Jump to content

Lønner det seg å jakte?


Piggen

Recommended Posts

Morn.

 

Jeg la dette innlegget på storviltjakt, men jeg kunne like gjerne lagt det på småviltjakt. Flytt gjerne tråden om det passer bedre en annen plass. Jeg har lest litt på diverse nettsteder, og det virker som det er en del kostnader forbundet med jakt. Våpen, våpenskap, prøver osv... Jeg forstår jo selvsagt at jakt i seg selv kan være givende, og at smaken av nyskutt viltkjøtt er verdt mye i seg selv, men jeg er nysgjerrig på det økonomiske aspektet ved dette.

 

Er det enkelte dyr som det lønner seg å jakte på, eller må man eie skog selv for å tjene på det? Eller er det beste rett og slett å bli kompis med en jeger?

 

 

Når alt kommer til alt, er det egentlig billigere å jakte selv enn å kjøpe kjøttet på Rimi?

Link to comment
Share on other sites

Kan svare for meg selv: Nei nei nei nei! ;)

 

Jeg er jo av dem som slipper å kjøpe terreng, men går fortsatt med masse penger på alt annet. I det hele tatt transport (bil/fly/båt osv), våpen, ammunisjon osv osv!

 

De selger frosne ryper på Ultra/Meny/Jacobs. Og når du først er innom der, så selger de og krokodillekjøtt og klapperslangekjøtt der.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg ikke økonomisk å jakte;) Men er vel ikke for å tjene penger man gjør det? Har hvertfall ikke vært lønnsomt får min del med tanke på utstyr, et par hunder, våpen, klær, sko, av og til helikopter/sjøfly turer og resten som følger med på tur:) Men har hatt mange ufattelig flotte opplevelser opp gjennom årene. Og de blir vanskelig å sette værdi på... Så jeg er sluttet og regne på hva jakta med alt rundt koster. Det er verdt hver ei krona:D

Link to comment
Share on other sites

OT: Får vel si som Harald Heide Steen Jr. i "Ubåtkapteinen"... Vil du høre vårt balalaikaorkester ? :mrgreen:

 

Tror vel neppe jeg noengang vil gå i pluss. På en annen side gir jakta meg mer enn hva som kan måles i penger :wink:

Det finnes nok de som jakter mer eller mindre gratis, og som har pluss i regnskapet sitt.

Link to comment
Share on other sites

eg kan kun snakke om småviltjakt siden du spør om det også.

 

Der lønner det seg IKKE å jakte selv om du skal regne stykkpris.

 

Vet ikke hva jegerprøven koster men la oss 1000

så skal du ha hagle,jaktklær,kanskje telt om du må ut på lengre tur,generelt turutstyr må en jo selvsagt også ha.

 

så kommer jegeravgift på 310 og jaktkortet på den aktuelle plassen.det bruker å komme på en 1000 lapp.

 

så legger du alt dette sammen.

jegerprøve :1000

jegeravgift:310

jaktkort :1000

billig hagle (star Baikal): 4500

skudd: 400

jaktklær+sko:3-4000

generelt turutstyr:kommer fort opp i 4-5000+

 

da ser du at du skal kjøpe MYE kjøtt på finn før du kommer opp i den summen.

å enda har eg no tatt billige alterativer her.

 

Men det som er med jakt er at du kan ikke regne det i penger,det er en hobby med godt kameratskap og spenningen når fuglen letter fremfor deg....

 

Mange kan også si at dette regnestykket strekker seg ut over flere år,noe som for såvidt stemmer,men så kommer det år hvor du må fornye utstyret du har hatt noen år å da er det samme leksa opp igjen...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man alltid regne alt om i penger???? :lol:

Tenker som så, at dem skudda jeg i løpet av året skyter etter vilt blir veeeeeeldig få om man tenker på hvor mange man får seg til å ligge å skyte på en firkantet papp plate som er malt en sort runding på.....

Å disse skuddene får man INGENTING igjen for...

Å så er det jo kosen med å sette seg til bords men levende lys å vin, å midt på bordet står vilt som man selv har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Lønner hobbyer seg?

Nei, som regel ikke.

 

Er det snakk om frimerker,

biler,

hi-fi,

småfly,

akvariefisk,

hund,

katt,

gris,

hamster,

bedriftsfotball og all annen fritidsbasert sport man ikke får betalt for,

dataspill,

etc,

etc,

etc,

så lønner det seg ikke.

