Jump to content

Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr


beagle

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Animalhunter, hvorfor det ikke virker i norge,hadde vært intresant å vite.

 

jeg søkte litt på lama bruk i norge, fant dette blant annet: http://www.fosna-folket.no/incoming/article1251206.ece

må også lese komentarene lenger nede,der er ei fra trøndelag(rimelig sikker ) som har positive erfaringer med lama.og forteller om en lama som drepte en rev(kan være skrøne,men trenger aldeles ikke å være det)

 

her står det litt om norsk vakthund: http://www.nsg.no/getfile.php/_PDF-file ... 5-2008.pdf

 

litt mer om norsk lama bruk til sau: http://www.nationen.no/2011/08/23/rovdy ... e/6846386/

 

her er det noen som kjøpte seg lama,men står ikke noe om erfaringen(kanskje en privatdektektiv får lyst å ta seg en tlf?)

 

her er det om en bonde som har lama, og om jeg forstå teksten rett,var litt tvetydig syns jeg,så jagde lamaen en bjørn.og lamaen hentet inn et lam som var utenfor flokken.bonden hadde vært plaget med rovdyr,men etter lamaen kom,så var det 0 dyr tatt av rovdyr(i hvertfall i flokken med lama)

 

litt statestikk om rovdyr offer osv: http://www.fellesaksjonenforulv.org/artikler/lama.htm

 

og til slutt,her virker det som en fornøyd svenske med lama: http://aaeko.se/lamadjur.html

 

har også lest at det går an,og var flere bønder som hadde søkt om tilskudd til å kjøpe seg lamaer.

sier ikke at dette er en mirkal kur,men så lang jeg kan lese fra norske erfaringer,så er det langt mer positivt,enn negativt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan så si "olepolet", hvorfor virker det ikke i Norge...?

 

Jeg mener, hvis den amerikanske undersøkelsen stemmer så skulle jo 1 lama være tilstrekkelig for en flokk på 150 sau.

 

Kanskje man skal vurdere norske forhold opp mot amerikanske?

Som jeg leser det så vurderer de beitebehovet til rund 1 Acre pr. sau, det tilsvarer drøye 600 Mål (omtrent 607 Dekar) mens naboens sauer beiter sommeren over på et område som er et sted mellom 15.000 og 40.000 dekar.

Forskjellen er vel at i USA er det snakk om slettelandskap inngjerdet med piggtråd, mens her er det snakk om fjell og skogsterreng.

Sauene her har et såpass spredt beitemønster at en lama ville måtte springe seg svett og mager om den skulle holde oppsyn med flokken.

 

Kommentaren du siterte fra "ei i trøndelag" om lama som drepte rev var også interessant, særlig fordi "Hanne fra Namdalen" videre beretter at lamaen skamslo en gaupe på gårdstunet så grundig at den (gaupa) måtte avlives.

Og det uten at den avlivede gaupa har blitt registrert noe sted!?!?! :shock:

 

Sorry, jeg tror det blir vanskelig å sammenligne amerikanske og norske forhold, omtrent som tomater og bananer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns da at det virket lovende omtrent alt jeg leste om norske lama erfaringer.

var også norske bønder som fortalte at tapene var gått ned etter de fikk lama,som det sto om han som fortalte at lamaen jagde en bjørn,og ulv tok ikke fler sauer når den var der.

 

som en svenske i svergie sa i denne linken: http://aaeko.se/lamadjur.html" target="_blank

 

"Hennes vaktande funktion fungerar. Första året vi provade lamning på bete tog räven 10% av alla lamm. Efter köp av vaktlama är vi nere på någon 1% tappade lamm per år igen."

 

her er en norske (han med lama som jagde bjørn) ser ut som jeg glemte å linke den sist.. http://www.aftenposten.no/dyr/article742011.ece" target="_blank

 

"En kveld hele flokken var urolig, jaget han alle opp til seterveggen og hentet til slutt en lamunge som tullet rundt for seg selv. Så gikk han vakt langs skigarden.- Utenfor lusket bjørnen, forteller Tage Nygård, far til John, som serverer kaffe og sirupstynnkaker i kårboligen.- En natt våknet vi av leven. 30 meter fra setervinduet reiste bjørnen seg på to. Jeg fløy inn til senga etter børsa. Men tror du ikke han stakk før jeg fikk opp vinduet? - Han hadde gått i fengsel for det byttet, flirer kona Ingeborg"

 

"Ingen av sauene i Pinocchios følge ble tatt av rovdyr."

 

intresant lesning,og jeg syns det virker lovende.

og alt jeg skreiv og linket i forige post,var om norge og svergie. ingen verdens ting om amerika.

Link to comment
Share on other sites

Noe av grunnen er vel at vi har en dårlig avla saustamme sånn som den er idag. Flokkinstinktet er helt borte i sauen etter at de fant ut at man kan blande raser for å få mest mulig kjøtt.

Jeg er med på en del gjeting/sanking osv om dagen og vi finner som regel 2-3 ihop.

Vi har 50 søyer vi skal samle og det finner vi 2-3-4 mil fra hverandre osv.

