Jump to content

Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr


beagle

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har hørt om "forsknings-hvalfangst", men "forsknings-rovdyr-utryddelse" er noe nytt.

Omfanget av utryddelsen er formidabel.

3446 kvadratkilometer (med sau og reinsdyrbeite) tilsvarer 1.5 ganger Vestfold fylke.

 

Fylkesmann Inge Ryan påpeker at reindriftssamenes erfaringer og kunnskap må løftes frem.

- Det er helt avgjørende for dette forskningsprosjektet at reindriftsnæringen involveres. Jeg vil også understreke at det er ingen føringer for å påvirke resultatet av forskningen. Vi må lære underveis, og når vi har kunnskapen, må vi handle, sa statssekretær Sørensen.

 

Mitt tips er å spørre reindriftssamene med en gang, før utryddelsen, de kan sikkert informere om naturforholdene i feks. Finmark.

Undres hvilke handlinger det er Sørensen kan sette igang etter utryddelsen, angre på hele greia kanskje??

Link to comment
Share on other sites

Ja dette blir nok et nyttig prosjekt! Nordfosen skal nedbygges med hundrevis av vindmøller i tillegg til dem som allerede er der, rovdyrene skal fjernes. Tro hvor lenge det blir til innbyggerne skal vekk også...? Hvor bra blir området for reindriften med vindmøller på hver haug? Jeg er utrolig glad for at jeg har flyttet fra Fosen, for jeg får lyst til å gråte hver gang jeg ser hvordan de behandler hjemstedet mitt. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Vi må se hensikten, nemlig bedre sameksistens mellom reindrift og rovdyr, sier fylkesleder Torgeir Havik

 

Sameksistens er enkelt det, når den andre parten er utradert.

 

Godt sagt..

 

Desverre er det mange som ønsker denne type "sameksistens" over hele landet..

Link to comment
Share on other sites

Med den kontaktflaten Fosenhalvøya har mot Namdalseid/Steinkjer/Namsos vil dette uansett bli et kortvarig prosjekt. Har jakta en del i "grenseområdene" hvor Fosen møter "innlandet" og med den tettheten av gaupe som finnes i disse områdene, og den vandringa en har på tvers av denne "grensa" vil en innvandring ta kort tid. Det er jo en grunn til at det er mye gaupe på Fosen, og det er ikke fordi de er innestengt der...

 

Ser også at selv med høye kvoter på Fosen har det alltid vært snøforholdene som har begrenset uttaket. Store deler av Fosen er lite eller ikke jakta de siste åra, det er jo først de siste 2-3 sesongene man har hatt noe mer sammenhengende suksess vest og sør for Verran/Mosvik. "Tradisjonelt" (i kvotejaktas sammenheng dvs siden 1994) har jo grøvste delen av jakta foregått i Namdalseid/Flatanger og Verran/Mosvik, delvis Leksvik. Hvis tanken er frikvote i kvotejaktsperiden vil ikke dette endre så mye.

 

Samtidig er det jo allerede for lengst vedtatt at Fosen skal fjernes fra yngleområdet til gaupe, noe som nødvendigvis må følges opp på et eller annet vis hvis det skal være noen hensikt med forvaltningsplaner. Jerven har man vel allerede stort sett tatt ut det man har klart med helikopter, og bjørn har det vel bare vært noen streifdyr av - og i praksis "frikvote" på i lisensjakta (den kvota vil jo aldri fylles).

 

Så hvis man ikke endrer på jakttida på Fosen i fb med dette prosjektet ser jeg ikke helt hvordan dette skal ha så enormt mye effekt...

Link to comment
Share on other sites

For håpe at de fjerner all erstattning for av tap av beitedyr på fosenhalvøya.

Erstatning blir gitt på grunnlag av skade påført av fredet fovvilt, vi kan vell ikke kalle rovdyra fredet i disse ommrådene lenger :?

