Jump to content

Stor kniv.. Anbefaling..?


neros

Recommended Posts

Hei..

 

Etter tråden med Rambokniv, har jeg gravd frem min Ramboklone som har vært med på mange

lystige turer i løpet av de 20 årene jeg har hatt den. Men den begynner å bli et sørgelig syn, og tuppen er blitt bløt som blikk etter at den stod "litt" nærme bålet en fuktig natt. (det regnet ikke ;-) )

 

Så jeg trenger en ny kniv, type stor og tung ;-) Tror jeg står over Rambo versjoner denne gang, grunnet de stort sett er bare junk.. Er det noen som kan anbefale noe som er av god kvalitet.? Ser ut som om mange gamle kjente merker ikke lengre er hva de var.. Jeg ser for meg noe rundt 18-22cm bladlengde, med et fornuftig grep.(utelukker dermed Joika-jern) Budsjett er rundt 2500,-

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Har kikket litt på denne Cold Steel kniven, men må innrømme at jeg liker blankt stål, gjerne med et pent håndtak.. Noen som har praktisk erfaring med Cold Steel kniver..??

 

Mvh Søren

 

Jeg har en SRK. Grovt blad (ca 6mm tjukt), bortimot uutslitelig. Lakkert med en eller annen epoxy, så den sorte fargen slites ikke bort så lenge man ikke skjærer metall me den. Eggen ruster siden dette er karbonstål. Alle dimensjoner er overdrevne, og kniven er tyngre enn man kunne forvente. Gummigrepet fungerer greit også når det er vått.

 

Finnes i blankt også:

cs_16JSM.jpg

http://www.cutleryshoppe.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=8001

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Cold Steel Recon Scout eller Cold Steel Recon Scout San Mai III er alternativ om du ikke vil ha like lang som Trail masteren:

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=839

http://www.topsecret.no/ds_product_info ... cts_id=937

 

Busse Combat med datterselskaper har jo ellers noen kraftige saker, som vil tåle mye.

 

Om du skulle finne ut at 2500,- er alt for lite å legge i en kniv, så har du også customgreier:

HS

Link to comment
Share on other sites

Hva med en av Fâllknivene med de flotte nordiske gudenavnene? Eksempelvis Tor: http://www.fallkniven.com/nothern/sv-tor.htm

 

Prisen aner jeg ikke, men en kompis av meg har to av dem og han er stor fornøyd!

 

Edit: Så de svenske prisene nå ja, og det var da noe høyere enn dine 2,5K! Beklager!

 

Edit2: Ser Winge har Njord til din pris: http://wingevapen.no/index.php?id=2379

Link to comment
Share on other sites

Men må si at jeg falt for Fâllkniven Thor.. Flott design, stor og tung, og ikke minst fra et firma som man bare forbinner med kvalitet. Mulig jeg kan bumpe budsjettet opp til 4K, min forrige Hugg-jern-kniv har jeg hatt i 20 år, så kroner fordelt over år er dette alikevell beskjedent..

 

Moro med gode tips, bare å fylle på med flere..

Link to comment
Share on other sites

Som eier av en Fallkniven Frej vil jeg fraråde hele serien, kanskje med unntak av Idun. Altfor tynt grep, altfor billig slire, altfor høy pris. Støtter ellers anbefaling om noe fra Busse-familien, evt en vanlig Fallkniven.

 

Ellers har jeg visst en tendens til å anbefale Fehrman uten å ha prøvd dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen jeg bruker 4k på ei vedøks........................... :shock:

 

Ja ja hver sin smak :wink:

 

Ikke for å være frekk, men slike utsagn som dette finner jeg direkte fjollete.. Går ut fra at du bare har det billigste utstyret i verden for utøve din sport/hobby..?

 

For min del bruker jeg heller noen gode kroner på en stor kniv, vedøks, enn en liten tass. Der funker en Morakniv utmerket for min del... Og gråter ikke blod om jeg mister den...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor mange her på forumet som bruker 20000,- på en kikkert, uten at det blir kommentert, så ser jeg ikke poenget å gjøre det her heller.

Man bruker penga på det man vil, og får som regel det man betaler for.

 

Ser heller ikke noe problem med en litt dyrere liten kniv heller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit å diskutere pris, men uten å være nedlatende.

 

Jeg mener at så lenge fars innkjøp av dyre ting ikke betyr at junior ikke får være med på leirskole etc. eller at andre viktigere innkjøp må utsettes på ubestemt tid, så kan han godt bruke noen kroner på en kniv.

