Jump to content

Laserpatron som hjelpemiddel - noen som har prøvd dette?


BetaCam

Recommended Posts

jeg kjøpte i et svakt øyeblikk en slik sak som stikker inn i munningen. Bushnell Laser boresighter tror jeg den het... Stemte veldig dårlig når jeg kom på banen. Burde nok funke bedre med noe som må lyse gjennom pipa. En grei metode er å legge rifla på sansekker og se gjennom løpet og stille etter det. Denne bør fungere på samme måte... Bare en måte å finne ut det på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laser både til hagla og 308.

Laseren til hagle er veldi grei til å bruke for kontroll/justering av stokk og treffhøyde på svermen. Et hyggelig hjelpemiddel når man tørrtrener.

Laseren i 308 er yppelig hjelpemiddel for fin innstilling av sidejusteringen på kikkerten. Ubrukelig til høydejusteringen..da laseren peker rett fram hele tiden..slik går ikke kula.

Men som sakt til sidejustering er den fortreffelig. Best effekt på 100 m vil du ha under litt dårlige lysforhold. Men justerer du siktepunktet fra kikkerten 15 cm åver laserprikken på 100 m så skal du ikke ha mye justering før du er i 0.

Jeg skaut inn på 3 skudd når jeg monterte ny kikkert på rifla. Det hadd jeg ikke klart om jeg ikke hadde laser. Å når den koster bare $14 ink frakt,så er det penger å spare :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd forskjellige typer til pistol og rifle, men ikke akkurat den som trådstarter spør om. Min erfaring er att dette er ett hjelpemiddel til inskyting, det hjelper til med grovriktningen av våpenet. Men innskyting må uansett gjøres for og få det nøye nok.

 

Litt synsing fra min side er att skall man klare og få skrudd inn uten og skyte må nok noe monteres i bak og fremkant av løpet. (som ved "innskruing" av grovere militære våpen som 84mm rekylfri kanon, men selv da er det anbefalt med prøveskyting)

Link to comment
Share on other sites

vil tro det fungerer litt bedre enn en sånn laser som du setter inn i pipa som fungerer elendig...

som det blir sitert her så er de ikke noe serlig de man setter i enden på løpet

så tenker å kjøpe parton som går i kameret, men finner jo ikke 6.5-55

 

blir vel en med grønn laser som jeg putter inn, kan jeg bruke den på 22. også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

To skudds innskyting:

 

Skyt ett skudd med godt anlegg, merk treffpunktet på skiva med et godt synlig merke, fest børsa stødig til skytebenken med trådkorset akkurat der du siktet første skudd. Mens børsa holdes fast i samme posisjon, skru trådkorset til det er over treffpunktet fra første skuddet. Skudd nummer to er valgfritt og kun for kontroll.

 

Sikting gjennom løpet for grovinnstilling før første skudd er som regel nok for å få skuddet i skiva, bare sørg for at trådkorset sikter noe lavere enn løpet.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg sett som skulle passe til flere. en 223 laser og hylser del legges inni. prøvde den i 30-06. stemte meget bra med kikkerten

 

Men hylsen ville ikke ut igjen. hadde nebbtang med bøy jeg kom veldig fint inni men men bom fast satt den.fikk ikke igjen sluttstykket så den klarte ikke få den ut. siden den var var bare en hysle uten bunn var den ingen ting å få tak på med pusse staven, etter mye prøving og feilig fant jeg endelig en bolt jeg klarte å skru inn i bakenden på hulsen og slå den ut.

 

Vær forsiktig første ganger at den går lett inn i kameret ditt, ikke så morro å ha en hylse sittende fast i kamerett kl 10 om kvelden og man skal ut på jakt dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...