Jump to content

Revefangst 2011/12


Arne Vegar

Recommended Posts

Hei

 

På tide med ny tråd om revefangst 8)

 

 

Noen som har begynt forberedelsene??

 

 

Fikk tak i 10 laksehoder fra en kompis på oppdrett, i år skal det ikke stå på det ihvertfall!!

Skal og høre med div bønder om slakteavfall, ble for sein i fjor. Sleit hele sesongen med uegnet åte, løsna ikke før jeg fikk en gammel hane, da satt den i saksa etter 2-3 dager... :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte seriøst å anskaffe revesaks til vinters selv, for å følge i min morfars fotspor. Ett av barndomsminnen var å følge han når han gjorde runden for å sjekke fellene. Denne gamle tradisjonen vil Direktoratet for Naturforvaltning effektivt sette en stopper for, idet se vil forby slagfeller for rev fra neste år. :x Høringsforslaget er som følger: http://www.dirnat.no/multimedia/49181/H ... attachment" target="_blank

 

Trist lesning, med en heller vag begrunnelse etter min mening!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Ikke bra.

Er jo ikke så mange som driver med dette heller, frykter for at dette forbudet sklir rett gjennom uten motstand. Hjelper liksom ikke når noen titalls (?) entusiaster prøver å ta til motmæle og argumentere mot et slikt forbud.

Blant allmuen blir det nok i faktisk et populært forbud og, de fleste grøsser hvis man så mye som nevner en saks. Kommentarer som; "Sakser?? Livsfarlige greier som skulle vært strengt forbudt for lenge siden etc", har jeg hørt flere ganger.

 

Et lite håp er det dog, så det sto at kommunen kunne gi personlig tillatelse til slik fangst.

Tolker det dithen at det kan gis tillatelse etter overveielse av hvert enkelt tilfelle, selvfølgelig hvis forholdene ligger til rette.

 

Får fange så mange som mulig frem til jul ihvertfall, så får jeg/vi ta sorgene som de kommer....

Link to comment
Share on other sites

Har fått 3 valper til nå i revebås. Ikke så gal start, men jeg sliter med å få i de eldre revene. En av ungguttene som jeg har på skytinga sa i dag at han holdt på å sykle på en revevalp ret ved fella. Så da er det en til, så i mortgen blir det å åte fella på ny. Åta blir ikke liggende så lenge nå før marken tar det.

Link to comment
Share on other sites

@ tree man:

 

Les fjorsesongens fangsttråd samt Vestmanns tråd om saksefangst, står SVÆRT mye nyttig.

Trenger du sakser kan du ta kontakt med vår alles kjære John Opdahl, han kan sette deg i kontakt med en som lager sakser.

 

Skal lade opp selv nå, begynner å bli kaldt nok til at åta varer...

 

 

Ser det har dukka opp en tråd ang forbudet, svært delte meninger som forventet...

 

PS Ikke la dette bli en drittkastetråd om saksefangst, det er faktisk lov enn så lenge. Bruk den andre tråden til diskusjon om emnet...

Link to comment
Share on other sites

Leste vestmanns tidligere tråd om fangst med slagfelle tidliger, og nettopp den utmerkede artikkelen gjorde at lysten til å prøve ble sådd.

Men med alle forbredelser som trengs, samt innvestering i kostbar felle, vil DN`s høring drepe den planleggingen.

Blir for dyr veggpynt til neste år!!! :trist:

Link to comment
Share on other sites

jeg har har reven eller grevlingen (ser ikke hva de er før den sitter i fella) i fella 3 netter på radd. den har nå lært og komme seg ut så den går inn utløser fella, spiser seg mett før den bryter seg ut. så i dag skall jeg feste en pinne såm låser fella.

 

eller bare fore den opp til denblir for feit til og komme ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke erfaring med bås til rev, men det er flere tråder rundt forbi.

Eneste rådet jeg kan gi tror jeg må være å sette den ut og så må bare reven venne seg til båsen, samtidig får båsen med tid og stunder bli "værbitt"...

