Jump to content

Tikka T3 eller Schultz & Larsen Classic dl?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har idag en tikka T3 med laminert stokk, som jeg er meget fornøyd med. Ypperlig presisjon, god stokk, godt avtrekk og glatt sluttstykkegang. Likevel så merker jeg "vil-ha" foten rykker rimelig godt på en Sako 85 Hunter av ukjente årsaker for tiden. Lysten på noe mer "eksklusivt" kanskje.

 

Noen som kan hjelpe meg litt med å lande på en avgjørelse? Jaktmessig har det vel null betydning, da dyrene faller like godt for både Tikka og Sako uten å merke noe forskjell. Presisjonsmessig er de vel også like(?) da det er sako-pipe i begge riflene.

 

Sukk. Og er ikke lenge siden jeg kjøpte Tikkaen heller.

 

Edit: Oppdatert tråden med dette (link) innlegget (har vært å klådd på sakoen).

Endret trådtittel fra "Tikka T3 eller Sako 85 Hunter?" til "Tikka T3 eller Schultz & Larsen Classic dl?"

Link to comment
Share on other sites

Var å kikket på den siste Sakoen jakt og friluft hadde på tilbud, men jeg fikk rett og slett ikke noen godfølelse på at det var denne jeg ville ha. Sluttstykket var slarkete, hevearmsløftet var tungt, løpet lå nesten opp etter den ene siden i stokken (altså ikke midt i), og sluttstykkegangen var heller ikke direkte imponerende. Alt dette er faktisk bedre på Tikkaen jeg allerede har. Det er vel langt i fra sikkert at alle Sako 85'er er slik, men dette var den siste de hadde igjen på tilbud.

 

Skal jeg bruke noen kroner på å oppgradere tikkaen med en annen rifle, så tror jeg nesten jeg ønsker et løpsbyttesystem også. Ble introdusert for Shultz & Larsen classic, og må si jeg ble litt forelsket. En meget fin sluttstykkegang, fin på vekten, og med løpsbytte.

 

Hva tenke dere om tikka t3 vs. Shultz & Larsen classic dl?

Link to comment
Share on other sites

Hva tenke dere om tikka t3 vs. Shultz & Larsen classic dl?

Har bare vanlig Classic men er veldig fornøyd med den; presisjon, avtrekk og sluttstykkegang på min er lik (eller bedre) enn min Sauer 202. Bruker min som primær jaktrifle til alt mulig. Til tilnærmet samme pris ville jeg gått for S&L med mindre du absolutt vil ha rustfritt. Og da ville jeg nok heller duracoatet en S&L :winke1: Den eneste grunn til at jeg kunne overveid å skifte ut S&L'en som jaktrifle skulle vært for å få en byttepiperifle som ikke krever kontroll av innskyting (i.e. Blaser), men er såpass fornøyd med S&L'en at jeg antakelig har den en god stund til.

 

Veldig glatte piper i S&L også; lite skitt som fester seg slik at de er enkle å rense.

 

Billige ekstrapiper til S&L også; rundt 4000,-

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka T3 light SS og S&L 97DL gr.2, begge i 6,5 x 55. Testet samlingen (3 skudd Norma Oryx) på 100 m for noen år siden. S&L like under 13mm (12,8 med skyvelæret), Tikka T3 17 mm. Begge våpen er meget bra, men noe ulike. Tikkaen er plast/ "rust mindre", og et hendigere våpen. S&L er mer en meget presis og fint tre/ stålarbeid allround "trerifle" med blånert finish. Avtrekket er glimrende på begge, og sluttstykkegangen er silkemyk.

Link to comment
Share on other sites

Både jeg og broderen (som også er med på banen fra tid til annen) er enig om at Tikkaen og S&L 97 DL er litt forskjellige. S&L 97DL er "tre og metall" og noe tyngre. God å skyte med. Tikkaen er like god på sin måte...osv.

 

Personlig heller jeg mer mot glassfiberskjefter og rustfrie deler. En S&L med glassfiberskjefte og rustfri utforming, med S&L finish generelt ville nok stått høyt i kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det der gjorde det ikke noe enklere OptiBond FL :lol:

Vil det egentlig si at jeg kanskje vil være like tjent på å sette inn en løpsbyttemuffe i tikkaen i stedet for å bytte den ut med en classic DL?

Muffe pluss pipe koster vel nesten det samme som enda en Tikka?

Link to comment
Share on other sites

Et annet alternativ: Jeg gikk over fra Tikka t3 til Kongsberg 393.

- MYE mer fornøyd med Kongsbergen - mye bedre stokk og grep (bl. a super balanse og skytefølelse), fantastisk avtrekk og herlig sluttstykkegange resulterte i en fornøyd våpeneier. Så er det greit å ikke ha noe som "alle" andre har også. Eneste minuset vil noen si er magasinet som ikke er løst men må mates ovenfra, men det synes jeg er helt fint. Fikk forresten også en avtrekkerbøyle i stål etterhvert da kongsbergen blir levert med plastbøyle som kan sprekke etter noen år...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...