Jump to content

Hylsene revner...


ko-stens

Recommended Posts

Er ikke så ille som det høres ut, men her er nå historien:

 

For en liten tid tilbake klarte jeg å lade ca 40 patroner UTEN tennhette! Tabbe... :oops:

 

Bestilte meg kulehammer, og i kveld har jeg slått og banket og fått ut kulene av hylsene. Kulene er like fine, og kruttet er intakt. Men, så var det noen hylser da. En kule tok med seg hele hylsehalsen. En annen revnet der hylsehalsen sluttet, men kula kom hel. Et par andre fikk sprekker, både på tvers og langs.

 

Etter å ha gått gjennom de andre hylsene, har jeg kastet et par til. Ikke synlige tegn til sprekker utvendig, men litt mistenkelig der halsen slutter innvendig. Rett i søpla.

 

Har igjen ca tredve hylser av denne "serien". Ser ingen tegn til sprekker her, men det er jo kun med synet.

 

Skal jeg kaste de som er igjen? Har jo haugevis med andre hylser, men lell. Er man ladenerd, kaster man ikke hylser i utide! :lol:

 

Hva kan evt skje om jeg skyter med en hylse som kanskje har tegn til svakhet?

 

Hylsene det dreier seg om er Federal Nickel, og kaliberet er .222 Rem. Patronene har aldri vært hardt ladet. Tvert i mot, heller slapt.

 

Tror egentlig jeg kaster dem, men det er jo litt synd og. De er skutt ca fem ganger og har fungert prikkfritt helt til jeg ble litt skeptisk nå.

 

Men det er vel slik at påkjenningen på hylsene er ganske forskjellig når man på sett og vis røsker kula ut i stedet for at den får en tupp i ræva av kruttet? Tviler egentlig på at det er noe farlig selv, men det er kanskje andre med erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Det beste til å ta ut kuler er kule uttaker die i den vanlige ladepressa(regner med at dem som skal pelle ut kuler, lader sjøl). Vet ikke hva det heter/kalles med det er ihvertfall i RCBS en die der en bytter ut innmaten etter kaliber(dien er den samme, men innmaten byttes ut etter hva slags kaliber), og skånsomt drar kula forsiktig ut. Både kula og hylsa er like fine etter på. Brukte før den "kule uttaker hammeren" sjøl jeg og, men det ble for mye søl og pes for å pelle ut kuler, å kastet hammeren og kjøpte sånn nevnt die, og har ikke angra på det. PS nå vet jeg ikke om det finnes/kan brukes sånn kuleuttaker die i et så lite kaliber somm 222 da, men i 6,5 og opp over finnes det. Men er hylsene av dårlig kvalitet, så hadde vel halsen sluppet med bruk av sånn die også sikkert?.

Link to comment
Share on other sites

Har også ei slik die, men den lager ikke ring/hakk rundt kula.

Setter en kula helt inn til hylsehalsen, og setter moderat til går det fint.

Du kan undersøke om det er grader i munningen på dia Fredrik, kan slipes bort med fint smergel.

 

Edit; kula er helt sikkert brukbar selv om det er ei rille rundt, den roterer jo.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg ikke kaster hylsene ja. Gjør vondt i sjela med så pene og blanke hylser, men! :trist:

 

Det ser unektelig "kulere" ut med sølvblanke patroner! Har igjen ca hundre uskutte hylser av dem da, så krise er det ikke! :)

 

Har da ladet opp 20 stk med noen gamle Normahylser jeg fant. Har jo rundt 600 messinghylser liggende, så skulle jo ha til et par runder på skytebanen! Men gudene vet hvor mange ganger de er skutt. Noen en gang, noen fem. Bare rot... :roll: Men sjekker hver hylse nøye etter hver skyting, så skal gå greit. Har lav terskel på å kaste gamle messinghylser!