 

Slik som kursen i rodyrforvaltningen har dreid det siste året, synes jeg det er kun de som har tap av beitedyr i ommråder som er beregnet for rovdyrynglinger, som skulle fått erstatning.

 

Jeg er ikke inntresert at det brukes av mine skattepenger til å betale ut erstatninger for skade påført av fredet rovilt til bønder, i ommråder hvor det snart er jakt på rovdyrene hele året.

Link to comment
Share on other sites

men hæregud før i tiden hadde di jo 4 sauer 1 ku 1 hest og 5 høner, dette kun for å overleve til neste sommer da det kom 2 nye lam som ennten ble avlet vidre eller spist opp som vintermat.

Nå tjener bøndene så dårlig at de må på vanlig arbeid samtidig som at sauene skal passes, gården vedlikeholdes osv.osv.

Blir ikke det samme som før, da var rovdyr antallet betydelig mindre enn nå PGA at de faktisk skjøt de rovdyrene de så for disse bidrog ikke til noe her i samfunnet.

Det gjør de heller ikke i dag annet enn at mangfoldet er større, åja det høres jo ut som en dans på roser med så mange dyr som mulig. Men det er i teorien i praksis så fungerer det ikke slik det er en stor belastning på de få bøndene som fortsatt sender dyr ut på beite og for lokalbefolkningen i rovdyr tette områder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er målløs ......bare forskerne, og forvaltningen står bak ideene selv, så kan absolutt alt forsvares tydeligvis. Med dette "prosjektet" har forskerne, og forvaltningen en gang for alle, greid å sette seg til doms over mangfoldet i Norsk natur. Det er bare å gratulere "DN- og Sørensen allmighty"...

Link to comment
Share on other sites

bøndene kunne heller ha passet litt bedre på dyrene sine, evt ansatt en god gammeldags gjeter eller 2-3 :) Hvem vil vel ikke gå me børsa på ryggen, og være ute en hel sommer, å tilogmed få betalt for det? :)

evt så kunne de ha gjerdet inn hele beiteområdene, javisst er det snakk om store området, men heller bruke tid og penger på det, enn å slakte ned hele rovviltbestanden fra helikopter!

er veldig for jakt på rovvilt, som på alt av vilt, men med måte...

Link to comment
Share on other sites

Hva med en "Hermann Gøring"? Han "omplasserte" vel 12000 mennesker for at vi skal kunne jakte europeisk bison idag. Kunne vel foreslå at alle mennesker øst for Glomma og nord for E18 omplasseres slik at vi kan være med på å bevare sibirsk tiger 8)

 

Understreker meget sterkt at dette er en spøk :-)

 

PS: Den sauebonden som har hatt størst tap av alle er visstnok Løveskiold de årene de hadde sau i Nordmarka på 80-tallet..

Link to comment
Share on other sites

Sitat Aasum: "Et supert og genialt prosjekt!!!!! enkelt og greitt enn om hele Norge kunne fulgt i de samme fotsporene som fosenhalvøya nå går opp..

 

Syns det er HELT forferdelig når rovdyra tar 40% av beitedyra i kommunen jeg bor i...."

 

 

 

-Så pass på dyra da for svingende, og ikke sett dem ut i den ville naturen uten tilsyn.

Det er nemlig hjemmet til bl.a jerv, ulv, bjørn og gaupe - og disse liker å spise sau og rein til middag..

Link to comment
Share on other sites

bøndene kunne heller ha passet litt bedre på dyrene sine, evt ansatt en god gammeldags gjeter eller 2-3 :) Hvem vil vel ikke gå me børsa på ryggen, og være ute en hel sommer, å tilogmed få betalt for det? :)

evt så kunne de ha gjerdet inn hele beiteområdene, javisst er det snakk om store området, men heller bruke tid og penger på det, enn å slakte ned hele rovviltbestanden fra helikopter!

er veldig for jakt på rovvilt, som på alt av vilt, men med måte...

