Jump to content

Nettbutikker som selger Lee loader?


dufus

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg et lee loader sett for å lade jakt- og varmintammo i 6.5x55. Har surfet litt rundt og vet at Midway selger disse, men er nesten sikker på at jeg så dem billigere hos en annen butikk som jeg ikke klarer å finne igjen nå. Ikke at en hundrelapp fra eller til spiller noen rolle, men er mulig jeg kunne tenkt meg å handle andre ting der også.

 

Vet en kan få disse billig hos div amerikanske nettbutikker, men er skeptisk til å kjøpe våpenrelaterte saker fra USA når selv kikkertsikter har eksportrestriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Lee Loader kan du handle på ebay. Bare spør pent om de vil selge til deg ettersom du bor i Norge. Min erfaring er at de fleste vil det ettersom vi har et godt trykte der borte.

 

Hvis du skal handle deg en Lee Loader så bør du tenke deg litt om. En Lee Classic Loader og en Lee Loader er ikke samme sak. Det er skrevet litt om dette her inne.

 

Ellers anbefaler jeg hjemmelading.no. Ikke mye dyrere om du regner med tollbehandlingen og mva. Rask og fin service også.

Link to comment
Share on other sites

En Lee Classic Loader og en Lee Loader er ikke samme sak.

Snakker om settet hvor man hamrer sammen patronene med ei gummiklubbe, skal nok holde lenge til mitt bruk. I følge leeprecision.com er navnet "Lee Loader", de bruker ikke ordet "classic": http://leeprecision.com/xcart/Lee-Loader-Rifle/

 

Jeg klarer ikke å finne disse på http://www.hjemmelading.no sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Da er vi enig :) Jeg har et sett til alle kalibre jeg bruker (minus .22 men inkludert 12 ga.). Jeg bruker stor sett nøtteknekkeren fra Lee i dag, men kommer ikke til å kvitte meg med Loaderne mine av den grunn.

 

Jeg skrev noen ord om hva jeg mener om dem i denne tråden. viewtopic.php?f=22&t=53708

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gjenger på en Lee Loader.

 

Du banker inn og sammen hylsene i en Lee Loader. Med hammer. Det å skulle banke en messingsylinder fra et kaliber til et annet tror jeg fordrer stor hammer og en husstand bestående av en person. Alternativt særs tunghørte personer.

 

Jeg tror jeg hadde googlet litt rundt muligheten å endre kalber hvis jeg var deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg lette litt rundt etter Lee Loader, og fant en fra USA på ebay.no. (Jeg bruker ".no", for da slipper jeg å lure på om de sender til Norge :idea: ) Den kosta meg 45 dollar, fiks ferdig tilsendt. Altså 253 kroner. Hvis man vil, kan man jo sende en forespørsel til nettbutikken om hvordan de skal skrive prisen utapå pakken.

 

Jeg fikk den i posten i går, og må si at jeg har kjempetro på den altså! Den virker solid og ordentlig, og jeg liker spesielt godt disse to youtube-videoene:

 

 

 

What's not to like?? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eg har ein Lee loader i 6,5x55 som eg har brukt ei stund, her kjem ett lite resyme samt ett spørsmål. Loaderen fungerer bra til å slå ut den gammle tennhetta til å halspresse samt slå inn nye tennhetter fungerer den også bra til iverfall tilsynelatende. Teken med kruttausa fekk eg ikkje heilt til eg veier alle ladningene på ei Lee vekt. Så langt allt vel problemet er når ein skal sette kula fast, loaderen har jo halspressa litt for mykje meiner eg iverfall. Kulene med boat tail går det noenlunde bra med og det er jo ein del forskjellige kuletyper som har nettopp dette, men det er jammen ein del innteresante som ikkje har det også.

 

De tverre kulene er altså problemet her blir det for mykje banking for å få slått kula på plass, særligt før kula enter hylsa. Mulige måter å løyse problemet på som er gjennomførbare i praksis slik eg ser det er:

 

1. svarv meir ut av hylsehals, sikkert ikkje bra på sikt, halsen blir for tynn.

 

2. For lee loader kjennere, skru Lock nut ringen så langt ned at ein låser dia, da slår ein ikkje hylsa så langt inn i loaderen. Ein halspresser altså berre den ytterste delen av hylsa. Problemet som oppstår da er når du skal sette tennhetta den kan selvsagt settes med ein håndhålt tennhettesetter. Ett anna problem er at hylsehalsen vil kun klemme på den ytterste delen av kula, veit ikkje kor bra det er. Ved nærmere ettertanke trur eg ikkje dette går, men har ikkje prøvd da men dersom ein ikkje slår hylsa heilt inn i dia så kammrer sikkert ikkje skotet når du skal skyta.

 

3. Få tak i ett eller anna verktøy til å utvide hylsehalsen litt slik at kula glir lettere ned i halsen.

 

4. Kjøp ei eller anna presse til å sette kuler, da faller kanskje litt av vitsen med loaderen vekk.

 

Viss noken andre har ein ide eventuelt erfaring med samme problem så berre sei ifra. ps har prøvde ein gong og to og kontakte Lee men fekk aldri noke svar fra dei på mail.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noken som har prøvd å sette kula med ei ladepresse etter først å ha halspressa med Lee loaderen? Liker Loaderen til alt anna enn å sette kula og har derfor ikkje lyst til å forkaste den men mistenker at den halspresser litt for mykje slik at eg ikkje veit om det er vits i å kjøpe ei presse til å sette kulene med, pga at det vil gå akkurat like tungt som å slå dei på plass.

Link to comment
Share on other sites

@can: Har en slik lee loader til 223. På kuler som ikke har koning i bunn, er det leit å få slått de inn i halsen. Doren som brukes til å slå ut gammel tennhette er litt for stor til å få presset ned i halsen etter necksizing. Jeg setter den ned mot halsen og slår løst et par ganger. Da er tuppen på halsen viet ut bittelitt. Akkurat nok til å gjøre kule-isettingen mye enklere :) Men jeg vet ikke om dette fungerer i 6,5x55-settet

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat samme problem med 6,5x55 og kuler uten koning er vonde og slå i. "uheldigvis" går 85 grain sierra varmint bra i mi børsa. Har ikkje tenkt på det som du skriv skal prøves, men trur du at presisjonen kan bli litt foringa? er jo litt vanskeligt å slå akkurat lika mykje kvar gong slik at kuleholdet blir litt forskjelligt.

Link to comment
Share on other sites

Synd at det ikke funka :( Når det kommer til presisjon ved denne måten å gjøre det på, så vet jeg ikke om det blir noe værre. Jeg skyter uansett dårligere enn hva patron-presisjon er ;)

 

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...