort dette på dagen, så det kan være lurt å tenke litt frem i tid 😉. Nøkler er vel enda forbeholdt de som tar et standplasslederkurs og skytebanevakter, men gjør man ikke det er det jo som regel mulig å låne nøkler hos noen som har. Det skytes hele året av de som er aktiv.  Men tilbudet er bare en 100 meters bane og innendørsskyting med salong på 15 meter.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke alle som ser nytten av å være med i et skytterlag men for meg er det gull.

Jeg kan når jeg vill dra på skytebanen å skyte. Vil jeg skyte på elektroniske skiver fra overbygd standplass kan jeg velge mellom å skyte på 100m, 160m, 200m, 300m, eller 400m. Vil jeg skyte på papp kan jeg skyte på hold fra 0-450m. I tillegg står selvanviserene til felthurtig oppe og klar til bruk så lenge det ikke er snø. Jeg kan også gå inn i skytehallen og skyte 22 på 15m med 12 elektroniske skiver.

I tillegg kan jeg kjøpe billig ammunisjon og ladekomponenter av laget. Og sist men ikke mint er det et godt samhold og menge sosiale arrangementer i laget.

For dette må jeg betale Kr 550,- i året, stille opp på noen elgoppskytinger, være med å arrangere noen stevner og stille opp på et par dugnadskvelder i året.

Burde være innafor for de fleste.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sånn at noen har finansiert og bygd banene. Det er som oftest et lag. De fleste lag jeg vet om gir ganske bra tilgang for medlemmene sine til å bruke banene. Her jeg bor nå kan medlemmer av laget bruke banen opptil 12 timer i døgnet, 357 dager i året. Det som kreves er at man følger baneinstruksen og betaler medlemskapet sitt. (Sånn har det vært  ca alle steder jeg har bodd)

 Men. Det er og sånn at det fins plenty gjøkunger som "bare skal skyte inn rifla si" men som ikke har tenkt betale hverken medlemskap eller betale for bruk av banen..... 

En del av de bruker skiver de finner på banen, uten å klistre etter seg, følger ikke baneinstruks osv... for de "skal jo bare..." ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Misforståelsen er ofte at folk tror de kommer til en offentlig skytebane - men det finnes vel knapt noe sted i landet. 

 

Selvfølgelig må folk kunne komme og skyte på terminfestet jegertrening uten å ha jobbet dugnad, men da mener jeg det er legitimt å ta seg godt betalt. 

Link to comment
Share on other sites

Og til sist er det disse «gjøkungene» som er grunnlaget for de fleste begrensningene som kommer på skytebanene.

Hauger av rare pappskiver slengende blir til forbud mot å skyte på papp eller sette opp egne skiver - pepring av stein og svaberg rundt banen blir til forbud mot skiver utenfor vollene - svarte lapper til å sikte på i det hvite på elektronikkskivene... osv. Det blir mer og mer vanlig at folk ikke skjønner hva de kan og ikke kan skyte på og i hvilken grad de rydder opp etter seg.

Skytterlagene må hele tiden ta stilling til dette, og hærverk, og ender med mer Og mer begrensninger.

Tilsammen blir det til at flere og flere steder er det kun de personene som faktisk driver banen, og evt konkurranseskytterene, som har «fri» adgang. Resten er henvist til terminfestede treninger. Dessverre, men sånn er det.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...