 

 

Jeg har som jobb når jeg er hjemme fra Nordsjøen og gjete og gå med børse, men hva hjelper det? En jerv kan tilbakelegge lange avstander vi bare kan drømme om å gå iløpet av vårt liv. Da kan man bare tenke på med ulv, bjørn....

Vi er 3 gjetere som går hver dag, men hjelper veldig lite.

Tror dere skal prøve noe av dette i praksis før dere uttaler dere.

 

 

PS peker ikke spesielt på deg angerkill :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spent på hva forvaltningen nå vil gjøre med de deler av landet, som bare vil ha fjernet noen få rovdyr....

 

For egen del er jeg overbevist om hva som ble "styrende" for å lande dette prosjektet. "Noen" har vært jækla flinke til å snakke for seg, vant "lotto", og premien ble 16 mill norske blanke kroner.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilke kriterier som blir satt for dette prosjektet. Hva definerer et vellykket resultat?

At samene ikke mister et eneste dyr til rovdyr? Blir konklusjonen da at alle rovdyr i landet må utryddes?

 

Har sett på tv hvordan jerv blir skutt fra helikopter i forvaltningens tjeneste fordi den befant seg i et område det var bestemt at det ikke skulle være ynglinger. Er det ikke mer økonomisk å betale erstatning for sauene bonden taper enn å leie inn helikopter for flere millioner?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvilke kriterier som blir satt for dette prosjektet. Hva definerer et vellykket resultat?

At samene ikke mister et eneste dyr til rovdyr? Blir konklusjonen da at alle rovdyr i landet må utryddes?

 

Har sett på tv hvordan jerv blir skutt fra helikopter i forvaltningens tjeneste fordi den befant seg i et område det var bestemt at det ikke skulle være ynglinger. Er det ikke mer økonomisk å betale erstatning for sauene bonden taper enn å leie inn helikopter for flere millioner?

 

 

Heldigvis har vi ikke kommet til det stadiet at det er økonomien som styrer alt.

Jeg synes det blir tullete og i verstefall utrydde bygdenorge for at vi kan spare noen millioner.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange som mener at "sauebønda" må passe på dyrs sine her...

 

Problemet på Fosenhalvøya er nok litt mer sammensatt enn som så, det er nemlig ikke bare sauebønder der (minkende antall av sorten) men også sørsamisk reindrift som merker et hardt rovdyrpress, og jeg kan love deg at de gutta passer på dyra sine.

Men hva hjelper det når landskapet er som det er på Fosen.

Mikkjel Fønhus hevdet jo i sin tid at gaupa på Fosen var en egen bestand, og fakta er at selv i den tiden det var fri jakt på gaupe og dyret var en sjeldenhet i resten av Midt-Norge, så florerte det med gaupe på Fosen.

 

At man nå har besluttet å starte et forskningsprosjekt med sikte på å "tømme Fosenhalvøya for rovdyr" vil antagelig ikke gjøre noen forskjell.

Om man flakser rundt med helikopter 24/7/365 så vil de uansett ikke klare å ta ut alt av gaupe og jerv på Fosen!

 

Men det kan jo hende at NINA legger sine egne bestandsestimat til grunn her, og da skulle jobben være gjort på en ukes tid...

 

Uansett vil det ikke gjøre noen forskjell, det kommer alltid til å være gape på Fosen, og de har jo holdt ørn utenfor dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

blir målløs tenk å ta ut rovdyrene :trist: godt det ikke er likt over alt i dette landet,hjelper jo sauebøndene så kan de øke bestanden av sauer til det dobbelte,de har jo så mange de ikke klarer å ha tilsyn til fra før,nei lenge leve rovdyra,la de få fred de har altid hvert her og de hører til i naturen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hva blir resultatet om dette mot formodning viser seg å være effektivt? Settes det her en presedens for å desimere mangfoldet andre steder i Norge? Blir det enklere for bønder og reindriftere å 'bestille' utrydding av rovdyr i deres område, med begrunnelse i hva som skjedde på Fosenhalvøya?

