Jump to content

hva er det første man gjør med et skutt rådyr?


jensemann23

Recommended Posts

tror jeg vil annbefale en "felt bok" som er grei å ha med seg....

Husker jeg skjøt min første hare under rypejakt, og lurte på hva f... man skulle gjøre med den....

Det var jo noe med urinblæra??? ;D

 

En liten feltbok som forteller basic hva man skal gjøre med forskjellige felt vilt er fin å ha i begynnelsen, eller enda bedre, bli med på opplæring ;)

 

*edit*

 

Husker ikke i farta hva den heter, og min far har lånt den, men kan finne det ut... kjekk liten bok som ikke tar plass i sekken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ved skudd i hjerte lungeregionen så blør de tom invendig. Stikking er ikke nødvendig. Vom ut dyret med en gang og ta med dyret hjem og flå det der om du har anledning til det. Hvi ikke flår du og grovparterer ute i terenget og henger det i kjelleren, på loft, eller i uthus for mørning. Ungdyr lar jeg skjelden henge mer enn et par dager. De er møre i seg sjøl. Eldre dyr får gjerne ett par tre dager mer hvis det ikke er for varmt. Som det ofte kan være tidlig i august. Bruker alltid viltpose pga fluene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter stort sett rett på bogen med moderat ekspanderende kuler. Ønsker raskest mulig død, og heller knall og fall enn at dyret løper av gårde, danner mer melkesyre etc. Stikker da heller aldri dyret. Er så og si alltid blodfylt brysthule.

 

Når dyret er skutt må du enten vomme det på stedet før du frakter det hjem, event bare ta hele dyret på en traktor hvis du vet at du får bommet det innen en time. Når dyret er skutt og du skal vomme, må du ta det helt piano - ikke stresse. I denne prosessen er det kvalitetsarbeid som gjelder. Ha med deg tau (eksempelvis tykkelse flaggline) til å stramme over bakre del av tarmen. Stram over 2 steder nær hverandre, og kutt i mellom. Det samme gjør du på spiserøret. Vomma, lever etc. henger fast i buken i flere "oppheng". Du må kutte disse for å løsne vomma slik at du får den ut.

 

Som med all annen "kirurgi" er dette vanskelig hvis du aldri har gjort det før. Bør gjøres et par ganger før du får taket på det. Ha for all del med deg god hodelykt på jakt til bruk under dette arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

enn at dyret løper av gårde, danner mer melkesyre etc.
Det må dannes melkesyre i musklene, det er helt essensielt for at kjøttet skal bli mørt.

 

Cellene i musklene "lever" etter at at blodtilførselen er borte. Da fortsetter cellene forbrenningen, men med for lite oksygen tilgjengelig, blir sukkerreservene omgordt til melkesyre. Denne prosessen må ikke hindres, så derfor skal ikke kjøttet kjøles for raskt ned etter skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre:

 

1 er det bukk skjærer du av den "utstyret".

 

2 Ta kniven og snitt opp begynn fra ribbeina og helt net mellom beinet. Vær forsiktig så du ikke skader magesekken eller tarmene.

 

3 Ta ut magesekk og tarmer. Det er der bakteriene sitter. Lunger kan du vente med om du ønsker.

 

4 Legg rådyret på magen slik at blodet renner ut..Voila! klar til henting..

 

5 Flåing tips: Jo lengere du venter med dette for vanskeligere er det og flå det.. Viltpose er anbefalt om du ikke kan lagre det inne

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i fremgangsmåten over.

 

1. Skjær ikke av utstyret. Gjør du det, er det større sjangse for å søle med urin. Jeg løsner kølla hele veien in til åpnongen i bekkenet, og lar den bli med igjennom og ut sammen med endetarmen, som også er løsnet, når alt taes ut.

 

4. Blodet skal rende ut igjennom hullet i bekkenet. Det er der det er noe risiko for at det er bakterier, så blodet er perfekt til å skylle ut her. Altså ikke legg dyret på magen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i fremgangsmåten over.

 

1. Skjær ikke av utstyret. Gjør du det, er det større sjangse for å søle med urin. Jeg løsner kølla hele veien in til åpnongen i bekkenet, og lar den bli med igjennom og ut sammen med endetarmen, som også er løsnet, når alt taes ut.

 

4. Blodet skal rende ut igjennom hullet i bekkenet. Det er der det er noe risiko for at det er bakterier, så blodet er perfekt til å skylle ut her. Altså ikke legg dyret på magen.

