Jump to content

Harebestand på Sørlandet høsten 2011


Desert-Beagle

Recommended Posts

Onde tunger hevder at harejegere alltid syns det er lite hare.

Foreløpig er mitt inntrykk basert på noen få turer at det ser dårlig ut. Jeg har blant annet vært på de to sikreste plassene jeg har disponert de siste 10-12 årene. I år var det ikke fot og jeg så ikke en eneste harelort noen av de to plassene. Jeg har også vært i andre terreng hvor det ser magert ut. Nå kan selvsagt harebestanden variere betydelig på små avstander, men jeg både håper og frykter at det er pest. Håper fordi det da er en konkret grunn og at det er forbigående.

 

Hva slags erfaringer har andre harejegere på Sørlandet?

Link to comment
Share on other sites

Det ser med svært tynt forskningsgrunnlag ut til at deler av Listerområdet har ok med hare, mens det er værre østover og nordøstover. Jeg har fått noen rapporter fra Setesdalen som tyder på elendighet og uår. I fjor var det jo veldig med lemen i sørlandsheiene, men lenger nord i landet er det lemenår i år. Før var det slik at smågnagerår ga mye hare, men nå ser det piskandausan ut til at haren stryker med av pest ifm smågnagerår.

Link to comment
Share on other sites

Til dre som har veldig lite hare i terrenget........slipp bikkjene løs en mnd tidliger til neste år. Bare fin sort å trene dem på små forsvarsløse hareunger :)

Det er det sureste oppgulpet jeg har hørt. Så flott at jakta oppe hos deg er utsatt til 25. september da. :wink:

 

Jeg håper dere i sør får en oppsving i harebestanden, det er dere vel unt! Her i Nordland er det bra, kom og jakt.

Link to comment
Share on other sites

neida Ranger, var ikke ment som et surt oppgulp. Men vi hadde en diskusjon "Harejakten 2011-12" der jeg var litt mot at dem drev å trente hundene løse på hare fra Juni-juli.

Komenterte der at jeg IKKE tror at det er særlig bra for haren akkurat det, for om bikkja vil ta en hareunge eller tre, ja så gjør den det enten man vil eller ikke. Dessuten så blir harefamiliene stykket å delt opp av jaktkåte hunder så tidlig på året.

Så jeg er IKKE mot å trene hund. Men mener det bør gjøres etter jaktstart.

Ber om unskyldning om det kom dårlig fram fra det jeg hadde skrevet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen som har snakket om juni-juli når du spammet den harejakttråden, du vet veldig godt at båndtvangen opphører 21. august, og at det var det du angrep der. Hareunger kan man like gjerne finne i september/oktober der det føres fram tre kull i året, så det blir for dumt å komme med det der med å utsette treninga, Tyren. Du rakker ned på de som trener hund på lovlig vis, samt gjør en stor sak ut av et minimalt problem. Hareunger som ikke kan løpe fra bikkjer er faktisk utrolig vanskelige for bikkja å finne, for de avgir lik null duft/vitring. Større unger løper fra bikkjer etter kort tid. En trykkende hare kan overrumples av ei bikkje, men det kan like gjerne skje med en voksen hare, og er unntaket som bekrefter regelen.

 

Sånn, da skal ikke jeg ødelegge denne tråden med dette temaet mer, men enkelte ting basert på uvitenhet kan ikke stå uimotsagt.

Link to comment
Share on other sites

Harebestanden her har vært rimelig stabil de siste 10 årene. Ikke mye og ikke veldig lite.

 

Det er en kraftig bestand av kongeørn her i kommunen, noe som bidrar til at haren ikke er spesielt tallrik på fjellet. Både folk i byggefeltene og hyttefeltene har katter, noe som har stor betydning for haren da de tar hareunger. Villkatter er sammen med konge ørna og reven et problem. Men reven jaktes hardt på. Verre å gjøre noe med de 2 andre predatorene..

 

Ble oppdaget harepest her tiligere i høst. Har ikke inntrykk av at bestanden er farlig høy akkurat.

