Jump to content

Hvilken hagle er dette?


Geitebukken

Recommended Posts

God kveld!

I kveld etterspør jeg kompetanse på gamle hagler. Jeg har en gammel sideligger fra før krigen som jeg gjerne skulle visst hvem som har produsert, og kanskje til og med når? Den lå nedgravd i en maurtue under krigen, sies det. Jeg prøver å få til noen bilder:

 

IMG_01211024x765.jpg

 

IMG_01201024x765.jpg

 

IMG_01191024x765.jpg

 

IMG_01171024x765.jpg

 

IMG_01161024x765.jpg

 

(Trykk på bildene, så blir de litt større)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...

Stemplene er ikke helt entydige, men det kan skyldes at mine kilder er ufullstendige eller at belgierne ikke var helt konsekvente med stempelbruken. Eventuelt så kan det hende at våpenet var påbegynt og midlertidig trykkskutt med svartkrutt før 1924, så ferdigstilt og trykkskutt med røyksvakt i 1926.

 

Bokstavene "E L G" med stjerne i kronet oval viser at våpenet er trykkskutt i Liege i Belgia. Kronen ble føyd til over ovalen i 1893, eldre våpen har ikke krone.

 

Videre synes jeg at jeg ser "12-65" i oval. Denne måten å angi kaliber på ble tatt i bruk i Belgia i 1924. Det angir kaliber 12, med 65mm kammerlengde. Våpenet kan altså ikke brukes med 12/70mm eller lengre patroner.

 

Jeg synes også jeg skimter en kursiv bokstav "e" på begge sider på løpspakka. Denne ser ut til å være identisk med den belgiske årskoden for 1926. Merkingen er for når våpenet ble trykkskutt og godkjent, det må nødvendigvis ha blitt produsert før dette men er ikke regnet som ferdig for salg før det er trykkskutt og behørig stemplet.

 

"12 C" i rute skal være gammel måte å angi midlertidig godkjenning med svartkrutt, før våpenet er ferdigstilt og endelig godkjent. Denne merkingen skulle i teorien ikke bli brukt etter 1924, men jeg tror jeg har sett det også på nyere våpen.

 

Løve over linje og "P.V" betyr at våpenet er trykkskutt og godkjent for røyksvakt krutt.

 

"1 kg 33(uleselig siffer)" angir løpspakkas vekt i kilo og gram da den ble godkjent. Er den vesentlig lettere enn 1,33ettellerannet kg, så vet du at stål er fjernet/rustet vekk og godkjenningen gjelder da ikke lengre.

 

Det fantes et utall våpenprodusenter i Belgia på den tiden, og det er ofte omtrent umulig å finne ut hvem som lagde et bestemt våpen- men nå vet du i alle fall litt om våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Hei virket ut som noen hadde svært god peiling på eldre våpen her, så prøver å slenge meg på. Har arvet en gammel sidebyside av farfar, som han igjen fikk av sin far. Forstår den mest sannsynlig er trykkskutt i Liege i Belgia, da jeg drar flere paraleller fra denne børsa som er nevnt tidligere. Farfar mener denne har Spansk opphav, men han er ingen våpenkjenner så ønsker litt flere meninger rundt dette.

Slenger ved noen bilder som jeg håper kan gi noen svar.

 

IMG_9766.jpeg

IMG_9765.jpeg

IMG_9838.jpeg

IMG_9839.jpeg

IMG_9840.jpeg

IMG_9841.jpeg

IMG_9845.jpeg

IMG_9844.jpeg

IMG_9843.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Nimrod67. Kan bare legge til at jeg ser begge piper er stemplet med den gamle Gresvig logoen, en triangulær G med en stilisert skihopper over. Den ble sannsynligvis importert av Gresvig og solgt som deres "eget" varemerke. Hagla ser ellers ut som "standard belgisk" fra den tiden, jeg holder nå på med vedlikehold av en lignende belgier i kal 16 fra 1939 og ser store likhetstrekk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...