 

Enn med saksefangsten rundt om???

Har fått 4 stk i saksa siste ukene :D Tror det har hatt MYE å si at reven har vent seg med kilden og at den har fått grodd til over sommern...

Link to comment
Share on other sites

Den beste revebåsen er en stor tunnelfelle (med 2 luker), og man må regne med at det går litt trått første sesongen. til reven har fått vent seg til fella. Andre sesongen går det bedre om båsen er godt plassert, men åtesaksa er mer effektiv om man har mulighet for det.

Her er en revebås-tråd:

'>http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=4796&hilit=reveb%C3%A5s+tips

 

Lønner seg å være grundig ja Arne Vegar, ca en i uka er jo bra det. :) Er innenfor kategorien "inngått" kilden din nå da. Med denne sesongen til observasjoner til finjustering, blir det fort en seriøs revehøster du har fått deg der. 2-3 slike plasser og det begynner fort å bli en del rev på en sesong.

Det kan stoppe opp plutselig med fangsten, men da må man ikke begynne å forandre på fella eller kilda, for årsaken er at det må komme inn ny rev i området. Tolmodighet. Nye rever kommer.

 

Er ikke tilrådelig å forandre på den kilden i vinter, var jeg deg.

 

Med alt regnet som har kommet i høst er det godt med vann i bakken/grunnen og det lover bra for kildene i lang tid denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Regn ja, i rikelige mengder også. Sommern var så tørr at kilda tørka på slutten :shock: Men det har ordna seg til gangs....

Syns det gikk litt trått forrige sesong, bra det har løsna litt i år. Har nok endel å si at jeg har fått tak i prima åte også...

 

Håper å runde 10 rev i år, hadde vært moro det. Tror vi får et par gode reveår fremover så mye smågnagere som har vært rundt forbi.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har 10 stk revebåsar der nokre kompisar som driver med uteganger sau låner passar 8 båsar for meg med stor sukse.

Første sesongen vart det berre års ungar men da tok eg og økte båsane til 1x1m i lysåning på våren og det ga full klaff til høsten med at dei gamle og tusla inn.

Fant fort ut at båsane ikkje skal stå så langt vekk frå bebyggelse der det ferdast litt folk, på innmarka nokre meter frå eit hus lukter det menneske som vil vere naturlig der, men i utmarka setter folk gjerne frå seg ei lukt som ikkje skal vera der og reven blir mistenkelig.

Fore fint med ei lita tynn stripe hund/kattemat frem til åta om kvelden sånn at fuglane ikkje eter det. Han må ikkje bli mett av det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tenkte jeg ville legge inn bilder av båsen min. Siden jeg fikk en forespørsel

 

normal_PB100006_%28Small%29.JPG

normal_PB100007_%28Small%29.JPG

normal_PB100008_%28Small%29.JPG

normal_PB100009_%28Small%29.JPG

 

Båsen er laget i 36*98. Den er 1*1*3 meter.

 

Som utløser er det brukt noe som kalles variabelen. Fåes kjøpt på en svensk nettbutikk som selger feller og div utstyr til fangst. http://www.ideverkstaden.com/ og de har en norsk videreforhandler. www.jegeroghund.no

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter jul har jeg bestemt meg for å sette en reve bås, som jeg setter ved reve åta. Men jeg har litt problemer med utløseren, har noen bilder av en enkel utløser som jeg kan lage selv :D

