Jump to content

Gammal-ny Krag Jørgensen, noen spørsmål


CrowdControlFTW

Recommended Posts

Yes, da har jeg fått meg en gammel Krag Jørgensen. Fikk da av plastikk-bestefar, som opplyser meg at børsa har vært på kongelaget to ganger, og at han selv ikke har skutt et eneste skudd ut av den. Fikk også med to flotte bøker om hjemmeladning, og får der opplyst at låsekassa tåler MAKS 45000 PSI. :cry: Tror jeg skal starte LANGT under dette.

 

Så har vi problemet; ikke hjemme-lader jeg, og jeg har virkelig VELDIG lite peiling på hva slags patroner som går i en slik børse. Har hørt jeg kan starte med Norma Rekrutt, og også kanskje Norma Elite Ekspress til rådyr-jakta. Er dette safe? Noen som har noen konstruktive tilbakemeldinger å komme med? Eventuelt noe bra ammunisjon jeg kan få kjøpt? Børsa har også fått seg ny pipe, 74(!) Cm lang, og da også et slik ett Schou(?) diopter-sikte.

 

SÅ har vi liksom hoved-poeng her da; har egentlig bare ett våpen fra før, en Yildiz 12/76. Får lånt meg en Heym i .308 av far, men er da litt kjekt å ha sitt eget våpen også. Jeg jakter ikke noe større en Rådyr, og det er også børsa godkjent for. Er det noen gode jakt-patroner jeg trygt kan starte med å bruke? Treningsammunisjon? Går det greit å tørr-klikke, eller burde jeg spandere på den et par med klikk-patroner?

 

Har også litt lyst til å slenge på et godt kikkert-sikte, en lekker liten to-fot og kanskje også en lyddemper eller tolv.

Hvor og hvordan får jeg gjort om bane-kragen til en posterings-rifle?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har den Kragen virkelig vært på kongelaget 2 ganger hadde jeg virkelig ikke rørt den. Men beholdt den som et suvenir. Særlig hvis jeg viste hvem som lå på kongelaget med den. Men det er jo forskjellige meninger blandt folk. Da jeg jakta med krag i 1963-64 så var det lagd en patron til kragen ladd med Elite. Forøvrig en mantel som fikk utolig mye dårlig omtale. Jeg syns det ville være merkelig om ikke en her på kammeret som lader mye har noen tips til deg. Jaktstokk kan du få kjøpt veldig billig av meg. Send en pm så blir vi nok enige. Hvis du bestemmer deg for og bygge den om.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg ikke har lyst til å bygge den om. Hvem som skjøt med den på kongelaget skal jeg få undersøkt, hadde vært kult å hatt litt historikk på den. Nå er saken slik at jeg ikke har noe annet å bruke, og lønninga jeg har å dispensere er litt stram, da det blant annet går en god det til BSU og slikt som er greit når jeg skal ha bolig, etc. :roll:

Greia er liksom at det er greit med ett eget våpen, som jeg kan disp. slik jeg føler for. Blir nok et lekkert lite våpenskap etterhvert også, tenker jeg. Men hovedsaken er at jeg ikke tør å skyte med den uten å være 100% sikker på at jeg ikke får noe hardt og tungt i ansiktet. Men da er rekrutt-ammoen god og grei å starte med?

Hvis det er noen som har noen tips, så takker og bukker jeg både dypt og lenge for det. Alt er velkomment!

Noen forslag til noen modifikasjoner? Skal jeg ikke bygge om lekkerbiskenen må jeg i allefall få lov til å fantastere om den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig ikke ferdig med testingen siden jeg ikke fikk tak i di typene jeg helst ville teste. Skal se om jeg ikke får rigget meg opp på loven til svigerbror i vinter for litt mer.

Etter testinga ble jeg ganske trygg på 100grs jaktmatch. Den har jeg testet tre ganger nå og to forskjellige lot'er.

 

Krag med lyddemper og tofot? Det har jeg aldri sett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...