Hadde vi klart og fått at den reine gamle spælsauen så hadde det sikkert stilt seg litt annerledes m.t.p lama...

Link to comment
Share on other sites

Et supert og genialt prosjekt!!!!! enkelt og greitt enn om hele Norge kunne fulgt i de samme fotsporene som fosenhalvøya nå går opp..

 

Syns det er HELT forferdelig når rovdyra tar 40% av beitedyra i kommunen jeg bor i....

 

 

er det ikke mer riktig å si at rovdyra tar X% og "erstatnng" tar X% ???

Link to comment
Share on other sites

Eg veit om eit land med mykje meir rovdyr i Norge,men som likevel har langt mindre rovdyrskader sjølv om dei ikkje er heilt fri. Og så vidt eg veit er dei like sjølvforsynte med mat som her i landet. Ja mange nordmenn kjøper ein god del av maten sin her. Ifølgje innbyggarar der som eg snakkar med så meiner dei at landbruket der blir drive meir rasjonellt enn her i landet. Dei legg meir vekt rasjonell drift enn å opprettholde busetnaden i einkvar avkrok for å bruka deiras eigne ord. kva slags land der det snakk om? Sverige

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg veit om eit land med mykje meir rovdyr i Norge,men som likevel har langt mindre rovdyrskader sjølv om ikkje er heilt fri. Og så vidt eg veit er dei like sjølvforsynte med mat som her i landet. Ja mange nordmenn kjøper ein god del av maten sin her. Ifølgje innbyggarar der som eg snakkar med så meiner dei at landbruket der blir drive meir rasjonellt enn her i landet. Dei legg meir vekt rasjonell drift enn å opprettholde busetnaden i einkvar avkrok for å bruka deiras eigne ord. kva slags land der det snakk om? Sverige

 

Sverige bruker da vitterlig veldig lite utmarksbeite, så den sammenligningen er vel ikke helt relevant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvorfor, men de bruker det uansett i mye mindre grad enn Norge.

Kanskje på grunn av arealene. De har nok innmark til både beite og dyrking? Kanskje det er kulturelt betinget? Jeg vet ikke, men det jeg vet er at det er lettere å holde tapene ned på innmark enn på utmark.

Link to comment
Share on other sites

Wow! det var en artig tråd. :lol: Seriøst, prosjektet er dømt til å mislykkes. 16 mill er musepiss i havet, dersom det skal brukes helikopter mm. Men det kan gi interessante svar. Neppe av den typen rovdyrtilhengerne ønsker seg men...

 

Jeg må gi mange pluss til Stykkjunkeren for kunnskapen og sakligheten på tross av mange "hodeløse" innlegg. En liten tanke; Det meste av importkjøttet produseres innenfor rovdyrsikre gjerder, og da snakker vi om rovdyrsikre (2,5 meter høye strømførende, med piggtråd på toppen). Det er faktisk langt i mellom "utmark" i de landene vi snakker om. De slipper å tenke på noe så prosaisk som fri ferdsel... :lol: Forbud mot "trespassing" gjelder faktisk overalt. Sverige har samme forholdene som i Norge, men de beiter ikke med sau i utmarka, rett og slett på grunn av rovdyra. De har derfor bare ca 10 % av saueantallet vi har. Reinnæringa i Sverige sliter med akkurat samme problemene som i Norge.

Link to comment
Share on other sites

jeg syns det er langt mer hodeløst å blånekte på ting som virker..ingenting er en fasit,men om en ikke prøver så vil det heller ikke virke..

 

Blånekte på ting som virker....mener du ting som er forsøkt, men som ikke medfører en varig løsning?

For all del, såvidt jeg har klart å lese meg frem til innimellom slagene her så fungerer lama prima som vokter, men det forutsetter at sauene er samlet innenfor et avgrenset (inngjerdet) område og ikke reker fjell og hei rundt i spredt formasjon.

 

Skulle det fungert på Fosen så måtte det vært en sauebonde som var standhaftig nok til å holde ut etter at alle andre hadde gitt opp, sånn at han kunne leie innmarken til naboene og bruke dem til beite.

 

Uansett vil det ikke ha noen positiv effekt på tap av rein, kanskje tvert om, så der vil nok idiotprosjektet på Fosen gå sin skjeve gang.

Link to comment
Share on other sites

Å tømme Fosen for rovvilt er som å pisse i buksa for å holde varmen. Norge er stort og langt og kan nok servere en god del tilsig av nytt rovvilt.

 

Men hvis det er så om å gjøre å holde ned rovviltbestanden utpå Fosenhalvøya så er mitt beste forslag å opprette helårsjakt.

 

Å utrydde rovvilt fra helikopter er jeg sterkt imot, det er nedrige saker og levner ikke dyra store sjansen. Skal det jaktes så skal det jaktes til fots.

Link to comment
Share on other sites

Å tømme Fosen for rovvilt er som å pisse i buksa for å holde varmen. Norge er stort og langt og kan nok servere en god del tilsig av nytt rovvilt.

 

Men hvis det er så om å gjøre å holde ned rovviltbestanden utpå Fosenhalvøya så er mitt beste forslag å opprette helårsjakt.