 

Fungerer greit, den kulehammeren, men jeg må dra til ganske godt på betonggulvet i kjelleren, flere ganger, før kula kommer. Prøvde med .30-06 etterpå. Hadde et par testpatroner uten krutt og hette, og der kom kula med en gang, etter ett slag. Er jo lite vekt som skal ut med .222'en. 55 grs gir ikke tyngdekraften mye å jobbe med! Gikk lettere med 200 grs kule gitt.

 

Så får en håpe en ikke trenger å bruke hammeren for ofte!

 

Har prøvd å trekke ut kula ved å holde en tang i hver ende og trekke, men det ender med skadet kule. .22-kuler er en smule for veike. Har noen 30 grs Berger liggende og. De klemmer jeg fint sammen med tennene (måtte bare prøve!).

Link to comment
Share on other sites

Njææææh... En skal jaggu ha dem lenge i hylsetrommelen før messinghylser blir kule og sølvblanke da, men! :lol:

 

Fra spøk til revolver. Grubler på en hylsetrommel ja. Messinghylsene ser jaggu stusselige ut nå... Har brukt sitronsyre og vasket dem, har sågar polert noen med sølvpuss så de ble veldig blanke, men det skal ikke mange skuddene til før de blir møkkete og stygge igjen. Nikkelhylsene har vært blanke hele tiden.

 

Ellers er de nok noe sprøe tenker jeg. At hele hylsehalsen løsner høres merkelig ut. Men, de har gått ca fem skudd, kanskje et par til og, så de synger vel på siste verset uansett vil jeg anta. Etter forrige skyting la jeg blant annet merke til at den ene hylsa hadde revnet fra enden og ned mot halsen, og det var ikke en jeg slo ut kula på. Hadde bare regnet med en runde til med disse før søppeldunken likevel.

Link to comment
Share on other sites

Ville kastet hylsene. Vanligvis sprekker hylser på langs i halsen uten noen dramatikk dine har røket på tvers og ville dermed laget store problemer hvis de røyk under avfyring. Hylsehalser kan sitte noe helt innih... Nikkla hylser ser pent ut men tåler færre omldninger enn vanlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik die.. De lager et greit hakk rundt hele kula! Er kula fortsatt brukbar da?!

 

 

Det gjorde min die i 6,5 x 55 når den var helt ny også. Den virket litt trang, og tenkte jeg skulle "moe" den forsiktig opp, og ofret ei kal 30 kule i den. Brukte litt makt og pressa den inni den dien, og etterpå ble den bitte litt utvidet, og tar ut 6,5 kuler uten å lage så mye som et merke i den. Er det 6,5 kule die du har??.

 

Min erfaring ang hylserengjøring er at hylser har en tendens til å bli sprø når en bruker varmt vann i kombinasjon med syre(sitronsyre i mitt tilfelle). Kort sagt, de varer ikke så lenge som når en ikke "vasker" dem sånn. Så det er ikke så dumt å kjøpe hylse trommel. Mitt beste ladeutstyrs kjøp jeg har gjort. Med vanlig middags ris og vanlig Johnson messingpuss i, får jeg hylser som er mye blankere og glatte enn nye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik die.. De lager et greit hakk rundt hele kula! Er kula fortsatt brukbar da?!

Helt brukbare selv med merker.

Om du strammer en vanlig uttrekker die for mye over kula blir det hakk. Om du strammer for lite glipper den og kan lage merker. Så der må man prøve seg fram. Noen har sikkert grader, eller er for trange. Da er løsninga nevnt av noen her alt.

 

Om du derimot har forsters "superfast" uttrekker så lager den merker uansett.

Link to comment
Share on other sites

Fungerer greit, den kulehammeren, men jeg må dra til ganske godt på betonggulvet i kjelleren, flere ganger, før kula kommer. Prøvde med .30-06 etterpå. Hadde et par testpatroner uten krutt og hette, og der kom kula med en gang, etter ett slag. Er jo lite vekt som skal ut med .222'en. 55 grs gir ikke tyngdekraften mye å jobbe med! Gikk lettere med 200 grs kule gitt.

