Jump to content

Tips til skyting med demper


Chariffen

Recommended Posts

Heisann!

Er forholdsvis ny til skyting med demper.

 

Har nylig anskaffet en ny rifle i .308W, kappet løpet på 50 cm, satt på en A-tec Maxim og børsa går så det griner.

 

 

Utfordringene jeg opplever til nå med rifla er at det blir fryktelig mye "mirage" eller varmgang over demperen, noe som på en effektiv måte forvandler enhver blink til en skikkelig graut.

Etter 2 femskuddsserier på 100m idag, med klistring av skiva i mellomtia var det bare å sette seg ned og vente litt før 3'e serien kunne settes til livs.

 

Hva gjør forumets medlemmer for å kontre dette fenomenet? (Bortsett fra å skyte mindre/saktere)

 

Har noen erfaringer med å sprute vann inn i demperen?

 

Kan en rem over være en løsning?

 

Mengdetrening uten demper?

 

Forslag mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaringer med vann INNI demperen?

Har hørt noen feltrykter om at dette er god skuring...

 

Inni :?::shock:

 

For det første, hvordan skal du gå fram da? Sprute med drikkeflaska inn i tuten? Høres HELT tullete ut for meg i hvert fall. Hvordan skal du gjøre det uten å fylle pipa samtidig?? Fylle demperen før du setter den på...? Fremdeles; vannet vil da uunngåelig strømme inn i pipa...!

 

Du kunne kanskje ha ei bøtte med vann stående ved siden av deg og så bare dyppe hele tuppen nedi... Ser for meg at det faktisk kunne være gjennomførbart, men jeg ser ikke helt for meg å prøve det selv :lol::lol::lol:

 

Hele standplass hadde ligget tvekrøket med latterkrampe. :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Den hjemmesnekra så veldig hendig ut!

 

Fungerte den bra?

 

 

Vet ikke helt...

Har hørt at en vannskvett (noen få ml, ikke dyppe-i-bøtte) inni demperen gjør demperen mer effektiv (bedre demping) samt at den kjøles.

 

Jeg vet det høres litt "Darwin-award" ut og det er derfor jeg ikke har testa det helt enda :winke1:

 

Er det noen som faktisk HAR testet vanntrikset?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en demper som du kan skyte så varm at den blir hvit,for så å dyppe den i vann å skyte viderer. Det Amerikanske forsvaret bruker den på sine automatvåpen. Den er i salg her til lands å,men husker ikke hva den heter. Du kan neppe dyppe den demperen du har i vann..da kan det skje ganske mye rart vil jeg tro m.t.p treffpunktforandringer osv.

Den hjemmelagede"polkagrisen"min funker upåklagelig. Jeg tar den av etter hvær 5 skudd serie slik at demperen har muligheter til å kjøle seg ned. Men lag den ikke for trang. Den skal uten problemer trees på og av dempern.

Å den er ganske så billig :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har makan til materialer liggende rundt i uthuset/boden i massevis til en slik polkagris... :D

Virker som en bra patent!

 

Det går vel en grense en plass for hvor mange skudd man kan skyte med den saken der, før den sitter permanent :wink:

 

Jeg tar den som sakt av for hvært 5 skudd..en gang satt den på i 15 forholdsvis kjappe skudd..da var den litt"klebrig"å vanskelig å dra av..da ble det lang pause :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vann i pistoldemper er et godt gammelt triks som funker veldig bra - i alle fall for de to-tre-fire-fem første skuddene. Etter det så er det pleier demperen å være tørr... Jeg har vært på pistolbanen med en brusflaske med vann mange ganger, og ser ingen problemer med det. Hvis noen på banen skulle være så kjepphøye at de begynner å snakke om grønn overledning, orming av piper og hva nå enn, så må de gjerne gjøre det, men faktum er at vann eller demperolje (ja, det finnes) i pistoldemper fungerer helt toppers. WD40 og 5-65 fungerte, også, men siden evt fuktighet i demperen ender opp i trynet på skytter, så er vann mitt førstevalg.

 

Vann i en rifledemper vil jeg være litt mer skeptisk til, for å være ærlig. Har aldri testet, men sitter med en gnagende følelse om at høyere trykk OG vann kan resultere i flyvende demper, og/eller metallfragmenter på ville veier. Ville IKKE ha prøvd så fremt ikke fabrikanten sier at det er greit, og det tror jeg ikke A-Tec gjør. Diverse milspec dempere kan sikkert, men en relativt rimelig demper for folket...neppe.

Link to comment
Share on other sites

For dem som tenker på vannavkjøling av demper.

 

Det er en herdingsteknikk som bygger på bråavkjøling i vann / olje eller tilsvarende.

 

Metallet blir hardere, men også sprøere av slik avkjøling.

Hvis en demper er veldig varm så vil jeg ikke anbefalle at den dyppes i vann, for materialets del.

 

Vann i løpet er og en ting...

Dypper du en demper i vann vil alle hulrom raskt fylles med vann, som potensielt kan havne i løpet senere.

Det er også stor fare for at en hel del damp stiger inn i løpet hvis man holder riflen med løpet nedover.

 

Kan umulig føre til noe godt det der... så ikke finn på det!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at neoprenetrekk (og andre trekk) er en relativt dårlig løsning. Man holder jo bare varmen på plass i demperen, slik at det blir dårlig avkjøling.. Miragebåndkan fungere, jeg har et slikt som DFS skyttere bruker. Men det mest effektive trikset lærte jeg av Reinhard på kammersmellen: Man tager et stk stivt papprør, for eksempel ruller man sammen en blink i passe lengde, og taper det foran kikkertsiktet. Hildringene fra det varme løpet og den varme demperen går da rundt forlengeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Jeg tar den som sakt av for hvært 5 skudd..en gang satt den på i 15 forholdsvis kjappe skudd..da var den litt"klebrig"å vanskelig å dra av..da ble det lang pause :mrgreen:

 

 

Demperen SKAL IKKE skrues av/på når demper/våpen er varm. Da er det STOR sjans for å ødelegge gjengene

 

Hvor varmt er "varm" ? Når du ikke kan holde rundt demperen uten at det blir ubehagelig ?

Spør fordi jeg skal "brekke inn" ny rifle og hadde da tenkt å gjøre det med demperen påmontert. (10 enkeltskudd med puss i mellom, deretter 10 x 3 skudd med puss i mellom. Antar at jeg bør demontere demperen når løpet skal pusses.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...