Hvis det lønner seg er det pr. definisjon jobb, og da forsvinner mye av moroa...

Hvor mye jakt og skyting har kostet meg har jeg ingen interesse av å regne ut,

like lite som jeg har interesse av at ØKH skal regne det ut.

Men hvor mye har det gitt meg? Hohohoho, i bøtter og spann :D

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt som å spørre:lønner det seg å fiske? Hvis man med fiske mener en ferieuke i altaelva eller orkla etter laks, vil kiloprisen bli høy. Men i helga var vi ute etter makrellen og fikk vel mer enn 200 opp i båten før vi gav oss. Hvis man er glad i makrell ( noe ikke jeg er) var det en lønnsom tur i forhold til investeringene. I yngre dager da det var småviltjakta som var det store, og andejakta spesielt, ble det bevisst matjakt. En god kveld kunne jeg komme hjem med 8-10 stokkender, og med ca. 3 skudd pr. felt fugl , ble regnetykket ikke så værst når jeg brukte de billige baikalpatronene som jeg kjøpte for ca kr. 2 pr.stk.

Det jeg mener er at hvis jeg begrenset jakta mi til dette fortsatt, eller til den nesten gratis jakta etter rådyr i nærmiljøet, der prisen til bonden er ett lår og ei flaske vin i desember, er muligheten der for å gå i pluss. Men så smart er jeg desverre ikke, så jeg går nok ikke i pluss heller...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er det jeg kaller en økonomi jeger så kanskje det vil lønne seg ! Jeg bruker begrepet økonomi jeger på en person som plukker alt av jaktutstyr ut fra den billigste hylla. I tillegg finner han/hun seg en annen person med odel på x antall mål skog/vidde og gifter seg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det smaker ekstra godt av mat du har skaffet selv :)

 

Og det gir iallefall meg stor glede å kunne ta vare på kjøttet helt fra dyret blir skutt via slakting - partering, konservering og fram til maten står på bordet.

 

Akkurat for øyeblikket har jeg 2 lårtunger av rein liggende i salt som skal bli pålegg, og en skrott som skal deles opp i fileter, sider, suppekjøtt osv :)

Link to comment
Share on other sites

Når alt kommer til alt, er det egentlig billigere å jakte selv enn å kjøpe kjøttet på Rimi?

 

Ja det er billigere, siden folk som får mye frisk luft også bruker mindre medisiner/ antidepressiva/ gjør selvmord sjeldnere, får et visst minimun av trim etc... Så siden de da lever lengre, (og spiser mindre kjøtt), så blir det over tid, billigere sett ifra jegerens synspunkt. Sett ifra samfunnets side, så er det mere optimalt om en stempler ut ca 67 år gammel (lavere pensjonsutbetalinger), og dermed holder seg unna jakt og friluftsliv.

Link to comment
Share on other sites

....... jeg tror jeg avventer. Kanskje om noen år :D

 

Det er en farlig holdning, plutselig en dag er en under lokket,

da angrer en garantert ikke på selv de mest resultatløse, og kallde, våte turene...

Mere på overtid på jobben...

 

("En må leve mens en gjør det, for når en er dau, så er en dau lenge" /

"Where are your jokes now? Your pranks? Your songs?

Your flashes of wit that used to set the whole table laughing?

You don’t make anybody smile now. )

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje mye billig å være jeger nei. Først så kjøper du det du akkurat trenger. Til minimal pris.

Å etter vert så skal du ha sko og jakt klær til når på året det er, å så skal du ha en rifle til det og en til det, og en hagle til sjøjakt og en til fjellet og en til banen. Billig vil eg ikkje si det er nei.

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke mer enn ett par generasjoner tilbake før man snakket om "elgonna".

(Googler jeg dette ordet nå, kommer jeg jeg til feriehotell i El Gonna" ..hvor enn nå det ligger)

 

 

Altså en av mange "onner" man hadde som bonde. Da var det mer eller mindre dugnads innsats der kvinnene sveivet kverna (gjerne inkludert indrefilè) mens karene prøvde å legge ned elgen med færrest mulig skudd, iført gammel dress og hatt.