 

 

Du bør ikke bruke kulehammeren på betonggulv, da kommer den til å sprekke, i tillegg er effekten ikke helt god. Jeg bruker en 30 cm lang bit av en 36x148 som jeg slår på endeveden av, holder bare plankebiten i ene hånda og slår med andre. Da får man en liten retursprett fra treet, som forsterker effekten av kulehammeren. Jeg bruker lite makt og bare et par lette slag, så har alt av kuler som jeg har prøvd løsnet. Tidligere slo jeg på en kubbe som sto på bordet, men da måtte jeg slå mye hardere før kula kom ut, samt at det bråker mye mer.

Link to comment
Share on other sites

Tok kula ut av ca 200 9mm feilvare jeg har produsert over en periode, og når teknikken var inne, så gikk det rimeilg raskt. Satt utendørs, og brydde meg lite om kruttet. Tok litt tid før jeg fikk perfeksjonert teknikken:

 

1 Åpne en halv omdreining.

2 Dytte inn patron.

3 Lukke en halv omdreining

4 Slå hammeren mot enden på en 2x4 til kula løsnet (klarte det på ett slag med 9mm)

5 Åpne en halv omdreining

6 Kraftig rist, og kule + hylse ligger i handa.

7 Tøm ut kruttet

8 GOTO 2

 

Prøvde å ta flere kuler av gangen, det funket, men hulspisskulene mine ble deformert når de krasjet i basen på de andre kulene allerede inni hammeren.

 

Redskapen er en hammer fra RCBS. Aluskaftet ser ut som stavene til en utflrskjører etter diverse mishandling, men funker gjør den, og den er billig. Ihverfall hvis du kjøper den som heter Frankford Arsenal eller Smart Reloader.

 

Tar frykelig lang tid hvis man skrur av hele mutteren hver gang.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært en kjapp tur på skytebanen. Hadde fem skudd som hadde vært en tur i kulehammeren. Samtlige revnet gitt... Resten som ikke har fått en runde med den, endte også i søpla. Tar ikke sjansen på å bruke de som var til overs da. Fem omladinger ser ut til å være nok!

 

Får ta i bruk de nye og friske hylsene tror jeg. Kommer nok til å kaste omtrent alt jeg har av hylser og begynne på nytt og få litt orden i sysakene!

 

Irriterende nok skjøt jeg med "hagle" i dag. Pusset børsa grundig og demonterte den fra stokken og tok av kikkerten forrige helg. Rusta begynte å synes etter å ha vært med på jakt helga før der igjen. Greit å skyte inn på nytt da den skal være med på jakt kommende helg. Men nå må jeg nok ta en runde i ladepressa og prøve enda en gang på banen... :?

Link to comment
Share on other sites

At hele hylsehalsen løsner høres merkelig ut.
Hylser kan godt sprikka rundt heile halsen. Dette har eg sett først og fremst på nokre fornikla Winchester 338 WM som eg hadde forma om til 358, og nokre vanlege RWS messinghylser i 8x68S. Nikkel er blankt og fint, men eit par ladningar med vanlege ladningar, eller ein tre-fire med slakke pappladningar er stort sett nok. Eit unntak eg har sett er nokre gamle hylser i 45 Auto som er klemde ned til 38/45 Clerke. Desse har vore skikkeleg seigliva, like seige som vanlege hylser. Nikkelen flassar litt i overgangane mellom skulder og kropp og hals, men likevel.