 

Så får man heller være stille når fruen kommer hjem med breddfulle designerbæreposer og med stor overbevisning forteller hvorfor dette tredje støvlettparet til 1,5K+ er helt nødvendig ;)

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Eier selv en Fällkniven NL2 "Odin". Kan vel ikke annet enn å si at jeg er godt fornøyd med denne. Vakker og kraftig kniv. Synes at VG10 stålet holder eggen bra, selv ved hugging og kløyving. Kan vel være enig i at skaftet er litt snaut for en ren huggekniv, men til generellt bruk er det godt, og ser jo pent ut også. Thor er sikkert litt mer effektiv å hugge med, mens Odin kan jeg også bruke til diverse skjæring/spikking, siden den er spiss og skarp. Kan ikke for øyeblikket se noe galt med slira...? Tror Winge har ok priser.

 

Et alternativ kan jo være Fällkniven A2?

 

Fort gjort å bli litt avhengig av disse knivene; min tredje er på vei i posten...

Link to comment
Share on other sites

Kan vel være enig i at skaftet er litt snaut for en ren huggekniv, men til generellt bruk er det godt, og ser jo pent ut også.

Det ser pent ut. Men når læret tørker ut trekker det seg sammen, og da blir det redusert press på holken som så lett kan finne på å løsne. Og siden Fallkniven har vært så geniale å slipe ned hodet på bolten i holken, får jeg verken strammet den igjen eller løsnet for å skifte lærskiver.

 

Kan ikke for øyeblikket se noe galt med slira...?

Den på de større knivene har bedre design enn på de minste to. Men læret er for billig, de har tatt snarveier med trykknappene så de kan skrape opp bladet, og de slurver med både søm og kiler. Min Frey går så langt ned i slira at den kutter over sømmen, og var mye av grunnen til at jeg begynte å lage mine egne slirer.

 

Et alternativ kan jo være Fällkniven A2?

Støttes. Samme blad, greit nok skaft, bedre utvalg i slirer, halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Holken på min var litt løs da jeg kjøpte den, noe som gjorde at jeg fikk den til ca halv pris...!

 

Jeg har laget meg en skrutrekker som passer, så med den og litt loctite sitter den nå som støpt! Kan vel evt olje skaftet litt, slik at det sveller litt...?

 

Er nok litt bedre slire på de større, men enig i at knappene kan ripe litt...

 

 

Grom kniv jo!! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ville ikke kjøpt Cold Steel. I alle fall ikke til de prisene de tar i Norge...

 

Bark River har fine håndlagde kniver til ganske bra priser. Denne leverandøren sender til Norge (tror det var $12 i shipping) Derrick (eier) er en hyggelig kar så send en mail hvis du lurer på noe :)

 

Denne skulle vel passe ok til ditt behov:

 

http://www.knivesshipfree.com/Bark-River-Knife-and-Tool-Bay-De-Noc/c465_547/p1532/Bark-River-Knives:--Bay-de-Noc-Camp-Knife--Green-Canvas-Micarta/product_info.html

 

De har også ganske mange andre kniver fra forskjellige merker som kan passe deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke kjøpt Cold Steel. I alle fall ikke til de prisene de tar i Norge...

 

Bark River har fine håndlagde kniver til ganske bra priser. Denne leverandøren sender til Norge (tror det var $12 i shipping) Derrick (eier) er en hyggelig kar så send en mail hvis du lurer på noe :)

 

Denne skulle vel passe ok til ditt behov:

 

http://www.knivesshipfree.com/Bark-River-Knife-and-Tool-Bay-De-Noc/c465_547/p1532/Bark-River-Knives:--Bay-de-Noc-Camp-Knife--Green-Canvas-Micarta/product_info.html

 

De har også ganske mange andre kniver fra forskjellige merker som kan passe deg.

 

Jaja, hver sin smak. Den der ser jo ut som en kjøkkenkniv... Jeg har ihvertfall bestilt en cold steel trailmaster i sort, så får vi se om den duger til noe.

Link to comment
Share on other sites

Dette er etterhvert blitt min storkniv-favoritt :)

Swamprat Chopweiler i SR101 stål. Tung, solid kan brukes til det meste, henger på sekken.

Kvesses til lynskarp egg, og holder den utrolig godt.

Klart en kan klare seg med noe annet, mindre og billigere, men har en lyst og råd og ser behovet er det mye fint der ute.

 

Frjulstur2007001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall bestilt en cold steel trailmaster i sort, så får vi se om den duger til noe.

 

Fra top secret?

"Billigvarianten" i SK-5?

 

Cold Steel har tidligere hatt litt ugunstig konstruksjon ved overgangen mellom blad og tange, slik at de fikk et bruddinitieringspunkt. Men om de har fikset dette, og fått til herdingen riktig, så burde dette være en robust sak, og seigere/mer egnet til hugging enn en Fellkniven.

 

Svært fristende å kjøpe inn en og kjøre destruktiv testing. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall bestilt en cold steel trailmaster i sort, så får vi se om den duger til noe.

