Jump to content

Stålkvalitet gerber gator


luger

Recommended Posts

420 HC er et medium karbon, rustfritt stål.

Det lave karboninnholdet gir en grei hardhet. Ikke så veldig høy, men til gjengjeld vil kniven bli seigere enn en som er hardere.

Et annet resultat av det lave karboninnholdet er at den ikke har så mye "frie karbider" (harde partikler som består av karbon og jern/krom og bidrar til slitasjemotstanden.) Disse karbidene senker også seigheten, og mangelen på disse gjøre 420 HC seigere enn f.eks. 440B, 440C, ATS 34 og D2 som har et mye høyere karboninnhold.

Et stål som 420 HC vil ha høyere eggstabilitet, dvs man kan ha en spissere eggvinkel uten at den knekker.

For å utnytte stålets egenskaper best mulig bør du bruke en eggvinkel på 20-25 grader totalt, 10-13 grader brynevinkel.

 

Denne vil være lettere å slipe enn de andre stålene jeg nevnte, men må også slipes oftere.

Link to comment
Share on other sites

420 HC er et medium karbon, rustfritt stål.

Det lave karboninnholdet gir en grei hardhet. Ikke så veldig høy, men til gjengjeld vil kniven bli seigere enn en som er hardere.

Et annet resultat av det lave karboninnholdet er at den ikke har så mye "frie karbider" (harde partikler som består av karbon og jern/krom og bidrar til slitasjemotstanden.) Disse karbidene senker også seigheten, og mangelen på disse gjøre 420 HC seigere enn f.eks. 440B, 440C, ATS 34 og D2 som har et mye høyere karboninnhold.

Et stål som 420 HC vil ha høyere eggstabilitet, dvs man kan ha en spissere eggvinkel uten at den knekker.

For å utnytte stålets egenskaper best mulig bør du bruke en eggvinkel på 20-25 grader totalt, 10-13 grader brynevinkel.

 

Denne vil være lettere å slipe enn de andre stålene jeg nevnte, men må også slipes oftere.

takker og bukker for utfyllende svar.blei en del klokere på dette nu.må si som mannen sa"fagfolk er fagfolk"
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har samme kniv. La den ned i slira uten og tørke den. Nå er det noen små rust-roser på den. Hva kan en gjøre for å få de bort, uten og lage riper i kniven?

Syns de rust-rosene kom rimelig fort.

HVa kan gjøres for å hindre de, smøre inn med ett lite lag olje, ikke så morro hvis en skal slakte eller sløye fisk. Det holder kansje og være nøye på at kniven er tørr når den puttes ned i slira`?

 

warthog

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne:

http://www.dick.biz/cgi-bin/dick.storef ... iew/705280

Tynn oljesak som skal kunne brukes på kjøkkenkniver. Fant det i en knivbutikk i Wien.

 

Og denne:

http://www.highlandwoodworking.com/inde ... rodID=1304

Et litt hardere belegg enn bare olje.

Jørn Jensen på Lillestrøm tror jeg fører den, muligens også Grenland sten og sølv, og Nordellknives i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Har samme kniv. La den ned i slira uten og tørke den. Nå er det noen små rust-roser på den. Hva kan en gjøre for å få de bort, uten og lage riper i kniven?

Syns de rust-rosene kom rimelig fort.

HVa kan gjøres for å hindre de, smøre inn med ett lite lag olje, ikke så morro hvis en skal slakte eller sløye fisk. Det holder kansje og være nøye på at kniven er tørr når den puttes ned i slira`?

Blod er salt, innmat inneholder kroppsvæsker som er salt, sjø er salt. Salt og fuktighet gir rust, til og med på "rustfritt" kniv- og våpenstål.

 

Dette pleier å holde lenge på alle kniver med rustmotstandig ("rustfritt") stål som jeg har:

1. Vask bort alt blod, skyll helst av all sjø med ferskvann

2. Tørk godt av, vent et halvminutt eller så

3. Putt i tørr, rein slire

 

Kniver i karbonstål blir alltid skylt i ferskvann og får - om mulig - et tynt strøk med en eller annen olje som så tørkes av med en tørr fille før de puttes i slira. Sjøl foretrekker jeg tynn parafinolje/symaskinolje, men jeg bruker det jeg har tilgjengelig. For eksempel våpenolje. Tørker man godt av, er bladet fremdeles beskyttet mot rust, og de mikrogrammene som sitter igjen har ikke gitt meg dårlig mage. Ennå, ihvertfall

 

Det kan sikkert være en fordel å bruke noe som gir ei mer motstandsdyktig hinne, men det er ikke noe man gjøre. For meg som er en glad amatør har dette vist seg å være Godt Nok

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...