Jump to content

Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr


beagle

Recommended Posts

Sau,ikke sau/rein,lapper og erstatning....jaja skal ikke uttale meg om det....det får andre kverrulanter ta seg av, MEN jeg kan si så mye som at skal de utrydde alt rovvilt på Fosen så må de nærmest teppebombe ALT av utmark!! Har jakta på Fosen siden jeg var en neve stor. Først med min far,før jeg selv begynte å gå på småviltjakt,så senere storviltjakt..jakta høyt og lavt utpå der. Det er kupert og igjengrodd med løv og bar-skog. Umulig å utrydde rovdyra der,selv med helikopter og infanteri...men la de prøve da,blir morsomt å se. !! For ikke å snakke om dyrt og mislykka..TØV og TULL hele forslaget synes jeg,men det føyer seg bare inn i rekken av tøyse-prosjekt fra den kanten...

 

Til dere som vil kverrulere om landbrukspolitikk: Lag dere en egen krangletråd da!! (sikkert noen som skal kverrulere fordi jeg skriver det også..) Snart ikke en tråd på hele kammeret som ikke sporer fullstendig av og "koker bort i kålen"!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er vel ingen som har nevnt så mye som ei eneste sauebjelle her untatt deg. så hvor du har tatt den fantasien din fra,det vet ikke jeg.

sauer/rein samme faen, et lite tips er å ikke starte med å slenge dritt,slik som du gjor,for da blir argumenta dine verdt så utrolige mye mindre. men jeg trengte ikke å lese alt du skreiv for å finne ut det.

 

Sauebjeller ble nevnt fordi det og sauemøkk foran trappa på hytta er det nærmeste den urbane nordmann kommer i kontakt med sau før han får den servert som fårikål på middagsbordet.

At du ikke liker hverken sau eller rein har de fleste her allerede forstått, så jeg skal ikke kverulere mer på "sauer/rein samme faen" sporet her.

 

...starte med å slenge dritt... :?:

Kjære vakre vene, følte du deg truffet da jeg skrev: "Hadde ikke trodd at det skulle dukke opp såpass mange virkelighetsfjerne skapninger her på Kammeret, men..." :?:

 

Kanskje jeg får skrive litt mer fyldig om temaet da, siden du bragte det på banen her.

 

olepolet skrev:

hva med det om at reinen har alt forlite mat og suler ihjel? var vel i fjor at det måtte slaktest 8000 dyr pga det der, skulle ikke tru at det var omtrent en eneste rein igjen etter alt en hører om rovdyr,men alikavel så klarer det å bli så mange dyr,at det ikke er mat nok.

 

Her i Norge er reindrift innenfor reinbeiteområdene forbeholdt samer, det finnes noen reindriftslag lenger sørpå, men de holdes utenfor her.

Av samer har vi forskjellige grupperinger, som allle har forskjellig språk, dette er i hovedsak Sørsamer, Umesamer, Pitesamer, Lulesamer og Nordsamer, samt en liten gruppe Skoltesamer.

Av disse gruppene er de fire førstnevnte i mindretall, og de har alle tilhold sør for Lofoten i Nordland, altså er hovedtyngden av samisk reindrift i Norge drevet av Nordsamer.

Av grunner jeg ikke har lyst til å rote borti har bestanden av tamrein i Finnmark gjennom en årrekke vært for stor til at naturen har taklet beitepresset, dette medfører at reinen i Finnmark faktisk kan sulte ihjel.

 

Men nå skal vi altså bevege oss ned gjennom tre andre samiske grupper og nedover til Sørsamene i trøndelagsfylkene, altså på Fosen.

 

På Fosen eksisterer ikke den beiteproblematikken du nevnte, der er bestanden holdt på et godt forsvarlig nivå, kanskje mest av alt fordi sørsamene i området ikke ser noe poeng i å ha enorme flokker med utmagrede dyr.

Et annet problem som finnes på Fosen er en særdeles livskraftig bestand av gaupe og ørn (pluss noen jerv) som altså tar godt for seg av reinsflokkene.

Det er et problem som både naturvernforbundet og myndighetene har fått med seg, og nå har de i sin visdom funnet ut at de skal kjøre et forskningsprosjekt for å finne en slags løsning på problemet.

 

Og akkurat DET har medført at enkelte her inne på Kammeret hyler over seg i hellig vrede.

 

Kanskje skulle de som roper om gjeting forsøke seg i praksis, og ikke bare sitte hjemme med sin visdom... :roll:

Link to comment
Share on other sites

men jøss,jeg sa aldri at den "beiteproblematikken" var på fosen heller,om du hadde gidda å lest etter..poenget var ganske enkelt at det skjer kan du ikke benekte,akkurat hvor det er,spiller mindre rolle,hvorfor? for det er rovdyra som er problemet,at det sulter ihjel dyr,det er det ingen som bryr seg om virker det som,men når de blir tatt av rovdyr,da er helvette løs.

 

jeg har absolutt ingenting imot verken sau eller rein,så ikke prøv å sett ord i munnen på meg,men jeg setter rovdyr fremfor både sau og rein,det er korrekt.

 

Jeg skal aldri prøve meg på å være gjeter,hvorfor? hvorfor i allverden skal jeg det? når jeg er på jobb,så kommer det vel ingen å gjør det for meg.

jeg er heller ikke noe "urban" kar,oppvokst på svarteste bondelandet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er fortsatt tittelen på denne tråden: Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr, så da regnet jeg med at du kom med argumenter som var relatert til denne tråden.

Hvis ikke finner du sikkert en annen tråd som omhandler "Beiteproblematikk i Finnmark" et eller annet sted.

Om du leser litt om beiteproblematikken i Finnmark vil du oppdage at det er et problem som opptar ganske mange, bortsett fra de grupperingene som er mest opptatt av å verne rovdyr for enhver pris.

Og når man må gå til sånne skritt som tvangsslakting av rein så er det vel ikke helt sånn at "det er det ingen som bryr seg om virker det som"...

 

Nei hvorfor i all verden skulle du prøve deg som gjeter....tenk om du måtte innse at det rett og slett ikke fungerte... :roll:

 

Og hvis du hadde giddet å lese det jeg skrev så hadde du sett at jeg ikke har omtalt deg som "urban" heller.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet siteringen - hele innlegget står over her. Jegermeistern.

 

gjeting ikke fungerte?(fjernet pga brudd på forumregler- Egil)? gjeting er vel ett av de eldste yrka i verden,om det ikke virket,så hvorfor i all verden skulle de holde på med det i mange tusen år??

 

nei,men det er fyktelig mye hinting til at det er bare byfolk som tenker slik som jeg gjør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hehe, enda en avsporet sytetråd.. ..går det an å komme tilbake til saken?!

 

Hele prosjektet er jo interessant må jeg si.

Hvor mange Gauper er det på Fosen? NINA har vel noen tall, og da får vi jo se om dette er reelle tall?

Og hvor stor er innvandringen pr. år?

Jeg lurer på hva kriteriene for 'tømt' er. Ett, to, tre eller ti kull?

Og hvor fort vokser bestanden etter endt eksperiment?

 

Man kan få svar på mange spørsmål hær, men jeg er redd det hele blir glattet over av instanser og interessegrupper som ikke er tjent med at vi får fakta på bordet :cry:

Link to comment
Share on other sites

 

ikke fungerte? (fjernet)? gjeting er vel ett av de eldste yrka i verden,om det ikke virket,så hvorfor i all verden skulle de holde på med det i mange tusen år??

 

nei,men det er fyktelig mye hinting til at det er bare byfolk som tenker slik som jeg gjør.

 

Tja, av samme årsak som at vi ikke lenger bruker damplokomotiv på jernbanen lenger, tiden og utviklingen har løpt fra dem.

 

Både landbruket og reindriften har utviklet seg i et rasende tempo de siste 100 årene, og dagens krav til effektivisering og avkastning fører til at størrelsene på besetninger av både rein og sau er mangedoblet i forhold til det som var normalen før 1920.

Naboen var i sin barndom ute som gjeter, og det var overkommelig så lenge det bare var snakk om 7-10 sauer, men å skulle gjete 300 sauer i et område der det er 5-6 sauebesetninger til av samme størrelse blir ikke like enkelt.

 

Den samme naboen fortalte også at det ikke var så mye man kunne gjøre om bjørnen hadde lyst på sauesteik, annet enn å løpe for livet.

Og han var ganske malerisk i beskrivelsen av hvordan bamsefar gnasket sau, helt uanfektet av at gråhunden hang fast i bjørneragget.

 

Selv om man forsøkte seg med gjeting i stor skala ville det ikke løse problemet, bare flytte det til neste sauebesetning eller neste saueområde.

 

Du kan jo lese litt her: viewtopic.php?f=21&t=53111 eller spørre Jibrag her på Kammeret om han har noen synspunkter på gjeting av sau.

Link to comment
Share on other sites

hehe, enda en avsporet sytetråd.. ..går det an å komme tilbake til saken?!

 

Hele prosjektet er jo interessant må jeg si.

Hvor mange Gauper er det på Fosen? NINA har vel noen tall, og da får vi jo se om dette er reelle tall?

Og hvor stor er innvandringen pr. år?

Jeg lurer på hva kriteriene for 'tømt' er. Ett, to, tre eller ti kull?

Og hvor fort vokser bestanden etter endt eksperiment?

 

Man kan få svar på mange spørsmål hær, men jeg er redd det hele blir glattet over av instanser og interessegrupper som ikke er tjent med at vi får fakta på bordet :cry:

 

Det går jo an å håpe... :)

 

Hele prosjektet er dødfødt i mine øyne.

NINA har noen minimumsestimater som nok er langt fra reelle, men om de klarer å innrømme det....vi får se.

Innvandringen til Fosen er stor, med en lang grense mot Namsos, Namdalseid og Steinkjer kommuner vil det raskt fylles opp igjen.

Kriteriene for "tømt" blir nok justert etterhvert, ganske enkelt fordi det ikke er teknisk mulig å "tømme" Fosenhalvøya for rovdyr.

Og hvor fort vokser bestanden igjen....raskere enn vi kan tenke oss. :wink:

 

Som sagt, jeg har liten tro på at dettte vil ha noe for seg, annet enn at det holder liv i endel forskere.