 

Fra top secret?

"Billigvarianten" i SK-5?

 

Cold Steel har tidligere hatt litt ugunstig konstruksjon ved overgangen mellom blad og tange, slik at de fikk et bruddinitieringspunkt. Men om de har fikset dette, og fått til herdingen riktig, så burde dette være en robust sak, og seigere/mer egnet til hugging enn en Fellkniven.

 

Svært fristende å kjøpe inn en og kjøre destruktiv testing. :roll:

 

SK-5 fra top secret ja. De er jo rimelig priset der i forhold til tidligere norske priser. San Mai III utgaven synes jeg var litt dyr, men man får vel kanskje hva man betaler for. Vi får se. Den skal få være med på turer utover høsten, så den skal nok få kjørt seg litt. Jeg vil tro den skal egne seg til hugging med sine nesten 500 gram og 8mm bladrygg. Cold steel skryter da av at de har full lengde på tangen sin og at den derfor skal være solid, men vi får se som sagt.

Link to comment
Share on other sites

SK-5 fra top secret ja. De er jo rimelig priset der i forhold til tidligere norske priser. San Mai III utgaven synes jeg var litt dyr, men man får vel kanskje hva man betaler for. Vi får se. Den skal få være med på turer utover høsten, så den skal nok få kjørt seg litt. Jeg vil tro den skal egne seg til hugging med sine nesten 500 gram og 8mm bladrygg. Cold steel skryter da av at de har full lengde på tangen sin og at den derfor skal være solid, men vi får se som sagt.

 

Greie folk på Top Secret. Veldig kundevennlig å dumpe prisene, men sikkert lite populært hos folka på Pentagon. :P

Til den prisen kan man jo bruke den ganske hardt også.

 

Sånn i "teori" burde varianten i SK-5 være bedre enn San Mai III (eller laminert VG-10), da det lavere innholdet av legeringselement bør gi høyere slagseighet. Men bare hvis kvaliteten på SK-5 stålet er bra, og herdingen og konstruksjon er gjort riktig. Tror Cold steel får laget de rimelige og san mai-versjonene forskjellige steder. San Maiversjonene tror jeg er laget hos Hattori, de samme som lager Fellkniven, eventuelt er det en svært nærliggende bedrift. SK-5 variantene tror jeg er laget i kina. Designet er omtrent helt likt, men det er litt forskjell i hvordan slipinga er gjort.

 

Du kan få et godt inntrykk av tangen ved å bruke en magnet.

Vært interessant å tatt røntgen, eller strippet gummien av skaftet.

Link to comment
Share on other sites

Vært interessant å tatt røntgen, eller strippet gummien av skaftet.

 

Har sett flere bilder av tangene til Recon Scout og Trailmaster. Det kan selvfølgelig være at de har endret profil med ny produsent, men av en eller annen grunn tviler jeg litt på det.

De har/hadde helt rettvinklede overganger ved parerbøylen, og nesten full skaftlengde og bredde. Overgangen ved parerbøylen skaper som du sier et bruddinitieringspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Ontario/RAT, du får kjøpt en på Ebay for en hyggelig (les lav) pris ,-

Knivene er i høykarbonstål , og har micarta grep som sitter enda bedre ved vann eller blodsøl.

De er laget i USA, og fabrikken ønsker å vise at US kunnskap og kvalitet ikke er dårligere enn andre merker.

Litt Rambo faktor er det jo også, for de som ønsker det 8)

Det går jo an å ta en titt innom RAT Cutlerys hjemmeside.

Mye kjekt å ha der, denne er kanskje stor nok?

http://www.ratcutlery.com/rc-6.htm

Link to comment
Share on other sites

http://www.bladeforums.com/forums/showt ... p?t=328256

 

Det hører jo med til historien at Cold Steal fraskriver seg ethvert ansvar dersom du skulle finne på å bruke knivene deres slik som de gjør i videoene.

 

Så ikke helt bra ut det der, nei. Vi får se hvor lenge trailmasteren holder da. Men nå har ikke jeg tenkt å vedde livet mitt på kniven heller da.

Link to comment
Share on other sites

Det er brudd mellom Randall's og Ontario, så Ontario RATs lages ikke lenger.

Ryktet skal dog ha det til at de nye RATs er minst like gode.

 

Du har rett i at det er brudd.

 

Det gjør ikke meg noe, mine RAT er produsert hos Ontario knivfabrikk, dønn solide saker.

Jeg kjøpte dem billig på Ebay.

 

Jeg bruker mest den lille RAT-3, mer enn stor nok til alt mulig, den litt større RAT-5 er reine øksa, med "skalleknuser" i enden :shock:

 

Jeg synes kullstål holder litt lengre på eggen ved bruk enn rustfrie kniver.