Link to comment
Share on other sites

helt enig med rangern der...å var dette jeg prøvde på en litt dårlig måte tidligere å få fram.

Klart at haren kan få onger så sent på året at dem ikke er store nok for å jakte på, men i allefall får ungene som er født på normaltid på året mulighet å bli såpass stor at dem kan ha en fair mulighet.

Derfor mener jeg at reglene for når hunder kan begynne å trenes i terrenget bør innskjerpes. I allefall bør ikke jegre som driver med denne form for tidligtrening klage på at det er lite hare å se.

Link to comment
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at trening fra 21 august er noe å i det hele tatt nevne som en forklaring på elendig harebestand? Jeg nekter ikke for at det ytterst sjelden kan forekomme at ei bikkje kan drepe en av disse aller minste ungene. Det er synd og leit og forhåpentligvis ingen som ønsker skal sje. Jeg har på mine over 20 år som harejeger aldri opplevd det.

Link to comment
Share on other sites

Neida, etter 21 August er det fritt for alle å både trene å bruke bikkjene til jakt på hare. Å det har ingen ting med dårlig bestand å gjøre.

Men er mye folk som bruker tiden før jakten starter til å trene hundene uten bånd. Helt fra først i Juli mnd å utover. Er dette jeg reagerer på. Er selv helt for å bruke hund på harejakt, å vet at den kan ta hareunger....ja også voksne harer. Men det er så sjelden at det ikke er noe å snakke om.

Men når en jaktkåt harebikkje slippes løs midt i tyngste ynglingstiden for haren (juni/juli).....ja så kan det få konsekvenser for bestanden på et område.

Link to comment
Share on other sites

Men, kan jo legge til det at ifølge den undersøkelsen som ble gjort av SHK med flere så viser det seg at folk må ut i heiene og svi!!

Jeg er med den oppfatningen etter hva jeg har sett og hørt ifra andre harejegere er at bestanden her i sør er sakte men sikkert på vei oppover:) Men, kan jo som sakt variere fra område til område.
Link to comment
Share on other sites

Kan vel muligens notere ein liten oppgang, men det er jo ennå tidleg å konkludere.

 

Eg ville tru at rovfuglbestanden må ta mykje av skylda for den elendige bestanden. Dumme, små hareungar som sprett rundt på åpne enga er ikkje store utfordinga for hauk, våk eller örn. Og rovfugl, ja det er det MYKJE av her iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Ja det må svies røsslyng. Røsslyngen blir visstnok 30-40 år og det er kun de tre fire første åra den har beiteverdi for haren. Gammel røsslyng er det fryktelig mye av mange plasser. Likevel kan jeg ikke fatte at næring skal ha noen særlig betydning for harebestanden. Det må legges til at jeg heller ikke har kompetanse på dette. Så vidt jeg vet så skauen omtrent lik ut på slutten av 80 tallet da det var mye mer hare i mine trakter. Derimot lå revebestanden nede for telling pga skabb. Men det er tydeligvis ingen enkel forklaring. Det er nok sammensatt. Men å svi lyng har beviselig effekt.

Link to comment
Share on other sites

tror som M76 sier, så må harebestanden kraftig ned i store deler av landet. Å da er det bare en ting som nytter........SKYT REV GUTTER.

Skyt den både sommer å vinter. Tror at dersom vi hadde visst hvor mye rev det egentlig er, så hadde vi fått øynene litt mere opp-

også en utfordring til di forsjellige komunene om å gjøre jakta litt mere attraktiv ved å sette opp skuddpremien litt.

Viktig er det også å rekrutere nye unge revjegre, en sak som JFF burde tatt tak i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har i år som i fjor leid et terreng på fjoteland. Der var det absolutt brukende med hare ifjor, hadde en tur idag og fant ikke fot eller beiteplasser. Nå har jeg bare vært over en del av terrenget da. Men noen andre som har terreng i det område som har noen formening om bestand?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...