At rovdyrbestandene på Fosen er store har de fastboende sagt i flere år, men at de skal klare å utrette noen mirakler med et 5 årig forskningsprosjekt er tvilsomt, da er de forsent ute.

 

@ Angerkill

Godt spørsmål, man måtte vel først finne noen som kunne påta seg å koordinere hele greiene og opprette kontakt mellom "gjetere" og beitebrukere.

Eller man måtte ta det i litt mindre skala og henvende seg til enkeltpersoner.

Link to comment
Share on other sites

Selv om man forsøkte seg med gjeting i stor skala ville det ikke løse problemet, bare flytte det til neste sauebesetning eller neste saueområde.

Du kan jo lese litt her: viewtopic.php?f=21&t=53111 eller spørre Jibrag her på Kammeret om han har noen synspunkter på gjeting av sau.

Fjernet det aller meste av sitatet - en treneger ikke gjengi hele tråden, for å skrive 6 linjer! Jegermeistern.

 

i amerika har de gjetere enda,og hadde det ikke virket,så hadde de nok heller ikke hatt de,de gjeter nok helt sikkert i australia også,der omerådene er større en et fylke i norge.afganistan har de gjetere,afrika har de gjetere,og der er det langt faligere vilt en i norge.er nok mer viljen det står på.

 

om det er på fosen,parken i oslo eller på svalbard de vil prøve dette er for meg revnende likgyldig, å utrydde noe som helst er for drøyt,selv om det blir nok bare med forsøket.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er områder "tømt" for rovdyr er like meningsløst som kjerneområder for rovdyr.

 

Dessuten; 16 mill. på 5 år.. 3,2 mill i året. To-tre stillinger og x antall helikopterflyginger.

Dette blir for pusslete for å få noe viderverdig konklusjon av prosjektet.

Eller kanskje man kan måle noe på Brekstad om 5 år :mrgreen:

 

Men seriøst: Jeg håper man klarer å få noen harde tall tilbake for pengene.

Dagens 'estimater' er ikke gode nok

Link to comment
Share on other sites

i amerika har de gjetere enda,og hadde det ikke virket,så hadde de nok heller ikke hatt de,de gjeter nok helt sikkert i australia også,der omerådene er større en et fylke i norge.afganistan har de gjetere,afrika har de gjetere,og der er det langt faligere vilt en i norge.er nok mer viljen det står på.

 

om det er på fosen,parken i oslo eller på svalbard de vil prøve dette er for meg revnende likgyldig, å utrydde noe som helst er for drøyt,selv om det blir nok bare med forsøket.

 

Hvilken del av Amerika tenker du på da?

Jeg tilbragte en tid i Montana, og der hadde de fortsatt "cowboys" som red rundt og så til kveg, hester og sauer, men så må det legges til at der benyttet de seg fortsatt av piggtrådgjerder, og alt som minnet om rovdyr ble skutt så snart det ble oppdaget i nærheten av tamdyr.

De fleste jeg snakket med var helt klare på at piggtråd og gevær var svært effektivt, men så var det også snakk om store åpne områder med god oversikt.

 

Australia, jeg har en kompis som jobbet på en sauefarm (Station) der nede et år, det de gjorde av gjeting gikk stort sett ut på å sjekke at det fantes vann, samt å drive saueflokkene fra et beiteomrpde til et annet, gjerne en kilometer eller mer i åpent landskap.

Rovdyrproblematikken var så godt som fraværende i Australia, det største rovdyret var Dingo, og de holdt seg i maten med villkaniner.

 

Afghanistan, der har hver familie nesten like mange barn som de har sauer/geiter (flåsete sagt) og siden de færreste av barna går på skole er det helt naturlig at de gjeter familiens livsgrunnlag.

Afghanistan er ikke direkte skogkledt, og har heller ingen store mengder med rovdyr brotsett fra ville hunder.

 

Afrika, her snakker vi om rovdyr som tar for seg, ikke bare av tamdyr, men av en viltrikdom vi har vanskelig for å forestille oss.

Her er det også snakk om barnerike familier som har små flokker med tamdyr, om man ser bort fra Masaifolket altså, og her er det også barna som er ute og gjeter.

 

Sist jeg sjekket så var barnearbeid ikke tillatt i Norge.

 

 

Forøvrig er jeg faktisk enig i at det er helt bak mål å forsøke å utrydde en rovdyrbestand i et område, særlig når prosjektet er dømt til å misslykkes på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

om det er rovdyr der de gjeter er vel egentlig ikke poenget,poenget er at du sa at gjeting er "utgått på dato" siden tidene forandrer seg.

 

http://www.npr.org/templates/story/stor ... Id=4738077" target="_blank

det er fra 2005. og der står det at de gjeter enda. Det er vel i California.

sto også om gjeting en annen plass,men det var det blitt sjeldent med gjetere,ikke pga effektiviteten,men det kostet for mye.

 

om barn klarer å gjete,så må da ihvertfall voksene mannfolk klare det.

 

men dette ble vel offtopic. om valget skulle bli tilslutt i norge, rovdyr eller beitedyr,så der det ikke rare valget for meg,kjøper heller kjøtt fra utlandet å beholder rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man overfører det til norske forhold så er det ganske vesentlig om det er rovdyr i området eller ikke, om det ikke forekommer rovdyr så er det tilstrekkelig med tilsyn etter Mattilsynets regelverk.

 

Og jeg regner med at du er istand til å se en viss forskjell på den utvikling vi har hatt i Norge i forhold til f.eks. Afghanistan og Afrika.

Jeg tviler for eksempel på at du er villig til å arbeide fulle dager for Afghansk lønn...

Link to comment
Share on other sites

Gjeterhundene funker der og da i enkelte tilfeller, gjeterhund løser fjerner ikke problemet men jager rovdyre bort til naboen sin sau/rein, problemet er altså bare flyttet noen km.

 

*snip*

 

Jeg kjenner godt til lappene da jeg er en del sammens med dem, det være seg i reingjerdet under skilling/slakting eller i fjellet sommer som vinter, er det noe en bonde eller lapp taper penger på så er det tap av dyr. Spesiellt gode søyer eller simler som klarer bragden år etter år, det blir det penger av for de som driver i denne bransjen. Å få de ti tals tusen i erstatning er ingen god butikk, (utøverne har faktisk utgifter ved slik drift) de er i likevel manko på dyr og i værste fall må de ut å kjøpe nye livdyr for å få opp produksjonen. Vis meg det regnestykket som gjør at erstatning er god butikk?

Her motsier du vel deg selv? Gitt at flokkvokteren funker, så vil altså bøndene med en slik hund tjene på den? Da er det vel ikke noe å lure på?

 

Det bør funke til rein ihvertfall. Sauene her til lands eier vel ikke flokkinstinkt, så da får nok hundene en vanskelig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man overfører det til norske forhold så er det ganske vesentlig om det er rovdyr i området eller ikke, om det ikke forekommer rovdyr så er det tilstrekkelig med tilsyn etter Mattilsynets regelverk.

Og jeg regner med at du er istand til å se en viss forskjell på den utvikling vi har hatt i Norge i forhold til f.eks. Afghanistan og Afrika.

Jeg tviler for eksempel på at du er villig til å arbeide fulle dager for Afghansk lønn...

Klippet det meste av dette sitatet også. Jegermeistern.

 

 

hva i allverden har afgansk lønn med noe som helst å gjøre? du trur vel ikke at de som gjeter sine egesne sauer for ull og kjøtt får betalt for det?haha jøss..

om gjetere hadde/er effektivt,og staten hadde slipt å betalt ut x antall millioner i året på erstatninger,så kanskje gjeterene hadde blitt ansatt i staten,så bonden slapp å betale for de selv.

 

så lenge så det ikke er rovdyr i omerådet så trenger de ikke gjetere..for det blir ikke tjuvslaktet og stjelt dyr? har da hørt nok om sauer med svenskepilker i seg.

 

men men,virker ikke som du hadde gidda å gjor noe annet for å passe på dyra,en å meie ned alt som har tenner og kan drepe en sau.

flott innstilling. hvorfor gidde å prøve engang?

Link to comment
Share on other sites

Glimrende tiltak, sikkert like effektivt som å klappe i hendene i en myggsverm. Men likevel...

 

Dyrehold i Norge er basert på en i stor grad rovdyrfri natur, og nå er ikke naturen i Norge særlig rovdyrfri lenger.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Fri jakt på rovdyr må til (også i yngletid), og man kan kansje oppnå resultater som monner.

 

Om ikke annet kan vi kansje få ut noen gode tall av dette, og bare det er jo verdt mange penger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det rinner meg noen scener fra "full metal jacket" i hu. Jeg ser for meg Ola Borten Mo sitte med åpen sidedør i helikopteret, med wagner på full peis i høytalere hengende under, mens han tømmer noen salver fra maskingeværet utover Fosennaturen og messer "kill some, kill some". Dette blir en skikkelig happening for bønder og samer i hele landet. Fosen vil bli et pilegrimsmål for småbrukere, bønder og reindriftsutøver fra alle avkroker i norge og prosjektet vil bli en mal for forvaltning av norsk natur. Arvid Jåma og Heidi Sørensen mottar Nobels fredspris for å ha reddet norges to desidert størte eksportnæringer, reindrift og sauehold. Utenlandske turister valfarter til norge for å oppleve brekende ulldotter og et velpleid kulturlandskap. Føkking super, man! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Utenlandske turister valfarter til norge for å oppleve brekende ulldotter og et velpleid kulturlandskap.

Her har du faktisk mye mere rett enn du selv kansje aner (selv om det hele nok var ironisk ment fra din side), mange steder (spesielt i kulturarv områder og andre steder der turistene flokker seg i hopetall) tjener man som sauebonde nå endel på private tilskudd for pleie av kulturbeite (såpass at det faktisk monner sammenlignet med kjøttverdiene).

 

Der er altså ønsker om en betydelig økning av kulturbeiting av Sau, Geit og andre dyr som rydder landskapet.

Samtidig ivrer noen for økede mengder av rovdyr (og glemmer at man de siste 100år har jobbet hardt for å redusere antall rovdyr i beiteområder her til lands).

