Jump to content

Kan man drepe en tennhette med olje? Prosjekt. Frivillige?


høggern

Recommended Posts

Innimellom kommer det forslag om å ta livet av hetter med olje. Dette anbefales også i bla ladeboken. Min erfaring etter å ha testa er at etter en dag så er ikke hettene pålitelig drept. Jeg kjørte et slikt prosjekt i 2006(publisert på sluttstykket, men har ikke dette mer pga datakrasj.)

Framgangsmåten var at jeg sprayet crc 556 og vann nedi en del hylser med hetter i.

Så prøvde jeg å sette disse av etter en viss tid. Mener å huske at jeg prøvde etter 4 og 24 timer(kan huske feil). Konklusjonen var at man ikke drepte hetter, men at det var forskjell mellom berdan og boxer hetter i "drepbarheten".

 

Kunne egentlig tenkt meg å gjennomført dette igjen, men jeg har kun 3 typer hetter liggende for tida.

Jeg trenger egentlig hjelp til å gjennomføre lignende prosjekt og sende meg data. Da kunne man ha gjennomført en test uten at jeg må ut å kjøpe meg alle typene tennhetter på markedet. Videre ville jeg bare brukt crc 556 dennegang fordi det var no dritt å pusse vann ut av løpet når tennehttene gikk av med vann oppi hylsa. Det ble skikkelig søl. Måten dette kan gjøres på er som følger:

 

25 hetter av hver type, settes i like hylser, dynkes med crc556.

 

Etter 1 time prøver man å kamre og sette av 5. Notere ned antall klikk, antall etterbrenner og antall smell.

 

Etter 24 timer prøver man å kamre og sette av 5. Notere ned antall klikk, antall etterbrenner og antall smell.

 

Etter 48 timer prøver man å kamre og sette av 5. Notere ned antall klikk, antall etterbrenner og antall smell.

 

Etter 1 uke prøver man å kamre og sette av 5. Notere ned antall klikk, antall etterbrenner og antall smell.

 

Etter 2 uker prøver man å kamre og sette av 5. Notere ned antall klikk, antall etterbrenner og antall smell.

 

 

NB: dersom noen er frivillige til å være med på dette må dere regne med å måtte pusse våpenet etter hver runde med forsøk.

 

 

Jeg trenger egentlig noen frivillige som kunne gjort dette slik at jeg ikke trenger å handle inn mange typer hetter.

Pr i dag har jeg:

 

-Federal magnum215

-Fiocchi large pistol hetter

-RWS berdan hetter

 

Om noen har andre typer og er villig til å være med på dette så må kan de ta kontakt med meg på PM så avtaler vi på PM. En annen løsning er at noen vil donere meg 25 hetter av andre typer enn de jeg har.

 

Er det eventuelt noen som har synspunkter på dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette virker som et greit oppsett. Skal vi teste både LR og SR, skal vi teste pistol eller skal vi holde oss kun til riflehetter?

Jeg har flere typer hetter på lager, Vihtavuori, Winchester, Fed 210, Gammel RWS og sikker noen flere typer. Skal se gjennom lageret.

Jeg kan teste det jeg har, det er mer bry å sende hetter enn å gjøre testen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker tråden fra Slutstykket, og vil som den gang spørre om hvorfor?

 

Ikke missforstå, jeg har ingenting i mot slik forskning, bare det at jeg ikke skjønner hvorfor man tar ut en fungerende hette for så å sette inn en ny, fungerende hette.

 

Er de gamle og korrusive?

Skal hylsene presses om til et annet kaliber?

Skal de deaktiveres og så stilles ut med original kule?

 

 

Mener å huske at det foreslått enstasjonspresse med f.eks. Lee Deprime Die med en liten gassport borret i bakkant. Hørselvern og briller på og så klemme i vei.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan teste det jeg har, det er mer bry å sende hetter enn å gjøre testen.

Ja enig i det.

 

Kan gjerne teste både pistol/revolver og riflehetter.

Gjerne både small og large :) Er jo opp til den enkelte hvor mange våpen han/hun gidder pusse på ;)

 

Om Ole Netland kan teste de remington hettene,

Så kan Ilatad teste cci 200, Per-S kan liste opp de han har som ikke er nevnt av meg, Ole og Ilatad.

 

Bare jeg får en tilbakemelding på hvem som gidder teste og notere hvilke typer hetter så er vi i gang.

Det jeg i etterkant trenger tilsendt når dette er gjennomført (om ca 2 ukers tid) er en liste med hettetype, tid, antall klikk, smell og etterbrenner (og eventuelle anmerkninger som feks "slappt smell" osv)

Når jeg da har fått tilstrekkelig med data kan jeg lage dette som en oversiktlig tabell med % vis antall klikk etter de forskjellige tidene. Tlislutt kan vi kansje trekke en slags konklusjon.