Jeg har min farfar's logg bok fra elgonna opp gjennom årene. Høyst morsom men også litt ”morbid” lesning. Der står det sirlig nedskrevet hvor mange skudd som måtte til og hvem som til slutt klarte å sende dauskottet, samt hvor dette skjedde. På en elg er konklusjonen "det ble en dyr elg", da ble det skutt til sammen 23 skudd fra ymse karer før elgen lå på bakken. Faktisk tror jeg selve patronene var å regne som en del av utgiften med jakta den gang, selvsagt i tillegg til rifla som trolig var en større investering den gang enn i dag.

 

Dagens jeger har som regel full bekledning dedikert jakt, FG godkjent våpenskap, sikringsradio, soundscopes (eller tilsvarende), GPS, avstandsmåler, kikkert, betalt jegeravgift, betalt jaktkort, betalt oppskyting og kanskje en egen spesial laget jakt bamse i sekken.

Man så enklere på det tidligere, tror ikke jakt opplevelsen ble mindre av den grunn. Faktisk lurer jeg litt på om vi beveger oss litt i feil retning, der jakta går mer i retning av å være en form for jobb der "noen" ser over skuldra vår og påser at vi gjør alt 100% riktig. Når store kostnader kommer inn i bildet, så henger status begrepet seg øyeblikkelig på. Noe som igjen reduserer den gjennomsnittlige nordmanns mulighet til å drive med jakt.

Men alt er ikke bare dystert, vi driver fortsatt med ”noe så primitivt” som jakt og vi er nå "beyond 2000". En tid der man trodde elever satt på skolebenken tilkoblet læremaskin og tok hver sin flygebil hjem. Mennesket kan ikke riste fra seg en flere tusen år gammel jakt fortid på noen generasjoner.

Jeg er overbevist om at veien videre for jakt er å ikke knytte flere kostnader til det, og heller ikke sette selve jakten i flere rammer. Med det siste mener jeg at naturen faktisk èr brutal. Dyr som ikke ender sitt liv foran en jeger vil med all sannsynlighet gå en pinefull naturlig død i møte når krefter tar slutt eller andre dyr/innsekter anser det som mat. Det vil være i utgangspunktet helt naturlig å tilstrebe human jakt, tross alt er jo ønsket å legge ned viltet, hvordan da enkelte velger å utføre jakten bør da være opp til dem. Ett lite sleivspark mot en annen tråd dette ;)

 

 

..mens jeg likevel plaprer.. ett par småting fra den elg loggen, bare for morro skyld ;)

Dagene var sirlig oppført med klokkeslett, sted og signatur. Ofte var den første setningen slik ”vi fikk servert ekstra god fløte (..) i kaffe’n før vi satte kursen mot …”.

I en av loggbokens dager som starter slik, føres det detaljert ned hvor karene har vært uten at det ble resultat. Som en fotnote påført etter at karene var returnert hjem, står det at Magda hadde mens de var i skogen hellet med seg. Hun felte en elg som beitet i bærbuskene utenfor gården med ett usedvanlig pent plassert skudd, det ble en kort transport til låven.

Link to comment
Share on other sites

er da mye rart som blir tatt opp her ,men om det første en tenker på er om en kan tjene penger på jakt så har en vel alt her egntlig sagt hvor intresert han er i jakt og forvalting slik jeg ser det. jakt er en hobby som en kan dra med seg hele livet,det er dem som jakter gratis og det finnes dem som bruker vanvittig mye resurser og det munner jo ut i intressen. vær enkelt må jo se på hva som en kan bruke på hobbyen sin,dette gjelder jo alt som en måtte bedrive. og til dem som evt måtte spekulere i tyvjakt for og finansiere jakta -kjøp av terreng osv så er det nok ikke mange som tenker slik i dag,moralen er ikke dårligre i dag en den har vært før etter hva jeg har fått med meg. alle som er med og spiller fotball kan vel heller ikke regne med og få proffkontrakt og bli miljonær. og dette gjelder også jakt,dette koster penger og vil fortsatt gjøre det. alt handler om prioriteringer slik jeg ser det,noen handler mye og dyr cognak-godt drekke og har kansje ikke kikkert som en ser godt i,men sånn er det nå.prioritering. selv vil jeg ha begge deler og det kjøper jeg med god samvittighet da jeg ikke er 2 ganger i syden pr år og ute på byen og feste bort penga.