 

Så får enhver se om de ser logikken i å ønske store rovdyrmengder, når turistene egentlig kommer for å se vakre grønne lier som ikke er gjengrodde.

 

Nei jeg er glad for prosjektet på Fosen, selv om jeg ikke har tro på at de på noen måte klarer de bestandsmål det virker det har satt seg. Så kan det likevel gi svært verdifulle data på hvor mye reduksjon av rovdyr har å si for beitenæringa.

 

Bruk av helikopter kan være (brukt riktig) uproblematisk, spesielt om man i hovedsak bruker det til å observere viltet, utplassere og dirigere jegere i uoversiktelig terreng, og bruke det til å ta bort viltets oppmerksomhet fra jegerne (det var ikke spesifisert at det nødvendigvis må skytes fra helikopteret). Etter mitt syn er det endel som tilsier at de fleste motstanderne av dette tiltaket, i utgangspunktet overdriver og krisemaksimerer om en sak de vet like lite om som jeg.

Link to comment
Share on other sites

hva i allverden har afgansk lønn med noe som helst å gjøre? du trur vel ikke at de som gjeter sine egesne sauer for ull og kjøtt får betalt for det?haha jøss..

om gjetere hadde/er effektivt,og staten hadde slipt å betalt ut x antall millioner i året på erstatninger,så kanskje gjeterene hadde blitt ansatt i staten,så bonden slapp å betale for de selv.

 

så lenge så det ikke er rovdyr i omerådet så trenger de ikke gjetere..for det blir ikke tjuvslaktet og stjelt dyr? har da hørt nok om sauer med svenskepilker i seg.

 

men men,virker ikke som du hadde gidda å gjor noe annet for å passe på dyra,en å meie ned alt som har tenner og kan drepe en sau.

flott innstilling. hvorfor gidde å prøve engang?

 

Vil du med dette påstå at du ikke ser noen forskjeller på utviklingsnivå, kostnader og levestandard i Norge og Afhanistan :?:

 

Om man følger din logikk og sammenligner gjetere kontra størrelse på sauebesetning på beite fra Afghanistan til Norge vil en norsk besetning på f.eks. 150 sau trenge 7,5-15 gjetere på døgnkontinuerlig basis, noe som med norsk arbeidsmiljølov fort vil bety minst 22-30 mennesker sysselsatt for å gjete disse 150 sauene.

 

Tror du staten har tenkt å betale kostnadene for en slik ordning :?:

 

Joda, jeg har hørt om sauer som er funnet med fiskesluker i ullen, og har hørt om tyveri og tjuvslakting, det var til og med noen som hevdet at sauer ble "Halal-slaktet" ute på beite, men akkurat det skal vi være forsiktig med å blande inn i denne debatten.

 

Bortsett fra 2 jakthunder har jeg altså ingen dyr å passe på, hverken av den ene eller andre sorten, så hva jeg eventuellt gidder eller ikke er ganske irellevant her.

Likevel har jeg en viss interesse for saken, og har satt meg inn i problematikken, noe som viser at de fleste tiltak som har blitt utført enten flytter på problemet, ender som regelrett fiasko, eller rett og slett blir forbigått i stillhet da det ikke hadde ønsket effekt.

Kort sagt: DET ER ALLEREDE FORSØKT :!:

 

Det du foreslår er å sammenligne med at vi skal gå tilbake til å bruke damplokomotiver på jernbanen, samtidig som du forsøker å fremstille det som at jeg bare ønsker å utrydde alt av rovdyr...

 

Hvor har du fått ideen om at jeg ønsker å utrydde rovdyr fra :?:

Link to comment
Share on other sites

Det rinner meg noen scener fra "full metal jacket" i hu. Jeg ser for meg Ola Borten Mo sitte med åpen sidedør i helikopteret, med wagner på full peis i høytalere hengende under, mens han tømmer noen salver fra maskingeværet utover Fosennaturen og messer "kill some, kill some". Dette blir en skikkelig happening for bønder og samer i hele landet. Fosen vil bli et pilegrimsmål for småbrukere, bønder og reindriftsutøver fra alle avkroker i norge og prosjektet vil bli en mal for forvaltning av norsk natur. Arvid Jåma og Heidi Sørensen mottar Nobels fredspris for å ha reddet norges to desidert størte eksportnæringer, reindrift og sauehold. Utenlandske turister valfarter til norge for å oppleve brekende ulldotter og et velpleid kulturlandskap. Føkking super, man! :shock:

 

Hva er så dette da Møkkerbakken, krisemaksimering, propaganda, eller bare skjitprat?

 

Bare for å ha en ting på det rene med en gang, jeg har like lite ønske om å se væpnede helikoptere sveve over heia her som du har :!:

Men derfra til å dra slaurin helt ut er det likevel et drøyt stykke.

 

Som Vingemuttern allerede har påpekt så er gjengroing av gammelt kulturlandskap et reellt problem for turistnæringen, en av de få klagene jeg har hørt fra utenlandske turister på gjennomfart er at det er så vanskelig å se landskapet fordi det er så mye busker og trær.

Jeg velger faktisk å tro dem når de sier det.

 

Hva angår Fosen som pilegrimsmål for bl.a. reindriftsutøvere...du er ikke langt unna sannheten, det er flere som har merket seg at reindriften på Fosen har bemerkelsesverdig lite konflikter med lokalbefolkning og andre næringer.

Siden jeg antagelig har snakket mer med Arvid Jåma enn du har så er det nesten litt rart at jeg aldri har hørt ham uttrykke noe ønske om å utrydde rovdyrene på Fosen, selv om han i tillegg til reindrift er en ivrig jeger så har han ikke spurt om noe mer enn å få ta ut de rovdyrene som herjer i reinsflokkene, når de herjer i reinsflokkene.

 

Heidi Sørensen...et paradoks i seg selv at det skulle komme noe sånt fra den kanten, men nå er det jo sånn at til og med naturvernforbundet støtter opp om dette idiotprosjektet, så det er vel av sine egne man skal ha det.

Link to comment
Share on other sites

skulle nesten tru at rovdyr ikke hører hjemme i norge i det hele tatt,som jeg ser det,min personlige mening som du bare kan drite i å komme idiotiske komentarer på,er at rovdyr har langt mer verdi,en noen jævla dumme sauer.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Mener du at vi heller skal spise rovdyr? Eller mener du at intelligente dyr har større rett til å leve enn dumme dyr?

 

Jeg håper du kan oppklare dette uten unødig bruk av skjellsord og personangrep.

 

PS: Enkelte tar til orde for den enkle løsningen at vi bare kan importere kjøtt fra utlandet i stedet. Er det bare jeg som er skeptisk til at vi skal gjøre oss så avhyengige av andre land når det gjelder noe så viktig som mat? Joda, jeg vet at det allerede importeres mye mat. Men jeg tror vi vil gjøre oss sjøl en stor bjørnetjeneste dersom vi skal satse på en sjølforsyningsgrad på 0% når det gjelder kjøtt fra alle dyreslag som sendes på beite om sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Vil du med dette påstå at du ikke ser noen forskjeller på utviklingsnivå, kostnader og levestandard i Norge og Afhanistan :?:

Om man følger din logikk og sammenligner gjetere kontra størrelse på sauebesetning på beite fra Afghanistan til Norge vil en norsk besetning på f.eks. 150 sau trenge 7,5-15 gjetere på døgnkontinuerlig basis, noe som med norsk arbeidsmiljølov fort vil bety minst 22-30 mennesker sysselsatt for å gjete disse 150 sauene.

Tror du staten har tenkt å betale kostnadene for en slik ordning :?:

- - - -

Likevel har jeg en viss interesse for saken, og har satt meg inn i problematikken, noe som viser at de fleste tiltak som har blitt utført enten flytter på problemet, ender som regelrett fiasko, eller rett og slett blir forbigått i stillhet da det ikke hadde ønsket effekt.

Kort sagt: DET ER ALLEREDE FORSØKT :!:

Det du foreslår er å sammenligne med at vi skal gå tilbake til å bruke damplokomotiver på jernbanen, samtidig som du forsøker å fremstille det som at jeg bare ønsker å utrydde alt av rovdyr...

Hvor har du fått ideen om at jeg ønsker å utrydde rovdyr fra :?:

Klippet vekk fra dette sitatet også. Jegermeistern.

 

 

levestandaren i norge og afganistan har ingeting med hverandre å gjøre. i Afganistan er sauene mat og ull for klær,og kanskje litt penger om de har noe til overs å selge,de passer sine egene sauer.som du sa,barna gjør det,vet ikke helt hva du er vant med,men å jobbe på gården er helt vanlig for barn fra en tidlig alder.barnearbeid,morsom du, hva unge har ikke sagt det til forelda sine,og da får de tilbake: alle må hjelpe til! Så du mener at sauebonden i norge hadde sultet i hjel uten sauene sine? at han ikke får værken mat eller klær uten de.trur du at de får noe som helst erstatning i afganistan om noe skjer med en sau?

er ikke så lett å sammenligne du.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dingo_Fence" target="_blank" target="_blank der står det at dingo faktisk spiser sau,ikke bare kaniner som du påstår.

 

http://www.extension.iastate.edu/public ... pm1527.pdf" target="_blank" target="_blank fra amerika,der er det coyoter som tar aller mest sau av alle rovdyr.

ikke bjørn,ikke gaupe,ikke jerv,men coyoter.og det har vi ikke i norge engang.

 

 

den beregninga di for antall gjetere,er det noe du selv har funnet opp? for om du ikke har regler for gjetere,sleng på fagforening,så har du faktisk ingen verdens ting å basere de utregningene på. det er faktisk lærere som har flere elever,enn en av de gjeterene dine.

om det faktisk ikke er noen rettningslinjer for moderne gjeting i norge,så betyr det ikke at du skal bare ta regler for lærere osv å sammenligne med.

 

 

og bare for en ting har vært prøvd,så betyr det da ikke at andre IKKE får de til! les den raporten om lamaer,den er fra amerika,og der har de akkurat de samme rovdyra som i norge.og der virker faktisk lamaer. merkelig..for de virker jo ikke i norge??

ingenting ser ut til å virke i norge.for norge er jo SÅ spesiellt.