 

Jeg oppfordrer alle som er i mot ødeleggelse av mangfoldet i naturen vår til å sende en mail til naturvernforbundet og miljødepartementet der dere spør om detaljer rundt avgjørelsen vedrørende prosjektet på Fosenhalvøya.

Link to comment
Share on other sites

Innfør ordinær jakttid på rovdyr i Norge (kvote som på storvilt generelt)

Det er tross alt en ommfatende jakt på rovdyra per dags dato.

Fjern all erstatning "Denne utbetales på grunnlag av at rovdyra er fredet" og er roten til alt vondt.

Da er vi kvitt mesteparten av konflikten mellom beitedyr og rovdyr i løpet av 5-10 år.

Skal bøndene ha mindre tap må de enten passe på dyra bedre, ut å jakte rovdyr under ordnær jakttid, i stedet for å ligge på divanen å lese bondeblad. Slik som dette pengesluket fungerer nå, er det et hån mot den norske befolkningen som ikke driver med sau og rein.

Å bruke penger på å utrydde rovdyra på fosen er helt vannvitig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva blir resultatet om dette mot formodning viser seg å være effektivt? Settes det her en presedens for å desimere mangfoldet andre steder i Norge? Blir det enklere for bønder og reindriftere å 'bestille' utrydding av rovdyr i deres område, med begrunnelse i hva som skjedde på Fosenhalvøya? Jeg oppfordrer alle som er i mot ødeleggelse av mangfoldet i naturen vår til å sende en mail til naturvernforbundet og miljødepartementet der dere spør om detaljer rundt avgjørelsen vedrørende prosjektet på Fosenhalvøya.

 

Dette vil altså være en sannhet naturvernerne ikke tåler å høre - at rovdyra faktisk utgjør hovedandelen av tapene på beite, og ikke andre årsaker som mange liker å hevde?

Link to comment
Share on other sites

bøndene kunne heller ha passet litt bedre på dyrene sine, evt ansatt en god gammeldags gjeter eller 2-3 :) Hvem vil vel ikke gå me børsa på ryggen, og være ute en hel sommer, å tilogmed få betalt for det? :)

evt så kunne de ha gjerdet inn hele beiteområdene, javisst er det snakk om store området, men heller bruke tid og penger på det, enn å slakte ned hele rovviltbestanden fra helikopter!

Det finnes rimeligere løsninger enn å ansette mennesker til å gjete saueflokken: http://en.wikipedia.org/wiki/Livestock_guardian_dog

En må selvsagt oppsøke flokken og mate disse dyra jevnlig, men det bør man vel gjerne prøve på uansett?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes rimeligere løsninger enn å ansette mennesker til å gjete saueflokken: http://en.wikipedia.org/wiki/Livestock_guardian_dog

 

Havnet i snakk med en fransk embedsmann/rovdyrforsker på en bar her i Trondheim for et par år tilbake, og han fortalte at de hundene der faktisk virket. Men et lite problem var at de kunne bli noe aggressive mot folk som kom i nærheten av saueflokkene også... I følge han hadde det vært mange situasjoner hvor hundene hadde kjeppjaget folk som kom i nærheten (jeg husker faktisk ikke om de hadde blitt bitt/skadet, var noen øl inne i bildet). Uansett, åfftåpic.

Link to comment
Share on other sites

Til de som mener at bønder/samer "må passe dyra sine", eller ansette gjetere eller gjeterhunder i hytt og gæver. Skal si det rett ut med en gang, dere vet ikke hva dere prater om! Det blir som om jeg skal snakke om boreteknikk med en igeniør i nordsjøen, det er bare å bore? Kjøp større bor? Lengre bor? Nei det går ikke fordi vi har prøvd og grunnforholdene bla bla bla.. etc noe slikt ville sikkert samtale lyde mellom meg og ingeniøren. Digresjon til side.