 

Å utrydde rovvilt fra helikopter er jeg sterkt imot, det er nedrige saker og levner ikke dyra store sjansen. Skal det jaktes så skal det jaktes til fots.

 

Enig, uenig og helt enig!

 

Å tømme Fosen for rovdyr er ikke teknisk mulig på 5 år, og det er et fint innsig av nye dyr fra øst.

Men akkurat helårsjakt smaker ikke like godt, syns ikke noe om muligheten for at man skyter hunndyret unna unger som er for små til å klare seg på egen hånd, om man derimot utvidet jakttiden en smule og kuttet ut kvotene til fordel for fri avskyting så hadde det vært mulig å ta ned bestanden til et nivå som både sauebøndene og reindriften kan leve med.

Og noe mer er egentlig ikke interessant for andre enn forskerne, de fleste er istand til å skjønne at tapene til rovdyr blir lik 0 om man fjerner alle rovdyrene, uten å måtte forske i 5 år for å finne ut av det.

Og da ser jeg ikke lenger poenget i å skyte ned hele bestanden med rovdyr på Fosen.

 

Slipp jakten fri i 4 vintermåneder hvert år, parker helikopteret og bruk de 16 millionene på å gjøre tilværelsen litt triveligere for de som ligger på gamlehjem.

Det er det nærmeste jeg kan tenke meg en vinn-vinn situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Eg veit om eit land med mykje meir rovdyr i Norge,men som likevel har langt mindre rovdyrskader sjølv om dei ikkje er heilt fri. Og så vidt eg veit er dei like sjølvforsynte med mat som her i landet. Ja mange nordmenn kjøper ein god del av maten sin her. Ifølgje innbyggarar der som eg snakkar med så meiner dei at landbruket der blir drive meir rasjonellt enn her i landet. Dei legg meir vekt rasjonell drift enn å opprettholde busetnaden i einkvar avkrok for å bruka deiras eigne ord. kva slags land der det snakk om? Sverige

 

Dårlig sammenligning, all den tid at Sverige har hatt en helt annen distrikts- og landbrukspolitikk enn Norge, som har utradert distriktslandbruket. I Norge har en del av landbrukspolitikken vært å legge til rette for distriktslandbruket blant annet gjennom bureisinga der man ble oppfordret til å øke husdyrproduksjonen i distriktene.

 

I Sverige har man hatt motsatt utvikling. Derfor har vi pr. i dag ca 400.000 sau i Sverige og ca 2.2 mill i Norge. Det må tillegges at halvparten av sauen i Sverige finnes på Gotland, og ca 3/4 av resten langs sør-østkysten av fastlands-Sverige. Saueholdet domineres av småbesetninger som brukes til "beitepussere" for å opprettholde beitelandskap og kulturlandskap.

 

Svenskene importerer over 90% av forbruket av lammekjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Både og, hva får vi med rovdyr?

 

Jeg har ikke behov får å se en store rovdyr i skauen.

Vil før ha beitedyr som holder norge fra å gro helt igjen enn en ulv som 1 av 1000 personer ser.

 

Jeg tror mesteparten av ommrådene som holder på å gro igjen ligger langt unna rovdyrommråder.

Vi har plass til uendelig mye sau i ommråder med avviklet gardsdrift og som holder på å gro igjen.

Dette er i lavtliggende strøk i Norge som ikke har noen stor rovdyrbestand.

Staten kunne heller gitt tilskudd til å opprettholde en høg produksjon av sau i disse ommrådene for å bevare kulturlandskapet og for å sikre egen produksjonen av sauekjøtt.

Gi tilskudsordninger til småbruk som nå kun har sau til hobby for å holde tritt med gjenngroingen, og ved å endre regler om driveplikt (slipp til de som vil drive)

Dette er bedre en å pøse ut erstatninger til noen få kranglefanter i kjerneommråder for rovdyr.

Det merkelige er at denne aviklingen av dyrehold ikke finnes i så stor grad i rovdyruttsatte ommråder, som ellers i landet

Jeg mistenker sterkt at erstatning av tap av beitedyr er roten til alt ondt både for beitedyrene og fornuftig pengebruk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en debatt der det blir mye skyttergravsargumentasjon, og ytterlighetene på begge sider roper oftest høyest. Sjøl er jeg småbruker, oppvokst med sauehold- og har sjøl drevet med det til inntil noen få år siden. Det var ingen rovdyr som gjorde at jeg bestemte meg for å slutte, for å si det på den måten.

 

202 outback

Ditt siste innlegg her er ett av de beste innleggene jeg har sett så langt i diskusjonen, støtter det 100 %.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Når man nå ser hvordan vær og snøforhold har innvirket på jaktresultatene så langt i den ordinære gaupejakta så fremstår det enda mindre sannsynlig at noen skulle klare å "tømme" Fosen for rovdyr... :roll:

 

Seriøst, entusiastiske jegere og sporere med god lokalkjennskap har problemer, er det noen som virkelig tror at NINA og de statsautoriserte skal klare å utrette noe annet enn å svi av usannsynlige mengder med helikopterfuel og alle millionene på idiotprosjektet :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...