 

ikke kom å si at ting ikke virker,når det er bevist i andre land,i lang større sammenhenger at de faktisk virker.

bare for et par bønder i norge ikke har fått det til,så betyr det IKKE at det ikke går ann å få det til.

 

iden om at du ønsker å utrydde rovdyr fra,får jeg fra at det er jo ingenting annet en å skyte de som virker.

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Mener du at vi heller skal spise rovdyr? Eller mener du at intelligente dyr har større rett til å leve enn dumme dyr?

 

Jeg håper du kan oppklare dette uten unødig bruk av skjellsord og personangrep.

 

PS: Enkelte tar til orde for den enkle løsningen at vi bare kan importere kjøtt fra utlandet i stedet. Er det bare jeg som er skeptisk til at vi skal gjøre oss så avhyengige av andre land når det gjelder noe så viktig som mat? Joda, jeg vet at det allerede importeres mye mat. Men jeg tror vi vil gjøre oss sjøl en stor bjørnetjeneste dersom vi skal satse på en sjølforsyningsgrad på 0% når det gjelder kjøtt fra alle dyreslag som sendes på beite om sommeren.

 

 

spise rovdyr? ja,kunne jeg gjerne gjort,bjørnekjøtt skal da være meget godt! ikke så mye med rev osv.

ser jo så klart av vi må jo produsere kjøtt selv,men jeg vil heller spise impotert kjøtt,enn at vi skal utrydde det vi har av rovdyr for at sau og rein skal få fred,og uten at bøndene skal trenge å bruke alternative metoder til å slippe de ut i naturen på egenhånd.

 

skjellsord og personangrep er vel like mye på den siden til han som jeg har diskutert med,om så i mer bedrevitende og nedlatende tone.var mye av "urban" oppfattning ei stund der,for by folk har jo ikke peiling på ting som skjer utenfor bygrensa..

jeg prater mer rett fra levra.

 

ting har blitt prøvd er det mange som sier,er det ikke rart at de samme metodene virker i andre land?

Link to comment
Share on other sites

Både landbruket og reindriften har utviklet seg i et rasende tempo de siste 100 årene, og dagens krav til effektivisering og avkastning fører til at størrelsene på besetninger av både rein og sau er mangedoblet i forhold til det som var normalen før 1920.

gnasket sau, helt uanfektet av at gråhunden hang fast i bjørneragget.

 

Skulle landbruket hadde samme krav til avkastning som anna privat næringsliv i Norge så hadde det ikkje vore mykje landbruk igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det vi vill ha her i samfundet da? rovdyr eller mat?? jeg velger mat kjøttet kommer ikke fra REMA ferdig innpakket i flotte plastbeger, kjøttet har vert ute på beite hele sommeren.

Så før det er alt for sent og det er det nok allerede få fri jakt på rovdyr i alle områder sommer som vinter, vi klarer ikke å utslette dyrene likevel, det er prøvd før og lyktes ikke gjennom flere århundre så hvordan skal vi klare det nå??

for import av mat,det er ikke eksisterende i norge.

Klippe, klippe, vekk med unødvendig sitering! Jegermeistern.

 

 

JA! :smile: En kjempe idè.. Så vi er sikre på at arbeidsløsheten stiger og vi må fore staten med enda mer skatt så nav får utbetalt lønn til det som engang drev en gard.

En ting til.. hvor mange lider av matmangel her i verden? rundt 1 mrd.. ? Så da skal vi slutte og produsere kjøtt fordi vi skal ha rovdyr?

Ikke at produksjon i Norge er helt det store på verdens basis, men alt hjelper.

Link to comment
Share on other sites

[JA! :smile: En kjempe idè.. Så vi er sikre på at arbeidsløsheten stiger og vi må fore staten med enda mer skatt så nav får utbetalt lønn til det som engang drev en gard.

En ting til.. hvor mange lider av matmangel her i verden? rundt 1 mrd.. ? Så da skal vi slutte og produsere kjøtt fordi vi skal ha rovdyr?

Ikke at produksjon i Norge er helt det store på verdens basis, men alt hjelper.

Nå har jeg snart kuttet ei heil side unødvendige sitater! Jegermeistern.

 

du mener at de som driver gard,er ikke i stand til å jobbe med andre ting? det er merkelig,for jeg driver med ny utdanning etter at jeg ikke kunne jobbe mer i hotell og resturant bransjen.

Norge gir vel mer en nok i uhjelp til av vi kan ha et par rovdyr.

 

jeg har ikke sagt at vi skal kutte ut gardsdrift,men jeg nekter å godta at å utrydde rovdyr er eneste tiltaket mot at rovdyr tar beitedyr.

Link to comment
Share on other sites

levestandaren i norge og afganistan har ingeting med hverandre å gjøre. i Afganistan er sauene mat og ull for klær,og kanskje litt penger om de har noe til overs å selge,de passer sine egene sauer.som du sa,barna gjør det,vet ikke helt hva du er vant med,men å jobbe på gården er helt vanlig for barn fra en tidlig alder.barnearbeid,morsom du, hva unge har ikke sagt det til forelda sine,og da får de tilbake: alle må hjelpe til! Så du mener at sauebonden i norge hadde sultet i hjel uten sauene sine? at han ikke får værken mat eller klær uten de.trur du at de får noe som helst erstatning i afganistan om noe skjer med en sau?

er ikke så lett å sammenligne du.

Der for det mange linjer i saksa igjen! Jegermeistern.

 

Så levestandarden i Aghanistan og Norge har ingenting med hverandre å gjøre, men likevel er gjeting av sau i Afghanistan rellevant for norske forhold :?:

 

Du skrev først:

ikke bjørn,ikke gaupe,ikke jerv,men coyoter.og det har vi ikke i norge engang.

 

Deretter skrev du:

fra amerika,og der har de akkurat de samme rovdyra som i norge.

 

Kan du bestemme deg for en av dem?

 

Og når vi først er inne på det å bestemme seg, på en tråd og gjeting som rovdyrkontrollerende virkemiddel argumenterte du sterkt MOT gjeting, men her er du like glødende FOR gjeting... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Både landbruket og reindriften har utviklet seg i et rasende tempo de siste 100 årene, og dagens krav til effektivisering og avkastning fører til at størrelsene på besetninger av både rein og sau er mangedoblet i forhold til det som var normalen før 1920.

gnasket sau, helt uanfektet av at gråhunden hang fast i bjørneragget.

 

Skulle landbruket hadde samme krav til avkastning som anna privat næringsliv i Norge så hadde det ikkje vore mykje landbruk igjen.

 

Det samme kunne vel sies om offentlig forvaltning og norsk byråkrati...

Link to comment
Share on other sites

 

JA! :smile: En kjempe idè.. Så vi er sikre på at arbeidsløsheten stiger og vi må fore staten med enda mer skatt så nav får utbetalt lønn til det som engang drev en gard.

En ting til.. hvor mange lider av matmangel her i verden? rundt 1 mrd.. ? Så da skal vi slutte og produsere kjøtt fordi vi skal ha rovdyr?

Ikke at produksjon i Norge er helt det store på verdens basis, men alt hjelper.

 

Du må nok ta med litt flere i det regnestykket, jeg hørte et sted at hvert årsverk i landbruket medførte 12-14 arbeidsplasser utenfor landbruket.

Være seg maskinforretninger, transportører, byråkrater, vetrinærer, forskere, møller, meierier, og faktisk også dagligvarehandelen.

 

Det interessante er ikke at en milliard sulter, vi kan jo bare sende litt penger i nødhjelp.

Men det er to land (Kina og India) som utgjør snart en tredjedel av verdens befolkning, nå ser vi at økonomien i Kina er i en rivende utvikling og levestandarden stiger, til tross for at de ikke har noen store oljeforekomster å pumpe sin rikdom fra.

Akkurat dette har Kina tatt konsekvensen av ved å starte oppkjøp ac jordbruksområder i den tredje verden, nettopp for å kunne forsyne sin egen befolkning med mat etterhvert som behovet øker.

 

Hvis det fortsetter på den måten vil stadig fler i den tredje verden sulte ihjel ved siden av kinesisk eide risåkre, mens vi må belage oss på å importere til priser som nesten kunne gjort norsk landbruk lønnsomt igjen.

 

Kanskje har vi blitt for bortskjemte?

Link to comment
Share on other sites

Ja ikkje minst landbruksbyråkratiet som har auka i takt med at gardsbruka har blitt lagt ned.

 

Tviler ikke, jeg ser jo hvordan det er innen helsevesenet, papirbunkene øker og tiden pr. pasient presses nedover, samme med liggetiden for pasienter på sykehus, mens presset på sykepleiervikarer øker.

 

Men si meg, kom vi inn på dette villsporet om byråkrati bare fordi du ikke er helt enig i at landbruk og reindrift har utviklet seg siden 1920 :?:

Link to comment
Share on other sites

Så levestandarden i Aghanistan og Norge har ingenting med hverandre å gjøre, men likevel er gjeting av sau i Afghanistan rellevant for norske forhold :?:

Du skrev først:

ikke bjørn,ikke gaupe,ikke jerv,men coyoter.og det har vi ikke i norge engang.

Deretter skrev du:

fra amerika,og der har de akkurat de samme rovdyra som i norge.

Kan du bestemme deg for en av dem?

Og når vi først er inne på det å bestemme seg, på en tråd og gjeting som rovdyrkontrollerende virkemiddel argumenterte du sterkt MOT gjeting, men her er du like glødende FOR gjeting... :roll:

Fram med saksa igjen - ! Jegermeistern.

 

var det vanskelig å skjønne det poenget mitt kanskje? la meg forklare det så du forstår..

i norge er det jerv,gaupe,ulv og bjørn som utgjør skade på beitedyr, i statene har de samme dyra,men de har coyote i tillegg,og det er coyotene som faktisk ugjør størst trussel av alle de dyra til sammen. og siden vi ikke har coyoter i norge,så har vi vel egentlig ikke et så stort problem sammenlignet som de har,over dammen... skal jeg også slenge på et par *rolls eyes* smilyer for å få frem et poeng? spar meg for dine elendige kveruleringer.