 

Alt dette er prøvd, prøvd og prøvd. Felles konklusjon for dette med gjeting/hunder osv er at det er som å pisse i buksa, koster flesk å ha nok gjetere 24/7 hele sommeren, skal dette ha tilnærmet 100% effekt er det snakk om et betydlig antall gjetere som må til, det er helt usannsynlig.. Hvem skal betale det? Gjeterhundene funker der og da i enkelte tilfeller, gjeterhund løser fjerner ikke problemet men jager rovdyre bort til naboen sin sau/rein, problemet er altså bare flyttet noen km.

Dere som mener at det er så enkelt har neppe jaktet mye rovvilt ei heller vet mye om de, dere hører bare om den ene sauebonden eller lappen som fikk så mye i erstatning at dere får vondt i magen.

Å sammenligne nåtid med før i tida blir helt vanvittig feil! Før i tida skjøt dem alt som hadde hjørnetenner og klør, i den tida var det blant annet dyktige pelsejegere som levde av gode skinnpriser. Bøndene hadde dyr kun for å overleve, dvs dem dreit i lammelåret som vi koser oss med en fredags kveld. Lappene hadde ikke mere rein en at de bodde ved flokken sin hele året, kom det rovdyr da fikk de på pelsen! problemet løst.

 

I dag snakker vi om at en gård har fort en 200 vinterforet sau, da snakker vi om at denne bonden skal passe på ca 350-450 sau om sommeren til en hver tid. I et beiteområde er det ca 3000 sau som går helt fra den tette ugjenomtrengelige skogen og helt opp til gamle "isbreer". Lappen i dag har ca 500 dyr i sin sidaandel, distriktet har ca 2500 dyr fordelt på hele distriktet.. det er bare å passe på dyra? Hiv dere med, de tar gjerne i mot hjelp!

Jeg kjenner godt til lappene da jeg er en del sammens med dem, det være seg i reingjerdet under skilling/slakting eller i fjellet sommer som vinter, er det noe en bonde eller lapp taper penger på så er det tap av dyr. Spesiellt gode søyer eller simler som klarer bragden år etter år, det blir det penger av for de som driver i denne bransjen. Å få de ti tals tusen i erstatning er ingen god butikk, (utøverne har faktisk utgifter ved slik drift) de er i likevel manko på dyr og i værste fall må de ut å kjøpe nye livdyr for å få opp produksjonen. Vis meg det regnestykket som gjør at erstatning er god butikk?

 

Det høres brutalt ut at det skal renskes nede på fosen, men som de fleste rovdyrjegere vet skal det voldsomt mye til for å lykkes. Rovdyra vil snike seg inn der fra tid til annen så det blir vel heller snakk om å minske skadene betraktlig (det er vel det som er målet) enn å utrydde. Uansett er det en dråpe i havet når det er snakk om antall rovdyr som evt felles der nede. Vi kan ikke se oss blinde på at de faktiske forhold angående rovdyr strekker seg til sverige også. Vi har ikke en egen norsk stamme av jerv, gaupe og bjørn i Norge. (ulven gidder jeg ikke å diskutere) Svensk side ligger over i bestandsmål på alle disse dyrene, bare her i landet de ikke klarer å telle riktig. Konklusjonen er at det rovdyrene tar ikke skade av at det er en liten halvøy som er "fri" for rovdyr... Skitt jakt sier jeg:-) Trengs det hunder (tviler, de har mange gode hunder der...) eller jegere der nede er det bare å ta kontakt:-)

Link to comment
Share on other sites

jo mulig det, men til syvende og sist så kan du ganske enkelt ikke slippe ut dyr som har 0 forsvar mot rovdyr,og forvente at alle sammen er der når det er tid for å ta de inn igjen.

 

det er vel optemistisk. å skylde på rovdyra er for enkelt,det er ikke rovdyra sin skyld at det går matpakker rundt i terenget..

Link to comment
Share on other sites

det er jo helt sinnsykt at noen av derre mener at det bare er å "passe" på sauen, reinen, kyrene osv..