Link to comment
Share on other sites

vil som den gang spørre om hvorfor?

Hvorfor er et veldig godt spørsmål man kan spørre i forhold til nesten alt. Hvorfor spør du egentlig nå? ;)

 

Jeg vet ikke hvorfor folk foreslår å bruke olje for å uskadeliggjøre hetter. Men innimellom kommer det forslag om det på kammeret. Mulige grunner til at folk vil deaktivere hetter kan vel være at:

 

Er de gamle og korrusive?

Skal hylsene presses om til et annet kaliber?

Skal de deaktiveres og så stilles ut med original kule?

 

Sist jeg så det var foreslått var i en tråd hvor Ole Netland hadde et sauerløp med en patron fast i kammeret.

Så vi tester vel for å kunne si om "man kan deaktivere en hette med olje" er et råd som holder vann (eller skal vi si "olje") ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg i gang med prosjektet. Jeg hadde ikke crc556 liggende men brukte WD40 isteden.

Etter 1 time testet jeg 5 skudd.

-Federal 215 magnum, 3 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 40.

-Fiocchi pistolhetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0.

-RWS berdan hetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0.

 

I morra skal det testes etter 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

ja skulle jeg fått et helt skikkelig resultat burde jeg kansje prøvd vann, bensin, diesel, motorolje, gearolje, hydraulikkolje, bremserens, bremseveske, våpenolje(av 3-5 sorter), mantelfjerner (av 2-3 sorter), osv osv. Men da må jeg ha ca 200 stk hetter av hver type og jeg synes det blir litt mye hetter og arbeid. I tillegg må hylsene vaskes etterpå dersom de skal brukes til lading. Det blir faktisk litt for mye arbeid med "alle tenkelige smøremidler".

WD 40/crc556 ble valgt siden det er slike oljer jeg ser at anbefales til å drepe hetter.

Link to comment
Share on other sites

Etter 24 timer testet jeg 5 skudd av hver sort.

-Federal 215 magnum, 0 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 100.

-Fiocchi pistolhetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0. (her var de noe reduserte i smellen i forhold til tidligere test)

-RWS berdan hetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0.

 

Så etter 24 timer var 5 av 5 federalhetter døde, mens ingen av de andre hettene klikka. Har enda 15 hetter hver av alle 3 typer stående og neste testing blir om 24 timer (etter 48 timer totalt).

Skal og teste etter 1 uke og etter 2 uker. Regner vel pr i dag at de federalhettene jeg har stående til dette kommer til å klikke allesammen. Spent på når de andre merkene gir opp.

Link to comment
Share on other sites

Regner vel pr i dag at de federalhettene jeg har stående til dette kommer til å klikke allesammen. Spent på når de andre merkene gir opp.

Der regna jeg feil gitt..... Kansje fri for batterier i kalkulatoren?

 

 

Etter 48 timer testet jeg 5 skudd av hver sort.

-Federal 215 magnum, 3 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 40.

-Fiocchi pistolhetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0. (kraften er tydelig redusert på alle disse i forhold til første test.)

-RWS berdan hetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0.

 

Så etter 48 timer var 2 av 5 federalhetter døde, mens ingen av de andre hettene har klikka enda. Har enda 10 hetter hver av alle 3 typer stående og neste testing blir om 5 dager (1 uke), jeg skal og teste etter 2 uker.

 

Det som nå forvirrer meg litt er at det gikk av 3 federalhetter i dag. I går gikk ingen av. Totalt har 6 federal hetter gått av mens 9 har klikka.

Kan det være at siden jeg har så lite utvalg (5 pr testserie) så får jeg slike avvik som jeg har fått på federalhettene?

 

For de to andre typene har det hittil vært 100% smell, men i dag var smellene fra fiocchi hettene sterkt reduserte, nesten som et "puff", men de går fortsatt av. RWS hettene går av akkurat like høyt som de gikk av uten olje oppi. De federalhettene som gikk av hadde omtrent normal smell de og.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje oljen har tørka ut, den er jo fuktdrivende :mrgreen:

Nei oljen har ikke tørka ut. Sjekker alle hylsene for å se om det er olje nedi. Er olje nedi alle hylsene før jeg skyter. På de som går av så spruter det olje ut av pipa. Så WD40en har ikke fordampet eller tørket ut på 48 timer. (Har satt en god slump nedi slik at det ikke skal tørke ut.)