 

Apropos å trekka med tang, så kjem det nok litt an på både kulefasongen og kor godt dei sit i hylsehalsen kor store merker det blir. Relativt nyladde patroner held td. ikkje langt på nær så godt på kulene som patroner som har fått setja seg nokre år. Dei få patronene eg må demontera eit vanleg år brukar eg kulehammar på. Viss det berre var billege mengdetreningskuler eg trengte å trekka så hadde eg brukt tang eg og. Det gjorde eg så lenge eg berre hadde bruk for å trekka ei og anna revolvarkula. Men med Oryxar, Swiftar og Rhinoar osv. så vil eg helst ikkje ha hakk, uansett kor lite mange meiner det har å sei. Gode jaktkuler kostar, eg får ikkje så mange skotsjansar i løpet av sesongen, og hammaren var ikkje så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. revner i halsen.- Jeg har også fått problem med at noen .222 hylser har revnet i halsen(norma hylser).

Disse var nok en del år men jeg TROR jeg vet hvorfor dette hende.

Hadde travelt med tørkinga, normalt setter jeg alle hylser på varmekabler et døgn el to etter kalibrering og vasking, men nå hadde jeg altså travelt så tok i bruk stekovnen og det blev nok litt for varmt. :(

Tror dette var orsaken til at jeg nå må kaste alle mine Norma-hylser i .222.

De blev blandet med de andre næmlig,-- men skitt au, neste blir å prøve Federal og Lapuahylser.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk kastet rundt tre hundre hylser nå. Er jo bare rot og tull på ladebenken for tiden. :oops:

 

Noen hylser er skutt en gang, noen to, tre og fire ganger, og ca tjue av dem fem ganger. Fjernet likegodt roten til alt ondt og sendte en haug i søpla. Har tatt vare på ca hundre Normahylser (samtlige etter jaktmatch og fågel). Halvparten er skutt en gang, resten to. Klarer ikke skille mellom hvem, men uansett, disse skal holde en stund til. I tillegg har jeg igjen ca 60 nikkelhylser som ikke er skutt noengang. Skulle ha en stund da.

 

Men, jeg klarte liksom ikke kaste alt annet heller da... Plukker og sorterer ut Federalhylser og (messing, etter Powershokpatroner). Her er de skutt en og to ganger, i mine våpen. Dette kom jeg på etter at de lå nedi søppelposen. Resten, S&B, Sako, Lapua, Remington og Winchesterhylser er ferdig. Disse, med unntak av tjue Winchester, har jeg ikke skutt selv. Winchesterne er bare tjue av ca hundre, så klarer ikke finne ut hvilke som er "mine". Resten har jeg fått, så de koster jo ikke noe å kaste.

 

Så nå har jeg vel lært, håper jeg. Må jeg bruke kulehammer, kaster jeg hylsa uansett, Norma, nikkel eller noe annet. De får nok litt vel mye juling av å bli behandlet slik. Også får jeg bruke esker og merke med 1, 2, 3 osv etter hvor mange ganger de er skutt... Surrehue... :roll: Jeg hadde faktisk orden i starten... :oops:

 

Pussig nok har jeg full kontroll på .308'ene og .30-06'ene.

 

Kommer nok til å holde meg til vanlige Normahylser i fremtiden. Når jeg en gang har skutt ferdig hylsene, kjøper jeg likegodt jaktmatchpatroner og bruker hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Ang. merking så bruker jeg sprittusj på tennhetta, med et system med streker og kryss i forskjellige farger for å holde styr på hvor mange ganger ting er ladd. Med fire tusjer så har jeg kontroll opp til åtte omladninger, og så langt har jeg ennå ikke kommet med noen hylser.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg bruke kulehammer, kaster jeg hylsa uansett, Norma, nikkel eller noe annet. De får nok litt vel mye juling av å bli behandlet slik.
Eg har kulehamra litt, men aldri merka noko forskjell på dei kulehamra hylsene og andre frå same lotten. Så det med juling ville eg ikkje lagt vekt på. Elles støttar eg tanken om å halda orden og kontroll. I morgon skal eg og byrja på eit nytt og betre liv - trur eg...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...