 

har aldri noensinne sagt at jeg er mot gjeting,det har blitt diktet sammen oppi ditt eget hode.

bruk av vaktdyr,må da vel også gå under gjeting,eller er det en rolle som er forbeholdt mennesker?

 

 

har du ikke flere vittige kommentarer som at dingoer bare lever av kaniner osv? for det er noe av det dummeste jeg har lest på ei stund.om det bare hadde vært så vell,så hadde de kanskje ikke hatt et så stort problem med kaniner i australia.

 

du klarer heller ikke å svare for hvorfor metoder som fungere i utlandet(med samme klima og skog osv som i norge) ikke skal fungere i norge, bare for noen få har prøvd å ikke fikk noen suksess?

 

 

hva med vakt lamaer? virker det heller ikke for at noen få har prøvd uten større suksess? eller er det for "lavteknologisk" i forhold til den enorme mengden beitedyr vi har i norge?

 

ikke prøv å jug i meg at absolutt alle alternativ untatt å meie ned rovdyr er prøvd ut,for det blir for dumt.

det damplokmotivet ditt kan du kjøre en viss plass,for det vi holder på med i norge er nærmest en hobbybasis i forhold til andre land.og sist jeg sjekket,så har ikke rovdyra utviklet noe som helst nytt de siste 100 åra.

bonden har noen flere dyr,men ellers er alt ved det samme gammle.

 

du har vel ikke lest den rapporten om rovdyr og lamaer heller tenker jeg,for den ble jo skrevet i 1990,og siden det har jo bjørn fått vinger og lever ikke av plantekost i det hele lenger,men er kunn ute etter å ta beitedyr.(det var ironi)

tidene i norge forandrer seg ikke fort,jeg syns det går pinlig sakte.

Link to comment
Share on other sites

Ett ektepar som begge er i jobb og har 460 sau og lam på beite.

Etter en helg med samling mangler det 20 lam og 7 sauer.

Di har møstet 6% av sauene, enda er det sikkert mer i livet.

Beiteområdet er tomt for store rovdyr, er en del ørn men det er vel det meste.

Område er utrulig ulendt, bjørgekratt og bratte vestlandslier.

Gjeting vil være utelukket, hund er utelukket og med rovdyr som hadde forsynt seg av flokken hadde di vore hjelpeslaus.

 

Var med og samla sauene sist helg, det er god sjanse for å finne mer sau. På 3 dager samla vi nesten alt, fant bare 1 dødt lam og 1 død sau.

 

6% som dauer av 460 sau og lam er lite, enda kan prosenten synke.

 

Den som vil prøve gjeting der disse sauene går kan bare få prøve, det er mildt sagt umulig å gjøre det.

Tenker noen på natta? koss skal en gjeter beskytte dyra da?

Dere trenger ikke å si at dem gjorde det før, det var snakk om mye mindre mengder.

Vett om stølsplass hvor di hadde kjyr som di jagde inn i en ringmur av stein og tente fakler rundt på natten for og holde bjørnen ute. Du kan jo prøve og samle 460 sau inn på kvelden, eller betale for fôret får å ha di inne.

 

Sau og rovdyr går ikke ilag det burde alle vite, derfor må en av delene vekk eller kontrolleres på ett mindre nivå der begge parter er. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange Gauper er det på Fosen? NINA har vel noen tall, og da får vi jo se om dette er reelle tall? Og hvor stor er innvandringen pr. år?

Jeg lurer på hva kriteriene for 'tømt' er. Ett, to, tre eller ti kull?

Og hvor fort vokser bestanden etter endt eksperiment?

 

Fosen-halvøya ble fjernet fra yngleområdet for gaupe ved forrige revisjon av bestandsplanen, og det vedtaket er uavhengig av dette prosjektet. Det ville altså uansett bli økt kvoter i dette området kommende jaktsesong.

Link to comment
Share on other sites

Både og, hva får vi med rovdyr?

 

Jeg har ikke behov får å se en store rovdyr i skauen.

Vil før ha beitedyr som holder norge fra å gro helt igjen enn en ulv som 1 av 1000 personer ser.

 

Er bare glad vi ikke har store rovdyr her, men hadde det vore tomt for beitedyr kunne det vore her.

Vi kan ha store rovdyr i norge men akkurat nå er det for mye rovdyr syns jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til miljøverndepartementet og naturvernforbundet for å spørre om deres standpunkt og litt detaljer rundt dette prosjektet..

 

Jeg fikk svar fra naturvernforbundet:

 

"Fra NN

 

Hei!

 

Takk for at du kontakter oss fordi du er bekymra for tilstanden til norske rovdyrbestander. Det er vi også, som du sikkert vet, og vi jobber mye med å få bestandene opp.

 

Hvis du vil vite utdypende detaljer om Fosen-saken vil jeg anbefale at du tar kontakt med vår fagleder på naturmangfold, Arnodd Håpnes på epost ah@naturvernforbundet.no, men her kommer noen korte oppklaringer:

 

- Naturvernforbundet er ikke for uttak av alle rovdyr på Fosen-halvøya. Vår støtte til forskningsprosjektet fra NINA har visst fått media til å overdrive dette litt, og vi har påpekt dette til de aktuelle avisene

- I dette området er det vedtatt at det ikke skal være ynglinger av jerv og ulv såvidt jeg vet. Det betyr selvsagt ikke at alle rovdyr som kommer inn i området skal skytes

- Vi er for forskning på rovdyr, beitenæring og forhold knyttet til dette. Vi har tiltro til at NINA designer et godt forskningsprosjekt, og mener at det er viktig for å få mer kunnskap som kan bidra til en bærekraftig rovdyrforvaltning med flere rovdyr, og at det skal gå an å drive beitenæring på en god måte. Prosjektet er ikke ferdig designet enda, men vi har ikke oppfattet at det er innenfor prosjektrammene å skyte alle rovdyr.

- Vi ser også at det er viktig med mer forskning knytta til sørsamisk reindrift, både i forhold til utfordringene de har med rovdyr og andre påvirkningsfaktorer.

 

Håper dette ga noen svar, ta gjerne kontakt med Arnodd hvis det ikke var utfyllende."

 

Make of it what you will..

 

Miljøverndepartementet har jeg ikke hørt noe fra.

Link to comment
Share on other sites

var det vanskelig å skjønne det poenget mitt kanskje? la meg forklare det så du forstår..

i norge er det jerv,gaupe,ulv og bjørn som utgjør skade på beitedyr, i statene har de samme dyra,men de har coyote i tillegg,og det er coyotene som faktisk ugjør størst trussel av alle de dyra til sammen. og siden vi ikke har coyoter i norge,så har vi vel egentlig ikke et så stort problem sammenlignet som de har,over dammen... skal jeg også slenge på et par *rolls eyes* smilyer for å få frem et poeng? spar meg for dine elendige kveruleringer.

har aldri noensinne sagt at jeg er mot gjeting,det har blitt diktet sammen oppi ditt eget hode.

bruk av vaktdyr,må da vel også gå under gjeting,eller er det en rolle som er forbeholdt mennesker?

har du ikke flere vittige kommentarer som at dingoer bare lever av kaniner osv? for det er noe av det dummeste jeg har lest på ei stund.om det bare hadde vært så vell,så hadde de kanskje ikke hatt et så stort problem med kaniner i australia.

du klarer heller ikke å svare for hvorfor metoder som fungere i utlandet(med samme klima og skog osv som i norge) ikke skal fungere i norge, bare for noen få har prøvd å ikke fikk noen suksess?

hva med vakt lamaer? virker det heller ikke for at noen få har prøvd uten større suksess? eller er det for "lavteknologisk" i forhold til den enorme mengden beitedyr vi har i norge?

ikke prøv å jug i meg at absolutt alle alternativ untatt å meie ned rovdyr er prøvd ut,for det blir for dumt.

det damplokmotivet ditt kan du kjøre en viss plass,for det vi holder på med i norge er nærmest en hobbybasis i forhold til andre land.og sist jeg sjekket,så har ikke rovdyra utviklet noe som helst nytt de siste 100 åra.

bonden har noen flere dyr,men ellers er alt ved det samme gammle.

du har vel ikke lest den rapporten om rovdyr og lamaer heller tenker jeg,for den ble jo skrevet i 1990,og siden det har jo bjørn fått vinger og lever ikke av plantekost i det hele lenger,men er kunn ute etter å ta beitedyr.(det var ironi)

tidene i norge forandrer seg ikke fort,jeg syns det går pinlig sakte.

Klippe, klippe - ! Jegermeistern.

 

I USA finnes ikke jerv (Wolverine) i områder med tamme beitedyr, det de tar av rein der er villrein (Caribou) og ikke tamrein.

De har to typer gaupe (Bobcat og Canadisk gaupe) som begge er mindre enn de norske.

De har reetablert ulven i flere stater, hvorav en (Minnesota) har et statlig kompensasjonsprogram for å erstatte tap av beitedyr.

De har Svartbjørn og Brunbjørn (Grizzly) hvorav førstnevnte er mest tallrik og utbredt, mens brunbjørn stort sett har sin utbredelse i Alaska og de nordlige kvegstatene, heller ikke her er det særlig problem med tap av tamdyr.

Coyote er den store synderen i USA, akkurat som du sa her.

 

Bortsett fra gaupe og ulv har vi IKKE de "samme dyra" i Norge som i USA.

Men som jeg poengterte her tidligere så har de fortsatt piggtrådgjerder og skytevåpen, som begge har vist seg effektive.

 

Og jeg må gi deg rett i at du ikke var motstander av gjeting, du var bare motstander av bevæpnede gjetere.

 

Hvis du leser det du selv linker til så ville du også oppdage at det er et gjerde i omtrent samme kaliber som baksiden av Berlin-muren mellom sau og dingo i Australia.....så hva tror du dingoen spiser mest av :?:

 

Hva angår metoder som fungerer i utlandet (du mener bortsett fra Afghanistan da eller?) som jeg ikke kommenterer....de fleste forsøkene som ble gjort med vokterhunder og gjeterlama medførte av en eller annen grunn sterkt redusert vekt på lammene, noen teorier gikk ut på at sauene ble for stresset av å stadig samles sammen av sau/lama, samt at det forhindret det naturlig spredte beitemønsteret sauene ellers hadde.

