Jump to content

Lønner det seg å jakte?


Piggen

Recommended Posts

Svinekjøtt kan jeg spise hele året - og synes det er meget godt .

 

Viltkjøtt - har jeg overhodet ikke kunnet tenkt meg å spise like mye av .

 

Her i traktene - kan jeg få kjøpe en ferdigflådd hjort for kr 50,- kiloen (vi selger ihverfall for den prisen - for å bli kvitt kjøttet ).

 

Da synes jeg at jeg kan betale kr 25,- pr kilo for "eventyret" med å jakte den selv, slite den ned fra fjellet osv.

 

For den som aldri har skutt hjort - ser jeg ikke betenkeligheten av at de er villige til å betale en månedslønn for det.

 

Men for egen del - som har skutt noen "skanker" - er det helt usannsynlig å bli med på budrunder over kr 75,- pr kg.

Uansett terrengets beskaffenhet.

 

Nå ser jeg selvsagt bort i fra de som leier ut med frokost, lunch og middag - samt rødvin etc.

Dette er noe jeg forbinder med mine Afrikaturer (som også blir rimeligere enn "eksklusiv" hjortejakt hvor du skyter ei kolle m/kalv på åkeren ) - og ikke norsk "svett-jakt".

 

Èn annen ting er:

 

Når midten av oktober "slager" - har mange gått lei/har igjen noen dyr - og trenger hjelp.

Da er hjortejakten gratis.

 

Og er man så "heldig" å ha en godkjent hund - er tilbudene "stand by" fra jaktåpning.

 

Derfor - er jeg ikke villig til å ruinere meg på hjortejakt.

 

Så får jaktreiseselskapene "hente" de som ikke har min mulighet.

Og de er det selvsagt noen av (både selskaper og jegere ).

 

Den dagen - hjortejakten blir for eksklusiv for meg - kan jeg sitte med cognac`en - og peke på gråbukken som henger på veggen.

Og når Afrika-epoken er over - kan jeg også peke på bøffelen - og skåle

 

Da ønsker jeg alle dere en god høstjakt

 

Jeg har en avtale med en bonde i Skåne - og betaler kr 25,- pr kg for villsvin./rådyrkjøtt.

Ingen "staravgift".

 

Da blir liksom hjort/rådyr-jakt, temmelig dyrt her hjemme.

 

Forøvrig så er det samme pris for hans utmerkede halvannetår gamle oksekalver.

 

Og med noen pakker tobakk/flasker vin på kvoten - er denne turen mye mer interessant - enn mye annet

Link to comment
Share on other sites

Grunneiere og jaktguider tjener penger på jakta, dvs andres jakt.

Vi andre betaler for å få muligheten. Staten priser sin jaktutleie ganske lavt bla for å holde folk i form.

 

Vel og bra at staten ønsker at vi skal holde oss i form, men er det riktig å ofre rypebestanden for det?

 

( Ikke fem øre å tjene for private aktører på statsgrunn balter, men mener forsatt at jaktpresset er for høyt enklte steder, og et pris hopp, hadde vært sunt for de norske småviltbestandene. )

 

Til og med Johan B Steen, har krøpet til korset og konkludert med at for stort lokalt jaktpress i enklte områder har hatt negativ innvirkning på rypebestanden. Bag limit er innført mange plasser de seinere år etc etc....

 

Ser ikke lyst ut for småviltbestandene mange steder i likhet med laksefiske ( Selv om laksfiske mange steder er blitt veldig dyrt! Tyder jo bare på at for mange med store ressurser er ute i samme ærend, men med den utviklinga vi ser i dag så spørs det vel hvor lenge de gidder...)

 

Pris er et virkemiddel for å redusere jakttrykket andre kan kanskje være trekkning, bag limit ( kvoter av et eller annet slag.) kortere jaktperioder etc...

 

Eller så er jakt en fantastisk aktivitet, og betraktningene du har klippet ut angående jakt og personlig gevinset kan jeg helt klart skrive under på.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

 

Vel og bra at staten ønsker at vi skal holde oss i form, men er det riktig å ofre rypebestanden for det?

 

( Ikke fem øre å tjene for private aktører på statsgrunn balter, men mener forsatt at jaktpresset er for høyt enklte steder, og et pris hopp, hadde vært sunt for de norske småviltbestandene. )

 

Har hatt 6 år rypejakt nå på en parsel av en stor privat eiendom. Har vært fellings-kvoter på hele eiendommen i mange 10-år før det, og med striks regime. Det er også store områder som ikke jaktes. Avskytningen har vært fallende de siste år og var på svake 33% i fjor. Grunneier har bevisst forsøkt å gjøre tingene for å bevare gode rypejakt. Enslig fugl og par skytes ikke bla. Det er definitivt ikke jegerne som er årsaken til nedgangen på denne eiendommen.

