Jump to content

Våpenkoffert - hvordan frakter du dine våpen?


EgilH

Recommended Posts

Har stort sett alltid brukt riflefutteral, men kjøpte meg nå nettopp en billig våpenkoffert fra Biltema. Rommer 2 våpen, har 4 låser, 2 kodelåser og 2 med nøkler. Godt polstret med 4 lag skumgummi, 2 vanlige lag og 2 med eggekartongmønster. Virker solid, men veit jo ikke hvordan den vil se ut etter at diverse flyselskap har håndtert den jorda rundt, men til og fra skytebanen er den sikkert grei nok. Noen andre som har erfaring med denne?

Koster kun 450,- på Biltema for dem som måtte ha bruk for en.

 

Vpenkoffert.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Biltemakoffert. Den holdt i 3.5 år. Kjøpte en mere kvalitets greie men den har faktisk tatt kvelden. Beklager men jeg vet ikke hva den hette.

Er tilbake på Biltemakofferten nå igjen. Satser på at den holder 2-3 flyreiser med litt modifisering med Macgyvertape.

 

Ellers så tror jeg det er litt hipp som happ. De får mye juling på flyplassene

Link to comment
Share on other sites

Ja får inderlig håpe det.

 

Min nye koffert fikk så juling at to av låsene ikke funket etterpå. Dype hakk/skrap i hardplasten.

Heldigvis så tar dette av for børsa så den ikke blir skadet. Men holder nå ikke lenge.

 

Den siste turen jeg var på dateres til juli. Håper de har bedret seg på flyplassene.

Link to comment
Share on other sites

I den biltema-kofferten, blir egentlig riflene liggende slik som på bildet, om du bærer kofferten slik den skal bæres?

Ja, så absolutt. En må bruke litt kraft for å lukke lokket og da trykkes våpenet inn i skumgummien så det ligger stødig og godt på plass.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig trening og jakt bruker jeg et futeral, med plass til riflen med lyddemper påmontert og sidelomme for ammo og reservelinser! Dette fordi det er lett å pakke vekk og jeg føler det beskytter godt nok. Det blir fort mye pakkenelliker viss alle skulle komt drassende med alu koffert på banen. Når jeg skal på banen tar jeg og med "feltvesken" fra våpensmia, der har jeg god plass til ammo, hørselvern, tofot, et par hansker mm. det er en plastikklomme i lokket som har plass til div. klikktabeller ol. Det er nok absolutt et møst med alukoffert viss en skal fly eller pakker mye i bilen men for Ola Jeger (eller for meg ihvertfall) holder det nok en stund men et godt gammelt futeral.

Link to comment
Share on other sites

alukoffertene er ofte bare kryssfiner dekket med et lag alu-folie. Jeg har hatt en del billige plastkofferter, men har investert nå i et par dyrere flambeau, hos Jakt & friluft plastkofferter hhv 1000 og 1500-2000 (husker ikke) for en liten til delbart (blaser) og en stor dobbel, som jeg får plass til to våpen m. ekstra løp, pluss dempere, toføtter pussestang og ammo osv... Disse er veldig solide og har en myk plast tåler støt. De er også låsbare, med integrerte låser... Anbefales. Spess etter jeg har sett bakkepersonellet kaste rifla mi 5 meter opp i lasteplanet, noe som førte til en sprukket koffert. (Norwegian betalte ikke et øre)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Pelican Storm IM3200 og jeg angrer ikke et sekund! bedre koffert finner man ikke, den tåler å bli kjørt over uten problemer, jeg har bytta ut skumgummien som fulgte med for den var litt for soft til noe verktøy skumgummi som tåler hardere, (man kan stå på det uten at det komprimerer mer enn 1cm)

 

Eneste som er litt dumt er 8kg egenvekt på kofferten så den er litt tung å drasse på, var på NM i praktisk rifle i fjor og fær å drasse på den i mellom stagene ble tungt...

 

Den koster jo litt da, men jeg kjøpte den fra en britisk nettside og sendte den hjem til en kolega som bodde i England. Han tok den med seg en helg han skulle hjem. da havna prisen på kofferten under 2000kr :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har støpte plastkofferter til flyreiser. Jeg prøvde tidligere å fly med en alukoffert som er lagd av plater og denne tør jeg ikke bruke lenger. Pelicase er de mest solide men er tunge som svin. Jeg har fløyet med Flambeu koffert i det siste og det er lite merker på den. Nå for tiden lurer jeg på om våpen blir sortert ut og fraktet seperat fra annen bagasje på flyplassene, noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Ellers så tror jeg det er litt hipp som happ. De får mye juling på flyplassene

 

Kanskje de er litt mer forsiktige med å være hardhendt med våpenkofferter nå for tia?

 

 

Tenker du på det våpenet som gikk av? Kunne fort blitt en bagasjegorilla mindre da! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...