Et av poengene med villmarksbeite er jo at man ikke skal feite opp dyrene med kraftfor, men ha et mer økologisk sluttprodukt.

Dessuten viste forsøkene at rovdyrene bare fant seg en nabobesetning uten vokterhunder/lama isteden, og dermed forskjøv man problemet.

 

Hva med lama spør du....ja hva med dem...dette kanskje: http://www.fellesaksjonenforulv.org/usaksjon.htm" target="_blank" target="_blank

 

Og ikke kom med det fjåset om å "meie ned rovdyr" her, det mantraet hører hjemme på debattsidene til VG-nett og kosepratsidene til NOAH etc.

 

Siden du nevnte damplokomotivet her, du har visst ikke oppfattet at det har skjedd forandringer i norsk landbruk siden 9. November 1970, som forøvrig er den datoen det siste NSB Type 63 damplokomotiv ble utrangert.

Til din informasjon så er landbruket mekanisert og hesten er utfaset til fordel for traktorer på de fleste områder, blant annet.

 

Og selv om du neppe klarer å innse det, så er det faktisk forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.

Å skyte nærgående rovdyr som forsyner seg av tamdyr er ikke det samme som å "meie ned" og utrydde rovdyrene.

 

Sånn helt til slutt må jeg nesten få takke deg.

For gjennom din språkbruk innser jeg hvor lite seriøs jeg selv fremstår de gangene jeg mister hodet/koker over og lar munnen eller fingrene gi fritt utløp for mine følelser.

Hvis du nå kunne spe på med "jævvla sauebønner" og "innavla bonnetamper" så slipper jeg å motargumentere deg videre her.

 

Ha en fortsatt god kveld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en mail til miljøverndepartementet og naturvernforbundet for å spørre om deres standpunkt og litt detaljer rundt dette prosjektet..

 

Jeg fikk svar fra naturvernforbundet:

 

"Fra NN

 

Hei!

 

Takk for at du kontakter oss fordi du er bekymra for tilstanden til norske rovdyrbestander. Det er vi også, som du sikkert vet, og vi jobber mye med å få bestandene opp.

 

Hvis du vil vite utdypende detaljer om Fosen-saken vil jeg anbefale at du tar kontakt med vår fagleder på naturmangfold, Arnodd Håpnes på epost ah@naturvernforbundet.no, men her kommer noen korte oppklaringer:

 

- Naturvernforbundet er ikke for uttak av alle rovdyr på Fosen-halvøya. Vår støtte til forskningsprosjektet fra NINA har visst fått media til å overdrive dette litt, og vi har påpekt dette til de aktuelle avisene

- I dette området er det vedtatt at det ikke skal være ynglinger av jerv og ulv såvidt jeg vet. Det betyr selvsagt ikke at alle rovdyr som kommer inn i området skal skytes

- Vi er for forskning på rovdyr, beitenæring og forhold knyttet til dette. Vi har tiltro til at NINA designer et godt forskningsprosjekt, og mener at det er viktig for å få mer kunnskap som kan bidra til en bærekraftig rovdyrforvaltning med flere rovdyr, og at det skal gå an å drive beitenæring på en god måte. Prosjektet er ikke ferdig designet enda, men vi har ikke oppfattet at det er innenfor prosjektrammene å skyte alle rovdyr.

- Vi ser også at det er viktig med mer forskning knytta til sørsamisk reindrift, både i forhold til utfordringene de har med rovdyr og andre påvirkningsfaktorer.

 

Håper dette ga noen svar, ta gjerne kontakt med Arnodd hvis det ikke var utfyllende."

 

Make of it what you will..

 

Miljøverndepartementet har jeg ikke hørt noe fra.

 

 

Blir man noe klokere av slikt?

 

Sitter og leser i Trønderavisa der Naturvernforbundet i Nord-Trøndelag ved fylkesleder Torgeir Havik skriver bl.a. dette:

"Uttak av rovdyrene på Fosen i 5 år er vel ikke noe stort offer hvis målet er å få flere rovdyr i området på sikt."

 

Hva i all verden er det mannen tenker på???

For det første vil reindriften neppe glede seg noe særlig over fler rovdyr i dette området når de sliter nok som de gjør med dagens bestand, en forskiningspause på 5 år vil ikke gjøre store forskjellen for dem.

 

En annen sak er hva slags basis vi skal bygge opp en ny gaupestamme på???

Nå er jeg ganske sikker på at man ikke klarer å utrydde alt av gaupe på Fosen, men likevel er det litt snodig at man skal ta bort det genmaterialet som gjennom århundrer har tilpasset seg terreng og klima, for så å fylle på med nye individer fra et annet område.

 

Høres liksom ikke så logisk ut.

 

Hørte forresten at en av naboene hadde sett 3 gaupeunger på vei til eller fra jobb, så det finnes nok av oppgaver for de brave helikopterforskere å bryne seg på.

Link to comment
Share on other sites

 

Så levestandarden i Aghanistan og Norge har ingenting med hverandre å gjøre, men likevel er gjeting av sau i Afghanistan rellevant for norske forhold :?:

 

Du skrev først:

ikke bjørn,ikke gaupe,ikke jerv,men coyoter.og det har vi ikke i norge engang.

 

Deretter skrev du:

fra amerika,og der har de akkurat de samme rovdyra som i norge.

 

Kan du bestemme deg for en av dem?

 

Og når vi først er inne på det å bestemme seg, på en tråd og gjeting som rovdyrkontrollerende virkemiddel argumenterte du sterkt MOT gjeting, men her er du like glødende FOR gjeting... :roll:

 

 

var det vanskelig å skjønne det poenget mitt kanskje? la meg forklare det så du forstår..

i norge er det jerv,gaupe,ulv og bjørn som utgjør skade på beitedyr, i statene har de samme dyra,men de har coyote i tillegg,og det er coyotene som faktisk ugjør størst trussel av alle de dyra til sammen. og siden vi ikke har coyoter i norge,så har vi vel egentlig ikke et så stort problem sammenlignet som de har,over dammen... skal jeg også slenge på et par *rolls eyes* smilyer for å få frem et poeng? spar meg for dine elendige kveruleringer.

 

har aldri noensinne sagt at jeg er mot gjeting,det har blitt diktet sammen oppi ditt eget hode.

bruk av vaktdyr,må da vel også gå under gjeting,eller er det en rolle som er forbeholdt mennesker?

 

har du ikke flere vittige kommentarer som at dingoer bare lever av kaniner osv? for det er noe av det dummeste jeg har lest på ei stund.om det bare hadde vært så vell,så hadde de kanskje ikke hatt et så stort problem med kaniner i australia.

 

du klarer heller ikke å svare for hvorfor metoder som fungere i utlandet(med samme klima og skog osv som i norge) ikke skal fungere i norge, bare for noen få har prøvd å ikke fikk noen suksess?

 

 

hva med vakt lamaer? virker det heller ikke for at noen få har prøvd uten større suksess? eller er det for "lavteknologisk" i forhold til den enorme mengden beitedyr vi har i norge?

 

ikke prøv å jug i meg at absolutt alle alternativ untatt å meie ned rovdyr er prøvd ut,for det blir for dumt.

det damplokmotivet ditt kan du kjøre en viss plass,for det vi holder på med i norge er nærmest en hobbybasis i forhold til andre land.og sist jeg sjekket,så har ikke rovdyra utviklet noe som helst nytt de siste 100 åra.

bonden har noen flere dyr,men ellers er alt ved det samme gammle.

 

du har vel ikke lest den rapporten om rovdyr og lamaer heller tenker jeg,for den ble jo skrevet i 1990,og siden det har jo bjørn fått vinger og lever ikke av plantekost i det hele lenger,men er kunn ute etter å ta beitedyr.(det var ironi)

tidene i norge forandrer seg ikke fort,jeg syns det går pinlig sakte.

 

I USA finnes ikke jerv (Wolverine) i områder med tamme beitedyr, det de tar av rein der er villrein (Caribou) og ikke tamrein.

De har to typer gaupe (Bobcat og Canadisk gaupe) som begge er mindre enn de norske.

De har reetablert ulven i flere stater, hvorav en (Minnesota) har et statlig kompensasjonsprogram for å erstatte tap av beitedyr.

De har Svartbjørn og Brunbjørn (Grizzly) hvorav førstnevnte er mest tallrik og utbredt, mens brunbjørn stort sett har sin utbredelse i Alaska og de nordlige kvegstatene, heller ikke her er det særlig problem med tap av tamdyr.

Coyote er den store synderen i USA, akkurat som du sa her.

 

Bortsett fra gaupe og ulv har vi IKKE de "samme dyra" i Norge som i USA.

Men som jeg poengterte her tidligere så har de fortsatt piggtrådgjerder og skytevåpen, som begge har vist seg effektive.

 

Og jeg må gi deg rett i at du ikke var motstander av gjeting, du var bare motstander av bevæpnede gjetere.

 

Hvis du leser det du selv linker til så ville du også oppdage at det er et gjerde i omtrent samme kaliber som baksiden av Berlin-muren mellom sau og dingo i Australia.....så hva tror du dingoen spiser mest av :?:

 

Hva angår metoder som fungerer i utlandet (du mener bortsett fra Afghanistan da eller?) som jeg ikke kommenterer....de fleste forsøkene som ble gjort med vokterhunder og gjeterlama medførte av en eller annen grunn sterkt redusert vekt på lammene, noen teorier gikk ut på at sauene ble for stresset av å stadig samles sammen av sau/lama, samt at det forhindret det naturlig spredte beitemønsteret sauene ellers hadde.

Et av poengene med villmarksbeite er jo at man ikke skal feite opp dyrene med kraftfor, men ha et mer økologisk sluttprodukt.

Dessuten viste forsøkene at rovdyrene bare fant seg en nabobesetning uten vokterhunder/lama isteden, og dermed forskjøv man problemet.