Link to comment
Share on other sites

Har sett flere bilder av tangene til Recon Scout og Trailmaster. Det kan selvfølgelig være at de har endret profil med ny produsent, men av en eller annen grunn tviler jeg litt på det.

De har/hadde helt rettvinklede overganger ved parerbøylen, og nesten full skaftlengde og bredde. Overgangen ved parerbøylen skaper som du sier et bruddinitieringspunkt.

 

Er dette versjonene i "Carbon V"? Eller også de nye i SK-5?

 

SK-5 er et lavere legert stål med mindre karbon, så dette kan bidra til en seigere kniv, igjen; gitt at de gjør ting riktig.

 

Fullt mulig de har beholdt designet, men selv en kinesisk ingeniør bør kjenne til problemet med bruddinitieringspunkt, selv om ikke en sær amerikaner gjør det. :lol:

En radie på 1 mm eller mer vil øke seigheten, så er ikke så mye som skal til.

 

Det er alltid kjedelig med produsenter som ikke er interessert i å forbedre seg, men desverre så forekommer det ofte.

Link to comment
Share on other sites

Det er de gamle i 50100 jeg har sett bilde av. Ville dog ikke veddet på at de har endret design. Uansett er vel problemet relativt marginalt.

 

Tja, dette vil i stor grad være styrt av produksjonsutstyret til fabrikken som lager knivene. Regner med de ikke gidder å sende støpeverktøy fra USA til Kina, så små endringer i designet er sannsynlig, og CS bryr seg nok ikke så lenge utseende er det samme.

 

Har bestillt opp en par CS i SK-5, så da blir det å snoke rundt på haugen til jeg finner noen med en røntgensak stående...

 

Hvor stort problem dette er, er jo det som vil være interessant å finne ut.

Designet er rimelig enkelt, og stålet burde være rimelig seigt, så så sant overgangen ikke er utsatt for brudd, burde knivene være rimelig greie. (Jeg ser bruksområdet til disse som huggesaker/alternativ til samekniv, så da bør seigheten være høy, eggholdbarheten er nok ikke noe imponerende.)

 

Med de prisene er det jo et greit alternativ til Helle, Brusletto og morakniver, for de som liker litt godstykkelse og tyngde på knivene, inntill vi får noen masseproduserte "monster" her i landet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fremdeles ønsker litt "Rambofaktor", kan du jo se på KA-BAR kniver.

https://www.kabar.com/product_detail.js ... y/Tactical

Etter norsk prisnivå, er de billige, stålet er 1095 karbonstål.

 

Jeg har en gammal original USN MK2som jeg kjøpte for et par hundre kroner, og med den prisen kan man jo bruke og kaste selv en gammel kriger.

"Problemet" er at det ikke er så lett å bruke den istykker . . .

Link to comment
Share on other sites

. . . og det har jo vært nevnt samekniven her, ute i verden nyter Strømeng knivene stor respekt, stålet på mange av disse knivene overgår jo mye av det som flyter innover grensene.

Jeg har en Strømeng kniv med automatisk utfellbar fingerbeskytter, denne kan jeg både smøre på brødskiva, og kjøre igjennom en flatskjerm tv som skriker ut reklame, den er like fin etterpå.

 

Her har du både Rambo faktor og kjøkkenredskap i samme skjefte. 8)

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at det er mye mer praktisk å ha ei lita øks i sekken om du har tenkt å lage ein varme.

Når jeg ser digre kniver a`la samekniver eller de største fra Solingen f.ex., er min første tanke; Der har vi en fra byen som ikke bruker kniv til daglig, men skal se "barsk" ut.

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at det er mye mer praktisk å ha ei lita øks i sekken om du har tenkt å lage ein varme.

Når jeg ser digre kniver a`la samekniver eller de største fra Solingen f.ex., er min første tanke; Der har vi en fra byen som ikke bruker kniv til daglig, men skal se "barsk" ut.

 

Ei lita øks er uten tvil et pratisk redskap med tanke på bålved, rydde teltplass, banke teltplugger samt smelle i panna på bamsen om den blir nærgående :wink: osv osv.

Men jeg syns en stor kniv gjør samme nytten og mere til.

 

Du får tenke og tro hva du vil, men når det gjelder "digre kniver" og barskinger fra byen, får jeg kun snakke for egen del.

Storkniven i en eller annen form (vanligvis en stor samekniv) har vært følgesvenn i / på sekken siden førstegangstjenesten i Hæren i 1966.

Jeg er fra en stein uti havet og har aldri sett på meg selv som "barsk", men stor kniv til friluftsliv/jakt har jeg alltid hatt i tillegg til jaktkniver til feltberdning av felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...