 

1: Enig

 

2: det har jeg ikke gjort før, ingen dårlig ide :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i fremgangsmåten over.

 

1. Skjær ikke av utstyret. Gjør du det, er det større sjangse for å søle med urin. Jeg løsner kølla hele veien in til åpnongen i bekkenet, og lar den bli med igjennom og ut sammen med endetarmen, som også er løsnet, når alt taes ut.

 

4. Blodet skal rende ut igjennom hullet i bekkenet. Det er der det er noe risiko for at det er bakterier, så blodet er perfekt til å skylle ut her. Altså ikke legg dyret på magen.

 

 

Hva gjør du med urinblæra? Tar du den ut fra innsiden, eller "skviser" du den ut gjennom bekkenet? (Leser deg slik at du trekker alt ut "bakover".

 

Tar ikke ut endetarmen eller urinblæra før jeg har transportert dyret ut av terrenget, og er på plass i garasjen hvor resten av jobben skal gjøres. Urinblæra henger og dingler i bekkenet. Oftest løsner jeg endetarmen fra utsiden, og setter en knute over den på utsiden også, kapper av pelsen/ ytterste del, skjærer rundt i bekkenåpningen, og tar ut endetarmen, urinblære etc. fra innsiden av bekkenet.

 

"Utstyret" kapper jeg av i felten, men skjærer meg ikke så langt bak at jeg må fjerne pelsen/ utstyret helt mellom lårene på dyret.

Link to comment
Share on other sites

enn at dyret løper av gårde, danner mer melkesyre etc.
Det må dannes melkesyre i musklene, det er helt essensielt for at kjøttet skal bli mørt.

 

Cellene i musklene "lever" etter at at blodtilførselen er borte. Da fortsetter cellene forbrenningen, men med for lite oksygen tilgjengelig, blir sukkerreservene omgordt til melkesyre. Denne prosessen må ikke hindres, så derfor skal ikke kjøttet kjøles for raskt ned etter skuddet.

 

 

For så vidt riktig det du skriver. Når det er slutt på O2 til tverrstripet musklatur, vil resterende ATP bli spaltet til ADP + P + melkesyre. Dette fører til dødsstivheten. Muskelcellene "låses" i denne posisjonen. Mørningsprosessen løser opp bindingene / "låsingene" mellom muskelcellene.

 

Et stresset dyr, hvor det er ekstra mye aktivitet/ adrenalin i bildet før livet tar slutt, gir ikke opphav til et bedre resultat. Kan jo ta eksempelet med dyr som skal til slakteri. Etter slakting måles pH i kjøttet. Er dette feil, er dyrene knapt brukende til pølsevev.

Link to comment
Share on other sites

http://www.jeger.no/km_fil/9/2151039.pdf

 

En måte å gjøre det på (med bilder).

 

Forklaringen er sikkert grei nok, men du kommer ikke i mål ved å følge denne oppskriften, hvis du aldri har prøvd deg tidligere. Det er ikke bare å "trekke ut" vomma - det er vanskeligere enn som så... etc.

 

Noen tips får du kanskje av å kikke på denne beskrivelsen likevel.

Link to comment
Share on other sites

Glem stikking. Den eneste gangen dette har noe for seg er med treff utenfor hjerte/lungeregionen, og du må vente med å ta ut av dyret til f.eks et drev er ferdig.

Du kan velge om du vil fjerne bare magesekk og tarmer, eller om du snitter opp mellomgulvet og fjerner hjerte lunger. Uansett så må endetarm knyttes og spiserør sikres. Spiserøret er det de færreste som nevner, men jeg har vært med å fått innholdet fra dette ut i buken på dyret, og det forringer kvaliteten på slaktet. Dette sikrer du med tråd/strips eller slike klips som kan kjøpes.

Vann skal ikke brukes unntatt ved treff/kutting i vomm. Vann er grobunn for bakterier og er ”fyfy” under slakting.

Generelt mener jeg at det skal åpnes minst mulig av dyret i felt. Urinblæren og endetarm ligger godt beskyttet der det er til du kommer hjem. Fjerning av dette i felt gjør bare at du får flere plasser skitt kan komme til. Hvis dyret skal slepes ut av skogen pleier jeg å sy igjen buken med tråd slik at det ikke kommer inn skitt.

Det finnes unntak fra dette på andre hjortedyr (brunstig hjorte/elgokse), der noe skinn og organer bør fjernes i felt.