 

Hva med lama spør du....ja hva med dem...dette kanskje: http://www.fellesaksjonenforulv.org/usaksjon.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Og ikke kom med det fjåset om å "meie ned rovdyr" her, det mantraet hører hjemme på debattsidene til VG-nett og kosepratsidene til NOAH etc.

 

Siden du nevnte damplokomotivet her, du har visst ikke oppfattet at det har skjedd forandringer i norsk landbruk siden 9. November 1970, som forøvrig er den datoen det siste NSB Type 63 damplokomotiv ble utrangert.

Til din informasjon så er landbruket mekanisert og hesten er utfaset til fordel for traktorer på de fleste områder, blant annet.

 

Og selv om du neppe klarer å innse det, så er det faktisk forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.

Å skyte nærgående rovdyr som forsyner seg av tamdyr er ikke det samme som å "meie ned" og utrydde rovdyrene.

 

Sånn helt til slutt må jeg nesten få takke deg.

For gjennom din språkbruk innser jeg hvor lite seriøs jeg selv fremstår de gangene jeg mister hodet/koker over og lar munnen eller fingrene gi fritt utløp for mine følelser.

Hvis du nå kunne spe på med "jævvla sauebønner" og "innavla bonnetamper" så slipper jeg å motargumentere deg videre her.

 

Ha en fortsatt god kveld.

 

 

hva dingoen spiser mest av..60% pattedyr.har aldri sagt at den lever bare på sau,men det var du som sa den levde på kanin.

sau er vel ett pattedyr? "Den vil også ta bufe om anledningen byr seg, f.eks. sau og kvegkalver" ja,det er gjerder der,men det hadde vel vært vanskelig for den å tatt sau og kvegkalver,om den var helt utesperret fra der beiedyra er.

hva trur du de store rovdyrene i norge spiser mest av? rovdyr er vel som de fleste dyr,tar det bytte de kommer over,om det er en sau,eller et rådyr er vel likgyldig for dem.

 

De har to typer gaupe (Bobcat og Canadisk gaupe) som begge er mindre enn de norske. hva med pumaen da? er ikke noen huskatt det akkurat.

 

Det sto i rapporten om lama og rovdyr at det var opptill 80% reduksjon av tap til rovdyr,men i norge er ikke det bra nok,for noen lam blir litt stressa og tynne? så om alle hadde lamaer,hvor skulle rovdyra gått hen da? ikke til naboen som også har lama,kanskje de går etter "naturlige byttedyr" isteded for,men det blir bare spekulasjoner.og jeg kan aldri tenke meg at det kommer til å bli gjenomført virkelig seriøse,dokumenterte forsøk.

 

er merkelig.men så fort noen sier alternative gjetemetoder,så fnyser norske bønder.uansett om det er bevist at det virker andre plasser.

 

mitt poeng er fryketelig enkelt,om mot all formodning at de skulle klare å skyte absolutt alle store rovdyr på fosen,prosjektet var en storsuksess,trur du ikke det gir bensin på bålet til resten av de rovdyrplagede bøndene i norge?

 

 

du sa selv at det ikke er mye store rovdyr i afganistan,men de passer da på sauene sine for det,om noen kommer bort,detter ned på ei fjellhylle,skader seg på andrevis osv,så er det noen der for å hjelpe de.om så ikke for å gå i nærkamt med en bjørn.

 

 

først var det damplokmotiv så er det traktor, ingen av delene påvirker sauen eller reinen.for den er det revnende likgyldig om det står en hest på gården,eller en traktor. om så hele fjøsen er helautomatisk og bonden ikke trenger å sette en fot i fjøset på hele vinteren,så vil det fortsakk ikke gjøre noen forskjell så fort dyra er ute av døra og ute på beite.

 

min språkbruk er en direkte årsak av din språkbruk,og sikkert omvendt.

greit nok at jeg kan bli litt krass til tider,men å si at alle metoder er prøvd og ferdig med,det kommer jeg aldri noensinne til å tru på.

for jeg er ikke av den typen som gir opp så lett.og da mener jeg ikke at en bonde som er plaget av rovdyr gir opp lett,men at om en ting ikke fungerer,så prøv noe annet,tenk nytt.for alt jeg vet så kan det hende at gaupa pisser på seg av skrekk,om sauen luktet tigerpiss.eller at bamsefar tar beina på nakken om det lukter isbjørn der.

 

jeg er en "innavla bondetamp" selv,så fyr løs.

 

ha en fortsatt fin kveld,

og heller bruk google på å finne alternative metoder for å holder rovdyr unna,en å bare si"slikt virker ikke"

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er på sin plass å nevne at de fleste steder der man gjeter mot rovdyr i verden, har man enten historisk eller nå enten gjetere med våpen, eller familie/samfunsgrupperinger med våpen. Som øyeblikkelig reagerer på varsel om rovdyr fra gjetere, og som da gjør sitt yttertste for å avlive rovdyret som er nærgående.

 

Avliver man en nærgående bamse i Norge, risikerer man beslag av alt fra familiens bilder/pc/våpen, og tvilsomme side tiltaler basert på materiale avdekket i husransakelser o.s.v. Alt så på kanten av normal rettsoppfattning at man knapt tror det man ser, som man ikke kan kalle annet enn ren avskrekkings hets fra staten.

 

Om man som grunneier/beitedyr eier, kunne få rett til å avlive etthvert rovdyr (inkludert løs hund uten ett godkjent arbeidsdekken) som kom innenfor enn gitt distanse fra beitedyrene (la oss si 500m fra beite området). Tror jeg nok at at problemet ville minske endel, spesielt den konfliktskapende delen.

 

Da hadde man sluppet å søke om fellingstillatelser for rovdyr på beitedyr jakt/rovdyr som oppholder seg nært beitedyr der man opplever dette som problematisk. Det beste er at jeg ikke kan se at dette vill påvirke totalantallet av rovdyr her til lands i nevnverdig grad, da en normal rapporteringsplikt vill gi myndighetene mulighet til å regulere på de normale avskytningsplanene.

 

Konflikter oppstår jo som oftest p.g.a at myndighetene nekter vanlige folk i å forsvare seg og sitt mot overgrep.

Link to comment
Share on other sites

[JA! :smile: En kjempe idè.. Så vi er sikre på at arbeidsløsheten stiger og vi må fore staten med enda mer skatt så nav får utbetalt lønn til det som engang drev en gard.

En ting til.. hvor mange lider av matmangel her i verden? rundt 1 mrd.. ? Så da skal vi slutte og produsere kjøtt fordi vi skal ha rovdyr?

Ikke at produksjon i Norge er helt det store på verdens basis, men alt hjelper.

Nå har jeg snart kuttet ei heil side unødvendige sitater! Jegermeistern.

 

du mener at de som driver gard,er ikke i stand til å jobbe med andre ting? det er merkelig,for jeg driver med ny utdanning etter at jeg ikke kunne jobbe mer i hotell og resturant bransjen.

Norge gir vel mer en nok i uhjelp til av vi kan ha et par rovdyr.

 

jeg har ikke sagt at vi skal kutte ut gardsdrift,men jeg nekter å godta at å utrydde rovdyr er eneste tiltaket mot at rovdyr tar beitedyr.

 

 

Nei, det er vel arbeidsledighet sånn som det er nå, blir det bedre med mer søkere da ?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er vel arbeidsledighet sånn som det er nå, blir det bedre med mer søkere da ?

 

Mye rart kan sies on NAV,men at de hjelper mange folk,det er sant,uten de så er det veldig mange som ikke hadde hatt noe.

"det er 3 ganger så mange butikkansatte som fiskere å bønder." sto på statistisk sentralbyrå.

så jeg trur ikke det blir helt UK eller Hellas tilstander i Norge helt enda..

Link to comment
Share on other sites

 

hva dingoen spiser mest av..60% pattedyr.har aldri sagt at den lever bare på sau,men det var du som sa den levde på kanin.

sau er vel ett pattedyr? "Den vil også ta bufe om anledningen byr seg, f.eks. sau og kvegkalver" ja,det er gjerder der,men det hadde vel vært vanskelig for den å tatt sau og kvegkalver,om den var helt utesperret fra der beiedyra er.

hva trur du de store rovdyrene i norge spiser mest av? rovdyr er vel som de fleste dyr,tar det bytte de kommer over,om det er en sau,eller et rådyr er vel likgyldig for dem.

 

De har to typer gaupe (Bobcat og Canadisk gaupe) som begge er mindre enn de norske. hva med pumaen da? er ikke noen huskatt det akkurat.

 

Det sto i rapporten om lama og rovdyr at det var opptill 80% reduksjon av tap til rovdyr,men i norge er ikke det bra nok,for noen lam blir litt stressa og tynne? så om alle hadde lamaer,hvor skulle rovdyra gått hen da? ikke til naboen som også har lama,kanskje de går etter "naturlige byttedyr" isteded for,men det blir bare spekulasjoner.og jeg kan aldri tenke meg at det kommer til å bli gjenomført virkelig seriøse,dokumenterte forsøk.

 

er merkelig.men så fort noen sier alternative gjetemetoder,så fnyser norske bønder.uansett om det er bevist at det virker andre plasser.

 

mitt poeng er fryketelig enkelt,om mot all formodning at de skulle klare å skyte absolutt alle store rovdyr på fosen,prosjektet var en storsuksess,trur du ikke det gir bensin på bålet til resten av de rovdyrplagede bøndene i norge?

 

 

du sa selv at det ikke er mye store rovdyr i afganistan,men de passer da på sauene sine for det,om noen kommer bort,detter ned på ei fjellhylle,skader seg på andrevis osv,så er det noen der for å hjelpe de.om så ikke for å gå i nærkamt med en bjørn.

 

 

først var det damplokmotiv så er det traktor, ingen av delene påvirker sauen eller reinen.for den er det revnende likgyldig om det står en hest på gården,eller en traktor. om så hele fjøsen er helautomatisk og bonden ikke trenger å sette en fot i fjøset på hele vinteren,så vil det fortsakk ikke gjøre noen forskjell så fort dyra er ute av døra og ute på beite.