Link to comment
Share on other sites

Økonomisk lønner det seg ikke nei... greit våpen, hunder og utstyr koster MEN 1 ukes storfugljakt med kompiser på hytta er heller ikke billig når man ser hvor mye man kjøper inn får å "overleve" den uka, mat og drikke utgiftene kan lett løpe løpsk :lol:

 

Men ingentvil om at det er værdt det, spenningen, venting før jakta, opplevelsene under jakta, minnene senere og de middagene det blir av turene, alt dette er balsam får sjæla når man er godt inne i hverdagen og dagene er lange.

 

Begynn i det små!

Link to comment
Share on other sites

For oss her i nord-øst, som har vært så heldige å få oppleve kr 1000,- (ett-tusen-norske-kroner) i skuddpremie på rev, som vel må kunne ansees som kanske meget, har et ny tenkemåte angående våpen/jakt og økonomi vært mulig.

 

Selv med 5 sifret inntekt på revejakt de siste årene, og minimalt med direkte utgifter, er det fortsatt urealistisk å komme ut i pluss rent økonomisk (selv om det definitivt ikke er målet for meg heller, tilsynelatende i likhet med alle postere ovenfor!).

 

For mitt vedkommende fører inntekt via jakt/hobby tvertimot bare til innkjøp av enda mere hard-varer...

 

Det jeg liker med inntekt via jakt (rev), er at man uten for stor innsats kan dekke de utgiftene man ha for å kunne drive jakt; avgift, jaktkort, ammo mv.

Link to comment
Share on other sites

Når alt kommer til alt, er det egentlig billigere å jakte selv enn å kjøpe kjøttet på Rimi?

 

Det var også eit spørsmål. Andre spørsmål i samme gate kan vere...

 

- Lønner det seg å ta ferie?

- Er det økonomisk forsvarleg å få ungar?

- Kvifor skal ein kjøpe seg BMW når det finns Hyundai?

- Er ikkje motorsyklar ganske tullete i grunn?

Link to comment
Share on other sites

Ja! Det kan lønner seg å jakte! (hvis man får skutt matvilt..) :wink:

 

I mitt tilfelle er det i alle fall slik at kona ikke akkurat setter like mye pris på alle mine hobbyer. Om jeg kommer sent hjem om kvelden etter en laaang kveld på skytebanen eller en laaang kveld i verkstedet med mine veteranbiler, blir det ikke akkurat mye "butikk" når jeg kryper til køys for kvelden. Men har jeg vært på jakt og fått skutt noen ryper f.eks. kan jeg ta antall ryper og dele på to. Da får jeg antall kvelder med god mat og en god flaske vin på meg og kona. Slike kvelder blir det "butikk" av for å si det sånn :mrgreen: . Om jeg så skulle kjøpe "butikk" ute på "gatebutikken" ville det koste uhorvelig mye penger :roll: Og ikke ønsker jeg å besøke "gatebutikken" heller.... Fysj og fy!

 

Jeg tjener kanskje ikke så mye penger på jakta, men så mye penger jeg sparer da gitt 8)

 

Sist høst ble 108 pakker med kjøttdeig, 8 kg biff, ørten kilo grytekjøtt, noen hele lår for helsteking, 12 ryper, 4 orrfugl. Blir mye "butikk" av sånt :shock:

 

Man må bare legge riktige "verdier" inn i regnestykket så går regnestykket i pluss uansett. Dette er jo bare et av mange slike regnestykker jeg har.. Går alltid i pluss jeg... :wink:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Økonomisk så lønner det seg heller å handle på Rimi... men er det derfor vi jakter da? For å unngå sultedøden?

 

Næ. Det trodde jeg da heller ikke!

 

For min egen del så lønner det seg absolutt å jakte da jeg får trimmet legemet, renset hodet og fylt på ny energi hver gang jeg entrer skogen.

Skulle jeg være så heldig å få felt et dyr så er det en bonus jeg setter utrolig stor pris på.

 

Dessuten så smaker egenskutt mat myyyyyyyyyyye bedre enn en seig kjøttklump fra frysedisken på Rimi.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Ser at folk setter opp regenstykker for hvor mye alt koster, av utstyr, transport, kilospriser, etc.