Det lønner seg å ha gode rutiner på dette arbeidet. Viltkjøtt er en delikatesse, og fortjener ikke å bli ødelagt av dårlig håndverk av jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her! Et par ekstra: 1. Strips er en effektiv måte å lukke igjen dyret etter at vomma er tatt ut. Billig på Biltema for eksempel. Strips igjen hullet og det kommer ikke shait inn. 2. Jeg synes det er en fordel å flå dyret så fort som mulig. Ikke minst fordi rådyrene her oftest er fulle av flått, og med en gang dyret begynner å bli kaldt slipper de og leter etter en ny vert... meg altså ,-). Pelsen løsner også mye lettere når dyret er varmt, trenger stort sett kun å bruke kniven i nakkeområdet og rundt ben. Jeg synes det er en fordel å flå dyret ovenfra og ned. Jeg vet at mange begynner bakfra, med skinkene, og jobber seg fremover. Jeg synes det blir mye mindre pels på kjøttet når jeg begynner i nakken og flår deover dyret. Behøver ikke skjære opp pelsen over bena, ruller det bre rett nedover som en strømpe.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du med urinblæra? Tar du den ut fra innsiden, eller "skviser" du den ut gjennom bekkenet? (Leser deg slik at du trekker alt ut "bakover".

 

Altså penis, pungen og endetarmen blir med først inn i dyret og så ut av buken. Urinblæra følger med hel, sammen med alt annet ut. Det samme gjelder hundyr. Alt som sitter i åpningen i bekkenet, blir løsnet, og blir med inn. Trekker altså ingenting ut bakover.

 

Urinsøl har jeg bare opplevd når noen har kuttet tissen.

Link to comment
Share on other sites

enn at dyret løper av gårde, danner mer melkesyre etc.
Det må dannes melkesyre i musklene, det er helt essensielt for at kjøttet skal bli mørt.

 

Cellene i musklene "lever" etter at at blodtilførselen er borte. Da fortsetter cellene forbrenningen, men med for lite oksygen tilgjengelig, blir sukkerreservene omgordt til melkesyre. Denne prosessen må ikke hindres, så derfor skal ikke kjøttet kjøles for raskt ned etter skuddet.

 

Det amatør omtaler her er viktig. I ein del litteratur vil det stå omtalt som fall i pH-verdi. pH-verdien i muskulaturen på levande hjortevilt ligg på 7,6 - 7,7. Det ideelle er å få eit pH-fall ned til rundt 5,6. Det skjer første døgnet, og det skjer heilt klart best dersom dyret ikkje blir kjølt for raskt ned. Temperatur mellom 12 og 17 grader er heilt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at tverrstripet musklatur må tømmes for energi anaerobt,- med dannelsen av melkesyre og relativt sett lavere pH som resultat. Alternativet, stress av dyret i "levende live" før død, med aerob forbruk av glykogen-lager medfører mindre anaerob aktivitet etter død, med blant annet det resultat at der blir mindre dannelse av melkesyre, for høy pH i kjøttet, dårligere holdbarhet/ motstand mot mikroorganismer etc.

 

For lav temperatur før denne reaksjonen får gjort seg ferdig vil medføre at denne anaerobe "energitømmingen" dels stopper opp før den er ferdig. Heller ikke et bra resultat. (Kuldeforkorting).

 

La derfor dyrene henge i ca 10+ grader C første døgnet etter at det er skutt - til rigor mortis har inntruffet og "reaksjonen" er ferdig. Deretter kan en partere og vakumpakke, og mørne ferdig i kjøleskap på + 4 grader C til en har nådd 40- 50 døgngrader. På den måten oppnår en mørt kjøtt, som ikke taper unødig væske og vekt ved at det tørker ut under mørningsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du med urinblæra? Tar du den ut fra innsiden, eller "skviser" du den ut gjennom bekkenet? (Leser deg slik at du trekker alt ut "bakover".

 

Altså penis, pungen og endetarmen blir med først inn i dyret og så ut av buken. Urinblæra følger med hel, sammen med alt annet ut. Det samme gjelder hundyr. Alt som sitter i åpningen i bekkenet, blir løsnet, og blir med inn. Trekker altså ingenting ut bakover.

 

Urinsøl har jeg bare opplevd når noen har kuttet tissen.

 

 

Da er min kommentar: Du drar mye dritt inn i buken. Selv kapper jeg av bjellene med hud og hår, samt størstedelen av kølla før jeg trekker restene inn i buken. Har aldri hatt problemer med urinsøl, og ser ikke vitsen i å trøkke mer enn nødvendig av utstyr og tarm inn gjennom bekkenet for å ta det ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...