Med samme forsiktige forvaltning har Ø.Nummedal fjellstyre tildelt 5 ryper på ukekortet for andre år på rad. De fleste syns vel jakten er uinteressant da. Terrengene er svært store, og det er referanseområder som ikke jaktes. Likevel er det tomt for ryper i store deler av områdene, og jegerne uteblir også. Taksering i august viste 2 ryper på kvadratkilometeren. Har jaktet terrenget i mange år, sett hva som er et godt år, og hva som er svakt, og hvordan jakt trykket er. Jakta betyr lite. (Vet også hvor en også iår kan finne "klumpene" med 20-30 ryper her og der, ganske snålt).

 

Høyere priser på jakta i disse to områdene har ingen effekt på rypebestanden.

Link to comment
Share on other sites

Pris er et virkemiddel for å redusere jakttrykket (...)

Skummel tendens du forfekter her synes jeg... Skal jakt være endel av kulturarven vår så må ungdom/neste generasjon ha råd til å utøve jakt. Hvis man skal prise titusenvis ut av jakta så kan man fort ende opp i en situasjon der jakt ikke lenger betraktes som en kulturbærer i Norge, og både rekrutteringa og jakta dør ut. De forunte få (grunneiere og velholdte) vil fortsatt kunne drive jakt, men jo færre som jakter desto større sjanse for at antijakt vinner terreng i Norge. De som faktisk HAR jakt å tilby har et ansvar for jakttradisjonen i Norge, rett og slett fordi de har terreng og vilt tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Til tider trist lesing for en som ikke klarer å jobbe iallefall.. Er jo veldig kjekt å få jakte litt av og til selv om jeg ikke har råd til å jakte/handle utstyr slik som "vanlige" folk! Om man skal regulere bestander så kan man ikke gjøre dette med å sette opp prisene til kun de rikeste har råd til å jakte! -Hadde selvsagt fungert for de rikeste men da hadde nok ikke jakt hatt noen framtid i landet heller da jeg tror støtten i befolkningen hadde dalt kraftig. Ikke alle i dette landet har råd til å gjøre alt vi har lyst til men vi bør da vel få delta litt iallefall? -Synes jeg er like seriøs som andre selv om jeg bruker mindre penger, en hundrelapp for meg er mer enn for de fleste andre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pris er et virkemiddel for å redusere jakttrykket (...)

Skummel tendens du forfekter her synes jeg... Skal jakt være endel av kulturarven vår så må ungdom/neste generasjon ha råd til å utøve jakt. Hvis man skal prise titusenvis ut av jakta så kan man fort ende opp i en situasjon der jakt ikke lenger betraktes som en kulturbærer i Norge, og både rekrutteringa og jakta dør ut. De forunte få (grunneiere og velholdte) vil fortsatt kunne drive jakt, men jo færre som jakter desto større sjanse for at antijakt vinner terreng i Norge. De som faktisk HAR jakt å tilby har et ansvar for jakttradisjonen i Norge, rett og slett fordi de har terreng og vilt tilgjengelig.

 

Som sagt et virkemiddel, blandt flere andre jeg nevnte tidliggere i tråden. (Har ikke noen fasit på det, så det er sagt med en gang.) Kanskje pris er et dårlig tiltak, men hadde da kanskje lukket ut de som bare " slenger seg med". Men sånn jeg leser og forstår problematikken, så er vi for mange jegere som kriger om det samme viltet. Årsaken til nedgangen i småviltstammeme tørr ikke jeg å konkludere med, men at jakttrykket er en av årsakene finner jeg ganske sannsynlig. Dette er vel også de fleste enig om i dag. I hvert fall så langt jeg har klart å lese meg opp om evnet. Skal vi ha rekrutering, må vi i hvert fall ha sunne og friske bestander som vi kan jakte på. Prisen må selvsagt også innkludere flertallet!

 

Balter mener terrenget han jakter på ikke forringes av jakttrykket, men at det er andre årsaker til historisk lave småviltbestander, og det kan selvsagt ikke utelukkes, men med kvoter på fem ryper i uka er det jo heller ikke så interessant som Balter er inne på!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må spørre om jakt lønner seg, så er svaret nei. Bli hjemme. Ikke begynn med jakt. Kast heller et raskt blikk på reinsdyrsteika i frysedisken på Ica før du rasker til deg First Price-pølsene, og gled deg over hvor mye du sparer. Ta buss i stedet for bil, så sparer du litt der også. Du kan sikkert gå i småsko hele året, så slipper du å bruke penger på støvler. Se på NRK, så slipper du å betale for flere kanaler. Og si gjerne opp internettabonnementet ditt. Penger å spare der også, selv om du ikke lenger kan skryte for resten av cyberspace hvor mye du har spart. Og når du blir gammel så kan du høre med en skredder om han kan sy ei likskjorte med lommer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du må spørre om jakt lønner seg, så er svaret nei. Bli hjemme. Ikke begynn med jakt. Kast heller et raskt blikk på reinsdyrsteika i frysedisken på Ica før du rasker til deg First Price-pølsene, og gled deg over hvor mye du sparer. Ta buss i stedet for bil, så sparer du litt der også. Du kan sikkert gå i småsko hele året, så slipper du å bruke penger på støvler. Se på NRK, så slipper du å betale for flere kanaler. Og si gjerne opp internettabonnementet ditt. Penger å spare der også, selv om du ikke lenger kan skryte for resten av cyberspace hvor mye du har spart. Og når du blir gammel så kan du høre med en skredder om han kan sy ei likskjorte med lommer.