Det er tyder på en ting av derre som mener det og det er at derre mest sannsynlig aldri har passet så mye som EN hund.

Hva er det vi vill ha her i samfundet da? rovdyr eller mat?? jeg velger mat kjøttet kommer ikke fra REMA ferdig innpakket i flotte plastbeger, kjøttet har vert ute på beite hele sommeren. Noe som mattilsynet har bestemt og fast satt ved norsk lov, alle hus dyr i dette landet skal i minimum 2 måneder av året være ute på beite.

Er ikke bestandig at dyrene slippes til fjells eller i skogen, de går faktisk rett rundt gården og enda blir de revet, hvor skal man da ha dyrene????

I fjøset? da kommer mattilsynet og du kan bli nødt til å avvikle husdyrholdet

På beite? da kommer rovdyrene og forsyner seg grådig

I byen? intresangt men lite mat, og vill tro at det skal bli en del suter av derre pelskledde lavpannede apekatter at det lukter møkk, ull og piss i gatene, ser heller ikke bort i fra at rovdyrene kommer og tar sitt innhogg av dyrene der heller.

 

Så før det er alt for sent og det er det nok allerede få fri jakt på rovdyr i alle områder sommer som vinter, vi klarer ikke å utslette dyrene likevel, det er prøvd før og lyktes ikke gjennom flere århundre så hvordan skal vi klare det nå??

Link to comment
Share on other sites

Det å påstå at ingen av oss ikke har jaktet rovdyr, eller hatt mer enn en hund, har vel ikke så mye med saken å gjøre?

 

Og når enkelte begynner å kalle folk for lavpanna apekatter, så må jeg nesten le, når jeg ser at en lavpannet apekatt tydeligvis ville hatt bedre

kontroll på tastaturet enn vedkommende som klarte å spy ut dette utsagnet..

 

For å komme inn på saken igjen, så er det først og fremst selve utryddelsen av rovdyrene som er forstyrrende, og måten dette skal bli gjort på, ifra helikopter??

Strider jo imot alle prinsipper vi har lært om human jakt!

Jeg er overbevist om at dersom man faktisk hadde villet, og giddet, å fått tak i folk som gidder å gå lengre enn til posten sin et par ganger i året, så kunne det ha fungert...staten kunne heller ha brukt en brøkdel av pengene som blir brukt på å erstatte tap av dyr, til å betale gjeterne.

Det handler om å være litt organisert, i god form, å villighet til å engasjere hjernen sin til å tenke i litt andre baner enn lettvindtløsninger som å slakte ned hele bestanden av rovdyr ifra helikopter/manngard...Hvordan har dere tenkt å holde rovdyra borte ifra halvøya i ettertid da?

Jeg og jaktlaget mitt melder oss til å gjøre et forsøk på dette til neste års beitesesong, folk med erfaring/fartstid i forsvaret,jegere med erfaring og gode hunder...så dersom noen av dere vet om noen som kunne ha vært interessert så ta kontakt på pm.

Link to comment
Share on other sites

hva med det om at reinen har alt forlite mat og suler ihjel? var vel i fjor at det måtte slaktest 8000 dyr pga det der, skulle ikke tru at det var omtrent en eneste rein igjen etter alt en hører om rovdyr,men alikavel så klarer det å bli så mange dyr,at det ikke er mat nok.

 

Du vet hva du snakker om nå, eller...?

 

Problematikken med overbeiting og altfor store bestander med rein hører til betraktelig lengre nord enn Fosen kan jeg love.

Som et hint kan jeg si at du godt kan kjøre til Bodø, og da er du ennå ikke riktig halvveis fremme i problemområdene.

 

Hadde ikke trodd at det skulle dukke opp såpass mange virkelighetsfjerne skapninger her på Kammeret, men...

Link to comment
Share on other sites

Stykkjunkeren. nå var det generelt jeg mente.

for det er ikke akkurat bare rovdyre på fosen det har blitt diskutert her,men du er vel så virkelighetsfjern at du ikke har fått med deg såpass. Fosen er vel et prøveprosjekt.