 

min språkbruk er en direkte årsak av din språkbruk,og sikkert omvendt.

greit nok at jeg kan bli litt krass til tider,men å si at alle metoder er prøvd og ferdig med,det kommer jeg aldri noensinne til å tru på.

for jeg er ikke av den typen som gir opp så lett.og da mener jeg ikke at en bonde som er plaget av rovdyr gir opp lett,men at om en ting ikke fungerer,så prøv noe annet,tenk nytt.for alt jeg vet så kan det hende at gaupa pisser på seg av skrekk,om sauen luktet tigerpiss.eller at bamsefar tar beina på nakken om det lukter isbjørn der.

 

jeg er en "innavla bondetamp" selv,så fyr løs.

 

ha en fortsatt fin kveld,

og heller bruk google på å finne alternative metoder for å holder rovdyr unna,en å bare si"slikt virker ikke"

 

Dingoen er nærmest altspisende, men så lenge det er et gjerde som hindrer den i å forsyne seg med sau og andre tamme beitedyr så spiser den heller villkaniner enn å klatre over gjerdet.

Nåja, det finnes annet vilt enn bare villkaniner på dingoens menykart da, kenguru, wombat, ulike typer fugl og gnagere, insekter og villkameler (!) om disse er svake nok, men generellt er tamdyr ikke noen stor prosentandel av dingoens kosthold.

Dingoen er som de fleste rovdyr en oportunist og tar det som faller lettest, men bruken av gjerder i Australia overgår det vi ser av tilsvarende i Norge og det har en effekt.

Men jeg har ikke noe stort ønske om å se utmarka i Norge oppstykket av viltsikre gjerder på kryss og tvers. :(

 

Puma ja, eller Cougar/Mountain Lion, det er ikke akkurat noen huskatt nei....større enn meg (2,4 m. lang og 104 kg.) og effektiv til tusen.

Da snakker vi om verdens 4. største kattedyr, noe som kunne vært i overkant spennende å ha her i landet.

 

Nå finnes det folk her på forumet som virkelig kan og vet det meste om eitemønsteret til sau i utmark, et område jeg ikke har satt meg særlig inn i, men det er i hovedtrekk basert på at dyrene går spredt og beiter på næringsrik "overskuddsvegetasjon" i utmarka.

Om de skulle bli trengt sammen i tettere flokker ville de gnage seg ned til røttene på all vegetasjon innenfor et avgrenset område, noe som ville medføre et lavere næringsopptak, samt at de overbeskatter beitet, noe som vil medføre utarming og overbeiting i fjellterreng hvor vekstpotensialet ikke er stort nok til at naturen kan kompensere beiteskadene over en sesong.

Av samme årsak kan du se spor etter terrengkjøretøy på fjellet opptil 20 år etter at noen kjørte der...

 

Dette, i tillegg til stress har medført et gjennomsnitt på opptil 20% lavere slaktevekter på sau og lam, med forbehold om at hukommelsen min holder stikk her altså.

Om dette var forsøk med vokterhund eller gjeterlama husker jeg ikke, men dynamikken er omtrent den samme.

 

Det er også gjort forsøk med viltsikre (rovdyrsikre) gjerder i utmark, noe som fungerer næringsmessig så lenge saueflokken ikke er så stor at den overbeskatter beitet innefor gjerdet og det er nok plass til at man ikke får smitteeffekter av sykdom og parasitter.

Problemet der viser seg å være at gjerdene er rovdyrsikre, men ikke viltsikre, og når elgen braser gjennom gjerdet får man en åpning der sauer går ut eller rovdyr går inn, pluss at det er tilfeller der man antar at bjørn har blitt "gjerdet inn" med de følger det har for tap av sau innenfor gjerdet.

Ulempen er at det ikke er sikkert at beitet klarer å ta seg opp etter en sesong, og dermed trenger man flere sånne inngjerdede områder å veksle mellom, noe som igjen medfører at man kommer i konflikt med reindrift, bær og soppsankere, samt jeger om høsten.

Gjerdene vil som regel være i strid med både beiterett (for reindrift) og allemannsretten for jegere, turgåere og sopp/bærplukkere.

 

Hva et sånt gjerdeopplegg koster i utgangspunktet aner jeg ikke, men det blir neppe billigere av at man må sette det opp og plukke det ned før og etter beitesesongen.

 

Gjeting i tradisjonell forstand har medført at rovdyr blir skutt under angrep på beitedyr, noe som igjen medfører politisak og store avisoverskrifter, gjerne også trakassering og drapstrusler mot skytteren og hans familie, samt folk i distriktet som lider den vanskjebne å ha samme navn som skytteren.

Heller ingen trivelig situasjon, selv om den antagelig er rimeligere enn de tidligere nevnte.

 

Ditt poeng når det gjelder "forskningsprosjektet" på Fosen kan jeg forstå, det er lett å trekke sånne konklusjoner når man vet at myndighetene har lett for å hoppe på de enkle løsningene, men det vil bare ikke skje i dette tilfellet.

For det første er det teknisk umulig å "tømme" Fosenhalvøya for gaupe, kanskje mulig for jervens del, men gaupa klarer de ikke å utrydde.

Topografien og næringstilgangen gir gaupa alle fordeler, og helikopter er ubrukelig i tett skogsterreng, den eneste løsningen måtte være å fotfølge hver eneste gaupe på sporsnø og ta dem ut en for en.

Og selv om de skulle finne på å bruke snøscooter så har det en begrenset effekt, gaupa har nemlig en tendens til å ferdes i terreng der man bokstavelig talt er nødt til å bære snøscooteren på ryggen for å få den med seg.

Og sist, men ikke minst, så er ikke rovfugl tatt med i prosjektet, den andelen rein som blir tatt av ørn vil altså være uforandret, kanskje vil den til og med øke fordi ørna ikke lenger har tilgang til åtsler etter gaupa i like stor grad.

Altså er hele prosjektet dødfødt i utgangspunktet, og konklusjonen som vil bli trukket til slutt er at effekten av å eleminere alt av store rovdyr er for begrenset til at det kan tilrådes som virkemiddel på landsbasis.

 

Du tror vel ikke at naturvernforbundet ville gått med på dette om det fantes et fnugg av sjanse for at det ville medføre reduksjon av rovdyrstammene på landsbasis :?:

 

Det blir ikke bensin på bålet, men tvert om en bøtte kaldtvann over hodet på rovdyrplagede bønder i Norge.

 

Jeg nevnte såvidt at en nabo hadde observert 3 gaupeunger ikke langt herfra, når man vet at gaupa normalt får 1-2 unger så tyder antallet her på at det enten er svært gode betingelser for gaupa i nærområdet, eller at det var to familiegrupper som hadde slått seg sammen, det sistnevnte er forøvrig lite sansynlig.

Når man i tillegg vet at dette er en familiegruppe som ikke er registrert av NINA så aner man jo at det kan bli en tøff oppgave å skulle tømme hele Fosenhalvøya for gaupe.

16 millioner over 5 år, helikopter og snøscotere, alt det blir en dråpe i havet, og de har ingen mulighet til å lykkes.

 

Du nevner tigerpiss som middel mot gaupe....det var jo noen som foreslo å bruke urin av bjørnebinne i brunst som middel for å holde elg, hjort og rådyr unna frukt og bærplantasjer, men de poengterte at det ikke var noen god løsning i områder der det fantes bjørn da det kunne hende at bamsefar fant lukten fristende...

Link to comment
Share on other sites

det nevnes både lama å PIGGTRÅD for å holde rovdyrene ute.

For det første så er piggtråd forbudt i ny oppsettelse i Norge så igjen treffer du regelverket i døra.

Lama er utprøvd men det var like dårlig/efektivt som gjetere, det kan funke men du må ha mange ble vel regnet ut at det gikk 1 lama pr 15 sau/lam.

Så om et beiteområde har 1500 dyr må de ha 150 lama i tilegg?? det blir jo alt for domt, for det første vill jo kostnadene med disse overgå tapene pr i dag. Men vill tro at bjørnen ikke tør å ta en lama etterhvert vill tro at han synes at disse er ganske velsmakende.

 

Man kan ansette så mange gjetere man vill men rovdyr tap får man like vel, har vert gjeter i flere sommere men når det er områder på 75.000mål dyrene går på så klarer man ikke passe på alt.

 

Det er heller ikke tillat og bruke gjerde for å holde inn så mange dyr på grunn av beitepress og at man har gjort "krav" på deler av fjell/skogområdet og allmennheten ikke slipper til.

Link to comment
Share on other sites

i amerika bruker de 1 eneste lama på 250-300 sauer. det er 5-6 lamaer pr 1500 dyr.

 

SUMMARY

 

Coyote predation is a serious problem for the sheep industry. The traditional approach to

controlling predator losses has been to trap and shoot coyotes. During this study, 145 sheep

producers using guard llamas were interviewed to determine characteristics of the guard

llamas and husbandry practices. Some of the results include:

• Most introductions require only a few days or less for the sheep and llama to

adjust to each other.

• The average ranch uses one gelded male llama pastured with 250 to 300 sheep on

250 to 300 acres.

• Sheep and lamb losses average 26 head per year (11 percent of the flock) before

using guard llamas and eight head per year (1 percent of flock) after.

• More than half of guard llama owners report 100 percent reduction in predator

losses.

• Llamas are introduced to sheep and pastured with sheep under a variety of

situations.

• Multiple guard llamas are not as effective as one llama.

• Ranchers estimate an average annual savings of $1,034 and 85 percent say they

would recommend guard llamas to others.

• Protectiveness of sheep and easy maintenance are the two most commonly cited

advantages.

• Problems encountered include aggressiveness and attempted breeding of ewes,

overprotection of flock, and sheep interference with feeding llamas.

• Overall, llamas are effective guards with high sheep producer satisfaction.

Although questions remain to be answered, guard llamas are a viable non-lethal

alternative for reducing predation, requiring little specialized training and care.

 

her er linken,knock your self out. http://www.extension.iastate.edu/public ... pm1527.pdf" target="_blank" target="_blank

 

og btw..det var med 179 saue rancher fra hele landet litt større en i norsk målestokk?

 

er ikke rart forsøka i norge går til helsike om en ikke undersøker blant de som faktisk har gjort det før,greit nok,dette er kunn 1 raport,

men det viser at det virker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...