Jump to content

Vinterforing av Rådyr ?


optima

Recommended Posts

Vinterforing av rådyr er en fin hobby som passer for både små og store gutter og jenter. Anbefales på det varmeste, om en har tid til sånt

Får et helt annet forhold til dyra da. Har vel nevnt det før, men å fore rådyr er definitivt destruktivt for jaktinstinktet, og delevis for lommeboka, hverfall for meg. Meeeeen det er jo helt frivillig da.

 

Ang for, så forer jeg med pelletert konavrens i diverse varianter, så som formel lam, formel fiber og som nevnt av flere....pelletrt kornavrens, rett og slett.

 

Må prøve litt forskjellig og finne ut hva dyra forertekker. Blir mindre ærbe og søl av det av å fore med tørrfor.

Har hatt en automat stående i vinter. Øker til 2 stk nå kommende vinter. Tror jeg kan dra inn flere rådyr på det. På foringsplassen er det en sjef som rett og slett styrer når de andre får lov å sette seg ned å spise. Når han er mett.... for det var en jævla svær bukk som var sjef nå i vinter...når han er mett og ikke gidder mer, får de andre lov til å ta for seg.

 

Lag automaten så stor som mulig er mitt råd....min rommer ca 250 kg tørrfor. Slipper å fylle den opp hver bidige dag da.

Men så er det på den annen side litt ærbe når man først fyller den opp. Er jo også selvfølgelig avhengig av hvor mange dyr som frekventerer foringsplassen.

Selv hadde jeg 8 dyr på besøk sist vinter. Gikk med ca 500 kg pellets.

 

Noen av dyra på vei til frokosten

24n0hma.jpg

 

 

Frokosten fortært og formiddagshvil. Foringsautomaten i bakgrgunn. Men så jævla små bilder da :evil:

102qmfl.jpg

 

 

Min erfaring er at dyra holder seg i nærheten av foringsplassen året rundt.

På bildet under en en bukk innom for å sjekke ut om matfar har begynnt vinterforinga. Litt vel tidlig for denslags enda vel :lol:

o7qdxu.jpg

 

 

 

Er ikke bare rådyr som er innom.

Har hatt besøk av Hare, Rev, Grevlig, kattepus og skjære. Godt dressert de skjærene. Sitter pent rundt bordet og spiser formiddagsmaten sin :mrgreen:

2gsib8x.jpg

 

 

Sjelden gjest på foringsplassen. En homo sapiens type liten hannkjønn. Likte pellets han og :mrgreen:

2re5huc.jpg

 

 

Får ro i sjela av å fore rådyr og god kontroll med hva som rører seg på og rundt foringsplassen. Automaten står....er det 30 meter unna huset, så det ikke veldig langt å gå. Må tenke på slike ting når man anlegger foringsplass. Mao lett adkomst + pluss tilstrekkeslig skjul for dyra og langt unna sterkt traffikert vei.

 

Lykke til...til de av dere som drar i gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fint innlegg Castor :) Tenkte jeg skulle begynne med foring denne vinteren sjøl. Blir vel pelletert kornavrens som utgjør hovedforet til ''mine'' dyr også, men vil prøve å spe på med gulrøtter osv. etter hvor god tilgang jeg har på det.. Har du et nærere bilde av selve foringsautomaten Castor?

 

Er det forresten noen som mener nor om det å mate dyra med brød? Vi pleier å ha en god del mer brød enn vi klarer å ete, så tenkte at kanskje småfuglene kan dele litt av det de får med rådyra..

Link to comment
Share on other sites

Gulerøtter, Poteter, Kålrabi, Epler...bort i mot alt av grønnsaker fungerer som rådyrmat, vel og merke om en hakker de opp en lille smule.

 

MEN i 20 kalde er det for et rådyr som å tygge på en massiv isklump. Dyra bryuker unødig mye energi på å tine opp isklumpene, om de er så heldige at de får de i seg.

Det er der jeg mener tørrforet er mye mer egnet, da det i utgangspunktet ikke inneholder mye fuktighet og er av passelig størrelse for et råfyr å gnafse i seg.

 

De fleste av dere som forer rådyra på vinterstid vet sikkert dette, jeg bare nevner det.

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som har tenkt til å begynne med vinterfôring, så er det veldig viktig at når dere først har begynt å fôre, må dere fortsette til det er annen mat tilgjengelig (når snøen blir borte). Hvis dyrene venner seg til at det er mye mat på et område hvor det ellers er dårlig med mat, kan de sulte ihjel da de ikke finner noe nytt område med mat før det er forseint :)

 

Lykke til alle sammen :) Vinterfôring er utrolig morsomt og givende :)

Link to comment
Share on other sites

Hva snakker vi om i pris på ett par tonn med gullerøtter? Å får jeg tak i det i Telemark noen plass...?