Lager en tunnel felle og er litt usikker på om jeg skal ha trampe eller åte utløser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir tatt en god del rev både i bås og åtesaks for tiden ser jeg. :) Den båsen til Jamt er rette sorten, men man må bare få bygget den jo før jo heller. Trenger litt tid til å godgjøre seg en slik ja. Hang ofte noen små grangreiner over utløseren i tilfelle mye ising og skaresnø jeg. Fikk også en feeling av at høns var bedre enn laks i bås av en eller annen grunn da jeg hadde båser. I åtesaks var lakse/ørrethode uovertruffen. Ikke dårlig med 9 stk før Jul Arne Vegard! Fått taket på Mikkel nå :) Du får legge noen småbiter i vannkanten av kilda slik at den kan smake på de før den tar hovedåta. Det hjelper hvis den er treg. Hvis det blir mange spor som bare går innom kilda uten å sirkle mye rundt så kan det hende sauefoten ikke frister nok, eventuelt kommer den fra et annet matfat. Det finner man fort ut ved å bakspore en morgen med nysnø. Men den finner ganske fort en sauefot også bare man dynker luktestoff på toppen av steinene rundt kilda. Spørsmålet er også om sauefoten frister nok til at Mikkel vil sette helsa på spill.. Lurer på om ikke menneskelukt setter seg bedre i en sauefot også pga ull/fett som holder på lukten. Laksen overdøver kanskje menneskelukt bedre og lukt fester seg ikke så lett på een våte overflaten. Lurt å være nøye uansett å ikke ta i åtet. Tenkte jeg skulle prøve makrellhode en gang også men det ble aldri noe av. Moro når man klarer å overliste reven! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt lov med saks, vis det ikke har blitt endringer i år !!

Åtesaks for rev fås kjøpt f.eks hos fangstutstyr.no. Det kreves en god del av fangstmannen som skal fange rev med saks, så studer og følg regelverket nøye. :wink:

 

Jeg savner forøvrig fangstbilder i denne ellers gode tråden :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, et raskt spørsmål til dere som har drevet med revebås en stund. Jeg har et rypeterreng som ligger et lite stykke innpå fjellet og ca 5km fra nærmeste bilvei. Så det er et relativt rolig område, spørsmålet er om en revebås vil fange noe rev der, vet selvfølgelig at den ikke skal være i bruk når jeg ikke er tilstede, men jeg er der relativt ofte og over lengre perioder til alle årstider. Vet at det er noe rev der, ut i fra sportegn osv. Har prøvd revelokk i flere sesonger, men reven er for skeptisk til å komme på skuddhold. Så jeg tenkte at en revebås kunne være en positiv måte å hjelpe småbønder på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Hvordan funker det å lokke på rev i parringstia? bryr den seg om lyden?

Her jeg bor er det ikke hare eller rådyr, så er det noen som har tips på hvordan fløyter som kan egne seg her?

Der er ikke stort område her så reven er ganske nert, skal være ca 5 rever som vandre runt her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøv med laksehodet først, nå i paringstiden er reven ofte tregere og da ville jeg brukt det beste åtet. Innen en uke eller to sitter den om du har gjort ting riktig og åtet kan gjerne brukes om igjen noen ganger. Man er da kommet ut i mars måned og reven blir da mer aktiv med matsøk igjen. Da er trolig laksehodet brukt opp og da kan du sette i det andre åtet som da vil holde en godt stund videre. Hold oss gjerne opdatert om hvordan det går.

 

Håper denne spennende fangsten vil fortsette også neste sesong, det var vel 1. april forslaget til DN skulle lovfestes om jeg ikke tar feil. Ikke lenge til det. Da er fangstsesongen på hell også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Se det ja! :D Kilden ser jo nesten ut som skissen min i tråden om åtesaks, bakvegg, skrånende sider, avlang smal stein til å stå på for reven og avløpsstein. Det er også mulig å stå i vannet nedefor kilda. Skikkelig laget av enda grovere stein enn jeg pleide bruke :) Helt etter boka. Ser ikke ut som den er akkurat ny denne kilda, har vel vært tatt noen rev i den går jeg ut fra Vollen? Flott at denne fangsten holdes i hevd der. Ja Mikkel har ikke vært trygg for meg i de traktene heller.