 

 

Haha.. Sooo enig, blir meir på oss då :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det lønner seg ikke å jakte. Dvs, det lønner seg ikke økonomisk. Men det gir jo en økt livskvalitet, og da er vi vel inne på individuelle verdisettinger???

 

Men hvem lønner det seg for da?? Hehe, ja, det lurer jeg på????

 

Jeg er både jeger og medlem i grunneierlag som leier ut jakt (dvs vi leier ut til noen av grunneierne, der jeg er med).

 

Som jeger betaler jeg 55 kroner per kg slaktvekt av elg, og 60 kr per kg slaktvekt for hjort. Dette gir en snittpris for elg på ca 105 kr per kg rent kjøtt, og ca 110 kg per kg rent kjøtt for hjort.

Men da er det selvfølgelig tatt med alt, så prisen blir den samme for biff og kjøttdeig.

 

Så da får jeg vel kjøpt det meste av storfekjøtt billigere på REMA, i alle fall om jeg følger med på tilbudene.

 

 

Som grunneier blir jeg heller ikke rik. På de 10 årene vi har hatt vårt grunneierlag har jeg mottatt 2480 kroner i utbytte, det ble min andel.... Ikke mye akkurat etter 10 års utleie av jaktretter....

 

Men så bør en huske på at vilt ikke er subsidiert.......

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan supplere Macjojo litt her, for om noen skulle finne ut at det lønner seg å jakte så er det jaktreisearrangørene.

 

Selv driver jeg utleie, endel år som basisleverandør til et jaktreisefirma, men de siste årene på egenhånd.

Blant annet fordi jaktgjestene hadde en tendens til å komme igjen på eget initiativ, og da var de ikke så interessert i å betale ekstraomkostningene som arrangørselskapet representerte.

 

Blir jeg rik av det, nei.

Det går rundt, men inntektene av jakten må pløyes ned i viltstell og utbedring av tilbudet.

Faktisk så er jeg såpass sliten og utkjaset etter en jaktsesong at jeg ikke orker å gå ut i skogen på egen hånd.

Ferien min blir å dra på villsvinjakt i Tyskland for å slappe av der.

 

Når det gjelder småviltjakt er jeg heldigvis ikke inne i den geskjeften.

Og der er det enorme variasjoner på pris og tilbud.Store penger kjøper store og gode terreng, uten at det nødvendigvis er så positivt for bestanden.

Fjellstyre og statsgrunn er rimeligere, men der kan man jo oppleve å treffe på folk som går "Manngard" med 4-5 bikkjer og enda flere jegere, fjellet blir effektivt sopt rent for fugl og baglimiten deponeres i bagasjerommet på bilen.

Det billigste ytterpunktet er de mindre privatområdene som leies ut til slektninger og venner med en flaske cognac til jul som betaling.

 

Om jeg skulle velge så hadde jeg foretrukket en flaske cognac fra fuglejegeren som tusler ut i terrenget noen helger i året og skyter 3-4 fugl fremfor de store pengene..

Og der ligger nok noe av årsaken til at det er vanskelig å få innpass på små privatterreng med gode bestander, man vet aldri hva man får av jegere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan supplere Macjojo litt her, for om noen skulle finne ut at det lønner seg å jakte så er det jaktreisearrangørene.

 

Selv driver jeg utleie, endel år som basisleverandør til et jaktreisefirma, men de siste årene på egenhånd. Blant annet fordi jaktgjestene hadde en tendens til å komme igjen på eget initiativ, og da var de ikke så interessert i å betale ekstraomkostningene som arrangørselskapet representerte.

 

Dessverre ikke allverdens økonomi i være jaktresiearrangør eller Stykkjunkern :D Har holdt på i snaue 3. år nå og har har forsatt røde tall i regnskapet, men målet er helt klart å utvikle en bedrift som kan tjene noen kroner på sikt.

 

Reisegaranti skal stilles ( Min NOK 250.000,-) avhening av omsettning, til RGF.

 

Reisemål skal utvikles. ( Visningsturene er jo en positiv bieffekt da 8) )

 

Websider og tilbud skal oppdaters, og holdes ved like. Referanser og tillit i markede skal bygges.

 

Henvendelser og tilbud utarbeides.

 

Må være glad i jakt og fiske for å drive med detta. Timelønna står definitivft ikke i stil med innsatsen, men moro og lærerikt er det!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...