Jump to content

passet petitt som skvetter


hauk74

Recommended Posts

Hei. har en basset petitt på 1 år. sliter med at det er så å si umulig å ha han inne uten at vi overvåker han. han skvetter/markere hele tiden. har blitt anbefalt å kastrere han, MEN vil dette gå utover jakt instinktet hans? problemer er at han blir jo stående allt for mye ute i garden da det er mye jobb å følge opp markeringen. Vi har en border collie tispe som er inne så kan være grunnen til hans behov for markering. Er vanskelig hva man skal gjøre. Jeg har ingen interesse til å bruke hunden i avl, han skal godkjennes til bruk i ettersøk. noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert at det hjelper å kasterere, kastrerte hunder kan markere like mye som en som ikke er(vane). Hvorfor har du et så lite mål for hunden din, at den bare skal bli ettersøkshund??? Hva for slags avstamning har hunden? Et godt råd i forhold til det med markering er at du må passe på han hele tiden og aldri vaske tisset med salmiakk(ammoniakk lukter tiss for hunden). Pass ekstra godt på rundt løpetid til tispa. Klarer du å avvenne han en stund med å passe ekstra godt på, så er du et stykke på vei, jeg prater av egen erfaring. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Petiter er først og fremst jakthunder, ikke ettersøkshunder (min mening). Men valget av bruksområde der skal jeg ikke legge meg borti, da det er hver enkelts prioritering. Vilma har bred erfaring, hør på han. Jeg vil bare føye til; bruk bikkja masse i skogen så den får utløp for utferdstrang og jaktlyst, det har bikkja godt av. Arrester bikkja hver gang den skvetter inne ved å si FY! og sende den på dør i gjerningsøyeblikket. Mulig du har et rangproblem i heimen; at han skvetter inne betyr kanskje at du må markere litt sterkere hvem som er sjef i huset. Hannhunder kan fort merke om de har sjans på et lederskap, da må de parkeres vennlig, men bestemt.

Link to comment
Share on other sites

først vil jeg takke for alle konstuktive svar :D mål har jeg for hunden ja, men ser jo at de hann hundene som blir brukt i avl har lange meritt lister. jeg ønsker å få han godkjennt til ettersøk. blir ikke å bli noen ettersøksjeger men kan bruke hunden til eget bruk om behovet . primert ønsker jeg å bruke han som løs drivende hund under jakten. har vært på jakt i 9 timer med han i dag å han viser tydlig interesse for rådyr (i band). en annen som var med på jakt har en tispe (ikke løpetid). hunden min var gira på å kome bort til henne hele tiden pistra å pistra. med penis ute. sliter kanskje med å lese hunden min men virker for meg så han har drifter hele tiden det er behov for dette. føler jeg har leder rollen over han. når han er inne knipser jeg å peker på plassen hans så går han å legger seg.

Grunnen til at jeg ikke ser på kastrering som noe problem i den forstand er at jeg ikke far interesse for utstilling å reise land å strand på prøver av div slag for å få en atraktiv hanne. jeg vil ha en hund som fungerer i hjemmen å på jakt. da vi er 2 store å snart 3 små så er det ikke hyggelig at han kommer inn å markerer på skolesekker å annet så står fremme. da blir folket grinete å hunden må ut i garden igjen. ja jeg burde kjøpt meg tispe, men nå er det nå en gang en hærlig hund jeg har fått meg, men problemet ligger jo her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...