 

du har nok en bonde eller fler i nærheten som driver med gulerøtter. de har nok noe å avse til en liten slant eller gratis da de har mye som ikke kan brukes til pakking til butikker osv

Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som har tenkt til å begynne med vinterfôring, så er det veldig viktig at når dere først har begynt å fôre, må dere fortsette til det er annen mat tilgjengelig (når snøen blir borte). Hvis dyrene venner seg til at det er mye mat på et område hvor det ellers er dårlig med mat, kan de sulte ihjel da de ikke finner noe nytt område med mat før det er forseint :)

 

Lykke til alle sammen :) Vinterfôring er utrolig morsomt og givende :)

 

Det er veldig viktig!!

 

Vinterforing er morro!! hadde ifjor 15-20 dyr på foringsplassene på samme tid. morro å se utvikling!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hvor høyt over bakken monterer dere for automatene med tanke på rådyr? De skal jo nå opp når der ikke er snø, og der skal være mulig å grave de frem når snøen kommer....

 

og hva gjør dere med saltsteinene som ble hengt ut i vår? lar dere de henge over vinteren hvor der er noe igjen eller tar dere disse inn?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

He he..du burde ha distribusjonen klar, jeg begynte 4 jan ifjor og på det meste var det 14 dyr der. Ellers så fester jeg automaten ca 50 cm over bakken inntil ei stor gran(litt mindre snø under ei skjørtegran)

En lur plass å sette opp automat er gjerne der det er tett granskog mellom åpne hogstfelt og/eller furumoer som de trekker mellom.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

I nærheten av der jeg bor er det noen som har drevet med rådyrforing i noen år. Rådyr fra nærliggende områder trakk dit, og på det meste ble det sett ca 50 rådyr der (2 år siden). Gauper har holdt til i området, og forsynt seg grovt av rådyrstammen, ifjor var det vel ca 15 rådyr der. Enkelte områder er helt tomme for rådyr, og flere grunneiere har stoppet rådyrjakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
bump....

 

holder på å lage for automater nå som skal ut før vinteren, hvor høyt over bakken setter dere disse når det primært er rådyr som skal fores?

 

Vet jeg er seint ute, men ser på dette som tilvenning og har ikke de store håpene om faste dyr føre neste vinter.

 

 

Vill du legge ut bilde av automatene du laga? :?::)

Link to comment
Share on other sites

For i vei fordelene er mye større enn ulempene. Gaupa tar di rådyra den trenger uansett,men er stort sett kadavra rundt foringsplassene som blir finni. Og ei gaupe blir ikke på en foringsplass om vintern fordi det er lettvinn mat. Hvis noen sier det så har di spora for lite gaupe det er værtfall sikkert.

Link to comment
Share on other sites

bump....

 

holder på å lage for automater nå som skal ut før vinteren, hvor høyt over bakken setter dere disse når det primært er rådyr som skal fores?

 

Vet jeg er seint ute, men ser på dette som tilvenning og har ikke de store håpene om faste dyr føre neste vinter.

 

 

Vill du legge ut bilde av automatene du laga? :?::)

 

jeg skal ta med kamera opp neste gang jeg skal se til automatene.

 

jeg brukte denne fra jaktfall 18b773af4cb6e5bf9f57ad2ca69dc80f-image.jpeg monterte den under ei 25l syrekanne som enn får tak i på gårder, ei stropp i håndtaket til å henge den opp og ei stropp rundt kanna og treet så den henger stille. da har enn en grei kork til å fylle på som som er vanntett..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hjå meg er det tomt for dyr på forplassen,ikkje så rart da snøen er for det meste smeltet vekk...hadde bare 5 dyr i år,ellers har det vore rundt 15-20 dyr opp gjennom åra.

Ifjor forsvant også rådyrene frå forplassen rundt mars,men da var det bra med snø her,så eg skjøner ikkje heilt kvifor dei reiste....det har ikkje skjedd på dei 12 åra eg har foret dyr,da har dei benyttet seg av foret fram til slutten av April...Men i år som ifjor,har gaupa vore på jakt rundt forplassen kvar veke,heilt opp til 3 gaupebesøk i veka nå i vinter. Kanskje det også er med på at rådyra ikkje er så "stasjonære" som tidlegare??? Nokon som har erfart noko liknande?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...