Jump to content

Mystisk Mauser 98 - kan noen si mer om denne?


sigurd_r

Recommended Posts

Heisann! Etter grisejakta i Ungarn i sommer bestemte jeg meg for å skaffe meg en billig rifle, og det ble selvfølgelig en brukt Mauser fra Landrø i Lillestrøm. Vi plukka ut en fin en fra kassa og regna med at det var 30-06 som skulle i børsa. Det var en mauser med høye kikkertsko av gammel type og uten bajonettfeste, så vi regnet med at det kanskje var en KV-52 eller KV-59 ombygning av bra kvalitet.

 

Men da jeg kom hjem og putta inn klikkammo skjønte jeg ganske fort at det var noe muffins på gang. Det var ialle fall ikke 30-06. Ved nærmere øyesyn var det faktisk ikke noen Kongsbergmerker på våpenet i det hele tatt! Serienummeret stemmer heller ikke overens med aktuelle KV-modifikasjoner i 7.92 heller.

 

Kan det være en umodifisert k98? Og i tilfelle: er kikkertskoene originale....? (de ser nyere ut enn resten av børsa) Under kikkertskoen er det stemplet 1939.

 

Uansett, jeg skal tilbake til sjappa i morgen og enten få skrevet om våpenpapirene til 7.92 eller bytte til en standard KV mauser i 30-06, har ikke bestemt meg helt enda.

 

Her er børsa:

 

1ba4f5b5.jpg

 

Her er pippippen...

b7abfe30.jpg

 

Og her er de eneste stemplene på våpenet:

0d4c3804.jpg

 

Her er resten av bildene: http://s1235.photobucket.com/albums/ff4 ... _r/mauser/

Link to comment
Share on other sites

Stort sett samme merkene som på min ombygde Mauser det der.

 

Samme font på "Mod 98", serie nr 3054, fremre bro merket 1939, 3 Ørner og hakekorset på høyre side, med 280 under. Bak på fremre bro står det 27 på min. Ørna foran serienr på min har ikke hakekors under.

 

I følge http://www.mauser98k.internetdsl.pl/kodyen.html" target="_blank plasserer det rifla mi hos Erfurter Maschinefabrik (ERMA werken)..

 

Edit: Din ser ut til å være fra samme fabrikken, ja..

Link to comment
Share on other sites

Den har ikke sliping med KNM merking heller. Så den er i utgangspunktet sannsynligvis ikke modifisert av forsvaret. Kikkertmontasjene ser ut til å være av type weaver, (ettermontert ) og forskjeftet er modifisert (kappa).

Tror ikke denne har vært i forsvaret vårt(kan jo ha vært der uten å ha blitt modifisert/merka om, feks i "hemmelig-lager").

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...