 

om jeg vet hva jeg snakker om,jeg kan lese avisa,kan du?

 

skulle nesten tru at rovdyr ikke hører hjemme i norge i det hele tatt,som jeg ser det,min personlige mening som du bare kan drite i å komme idiotiske komentarer på,er at rovdyr har langt mer verdi,en noen jævla dumme sauer.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det altså ikke "noen jævla dumme sauer" du snakket om først, da hadde jeg neppe giddet å reagere.

 

Hva du har mest lyst til å diskutere er meg knekkende likegyldig, men denne tråden har overskriften: Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr.

Altså snakker jeg om Fosen, og jeg bryr meg null og niks om hytteiere som ikke får sove på grunn av sauebjeller i Valdres eller tang og taregnaskende ulldotter i fjæresteinene ved Farsund.

 

Et lite tips er å ikke starte med følelsesladede utsagn i en diskusjon, da skjønner som regel motparten at du ikke har så mye vattuge argumenter å øse av, og det er litt kjedelig å først oppdage det mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

For å komme inn på saken igjen, så er det først og fremst selve utryddelsen av rovdyrene som er forstyrrende, og måten dette skal bli gjort på, ifra helikopter??

Strider jo imot alle prinsipper vi har lært om human jakt!

 

Inhuman jakt blir human når det er Staten som utførar den. For alle andre er det eit brotsverk. Ikkje at eg kjenner ei voldsom kløe etter å skyte ulv lent ut over ei helikopterskie, eller at eg trur det er nokon som helst her inne som har det, men som sagt: det Staten treng, er i følge ordboka moralsk forsvarleg. Av og til kan dette vera ein god ting, som til dømes når ambulansen med deg inni, og baconpizzahjartet ditt inni deg att, sett ny fartsrekord langs Ring 2. Andre gonger får me litt emmen smak i munnen, men godtek det allikevel, som når Politiet skyt ein veldig, veldig farleg person. Til sist har me dei gongene som berre er bisarre. Kva for kategori ulvejakt på Texasmillionærmåten høyrar til, får den einskilde avgjera.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det altså ikke "noen jævla dumme sauer" du snakket om først, da hadde jeg neppe giddet å reagere.

 

Hva du har mest lyst til å diskutere er meg knekkende likegyldig, men denne tråden har overskriften: Skal tømme Fosenhalvøya for rovdyr.

Altså snakker jeg om Fosen, og jeg bryr meg null og niks om hytteiere som ikke får sove på grunn av sauebjeller i Valdres eller tang og taregnaskende ulldotter i fjæresteinene ved Farsund.

 

Et lite tips er å ikke starte med følelsesladede utsagn i en diskusjon, da skjønner som regel motparten at du ikke har så mye vattuge argumenter å øse av, og det er litt kjedelig å først oppdage det mot slutten.

 

 

er vel ingen som har nevnt så mye som ei eneste sauebjelle her untatt deg. så hvor du har tatt den fantasien din fra,det vet ikke jeg.

sauer/rein samme faen, et lite tips er å ikke starte med å slenge dritt,slik som du gjor,for da blir argumenta dine verdt så utrolige mye mindre. men jeg trengte ikke å lese alt du skreiv for å finne ut det.

 

Ps: det står "beitedyr" i den artikkelen,og sist jeg sjekket,så er både sau og rein beitedyr,du er kanskje ikke klar over det stykkjunkeren,eller har du bare ikke gidda å lest hele artikkelen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ oysteinlarsen

 

Tror vel vi kan være skjønt enige i at forfølging og avliving av vilt med helikopter etc. ikke hører hjemme under begrepet jakt.

Om de kaller det forskning eller noe annet gjør ikke saken mindre usmakelig i mine øyne.

 

Det verste er at det ikke kommer til å hjelpe i lengden, og dermed er det bare bortkastede penger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...