 

Er spent på utfallet av forslaget til DN, men hvis de tar innsigelsene til følge på demokratisk vis så kom det iallefall mange innsigelser inn som talte mot et forbud fra 1 april 2012. Mange er nok fra kysten nedover sørnorge der denne fangsten står sterkt. Åtesaks er meget effektivt og gjør et solid innhogg i bestanden for dem som vil prøve denne spennende fangsten. Å kun tillate revebås har i landet vil gjøre revefangst veldig lite effektivt. Kunne vært interessant å sett de innsigelsene som kom inn på annet vis til DN også, men da må de jo bestilles.

 

Lurer på hvordan det går med andre revefangere her? Mange har spurt om denne fangsten (har kommet ut av tellinga) men kun en og annen rapport her. Kunne vært artig å se flere erfaringer.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg har sagt hele tiden. Ulovlig og uansvarlig fangst blir man ikke kvitt med et forbud mot åtesaks til rev.

 

Fra artikkelen:

 

- " Fella er tillatt brukt for beverfangst under vann"

- " Var satt opp for revefangst"

- " Hunden ble drept like ved ei skiløype"

 

Hva som har skjedd her kommer vel godt nok fram. Dreier seg vel om en conibear satt opp ulovlig og uansvarlig igjen. Riktignok finnes det bever ved Lesja men politiet mener altså at noen har satt opp beverfella etter rev. Mao er det ikke en åtsaks for rev det er snakk om i artikkelen.

 

Setter man feller på den måten så går det slik. Vil nok få en saftig bot og en rettmessing erstatningsplikt.

Link to comment
Share on other sites

Vestmann.

Ja det er nå tatt nokon revar i kjelda,men det er ein del år siden.Men det var med inspirasjon av dette fantastiske stykke du har skrevet som gjorde att eg satte ut saksa.All ære til deg Vestmann som deler din kunnskap om en noko "hemligstempla" fangsteknikk.

Bruk av ørrethode som åte var nytt for meg,men dette ser ut til å fungere, da dette var den andre reven i år i denne kjelda :D

Er det her i området du dreiv på du og?

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Kjekt å se at fangstmenn blir inspirert til å prøve fangsten etter å ha lest om det jeg kan om denne fangsten. Takk for det. Ja det er mange som kun har brukt vanlig åte som sauefot men ørrethode eller smålaks er bedre. Så at den kilda måtte være gammel ja, men siden den ble solid bygget holdt arbeidet lenge, og det er jo en stor fordel.

 

Det er rart med revefangst med åtesaks, artikkelen har snart 9000 visninger i tillegg blir den lest på Portalen. Det er stor interesse for temaet men det er stille om fangsten. Det er flere enn man tror som driver denne fangsten, men tradisjonelt så snakkes det ikke så mye om det.

Trolig pga orket med å forklare uvitende at det ikke er fotsaks men åtesaks det dreier seg om.

Har ikke fangstet i området du bor i men har skutt rev der. Det er flust med gode kildeplasser i slike områder så det egner seg svært godt for denne fangsten. Med et egnet fangstterreng og flere sakser kunne man lett kommet opp i store fangsttall der. Mye sauehold også der så det går med en del lam hver vår pga reven. Langs kysten fom Rogaland til sognetraktene er de siste områdene som denne fangsten burde forbys. Den er viktig der! Ikke alle som ser seg umaken verdt med å bygge bås og kontrollere denne to ganger i døgnet heller.

 

Hva var det du husker ble mest brukt som åte i glefsa? Kommer du på noe rundt fangsten som du ikke ser omtalt i tråden om åtesaks? Ukjent kunnskap? Legg det i såfall inn i tråden om du kommer på noe. Det hadde vært flott.

Mvh Vestmann

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått ut en bås(vermlandsk tunnelfelle) reven har vert rundt båsen på alle kanter, men ikke nærmere enn 20 meter, kommer den til å gå i i vinter? Hadde i en dunk med sauevom, men nesten alt er spist opp av kråkefugler. Tenkte å feste en kråke på utløseren(åteutløser) og ha noe som lukter i tillegg, noen som vet om reven komer til å ta kråka?

Takknemlig for svar! :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...