Jump to content

Villsvin jakt sverige eller tyskland!


hjortevilt

Recommended Posts

Hei! jeg og noen kammerater tenker på å prøve en utenlands jakt tur etter villsvin og dåhjort . Vi har tenkt og pratet om sverige eller tyskland. Er det noen som kan gi oss noen tips på veien? (priser,kontakter,andre tips som kan være gode å ha med på veien!).

Link to comment
Share on other sites

Dere burde vurdere Polen eller de Baltiske statene, der er det rimeligere og en del mer svin enn i Sverige i hvert fall.

 

Skal selv til Polen, Wroclav, 19. november (nedtellingen er begynt). Var samme sted sist november, og det var utrolig mye svin, så vel noe over 1000 svin i løpet av 4 dager.

 

Lykke til med en virkelig morsom jakt. :lol:

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Noen steder i Polen og i Ungarn er det Villsvin i hegn. Dette er vel fra ett av disse vil jeg vel tro. Men det blir mye fellinger under en slik jakt. Selvfølgelig til en annen pris. Villsvinfeber med Hunters Video bl.a er fra et hegn i Ungarn hvis du har sett den. Her feller 6 jegere 60 svin på et par dagers jakt. Men Wroclaw i Polen er av de bedre stedene i Polen hva Villsvinjakt angår. Det er sjelden det blir kombinert Villsvinjakt og Dåhjortjakt. Men ikke umulig. Det er drivjakt som gjelder på svin og smygjakt på Dåhjort.

Link to comment
Share on other sites

Men Wroclaw i Polen er av de bedre stedene i Polen hva Villsvinjakt angår. Det er sjelden det blir kombinert Villsvinjakt og Dåhjortjakt. Men ikke umulig.

 

 

Da jeg var nedover sist november kunne vi skyte hjort (alle) dåhort (alle) og rådyr (kun geit eller kje) i tilegg til villsvin. Hjort og dåhjort så vi lite til, og de rådyrene vi så turde vi ikke skyte på, bukken hadde felt hornene og rådyrene var generelt mye mindre enn vi er vant til i Norge (bot for å feilskyte bukk var 500 Euro).

 

Var utrolig mye gris ja, jaktlaget som helhet (11 mann) hadde skuddsjans på hvert drev (5-6 drev hver dag). Beste drevet vårt skaut vi 9 gris, men kunne nok skutt fler (det var nesten som på filmen)! Vi var 3 jegere som skaut 3 griser hver, i alle fall 2 andre jegere kunne skutt...... :!:

 

Utrolig morsomt å jakte villsvin :lol:

 

c",)

 

PS!! Privat arrangert tur til Polen kostet ca 12.500,- i fjor. regner med ca 1.500,- mer i år. Dette innkluderer ett svin. Utover dette måtte vi betale 50 Euro for småsvin (under 50 kg). 100 Euro for svin mellom 50 og 75 uten tenner. 250 Euro for svin med tenner mellom 10-15 cm. Større tenner koster mer, husker ikke helt hva det var. Maksprisen var 950 Euro, om jeg ikke husker feil var det tenner på mer enn 20 cm.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke billig MacJoJo

 

12.500,- er inklusive reise (fra Trøndelag), opphold og mat i fem dager (inklusive ett svin), det syns jeg ikke er så dyrt. Men fellingsavgiftene på svina er nok litt høy ja, det er jeg enig i. Har derfor vurdert å dra til Latvia eller Litauen i stedet, der er det billigere.

 

Men om en regner "gøy" per krone blir det ikke så værst likevel.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har jeg vært 2 turer til Tjekkia, og en tur til Polen + en tur til Dylta bruk i sverige, og jeg reiser til sverige igjen til vinteren. Halv pris i forrhold til jakt på kontinentet, alle fikk skutt 1 eller flere griser, og man kunne ta kjøttet med seg hjem i bilen sin.

Såklart er det ikke europeisk drivjakt med 60-80 drivere med minst 2 bikkjer hver, der det styrter dyr ut over alt. Men det er minst like morro å skyte villsvin i stålos for topp trente Laikaer også, samt at vi var bare 5 jeger, og ikke 25 som på kontinentet. Blir liksomt mere intimt da.