 

Jeg for eksempel har enda ikke tatt meg raad til aa kjoepe en ordentlig TV, (har en gammel kasse jeg fikk av en kompis) men har alt av campingutstyr, vaapen etc. for aa dekke de behovene jeg har for aa komme meg ut paa jakt.

 

Jeg ser paa dette som invisteringer, det meste av utstyret varer lenge og naar jeg bruker det laerer jeg alltid masse nytt og det gir meg et rikere liv. Og i det lange loep som jeger vil pengekostnadene for mange av oss synke. (Dvs. for de av oss som ikke lider for hardt av havesyken) Og vi vil bli bedre jeger og dyktigere til aa ta vare paa viltet vi fanger og gjoere det om til god og sunn mat for hele familien!

 

Det er ogsaa ingen skam aa laane vaapen og turutstyr!

 

Ikke bli skremt til aa ikke begynne NAA! Livet er til for aa leves og hvis du har en dragning mot jakt, saa kom deg ut paa jakt, men vaer krativ saa klarer du nok aa rettferdiggjoere det med tanke paa pris. Ei helg paa fjellet eller i skogen kan vaere mye billigere enn en tur til Oslo senturm paa en helgedag, da brennner pengene i lommeboka....

 

 

Skal ikke mange Kaffe Latte til for aa komme opp i prisen paa et loeyve paa det viltet du oensker aa jakte:)

 

Edit: Saa JA, det beste er aa bli venn med en jeger/jegere saa fort som mulig!

Link to comment
Share on other sites

Når man tenker seg om så kan d ikke vare langt fra lønnsomt, når en driver med jakt, så holder en seg litt i form, og er mye ute i naturen, kanskje man da kan leve noen år lenger når man blir gamle, å dra inn noen flere kroner på pensjonen;)

 

spøk til side, det lønner seg sikkert ikke men man får mange gode opplevelser.

og stort sett alle andre hobbyer kan vare like kostbare, så kom dere ut på jakt alle som en;)

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var vi tre stykker på en liten helgetur etter Rype. Ikke noe stor greie, bare en halvannen times biltur. Etter turen regna vi på det hele og fant ut at rypekjøttet på den turen endte med en kilopris på ganske nøyaktig 40.000,- :lol:

 

Det skal dog sies at vi ikke brakk ryggen under rypekjøtt, og at det var en usedvanlig trivelig tur med usedvanlig høy standard på mat og drikke til å være i en lavo i høyfjellet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

BRANNFAKEL!

 

Kunne vel tenkt meg å snudd det helt på hodet! Jakt skal ikke lønne seg, jakt er ikke en menneske rettighet! Kan gjerne trekke en paralell til riber moen som leddet lakseutvalget for noen år siden. Titlen på rapporten var " TIL LAKS AT ALLE KAN INGEN GJERA" og den titlen sier vel alt! Samme problemene oppleves av småviltgjegere landet over, storviltjegerne er vel forskånna ennå, men pr. i dag er det så billig å jakte at for mange jegere "krigger" om de samme ressursene. I fra et forvaltningssynspunkt, er det totalt katastrofalt. For mange jegere og for lite vilt.

 

Håper personlig at prisene økes noen hakk, for å lukke ut de minst seriøse av oss!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Bare tenkte på noen ting.Må man ha Mye Penger for og bli tatt Seriøs ???? Om jeg bruker 5-6000 på jakt leie i året er jeg da mindre seriøs en en som bruker 50000? sevl om jeg vet at familie økonomien ville lidd av et økt forbruk?

BRANNFAKEL!

 

Kunne vel tenkt meg å snudd det helt på hodet! Jakt skal ikke lønne seg, jakt er ikke en menneske rettighet! Kan gjerne trekke en paralell til riber moen som leddet lakseutvalget for noen år siden. Titlen på rapporten var " TIL LAKS AT ALLE KAN INGEN GJERA" og den titlen sier vel alt! Samme problemene oppleves av småviltgjegere landet over, storviltjegerne er vel forskånna ennå, men pr. i dag er det så billig å jakte at for mange jegere "krigger" om de samme ressursene. I fra et forvaltningssynspunkt, er det totalt katastrofalt. For mange jegere og for lite vilt.

 

Håper personlig at prisene økes noen hakk, for å lukke ut de minst seriøse av oss!