Link to comment
Share on other sites

Etter testen kunne du jo for morroskyld utsette "vinneren" for den ultimate destruksjonstesten.

Nemelig: Aceton som først bryter forseglingslakken i tennhetta, som forøvrig også sikkert ødelegger satsen. For så å fylle på med WD-40 eller CRC. På jobb bruker vi 5-56 på skruer som er utsatt for sats og sprengstoffsøl, etter og ha rengjort de nøye selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har noen synspunkter på hvorfor ingen federalhetter gikk av etter 24 timer men at noen federalhetter gikk av etter 48 timer?

personlig tror jeg det kan komme av at antallet hetter jeg tester er relativt lavt (5 stk)

 

Tror du har rett, men du bør utvide datagrunnlaget for å kunne si noe sikkert...

Link to comment
Share on other sites

Ja egentlig burde jeg vel hatt 30 hetter i hver serie for å få et noenlunde statistisk holdbart resultat (om man skal ha en statistikk-faglig tilnærming). Men jeg gidder ikke bruke 100vis av hetter på dette så det må desverre utgå. Om jeg skulle hatt 30 av hver hadde jeg fått 150 hetter av hver type. Bare på mine 3 sorter hadde det gått 450 hetter. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter 1 uke testet jeg igjen 5 hetter av hver sort.

-Federal 215 magnum, 0 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 100.

-Fiocchi pistolhetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0. (kraften er tydelig redusert på alle disse i forhold til første test. tilogmed redusert i forhold til 48 timer. Det begynner visst å bli lite futt i disse.)

-RWS berdan hetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0. (her var en av hettene noe redusert, de 4 andre gikk av med "vanlig kraft")

 

Så etter 1 uke var 5 av 5 federalhetter døde, mens ingen av de andre hettene har klikka enda. Har enda 5 hetter hver av alle 3 typer stående og neste testing blir om 7 dager (2 uker totalt)

 

Virker som federalhettene har havarert nå. Og fiocchi hettene begynner å bli temmelig reduserte. Mens RWS berdan hetter stortsett holder koken.

 

Men konklusjonen så langt er at "å drepe en hette med olje" ikke er et råd som holder vann (eller skal vi si OLJE?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hittil er vel konklusjonen noe i retning av "tenhetter kan påvirkes og kan bli upålitelige av olje, men de blir ikke sikkert uskadeliggjort"

 

Videre er det tydelig forskjell på de tre typene jeg har testa. Alt fra "nesten ingen påvirkning etter en uke", via "sterkt redusert men går fortsatt av" til "så å si totalt døde "

:D

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit at slike "myter" blir testet.

Hva med å prøve å drepe en Tennhette på et annet vis, f.eks borre i den eller noen annen gode forslag.

I tråden til Ole Netland var der vel en ladd patron som satt seg fast i kammeret, hadde vært greit med en kokkeoppskrift hvordan man uskadeligjør slike.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen vits i å bore ut en tennhette da? Siden tråden handler om å "drepe" en tennhette antar jeg at det er tilkomst til tennhettens forside, altså enten ved et boret hull i hylsa eller ved at kula er banket inn i hylsa. Ville det ikke være mer nærliggende å uskadeliggjøre kruttet med 100% sikkerhet? Jeg tror ikke tennhetta alene utgjør det store problemet så lenge kruttet er enten fjernet eller garantert ubrukbart. Vel å merke i en "Ole Netland-setting".

Link to comment
Share on other sites

Etter 2 uker testet jeg igjen 5 hetter av hver sort.

-Federal 215 magnum, 0 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 100.

-Fiocchi pistolhetter, 4 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 20. (kraften er tydelig redusert på alle disse i forhold til første test. tilogmed redusert i forhold til 1 uke. Det begynner visst å bli lite futt i disse. Såvidt man hører at de går av)

-RWS berdan hetter, 5 av 5 hetter gikk av, en død-hette-% på 0. (her var en av hettene noe redusert, de 4 andre gikk av med "vanlig kraft")

 

Så etter 2 uker var 5 av 5 federalhetter døde, mens en av fiocchi hettene var død. De 4 siste fiocchi var sterkt redusert. Mens RWS berdan hetter stortsett holder koken etter 2 uker dynka i WD40.

 

Men konklusjonen blir vel er at "å drepe en hette med olje" ikke er et råd som holder vann (eller skal vi si OLJE?) Den sikreste måten å uskadeliggjøre en tennhette på, er vel å avfyre den ;)

 

Denne tråden handler om tennhetter og olje. Mye fordi det ofte anbefales å bruke olje for å uskadeliggjøre tennhetter. Hvordan man best kan uskadeliggjøre en patron er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...