 

http://www.dyltabruk.se/

Link to comment
Share on other sites

har du et priseksempel fra Dylta Bruk?

 

Fritt etter hodet, mener jeg vi betalte ca 2800 nkr for 3 dager med hundejakt (2-3 hundeførere med hver sin laika), og 2 kvelder med postjakt ved forautomat.

I tillegg kom en fellingsavgift på 25 skr/kg for skutt dyr, og 40 skr/kg for det kjøttet du ville ha med hjem (frivillig, man trengte ikke kjøpe kjøttet). Ingen spesiell trofeavgift ut over dette, men purker med "dragna spenor" var fredet, og 10 bærumstiere i bot.

Jeg skjøt 2 svin med en levendevekt på ca 80-100 kg/stk, og tok begge med hjem, tror dette kom på ca 11200 nkr totalt med bensin og ferge og det hele.

 

Legger ved et bilde av Tom, meg og Skaubjønn + 3 svenske drev/hundekarer, med fangsten av et av dagens drev.

normal_Villsvin_sverige_08_037_%5B800x600%5D.jpg

Jeg skjøt de to i midten, og skaubjønn den store til høyre.

Link to comment
Share on other sites

Legger også med et par teasere fra kontinentet.

normal_PB090033_%5B800x600%5D.JPG

normal_PB100042_edited_%5B800x600%5D.JPG

Som man kan se ligger det litt flere dyr på viltparaden om kvelden, men så er det mange skyttere om beinet også. Man skal være rask på labben under denne drivjakten, og euroene sitter løst ved feilskyting :oops:

 

En annen ting er at hvert år så er det en eller flere som reiser hjem uten å ha løsnet skudd i det hele tatt :(

Kanskje fordi dem ikke var rask nok når sjangsen bydde seg, eller rett og slet mangler rutine på hurtigskyting på dyr i full flukt. Og da blir turen ekstra dyr, når alle kompisene sitter der med et fett :D på flyplassen, og selv så sitter man i bakgrunnen og dikter opp en historie til kjerringa heime om hvor vellykket turen var, og at den var verdt minst en hel mnd lønn.

Link to comment
Share on other sites

Det sto en artikkel i siste nr av Jeger, hund og våpen om et område i Tyskland. Mulighet for flere viltarter, men først og fremst villsvin og rådyr.

Veldig rimelig. 4 dagers opphold med fullpensjon for rundt 5500. For villsvin var bl. a muligheten 2 dager smygjakt med guide, 2 dager drivjakt + mulighet til å sitte i tårn ved åte på natta. I tillegg fikk man besøke en skytebane og prøve løpende pappfigur før jakta starta. Ingen trofèavgifter. Hørtes nesten for godt ut til å være sant. Tenkte jeg skulle ringe den norske kontaktpersonen og forhøre meg litt.

1,5 timers kjøring fra Kiel.

Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg og noen kammerater tenker på å prøve en utenlands jakt tur etter villsvin og dåhjort . Vi har tenkt og pratet om sverige eller tyskland. Er det noen som kan gi oss noen tips på veien? (priser,kontakter,andre tips som kan være gode å ha med på veien!).

 

Hei

 

JEg var i sverige ..nærmere bestemt Dyltabruk i mai...masse gris! skjøyt 2 stk og kompis skøyt 1 stk..

 

kunne ha skutt mange fler...turen kjøpte vi gjennom XXL adventure, pris 3800 nok for 2 kveldsøkter.

 

helt ok hytte, fellingsavgift ca 35 nok/kg, kjøtt kan kjøpes for ca 50 nok kg..(frivillig)

 

Viltvårdsmester Janne, grov parterer om du vil...kjempegodt grill kjøtt!

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke billig MacJoJo

 

12.500,- er inklusive reise (fra Trøndelag),

 

 

c",)

 

Syntes det var dyrt! har fått tilbud ca 13000 på drivjakt, da skytter du så mange griser du kan!

Kan også skytte hind og kalver!!

 

hvem er det tilbudet fra...høres intressant ut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...