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er ikke all jakt ruinerende - da det ennå finnes jaktterreng uten ågerpriser.

 

Kontrakten min vedr. hjortejakt har en overkommelig pris (selv om det er dyrere enn om jeg skulle kjøpt meg antallet hjorter ferdigslaktet av noen jegere - som ikke klarer å bli kvitt hjortekjøttet :) ) - men hvis prisen går opp, vil jeg høflig si nei takk til videre leie.

Link to comment
Share on other sites

Bare tenkte på noen ting.Må man ha Mye Penger for og bli tatt Seriøs ???? Om jeg bruker 5-6000 på jakt leie i året er jeg da mindre seriøs en en som bruker 50000? sevl om jeg vet at familie økonomien ville lidd av et økt forbruk?

 

5000-6000kroner i året er nok langt mere en det 80 prosent av den norske jegerstanden er villig til å betale og betaler for jaktleie i skrivende stund, og ingen av dem finnes antakkelig her inne på forumet!

 

Det er enorm stor forskjell på å vase i penger å strekke seg litt for å drive med en hobby man liker. ( 5000-6000 tusen er definitivft i kategorien strekke seg i mine øyne ) De som ikke ønsker å strekke seg litt, er antakkelig ikke veldig interessert......

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Vi er alle forskjellige.

Kjenner en som er med 2 andre karer på reinsdyerjakt.

 

De har tilgang til 70.000 mål alene, har kvote på 15 dyr.

De betaler kr. 1,50 pr mål. Altså kr. 105.000,-

De er fornøyd med dette.

Tilleggskosten er helikopterfrakt begge veier, ellers er det 6 timer å gå hver vei. Litt langt å frakte 15 dyr på ryggen.

 

Jeg hadde aldri brukt så mye på jakt, men som sagt vi er alle forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Grunneiere og jaktguider tjener penger på jakta, dvs andres jakt.

Vi andre betaler for å få muligheten. Staten priser sin jaktutleie ganske lavt bla for å holde folk i form.

 

Klippet ut endel betrakninger om personlig gevinst av det å jakte, under:

 

Jakt, fiske og friluftsliv

Skog- og utmarksarealene spiller en viktig rolle for befolkningen som arena for friluftsliv og rekreasjon. Befolkningens bruk og tilgang til skog og utmark bidrar til god folkehelse og gir forståelse for og kunnskap om landbruk og naturforvaltning.

Skog og utmark er et glimrende utgangspunkt for helse, rekreasjon og rehabilitering. Utvikling av tjenesteproduksjon med basis i skog- og utmark gir grunnlag for verdiskaping, knyttet til for eksempel jakt, fiske, og andre friluftslivsaktiviteter, reiseliv, helse- og omsorgstjenester osv.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/tema/skogbruk_og_bioenergi/jakt-fiske-og-friluftsliv.html?id=487382

 

 

Unngå høstdepresjon. Selv om rypemiddagen hadde vært billigere å kjøpe enn det det koster i våpen, skudd, transport, mat og jaktkort, er det vel investert tid og penger. Den fysiske aktiviteten du bedriver på en jakttur gir god helsegevinst. Det bedrer lunge- og hjertefunksjon, minsker stress og er godt for din psykiske helse. Du trener motorikken, balansen og den spontane oppmerksomheten din. Det myke underlaget er godt for ankler, knær, hofter og rygg. Undersøkelser har vist at naturopplevelser som jakt, har en positiv

betydning for opplevelsen av god helse. Det er en høyere prosentdel som rapporterer om god psykisk helse hos de som benytter seg av friluftsliv i forhold til de som ikke gjør det. Man tror at det er en kombinasjon av de rent fysiske og de opplevelsesmessige elementene ved friluftsliv som gir positiv helseeffekt. Det er vanskelig å isolere de forskjellige såkalte parametrene når man skal forske på dette. Helheten er ofte mer enn summen av enkeltdelene. Noen studier viser at aktivitetsnivået under jakten har positive effekter på puls, kolesterol og at de aktive jegerne unngår såkalte ”høstdepresjoner”. Likedan er det påvist såkalt signifikant økning i oksygenopptak målt før og etter jakten hos en gruppe jegere. Økt oksygenopptak vil ha positiv effekt på den fysiske helsen din.

http://www.tillerfysioterapi.no/artikler/83-skitt-jakt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...